Permalänk
Rekordmedlem

Internt är mellan dina egna enheter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du skrev vad du har för "modem" och "Router", hela beteckningen, så kanske vi kan hjälpa dig att få till en bra fungerande lösning, det där med att en dator ansluts direkt till modemet tillsammans med routern verkar lite udda... Har du routerfunktion i "modemet" och inte behöver trådlöst i hus 1 så kanske du kan ta routern du har och använda den som switch/accesspunkt i hus 2.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

har jag fattat det rätt såhär?

Edit: För det var så jag fattade det som att det var för tillfället av TS många försök till att förklara

Permalänk
Medlem

Okej ska försöka förklara enkelt hur det är uppsatt nu och hur jag vill ha det sen.

Hus 1. Dator som är kopplat till ett modem/router? som sedan körs över telefonjacket. sedan en lång kabel till en router som står i ett fönster.

Hus 2. Just nu bara datorer som kommer åt nätet genom trådlöst. Och jag vill dra en kabel från routern som står i fönstrer förtillfället in till Hus 2 och sedan sätta upp någont slag utav router/switch/accespunkt, helst med både alternativ med kabel och trådlöst.

Modem/routern grejen är nån gammal bredbandbolaget, kanske 4 år. Routern i fönstert är en http://www.inet.se/artikel/5400645/d-link-dwl-g700ap-54mbps

Hoppas nu förstår hur de ligger till nu

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Rekordmedlem

Jo får en bild, men det där innebär som sagt att du troligen har flera dhcp och nat, det kan ge problem.
Vill du koppla ihop husen så gräv ner en vattenslang som du drar kabeln i eller så köper du jordkabel, vanlig kabel kommer inte att klara av påfrestningarna att grävas ner i marken, den bryts ner av djur och rötter, så efter några år är det avbrott.
Ett kanske enklare och billigare alternativ är att köpa riktiga trådlösa delar, du kan hitta en utomhusenhet med en rundstrålande antenn med typ 6-12dB förstärkning för ca 1500 kr och är det inte mer än 50m så bör det funka utmärkt, det som skiljer är att du inte kan få Gbit fart, men ska du bara ha internet via adsl så går det utmärkt, ska du köra film mellan dina datorer så är det gränsfall.
Ett annat alternativ är att köra homeplug dvs via elnätet, har ni samma elanslutning eller är det 2 olika fastigheter? ta reda på det, det kan fungera om ni har samma elanslutning ( samma elmätare) till båda husen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo får en bild, men det där innebär som sagt att du troligen har flera dhcp och nat, det kan ge problem.
Vill du koppla ihop husen så gräv ner en vattenslang som du drar kabeln i eller så köper du jordkabel, vanlig kabel kommer inte att klara av påfrestningarna att grävas ner i marken, den bryts ner av djur och rötter, så efter några år är det avbrott.
Ett kanske enklare och billigare alternativ är att köpa riktiga trådlösa delar, du kan hitta en utomhusenhet med en rundstrålande antenn med typ 6-12dB förstärkning för ca 1500 kr och är det inte mer än 50m så bör det funka utmärkt, det som skiljer är att du inte kan få Gbit fart, men ska du bara ha internet via adsl så går det utmärkt, ska du köra film mellan dina datorer så är det gränsfall.
Ett annat alternativ är att köra homeplug dvs via elnätet, har ni samma elanslutning eller är det 2 olika fastigheter? ta reda på det, det kan fungera om ni har samma elanslutning ( samma elmätare) till båda husen.

Hmm okej fanns ju liter alternativ där, men jag ska kolla om vi har samma elanslutning, är 2 vanliga villor på en gård så.

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Jag kollade ny och det är samma elnät. Några alternativ på homeplug saker och hur det fungerar ?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Du har lite problem tror jag, "routern" är en accesspunkt, D-link DWL-G700. Modemet som är 4 år gammalt har väl någon typbeteckning hoppas jag, känns viktigt i sammanhanget.

För om ditt modem har inbyggd router så är det bara att dra en kabel från "modemet" till hus 2, där sätta en billig switch (vilken som helst
), i switchen ansluter du datorer trådat, accesspunkten kopplas in i samma switch för att få trådlös anslutning i hus 2.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

okej, jo det är ju ett alternativ, dock blev jag intresserad utav Homeplug nu då det verkade väldigt smidigt i detta samanhang. Ska försöka kolla om nån kan låna ut så jag kan testa hur det fungerar, samt kan man väll koppla routern till en homeplug då i hus 2 eller ? Eller går de lika bra att köpa 2 paket med 2 st i varje för att använda på lite andra ställen i huset ?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knezovic:

okej, jo det är ju ett alternativ, dock blev jag intresserad utav Homeplug nu då det verkade väldigt smidigt i detta samanhang. Ska försöka kolla om nån kan låna ut så jag kan testa hur det fungerar, samt kan man väll koppla routern till en homeplug då i hus 2 eller ? Eller går de lika bra att köpa 2 paket med 2 st i varje för att använda på lite andra ställen i huset ?

Om du envisas med att din D-Link DWL-G700AP är en router, så visst, du kan koppla den till en homeplugg... Men du lär behöva en switch med för att få till trådade anslutningar om du behöver det.

En router med NAT är en grunka som gör att flera datorer kan använda en anslutning samtidigt till internet, routern håller reda på vem (datorer på ditt privata nätverk) som skickade ett paket och när svaret kommer så ser routern till att rätt dator får det.

Accesspunkt, en grunka som gör att tråd blir trådlöst, punkt slut.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du envisas med att din D-Link DWL-G700AP är en router, så visst, du kan koppla den till en homeplugg... Men du lär behöva en switch med för att få till trådade anslutningar om du behöver det.

En router med NAT är en grunka som gör att flera datorer kan använda en anslutning samtidigt till internet, routern håller reda på vem (datorer på ditt privata nätverk) som skickade ett paket och när svaret kommer så ser routern till att rätt dator får det.

Accesspunkt, en grunka som gör att tråd blir trådlöst, punkt slut.

Jag ber om ursäkt då jag tydligen länkade fel, iallafall den saken som står i fönstret i hus 1 har trådlöst och uttag för 4 datorer + WAN. Så vad jag vet är det en router? , iallafall om jag nu skulle koppla den i min homeplugg i hus 1 skulle de väll inte vara några problem? De enda jag är orolig är hur bra homeplugen kommer fungera med vårat hus är väldigt gammalt och som sagt går det mellan 2 hus. Vet inte om ja vill punga ut massa pengar och så funkar de sedan inte.

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Medlem

Har nu bestämmt mig för att testa homeplugs, någon som kan rekommendera några bra prisvärda?

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |