Permalänk
Medlem

Minidatorbygge Micro Atx / Mini-ITX

Hej nu är det så att jag har en väldigt gammal mediadator i vardagsrummet, en shuttle med en p4 på 1gb ddr som inte hänger med =). Dator har fungerat helt felfritt i nästan 5år jag är väldigt nöjd med den, jag kör även windows 7 på den utan problem.

Jag var lite och kollade runt på olika alternativ och hittade några som jag är väldigt intresserad av men har väldigt lite kunskap eller mestadels erfarenhet av och då menar jag mest som användning av det, jag tittade på Micro ATX och mini-ATX moderkort. Det finns många att välja mellan och är väldigt intresserad av att veta hur dem funkar så som att spela se film , värme och annat övrigt bra tips.

Jag är väldigt van vid shuttles och har även en sådan hemma som är fullutrustad som jag kör som stationär utan problem, helt nöjd inga felaktigheter jag skulle kunna tänka mig köpa en likadan men jag har haft mer än 5st dem senaste 7åren och vill gärna prova något nytt =).

Anledningen till att min nuvarande mediadator inget hänger med är att den börjar bli lite trög runt omkring windows och ibland e den seg att stream HD filmer och annat därför vill jag ha nytt och då tänkte jag på mina alternativ ovan men jag vill ha något som ska klara av som ett ATX kort gör eller i närheten iallafall, hoppas det inte blev mycket nu men jag är tacksam på svar.

Det som är viktigt är storleken varför jag valt just dessa dimensioner sedan strömförbrukning samt kvalite.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

Skall du bara ha den som en HTPC skulle jag rekomedera en Asus Eee Box eller likande, klart mindre och tystare och troligtvis billigare. Min bror har en sådan och streamar från min server över Internet utan problem.

Permalänk
Medlem

AMD "Zacate" typ http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3... eller valfri atom+ION chipset, klarar av att spela upp i princip vilken film som helst. Och med lite god vilja går de att köra helt passivt och släng in en liten SSD och du har en dator helt utan rörliga delar

Sen är de väll inga prestandamonster men det fungerar helt klart. Annars är väll en i3 med inbyggd grafik inte fel, då har man lite mer CPU muskler, vad man nu ska med det till

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzardx:

Skall du bara ha den som en HTPC skulle jag rekomedera en Asus Eee Box eller likande, klart mindre och tystare och troligtvis billigare. Min bror har en sådan och streamar från min server över Internet utan problem.

Jag tänkte använda den i vardagsrummet som en surfdator, jag kommer inte spela på den men jag kommer surfa över nätet och spela upp högupplösta videos så som Full HD och jag vill inte att det ska hacka inte heller att allt går på högvarv och det låter som en traktor det viktigaste är ändå att det nya köpet är bättre än mitt nuvarande " p4 2.4ghz 1gb ddr ".

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Permalänk

Zotac har några små och fina. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat igenom lite mer och jag kan säga att jag hade väldigt svårt att hitta en Mini-itx låda som hade bra med ström (watt) när jag gick till mATX lådor hittade jag lite flera med mer watt så jag undrar lite om mini-itx lådornas nättagg på typ 60-150watt räcker att driva ett intel system idag? jag tänkte på Intel core, quad eller i3 med 4ggb ddr 500gb hårddisk och en sata dvd-brännare. 60w låter väll lite?

Jag änkte annars på en sådan
Advance 6716V6

Apropå minidatorbygge har kollat på flera lådor och hitta väldigt många med inkluderade nätaggregat på max 65w det räcker ju inte om man ska bygga en någorlunda utrustad låda vet någon något program där man typ kan kolla igenom sin dators strömförbrukning i watt? tänkte mest per datordel

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

Det blev till slut följande delar till mitt ITX bygge, jag väntar på delarna just nu och kommer återkomma med mer info jag
är väll rätt nöjd överlag:

  • Låda Chieftec Uni BT-02B 180W 455 Dataparadiset

  • DVDRW Samsung SH-S223C 162 Dataparadiset

  • 69 frakt

  • Moderkort ZOTAC G43 LGA775 663 Tradera

  • Processor Intel Core 2 Duo E8400 692 Tradera

  • Fläkt Thermaltake SlimX3 Cooler 258 Proshop

  • Minne 4GB OCZ XTC Platinum 0 (hade egna)

  • Hårddisk SAMSUNG SPINPOINT F3 500GB 346 Dustin AB

Totalt 2645kr

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Skrivet av Lakszen:

Nu har jag kollat igenom lite mer och jag kan säga att jag hade väldigt svårt att hitta en Mini-itx låda som hade bra med ström (watt) när jag gick till mATX lådor hittade jag lite flera med mer watt så jag undrar lite om mini-itx lådornas nättagg på typ 60-150watt räcker att driva ett intel system idag? jag tänkte på Intel core, quad eller i3 med 4ggb ddr 500gb hårddisk och en sata dvd-brännare. 60w låter väll lite?

Jag änkte annars på en sådan
Advance 6716V6

Apropå minidatorbygge har kollat på flera lådor och hitta väldigt många med inkluderade nätaggregat på max 65w det räcker ju inte om man ska bygga en någorlunda utrustad låda vet någon något program där man typ kan kolla igenom sin dators strömförbrukning i watt? tänkte mest per datordel

En mini-ITX låda med 60-150W nätaggregat räcker för ett intelsystem utan grafikkort (60W är lite tight, men allt över funkar utan problem).

Visa signatur

~Pelle~