Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Elektronikbranschen och Copyswede beslutar efter förhandlingar om att skjuta upp införandet av kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen till den 1 juni.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

copyswede...

Permalänk
Medlem

Tack copyswede! ni har indirekt legaliserat piratkopierat material. Snacka om att skjuta sig själva i foten

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Tack copyswede! ni har indirekt legaliserat piratkopierat material. Snacka om att skjuta sig själva i foten

Fortfarande helt sjukt att lägga till 160kr per disk i "avgift" :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Nu får dom ändå ge sig *suck*

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

det är ju inte så lite dubbelmoral att först ta ut ev avgift på lagringsmedia för att ersätta artister osv. som blir drabbad av det, o sen stämma folk som laddar ner material på olaglig väg. det är lite att ta betalt två gånger.

OM jag sen fyller den med privat material, vart vänder man sig för att få tillbaka pengarna?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Så jag har förstått det om copyswed så äre för att folk tankar hem o kopierar över till varandra men
med andra ord så om man skulle komma upp i rätten pga piratkopierat betyder de då inte att man
isf har rätten att stämma dem pga det de gör är ju att ta en avgift för att man piratkopierar

känns inte riktigt särskilt uttänkt det där

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem

copyswede är så förbannat giriga. Nu sätter de en jäkla avgift på något som är lagligt helt sjukt att de får hålla på såhär.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Fortfarande helt sjukt att lägga till 160kr per disk i "avgift" :/

inte per disk, per gigabyte? så läser jag det i alla fall...

och nej copyswede - en dvd ligger på 4gb - med er matematik betalar vi alltså 4*160 kr för att lagra en dvd film på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta lite hur man tänker när man bestämmer sånt här? Ock att dom inte ger med sig när hela elektronikbranshen säger ifrån...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

Så jag har förstått det om copyswed så äre för att folk tankar hem o kopierar över till varandra men
med andra ord så om man skulle komma upp i rätten pga piratkopierat betyder de då inte att man
isf har rätten att stämma dem pga det de gör är ju att ta en avgift för att man piratkopierar

känns inte riktigt särskilt uttänkt det där

inte ens för att man tankar hem utan mer att du kanske köper en skiva lägger in den på datorn och så får din kompis låten på ett usb minne. något som är lagligt i sverige.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

"Syftet med kopieringsavgiften är ersätta upphovsrättsinnehavare för den så kallade privatkopieringen, det vill säga kopiering för privat bruk mellan släkt och vänner, som till skillnad från piratkopiering är tillåtet enligt svensk lagstiftning."

Om jag och mina "vänner" har en DC++ hub då? XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Var går pengarna?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Var går pengarna?

upphovsrätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Var går pengarna?

Man kan ansöka om pengar på deras hemsida om man har varit med i en tvserie eller på något annat sätt tagit del eller skapat något som finns att köpa/titta på har jag fattat det som.

EDIT: copyswede-ersättning

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

*Only in Sweden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

"Syftet med kopieringsavgiften är ersätta upphovsrättsinnehavare för den så kallade privatkopieringen, det vill säga kopiering för privat bruk mellan släkt och vänner, som till skillnad från piratkopiering är tillåtet enligt svensk lagstiftning."

Om jag och mina "vänner" har en DC++ hub då? XD

Borde ju vara lagligt?

Har ännu inte fått svar från VD:n....

Permalänk
Medlem

De ändrade datum för att det inte skulle framstå som det stora j*vla skämt som det är?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Så jag ska betala extra för några bilder JAG har tagit? Aldrig.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Tänk på att det pRivatkopiering och inte piratkopiering det gäller innan ni skriver. Och självklart är det inte 160kr/Gbyte. utan för hela disken. Men fortfarande en helt onödig avgift.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Var går pengarna?

Det är det som är så sorgligt, det är ingen som vet då Copyswede är en privat organisation och därmed inte behöver redovisa vart deras intäkter går. Detta är ytterst märkligt då man kan begära in avgifter till höger och vänster (likt skattmasen), maffia fasoner tror jag det kallas på kontinenten...

Kan inte elektronikhandlarna bara vägra betala till Copyswede? Vad har de för laglig rätt att ta ut avgifter utan att redovisa vart pengarna går?! Det skulla jag vilja veta!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon som år 2011 delar med sig på ett sådant här sätt?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tänker kringgå denna avgift genom att köpa ett HDD Enslosure och trycka i en hårddisk själv. Eller ska dom ha pengar för 3,5 tums kabinett också?!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av qhrizz:

inte per disk, per gigabyte? så läser jag det i alla fall...

och nej copyswede - en dvd ligger på 4gb - med er matematik betalar vi alltså 4*160 kr för att lagra en dvd film på den?

Du läser helt skevt, det är 4:- avgift på en 4gb DVD-skiva.

160:- är kostanden för en hel disk som överstiger en bra bit över 250gb. Det betyder inte att 250gb kostar 160:-, utan diskarna i toppsegmentet när det kommer till lagringskapacitet.

Dvs. en disk över 250gb kostar SOM MEST 160:-.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det största problemet med detta konkurrens mellan bolag, de som befinner sig utomlands som till exempel pixmania kommer gynnas av detta, men de som finns i Sverige eller rättare sagt har sina lager här kommer drabbas negativt.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watte^:

Tänker kringgå denna avgift genom att köpa ett HDD Enslosure och trycka i en hårddisk själv. Eller ska dom ha pengar för 3,5 tums kabinett också?!

Köp annars från utlandet eller kolla om företaget du beställer från är med copyswede:http://www.copyswede.se/privatkopiering/lista-importoerer-och-aaterfoersaeljare/ lite klurigt då importören inte alltid står på exempelvis inets hemsida "/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fortfarande är det lika roligt att se många som inte fattar skillnaden på privatkopiering och piratkopiering
Nej, denna avgiften gör det inte lagligt att ladda hem material från en okänd.
Den är till för att ge upphovsrättsinnehavaren en liten ersättning när du tar med dig din flyttbara disk till din morsa och dumpar 500GB musik och film(lagligen kopierad förstås) på hennes dator.
Sen kan man ju fråga sig hur dom har tänkt, det finns inte mycket "hårdmedia" utan DRM i någon form, och det är det inte tillåtet att gå runt, så lagliga privatkopior är det långt i mellan.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

är dom helt väck eller? detta kan vi inte tillåta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Fortfarande är det lika roligt att se många som inte fattar skillnaden på privatkopiering och piratkopiering
Nej, denna avgiften gör det inte lagligt att ladda hem material från en okänd.
Den är till för att ge upphovsrättsinnehavaren en liten ersättning när du tar med dig din flyttbara disk till din morsa och dumpar 500GB musik och film(lagligen kopierad förstås) på hennes dator.
Sen kan man ju fråga sig hur dom har tänkt, det finns inte mycket "hårdmedia" utan DRM i någon form, och det är det inte tillåtet att gå runt, så lagliga privatkopior är det långt i mellan.

Ironin är något helt sjukt det enda som är lagligt och itne brukar ha kopieringskydd är väl div. cd skivor med musik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du läser helt skevt, det är 4:- avgift på en 4gb DVD-skiva.

160:- är kostanden för en hel disk som överstiger en bra bit över 250gb. Det betyder inte att 250gb kostar 160:-, utan diskarna i toppsegmentet när det kommer till lagringskapacitet.

Dvs. en disk över 250gb kostar SOM MEST 160:-.

en krona per gigabyte för enheter upp till 80 - 120 kr för enheter 81-250
du kanske ser vart jag läste fel?

så totalt 120 kr för att extra om man köper en disk mellan 81-250gb?

Visa signatur