Kopieringsavgift för externa hårddiskar skjuts upp till den 1 juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

Och är det någon som nuförtiden piratkopierar fysiskt genom att ge någon tex en hårddisk med materialet. tror nog att över 90% när dom ska sprida något till en kompis så skickar dom det över Internet.

bara om man är på LAN men då för man ju via nätverket och inte via externa Hårddiskar.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Den frågan har varit upp i domstol nyligen i USA. Beslutet blev att det är lagligt att bryta kopieringsskydd om det inte är för olaglig verksamhet, utan för rätten att använda/reparera original inköpt produkt. Beslutet hade inte direkt med DRM för film att göra, men uppfattningen är att ifall någon skulle vilja utmana i den frågan, skulle nämnda dom principiellt sanktionera sådan användning.

Amerikansk lag har ingen tillämpning i Sverige, så vad som har beslutats där är irrelevant.
Inte därmed sagt att det inte är av intresse då div. lobbygrupper gång efter gång driver igenom horribla dommer och förslag i Sverige.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Idioti. Får börja köpa diskar i tyskland som protest.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Välj själv
http://www.inet.se/kundvagn/visa/224903/2011-02-23 (1337kr) mitt l33t val för alla ''pros'' VS Orginalet http://www.inet.se/artikel/4303922/lacie-network-space-2-2tb (1389kr) + eventuella avgifter.

Ingen skillnad till alla er som gnähäller ;x

Permalänk

http://www.facebook.com/pages/Copyswede/155526301159303?v=wal...

Dem har lagt upp nyheten nu, nu ska jag spamma dem..

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Bullshit imo

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom menar 1 juni 2050 (eller inte då blir det ganska dyrt) men varför ska vi straffas för någonting som är lagligt?!?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

lol köp bara en intern HD och en externt HD case så kommer ni runt lagen eftersom interna inte rörs av den.

Mycket trevligt, tar hällre med mig en hårddisk i en påse än en extern
Jobbigt med skal och sega hastigheter, dessutom åker jag inte runt så mycket, och mitt 16GB USB-Minne räcker ett bra tag till. ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

De omsätter ialafall 100 000 000 - 499 000 000 kr enligt allabolag: http://www.allabolag.se/7696020036

EDIT: under år 2009? inte så uppdaterat..., ger ialfall en bild av att det är mycket pengar!

Du lade till 3 extra nollor i varje tal.....
Dom omsätter 100 000 - 499 000
Inte så jävla mycket men ändå en bra del.

Själv tycker jag att detta är så jävla löjligt så in i helv**.
Så utomordentligt korkat det vore om regeringen nu skulle införa detta.
Jävla copyskit idioter!

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Interna diskar drabbas alltså inte?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönberg:

Och är det någon som nuförtiden piratkopierar fysiskt genom att ge någon tex en hårddisk med materialet. tror nog att över 90% när dom ska sprida något till en kompis så skickar dom det över Internet.

HEY, var försiktig med vad du säger. Annars finns det risk för att copyswede inför GB-mätare på allas ip-addresser och använda samma betalsystem där!

Skrivet av Encho5:

Du lade till 3 extra nollor i varje tal.....
Dom omsätter 100 000 - 499 000
Inte så jävla mycket men ändå en bra del.

Står tkr efter. Vilket jag tolkar som "tusen kronor". Dvs 100 000 000 - 499 000 000

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt :/

Jag läser det som att detta förslaget har gått igenom, men införandet väntar tills den 1a juni, d.v.s. kommer att hända?

Varför inte ta ut en extra avgift på socker också, det KAN ju användas för att baka, och det KANSKE konditorier förlorar på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

.. men varför ska vi straffas för någonting som är lagligt?!?!?!

Men, är det verkligen så svårt?
Förutsättningen för att det skall vara lagligt med privatkopiering i Sverige är att branschens intresseorganisation får ta ut en avgift.
Att organisationen som sådan beter sig rakt upp och ner korkat är en helt annan frågeställning.

Det som har hänt är: Sedan Svenska folket mera eller mindre har slutat använda fysisk lagring(DVD etc.) så har inkomsterna minskat, rejält.
Någon stans "måste" det rulla in pengar och då tillkommer sådana krystade förslag som detta.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det knappt sker någon privatkopiering därav kan man säga att denna avgift är för piratkopiering. Ingen lite avgift dem bankar på heller. Dö.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

Amerikansk lag har ingen tillämpning i Sverige, så vad som har beslutats där är irrelevant.
Inte därmed sagt att det inte är av intresse då div. lobbygrupper gång efter gång driver igenom horribla dommer och förslag i Sverige.

Vilket jag inte påstått heller. Däremot är det inte ovanligt att vi med tiden ser liknande tillämpningar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Men, är det verkligen så svårt?
Förutsättningen för att det skall vara lagligt med privatkopiering i Sverige är att branschens intresseorganisation får ta ut en avgift.
Att organisationen som sådan beter sig rakt upp och ner korkat är en helt annan frågeställning.

Det som har hänt är: Sedan Svenska folket mera eller mindre har slutat använda fysisk lagring(DVD etc.) så har inkomsterna minskat, rejält.
Någon stans "måste" det rulla in pengar och då tillkommer sådana krystade förslag som detta.

Är inte helt hundra på vad du menar men det verkar som du menar att ett företag som inte längre behövs på grund av teknisk utveckling och då ska man lägga på en avgift för att stoppa detta företag från att gå i konkurs. Är det detta du menar ??

Permalänk
Medlem

Snart skall de väl ha avgift på kollegieblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limemil:

Är inte helt hundra på vad du menar men det verkar som du menar att ett företag som inte längre behövs på grund av teknisk utveckling och då ska man lägga på en avgift för att stoppa detta företag från att gå i konkurs. Är det detta du menar ??

Jag menar att ett företag som har helt utspelat sin roll gör ett sista försök på att rättfärdiga sin existens gör på detta viset.

När dom ser att dom fortfarande inte kan öka sina inkomster genom detta kommer dom att försöka hitta andra inkomstkällor, dom är så tappade att dom inte fattar att dom ligger 20 år efter

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Copyswede är störtlöjliga.
Jag ser gärna att upphovsmän får betalt för sitt arbete, men att förutsätta att ALLA skulle försöka snuva dem på detta viset är ju bara idiotiskt. Jag har snart 100GB+ bilder på min son och han är inte ens 1½ ännu... varför i hela friden ska jag betala copyswede för det? Om piratkopiering ska föreställa stöld, vad är det då inte att tvinga pengar ur folk för ingenting?

Skrivet av frankof:

Fortfarande är det lika roligt att se många som inte fattar skillnaden på privatkopiering och piratkopiering
Nej, denna avgiften gör det inte lagligt att ladda hem material från en okänd.
Den är till för att ge upphovsrättsinnehavaren en liten ersättning när du tar med dig din flyttbara disk till din morsa och dumpar 500GB musik och film(lagligen kopierad förstås) på hennes dator.
Sen kan man ju fråga sig hur dom har tänkt, det finns inte mycket "hårdmedia" utan DRM i någon form, och det är det inte tillåtet att gå runt, så lagliga privatkopior är det långt i mellan.

Privatkopiering är lagligt och helt ok på alla sätt och vis, men vi ska ändå betala extra för det? Det största problemet med detta blir då tvådelat. Den första delen handlar om att vi ska betala för ingenting. Det är lagligt att privatkopiera. Förekomsten av privatkopiering är alltså någonting som man får räkna med när man som upphovsrättsinnehavare släpper sitt verk för försäljning. Enligt gällande lag så ingår detta med andra ord när man köpt någonting. Men ändå ska vi betala extra för det?

Sedan kommer man till del två, vilket är att om jag betalat för att få kopiera någonting, som dessutom är lagligt, så kan det omöjligt vara fel att jag gör det. Och om jag ger någonting till mina 10 närmaste vänner, som ger det till sina 10 närmaste vänner och så vidare så är man inte långt ifrån piratkopiering helt plötsligt. Avgiften är, om än inte i den striktaste formen, en form av passivt godkännande av piratkopiering (i mindre skala). Sen kommer vi även till problemet med kopieringsskydd. Om jag betalat för rätten att kopiera någonting, hur kan då tillverkaren ha rätt att stoppa detta? Då är man tillbaka till problem 1, att betala för ingenting.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Så om vi tar denna disk som exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=819444 som kostar ~360kr. Med avgift på den blir det 520 kr, varav 30% är privatkopieringsavgift, 25% moms (om man nu betalar moms på privatkopieringsavgiften). Det betyder att podukten bara är värd 45% av priset man betalar. Är det rimligt?

Varför inte ta 5kr/enhet, punkt slut. Det kommer inte att märkas och ingen orkar bry sig om en så liten summa.

Men, vad kan vi göra åt saken. Blir inte fler externa lagringsenheter för mig från sverige om detta blir verklighet.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Moderator
Testpilot

Idioti...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Visst är Copysweden jävligt töntiga men det kommer ju att kringgås, hårddisktillverkarna från helt enkelt sluta sälja externa diskar och satsa på interna och tomma kabinettet.

Jag har varken extern disk eller usbminne inte tänkt att köpa något heller men jag tycker detta är fjantigt.

Permalänk

Jag har kommt på den ultimata lösningen!
Om dem nu vill ha en krona per gig och eftersom man behöver ha köpt skivan eller filmen för att kunna privatkopiera varför inte göra så att för en cdskiva som rymmer 700 meg, lägg på 70 öre på priset så att artisten får pengarna direkt. Gör likadant med filmer fast lägg på 8 spänn för en dl så behövs inte ens copyswede och då kan ännu mer av pengarna gå till dem som ska ha dem. Kan fan gå med på att dem lägger på skatt på dem 70 örena med.

Är så jävla förbannad på att sånt här kan gå igenom.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna på att skojarna går i konkurs... väldigt snart.

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk

Tror ni förresten att avgiften kommer att halveras per 2 år precis som priset på hårddiskar gör?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Copyswede kan kyss min r*v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigsweede:

Helt jävla sjukt...!
Fattar att inte elektronikbranchen bara ger Cåppiswede fingret ??!
Vad skulle man förlora ?
Rätten att sälja film och musik i affärerna ?

Jag läste lite vad som skrivits om det hela, VDn Appelqvist för elektronibranchen kommer inte ge sig förens det har gått igenom alla instanser så det här kommer nog bli en segdragen juridisk fråga som allt annat.

Permalänk
Skrivet av Grönberg:

Och är det någon som nuförtiden piratkopierar fysiskt genom att ge någon tex en hårddisk med materialet. tror nog att över 90% när dom ska sprida något till en kompis så skickar dom det över Internet.

Tack för den du. Nu sitter de och arbetar på ett MSN, FTP, etc. avgift för att täcka sina förluster. Konstigt nog omsätter det bolaget mellan 100 000 000 - 499 000 000 kr (kan någon bekräfta detta, det står 100 000 - 499 999 tkr på allabolag.se). Hur är det ens möjligt om det stämmer? Vad är det de gör egentligen? Hur mycket kommer de att omsätta nästa år, eller halva 2011?

Permalänk

Nej , undra på om man ska bunkra upp sig nu sen sälja sen ?

Men seriöst , vad är detta för j*vla påhitt?
Ska de inte ta ut lite avgifter på USB portar eller dylikt snart också?

Permalänk
Medlem

Vem får dem slantarna då?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!