Apple macbook pro 13" vs. motsvarande pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Allt förrutom "drulle" fel, dvs olyckor.

Hela studien finns som PDF hos SquareTrade:
http://www.squaretrade.com/pages/laptop-reliability-1109/

Sweet, bra som referens för framtida laptop-köp. Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men om man bortser från hur de fysiskt håller så är de fräscha att jobba med längre än motsvarande pc.
Antagligen därför de håller så bra andrahandsvärde.

.

Det beror på att du aldrig köpt kvalitetslaptop på PC sidan, om man köper billiga Acer, billiga HPs eller vad det nu är så får man också skit.

Om du hade valit en riktig kvalitetslaptop som Thinkpad eller Elitebook så hade du kunna misshandla datorn utan att det syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Man köper inte en laptop för att uppgradera delar - slut. Det är orimligt dyrt och prestandavinsten är inte ens märkbar. Det borde du veta som kallar mig "vanlig användare" som ett arrogant översittare.
Det ENDA som är värt att uppgradera i en laptop är RAM-minnet.
Köper du en Macbook för 25000 har du redan topp-processorn och kan knappt ens uppgradera mer.

Det märks hur "avancerad" du är som inte ens vet att en elitebook också är byggd på aluminium, fast med magnesiumlegering, och inget "gunmetal" påhitt.

Verkligen? det märks att du inte är tekniker överhuvudtaget.

Innan du skriver något kan du väl ta reda på fakta istället för att göra bort dig?

Citat Elitebook

Passes rigorous MIL-STD 810G testing. Designed to meet tough military standards (MIL-STD 810G) for vibration, dust, humidity, altitude, and high temperature.

Starting at only 6.4 lb. (2.89 kg) with a 1.28-inch height in front, this Mobile Workstation, with a gunmetal finish, combines premier design with rugged construction to not only look stunning, but also to protect your notebook.

Gör detta med en Macbook så har du inget kvar.

http://www.youtube.com/watch?v=H5cKuO8ojAU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Innan du skriver något kan du väl ta reda på fakta istället för att göra bort dig?

Starting at only 6.4 lb. (2.89 kg) with a 1.28-inch height in front, this Mobile Workstation, with a gunmetal finish, combines premier design with rugged construction to not only look stunning, but also to protect your notebook.

Då får du gärna specifiera vilken elitebook det är. Och sidan du snackar om nämner gunmetal som en färg/finish ditt spån. HP säger själv att deras Elitebooks är gjorde av aluminium med magnesiumlegering. Har aldrig sagt något om att Elitebook inte är tåliga, så vet inte vad du mummlar iväg om.

HP använder som sagt DuraCase på alla sina Elitebooks och inget annat.

Citat:

Industrial, business rugged construction features a full magnesium alloy chassis, magnesium/aluminum display enclosure,
metal alloy hinges, gun metal finish; designed to meet the military standard Mil-Std-810G for vibration, dust, humidity,
altitude, and high and low temperature operation*

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13529_ca/13529_...
http://www.hp.com/sbso/solutions/pc_expertise/professional_in...

Så välj rätt jäkla fakta innan du spottar ut dig någonting. Vem är det som inte är teknisk egentligen..?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så välj rätt jäkla fakta innan du spottar ut dig någonting. Vem är det som inte är teknisk egentligen..?

Jag sa aldrig att det var "gunmetal" rakt igenom utan det är gunmetal finnish, du har ju inte koll på saker.

Det finns en anledning man kan dra en kniv över en Elitebook utan det blir ett märke, om det hade varit endast aluminium som en Macbook hade du fått en stor skåra i metallen.

Du är verkligen en "typisk" Mac ägare, mina fördomar är bekräftade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Min bror berättade att i något test hade MB Pro 13" klarat 6 timmar när den hela tiden arbetade med tex uppspelning av film.

min mb pro 13" klarar 7 timmar med film. jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en stationär mac. men däremot en bärbara. osx fungerar utmärkt med sämre processor, Batteriet håller faktist den tiden som det står att den ska. Har en macbook pro som jag använder i skolan och den håller utan problem en hel dag i skolan, Brukar ladda den varannan eller var tredje dag.

Fördelar med mac.
- Strålande batteritid. får runt 11 timmar när jag bara skriver med open office. (använder lägsta ljusstyrka då jag tycker det är skönt. får bra tid annars med. får runt 7 timmar när jag kollar på film med vlc. perfekt för resa )
- osx flyter på riktigt bra på en bärbar dator och känns inte slött som windows brukar göra på bärbara. ( av egen erfarenhet med flera bärbara datorer).
- Den ser bra ut i aluminium.
- enkel att använda och osx håller sig riktigt krashfritt för mig. (skönt i skola och arbete då man inte orkar hålla på och fixa med datorn.
- Väldigt smidigt utformad, tar lite plats.

Nackdelar
- Den är dyr.
- det går inte att spela på den.
- inte de bästa delarna men det är faktiskt inget man märker av.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Jag sa aldrig att det var "gunmetal" rakt igenom utan det är gunmetal finnish, du har ju inte koll på saker.

Det finns en anledning man kan dra en kniv över en Elitebook utan det blir ett märke, om det hade varit endast aluminium som en Macbook hade du fått en stor skåra i metallen.

Du är verkligen en "typisk" Mac ägare, mina fördomar är bekräftade.

Den kunde varit hello kitty-rosa också istället för gunmetal. Hade inte gjort någon skillnad i sammanhanget. Dina resonemang fattar jag inte heller, du bara upprepar färgen på laptopen... Samtidigt som du förstör för det då du säger att aluminium är det sämsta du kan använda, när latopen du tar som exempel är gjord av det..

Och jag vet fortfarande inte varför Elitebooken har med detta att göra, finns inte ens i Macbookens prisklass?

Och hur är jag en "typisk" Mac-ägare? För att jag har rätt? Jag säger ju inte att Elitebooken inte är hållbarare, utan att det är prisklass som TS inte har.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det beror på att du aldrig köpt kvalitetslaptop på PC sidan, om man köper billiga Acer, billiga HPs eller vad det nu är så får man också skit.

Om du hade valit en riktig kvalitetslaptop som Thinkpad eller Elitebook så hade du kunna misshandla datorn utan att det syns.

Läste du ens vad jag skrev?
"Om man bortser från det fysiska" betyder att jag inte pratar om hur datorn kan misshandlas.
Jag pratar alltså om upplevd prestanda när man använder datorn.

Jag förmodar att det beror mycket på att många program till windows blir mer och mer bloatade version efter version.
Det gör naturligtvis en hel del till OS X oxå (t ex senaste versionen av skype som är horribel), men det verkar finnas ett mer minimalistisk tänk överlag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack så jättemycket för alla svar! Det lutar väldigt mycket mot den nya generationens MBP 13", speciellt efter de nya ryktena om att batteritiden kommer förlängast till upp emot 12 timmar.

Några tankar som fortfarande gnager är åter igen om någon har någon koll eller information angående ASUS U36Jc ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623663#info ) Den är i mina ögon mycket intressant, men endast om den kan leva upp till den batteritid som utlovas. Någon nämnde tidigare att en windowsdator aldrig kunde nå upp till sådana batteritider. Någon som har lust att berätta lite mer om det? Det känns tämligen ologiskt att ingen annan förutom Apple skulle kunna åstadkomma så bra batteritider, men eftersom så verkar vara fallet så undrar jag således vad detta beror på?

Sedan funderar jag lite på hur stor skillnaden är mellan en MBP och en vanlig Macbook. Jag har som sagt en alldeles ypperligt fungerande stationär och kommer därför endast använda min laptop till ordbehandling o dyl. Skiljer det så mycket mellan MBP och en vanlig MB att det motiverar prisskillnaden, även om man bara tänkt använda den för anteckningar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Your personal IT- and IP Law knight in shining armor.
http://www.cip.chalmers.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel12345:

Tack så jättemycket för alla svar! Det lutar väldigt mycket mot den nya generationens MBP 13", speciellt efter de nya ryktena om att batteritiden kommer förlängast till upp emot 12 timmar.

Några tankar som fortfarande gnager är åter igen om någon har någon koll eller information angående ASUS U36Jc ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623663#info ) Den är i mina ögon mycket intressant, men endast om den kan leva upp till den batteritid som utlovas. Någon nämnde tidigare att en windowsdator aldrig kunde nå upp till sådana batteritider. Någon som har lust att berätta lite mer om det? Det känns tämligen ologiskt att ingen annan förutom Apple skulle kunna åstadkomma så bra batteritider, men eftersom så verkar vara fallet så undrar jag således vad detta beror på?

Sedan funderar jag lite på hur stor skillnaden är mellan en MBP och en vanlig Macbook. Jag har som sagt en alldeles ypperligt fungerande stationär och kommer därför endast använda min laptop till ordbehandling o dyl. Skiljer det så mycket mellan MBP och en vanlig MB att det motiverar prisskillnaden, även om man bara tänkt använda den för anteckningar?

Tack på förhand!

I denna generationen (grundmodellerna) är det i princip bakgrundsbelyst tangent bord som skiljer förutom vit / aluminium då. MBP har 4GB ram i standardutförande medans MB har 2GB, men det är lätt att köpa till och byta.

[edit]det finns sd-kortsläsare i MBP[/edit]

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

I denna generationen (grundmodellerna) är det i princip bakgrundsbelyst tangent bord som skiljer förutom vit / aluminium då. MBP har 4GB ram i standardutförande medans MB har 2GB, men det är lätt att köpa till och byta.

[edit]det finns sd-kortsläsare i MBP[/edit]

Vilket sannerligen inte gör det värt för mig att köpa en MBP 13" i dagens utförande. Får avvakta och se vad som händer efter generationsbytet. Är vanliga MBs produktcykel synkad med den för MBP, dvs kommer en ny version av MB inom kort?

Hade varit trevligt med SB nämligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel12345:

Tack på förhand!

Har 10 cells varianten. Kan tyvärr inte bekräfta batteritiden då jag inte testat den i skarpt läge. Håller i vart fall över 7 timmar med hög ljusstyrka+BT+Wlan. Kan försöka testa med wlan+låg och återkomma inom en vecka.

I övrigt anser jag att Macbook ska behandlas som en överprisPC, med andra ord det är inget fantastiskt fenomen. Det är skrämmande vad hemmakära vissa är vid mac för att inte inse detta.

U36JC är en fantastiskt dator. Enligt mig minst lika exklusiv känsla som mbp. Mattsvart högexklusiv metallfinish, vad mer finns det att önska? För snarlik prestanda hos en mbp får ni punga upp med 18k. Dock finns inte den aningen högre upplösning och bakgrundsbelysta knappar. Men samtidigt får ni W7 och Usb 3.0.

Ett tips till den intresserade är att köpa Asus U36JC-RX231V för 7400kr med 5h batteri och komplettera med 10 cells batteriet för 1500kr från dustin vid behov. Kompletts 8cells(EDIT: från 10) variant har den monopol på i Sverige verkar det som vilket för mig ger en anledning till bojkott. (Jag köpte den för 10k på komplett av den anledning att det var första leveransen till Sverige)

OT: Lägg ner personliga angreppen eller sköt sånt via PM.

Permalänk
Medlem

mac är ju dom ända bärbara datorer som har bra skärm! de använder väl ips panel? värde på skärmen är väl ca 3000-5000 kr!!!!! de flesta laptops har ju en skärm med ett värde på ca 500-1000kr

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Redstorm:

Har 10 cells varianten. Kan tyvärr inte bekräfta batteritiden då jag inte testat den i skarpt läge. Håller i vart fall över 7 timmar med hög ljusstyrka+BT+Wlan. Kan försöka testa med wlan+låg och återkomma inom en vecka.

I övrigt anser jag att Macbook ska behandlas som en överprisPC, med andra ord det är inget fantastiskt fenomen. Det är skrämmande vad hemmakära vissa är vid mac för att inte inse detta.

U36JC är en fantastiskt dator. Enligt mig minst lika exklusiv känsla som mbp. Mattsvart högexklusiv metallfinish, vad mer finns det att önska? För snarlik prestanda hos en mbp får ni punga upp med 18k. Dock finns inte den aningen högre upplösning och bakgrundsbelysta knappar. Men samtidigt får ni W7 och Usb 3.0.

Ett tips till den intresserade är att köpa Asus U36JC-RX231V för 7400kr med 5h batteri och komplettera med 10 cells batteriet för 1500kr från dustin vid behov. Kompletts 10cells variant har den monopol på i Sverige verkar det som vilket för mig ger en anledning till bojkott. (Jag köpte den för 10k på komplett av den anledning att det var första leveransen till Sverige)

OT: Lägg ner personliga angreppen eller sköt sånt via PM.

Tack så jättemycket för ditt inlägg, hade väntat på att någon som faktiskt lagt vantarna på den skulle skriva! Jag blir om möjligt än mer intresserad efter ditt inlägg och du får jättegärna återkomma med info ang batteritiden så fort du kan!

Om du har lust får du jättegärna posta länkar till komplett för den datorn du köpte samt den billigare. Du får jättegärna även länka till 10-cellsbatteriet då jag bara hittar 8-cells på dustin :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

mac är ju dom ända bärbara datorer som har bra skärm! de använder väl ips panel? värde på skärmen är väl ca 3000-5000 kr!!!!! de flesta laptops har ju en skärm med ett värde på ca 500-1000kr

Haha nej dom har inte IPS, bara LED som alla andra, men deras skärmar är faktiskt riktigt bra ändå

En sak jag undrar om MBP's, om man byter ram och HDD, försvinner garantin då?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel12345:

Tack så jättemycket för ditt inlägg, hade väntat på att någon som faktiskt lagt vantarna på den skulle skriva! Jag blir om möjligt än mer intresserad efter ditt inlägg och du får jättegärna återkomma med info ang batteritiden så fort du kan!

Om du har lust får du jättegärna posta länkar till komplett för den datorn du köpte samt den billigare. Du får jättegärna även länka till 10-cellsbatteriet då jag bara hittar 8-cells på dustin :/

Yes försöker göra det i början av veckan. ska försöka göra ett realistiskt test dvs att använda den tills den dör.

Dessvärre så smög det in ett skrivfel, givetvis är det bara 8 cellsvarianten jag har: HÄR
Notera att min modell har aningen svagare i5 än den nuvarande 8 cellsvarianten.

Den billigare varianten HÄR
Går på 7303 med sweclockerrabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Haha nej dom har inte IPS, bara LED som alla andra, men deras skärmar är faktiskt riktigt bra ändå

En sak jag undrar om MBP's, om man byter ram och HDD, försvinner garantin då?

Nej det gör den inte tror jag. Men skicka in datorn med original HDD och ram för säkerhets skull om det händer något.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Batteritid

Ni får nöja er med detta:
U36jc med 8 cell
8h batteritid med följande förutsättningar:
Wlan på
Ljudstyrka 30%
10h nattvila i mitten hibernation- vet inte inverkan på batteri men inte mkt.
Ca 5-10 internetfönster uppe. Spotify på ca 2h
All form av tillfällig dimning avstängd i windows.
Asusverktyg i övrigt inställt på batterysaving.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Nej det gör den inte tror jag. Men skicka in datorn med original HDD och ram för säkerhets skull om det händer något.

Okej, tack

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Citat Elitebook

Passes rigorous MIL-STD 810G testing. Designed to meet tough military standards (MIL-STD 810G) for vibration, dust, humidity, altitude, and high temperature.

Gör detta med en Macbook så har du inget kvar.

http://www.youtube.com/watch?v=H5cKuO8ojAU

Såg videon, SJUKT! Fan vad bra det, men det måste ju vara SSD? klagar inte på byggkvalitén men visst fan kraschar ALLA mekaniska hårddiskar efter en sån drop?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Såg videon, SJUKT! Fan vad bra det, men det måste ju vara SSD? klagar inte på byggkvalitén men visst fan kraschar ALLA mekaniska hårddiskar efter en sån drop?

Jo man tycker det, antar dom hade SSD, men det är ju världens bästa laptop vi snackar om här.

Och här har du scratch demon

http://www.youtube.com/watch?v=b_jRGruge4o&feature=relmfu

Skulle vilja Macbook Pro ägare gjorde detta med stålull så skulle dom ändra uppfattning om vad kvalite är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Jo man tycker det, antar dom hade SSD, men det är ju världens bästa laptop vi snackar om här.

Och här har du scratch demon

http://www.youtube.com/watch?v=b_jRGruge4o&feature=relmfu

Skulle vilja Macbook Pro ägare gjorde detta med stålull så skulle dom ändra uppfattning om vad kvalite är.

Fast... Jag köpte ju inte min Mac för att kunna repa den med stålull? Tycker du en Ferrari är sämre på alla sätt än en stridsvagn för att den inte klarar gevärseld lr?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Fast... Jag köpte ju inte min Mac för att kunna repa den med stålull? Tycker du en Ferrari är sämre på alla sätt än en stridsvagn för att den inte klarar gevärseld lr?

+1

Fattar inte hur man kan bedöma kvalité på hur mycket den tål?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Batteritiden gör MBP klart intressant. Jag tycker t.o.m. att 13-tummaren verkar prisvärd. Om jag förstått rätt: Bakgrundsbelyst tangentbord, högre upplösning än 1366x768, fantastisk touchpad, hyfsad grafik som klarar lite spelande, 10 h batteritid. Har svårt att hitta allt det för 10-12k i en vanlig PC. Sen kan man alltid slänga in W7 om man längtar tillbaks till windows eller spelandet.

En grej som jag inte fattat ör dock batteritiden i Windows. Har läst att den har 10 timmar i OSX men typ 3 i Windows. Hur är det möjligt? Och hur är det med temperaturen om man spelar några timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Om du inte har förstånd förstå bättre så är det synd om dig.

Permalänk
Skrivet av Pletron:

+1

Fattar inte hur man kan bedöma kvalité på hur mycket den tål?

Vad är kvalitet annars?

Permalänk
Skrivet av OllO:

Batteritiden gör MBP klart intressant. Jag tycker t.o.m. att 13-tummaren verkar prisvärd. Om jag förstått rätt: Bakgrundsbelyst tangentbord, högre upplösning än 1366x768, fantastisk touchpad, hyfsad grafik som klarar lite spelande, 10 h batteritid. Har svårt att hitta allt det för 10-12k i en vanlig PC. Sen kan man alltid slänga in W7 om man längtar tillbaks till windows eller spelandet.

En grej som jag inte fattat ör dock batteritiden i Windows. Har läst att den har 10 timmar i OSX men typ 3 i Windows. Hur är det möjligt? Och hur är det med temperaturen om man spelar några timmar?

Upplösningen är väl ändå standard hos de flesta datortillverkarna idag?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 1366x768 är standard. Tror MBP har 1280x800 men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Att köpa en Mac är som att köpa en Ferrari med en finjusterad Lada motor och prissätta den som en bugatti.