Vinn nätagg från Seasonic

Värt att köpa asic för att tjäna bitcoins?

Permalänk
Avstängd

Värt att köpa asic för att tjäna bitcoins?

Hej funderar på att köpa denna https://products.butterflylabs.com/homepage/10-gh-s-bitcoin-m... asic för att minea bitcoins och undrar om det är värt de. Eller är det bättre att sattsa på ett bättre grafikkort och minea litecoins.
om ni vet någon bättre kan ni gärna skicka

Permalänk

Det kommer ta dig 234 dagar att mina en BTC med dagens svårighetsgrad

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Skrivet av Meller127:

Det kommer ta dig 234 dagar att mina en BTC med dagens svårighetsgrad

Med vad för hårdvara?
1000 khash/s?

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk

Om du kollar länken så är det för en ASIC 10GH/s

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk

Köp ABSOLUT inte BFL asics. Företaget är byggt på lögner och förseningar, du kommer garanterat förlora dina pengar.
Om du absolut vill mina skulle jag säga att det bästa för tillfället är att bygga altcoin rigs.
Bitcoin mining är otroligt osäkert för tillfället, asics är enligt min åsikt aldeles för dyra för att det ska vara en vettig investering, särskilt om du inte har gratis el och f-skattesedel.
Vill du trots detta mina bitcoin är svenska KNC sannolikt det bästa alternativet, men ärligt talat är det betydligt bättre att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggisahh:

Köp ABSOLUT inte BFL asics. Företaget är byggt på lögner och förseningar, du kommer garanterat förlora dina pengar.
Om du absolut vill mina skulle jag säga att det bästa för tillfället är att bygga altcoin rigs.
Bitcoin mining är otroligt osäkert för tillfället, asics är enligt min åsikt aldeles för dyra för att det ska vara en vettig investering, särskilt om du inte har gratis el och f-skattesedel.
Vill du trots detta mina bitcoin är svenska KNC sannolikt det bästa alternativet, men ärligt talat är det betydligt bättre att köpa.

Gäller det dock även dessa miners som dom enligt sidan har i lager? Vet att det var en del snack på forum angående lång väntetid på förbokningar från dom iaf.
Och vad skulle fördelen vara med att ha f-skattsedel undrar jag också?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Fördelen med f-skattesedel är att du (eventuellt) kan undvika att betala moms. Moms betalas inte överallt, så du har som privatperson i Sverige redan där en markant nackdel mot miners i länder där el kostar 10 öre/kwH och moms ej finns.
Om du surfar runt lite på bitcointalk kommer du hitta ett antal posts om BFL. "in stock" verkar numera innebära 3 veckors leveranstid med en hög risk att produkten levereras trasig eller i dåligt skick.
Det bör dessutom nämnas att svårigheten att mina bitcoin kommer öka lavinartat de närmsta månaderna.
Kalkylen går helt enkelt inte ihop, om man vill mina numera får man acceptera att det är en hobby som kostar pengar snarare än ett sätt att tjäna pengar.
Altcoins tror jag fortfarande man kan tjäna pengar på att mina, beroende på elkostnad och hårdvarukostnader.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk säger att det är en osäker investering?
Bitcoin, och allt vad det innebär, blomstrar ju! Men saken är den att om man ska "investera" i en ASIC så måste man slå på stort så in i helvete.

KNC:s Neptune kommer nu andra kvartalet 2014, Dom sägs vara kapabla till att hitta 2 Bitcoins per dag.
Du kan ju göra matten själv. Neptunen kostar ungefär 13000$ Vilket är ungefär 84000Kr.

Jag vill påstå att Bitcoin kommer hålla sig runt 700$. Tänk 1400$ om dagen.
Sen kommer ju hela biten med skatt och dom grejerna.
Hade jag haft peningan så hade jag lätt köpt en.

Permalänk
Medlem

Köp inte en om du inte matematisk räknat på detta...

Grafikkort = Elkostnad / Svårighetsgrad/ inköpskostnad.

Asic = Dyr i inköp så det är frågan om om man nånsin kommer att tjäna in inköpskosstnaden. Kan bara Mina Bitcoin och går inte att ha till annat. Nästan ingen elkostnad så det kan man räkna bort(nästan)/

Och främst det att det man kan göra vinst på finns inte att få tag på. Det som folk fått tag på säljs begagnat ofta dyrare än det som finns att köpa direkt från Butik.

Dom sänker inte priserna i den takt som svårighetsgraden ökar. Borde sänkas var 14 dag med 20 %

Så det ända sättet är att få tag på ny utrustning och ha tur... Men som redan tidigare sagts det kan vara 111 månaders väntetid. Hur kul blir det om man beställer en för 100 papp inte får den när man kan mina. Den lär väll stå och MINA i en hall i 11 månader innan man får den Som sagt du får en bara när den är värdelös.

men en sista grej, man kan ju hoppas på att valutor stiger... Mina lite som hobby och kanske också köpa så att man har lite. Spela lite med pengar man inte behöver ha att leva på. En del minar på jobbet...Smart om man kan göra detta.

För 100k köper jag en aktie, känns som att man har mer koll på det. Koll det vill jag ha när jag investerar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Problemet är att ingen vet säkert när Neptune släpps. Argumentet att bitcoin ökar i värde fungerar inte riktigt, eftersom investeringen inte kan löna sig enbart i det fall bitcoin fortsätter öka i värde - i så fall är det garanterat bättre att bara köpa bitcoins rakt av.
Jag säger inte att det är omöjligt att tjäna pengar på att mina bitcoins, men marginalerna är små, de blir mindre och mindre, och riskerna är (mycket) stora. Att istället köpa bitcoins som ett extra sparande ser jag som ett betydligt bättre och säkrare val.

Permalänk

Ok om nu det kommer en maskin som tjänar guld och gröna skogar så tror ni de skulle sälja den om de tjänade mer på behålla den? Tveksamt, lite svårare är det att tjäna pengar irl.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Haha Sitter förresten och kollar av marknaden på de grafikkort som tjänar mest med pengar per energi den förbrukar... Helt slut på marknaden... På de kort som är lönsamma.

Beg marknaden på ASIC är rätt kul att kolla in...Dyrare än nytt. Värdelöst... Då är det bara att gå på den där svenska men 90.000 papp för en som kanske aldrig levereras förens om 10 månader... Sen skall man tjäna in den där kostnaden. Svårighetsgranden har ökat. Glöm det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFozz:

Fattar inte varför folk säger att det är en osäker investering?
Bitcoin, och allt vad det innebär, blomstrar ju! Men saken är den att om man ska "investera" i en ASIC så måste man slå på stort så in i helvete.

KNC:s Neptune kommer nu andra kvartalet 2014, Dom sägs vara kapabla till att hitta 2 Bitcoins per dag.
Du kan ju göra matten själv. Neptunen kostar ungefär 13000$ Vilket är ungefär 84000Kr.

Jag vill påstå att Bitcoin kommer hålla sig runt 700$. Tänk 1400$ om dagen.
Sen kommer ju hela biten med skatt och dom grejerna.
Hade jag haft peningan så hade jag lätt köpt en.

Hur är det en säker investering? I början av december halverades värdet på ett par dagar och nu, en månad senare har värdet inte återställts. Värdet varierar dagligen med 10-20 % vilket på inget vis är stabilt. Den största enskilda aktören som handlade med Bitcoins är borta, nämligen the silk road och i fallet passade FBI på att låsa upp 5 % av all världens Bitcoins. Ägaren till the silk road försökte sedan dra igång en ny sida men tog istället alla investerade pengar och försvann spårlöst. Vidare har Kina sagt att Bitcoins inte får användas som valuta så där försvann en annan stor marknad. Men visst, det kanske återhämtar sig men det är inte direkt stabilt för tillfället. Tittar man på Mt Gox så var högsta värdet i december 1240 dollar och lägsta 455 dollar.

Du gör en stor och relativt vanlig tankevurpa när du räknar på lönsamheten. Du utgår från att svårighetsgraden är konstant vilket inte stämmer. Du skulle inte vara ensam om att köpa en Neptune. Första batchen verkar vara såld och andra batchen ligger ute med 1200 enheter och den verkar sälja bra. Så det är 2400 enheter med 3 TH/s alltså en total kapacitetökning på 7200 TH/s. Den totala kapaciteten är idag 11000 TH/s så den totala beräkningskapaciteten kommer alltså öka med 50 % direkt. Vad tror du det gör med svårighetsgraden och därmed lönsamheten? Sen tittar du bara på dagens svårighetsgrad men den ökar konstant fram tills enheterna levereras. Under december månad så dubblades både svårighetsgraden och den totala beräkningskapaciteten. Så om den fortsätter dubblas varje månad fram tills de levereras så har du en helt annan kalkyl du får göra. Det finns en del sidor där man kan räkna på lönsamhet och jag pillade lite med dem. Om du får en sådan pryl om två veckor så tar det tre veckor att nå break even. Om leveransen istället dröjer till mitten av mars kommer du aldrig få igen pengarna. I fallet med break even inom tre veckor kan man sedan bara köra enheten i 9 månader till en total vinst på 28 bitcoins. Efter det går den med förlust och det är bara att skrota den. Så visst, om den kommer i morgon och presterar som utlovat och förutsatt att priset håller i sig så finns det en potential att tjäna en 150 000 kr på den. Om priset på bitcoin sjunker, om prestandan är sämre än utlovat vilket inte vore första gången eller om leveransen dröjer så är risken stor att det blir en förlustaffär.

Bitcoins handlar om spekulationer och gör man inte en ordentlig ekonomisk analys så är risken överhängande att man förlorar mycket pengar. Det är på inget sätt en säker investering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur är det en säker investering? I början av december halverades värdet på ett par dagar och nu, en månad senare har värdet inte återställts. Värdet varierar dagligen med 10-20 % vilket på inget vis är stabilt. Den största enskilda aktören som handlade med Bitcoins är borta, nämligen the silk road och i fallet passade FBI på att låsa upp 5 % av all världens Bitcoins. Ägaren till the silk road försökte sedan dra igång en ny sida men tog istället alla investerade pengar och försvann spårlöst. Vidare har Kina sagt att Bitcoins inte får användas som valuta så där försvann en annan stor marknad. Men visst, det kanske återhämtar sig men det är inte direkt stabilt för tillfället. Tittar man på Mt Gox så var högsta värdet i december 1240 dollar och lägsta 455 dollar.

Du gör en stor och relativt vanlig tankevurpa när du räknar på lönsamheten. Du utgår från att svårighetsgraden är konstant vilket inte stämmer. Du skulle inte vara ensam om att köpa en Neptune. Första batchen verkar vara såld och andra batchen ligger ute med 1200 enheter och den verkar sälja bra. Så det är 2400 enheter med 3 TH/s alltså en total kapacitetökning på 7200 TH/s. Den totala kapaciteten är idag 11000 TH/s så den totala beräkningskapaciteten kommer alltså öka med 50 % direkt. Vad tror du det gör med svårighetsgraden och därmed lönsamheten? Sen tittar du bara på dagens svårighetsgrad men den ökar konstant fram tills enheterna levereras. Under december månad så dubblades både svårighetsgraden och den totala beräkningskapaciteten. Så om den fortsätter dubblas varje månad fram tills de levereras så har du en helt annan kalkyl du får göra. Det finns en del sidor där man kan räkna på lönsamhet och jag pillade lite med dem. Om du får en sådan pryl om två veckor så tar det tre veckor att nå break even. Om leveransen istället dröjer till mitten av mars kommer du aldrig få igen pengarna. I fallet med break even inom tre veckor kan man sedan bara köra enheten i 9 månader till en total vinst på 28 bitcoins. Efter det går den med förlust och det är bara att skrota den. Så visst, om den kommer i morgon och presterar som utlovat och förutsatt att priset håller i sig så finns det en potential att tjäna en 150 000 kr på den. Om priset på bitcoin sjunker, om prestandan är sämre än utlovat vilket inte vore första gången eller om leveransen dröjer så är risken stor att det blir en förlustaffär.

Bitcoins handlar om spekulationer och gör man inte en ordentlig ekonomisk analys så är risken överhängande att man förlorar mycket pengar. Det är på inget sätt en säker investering.

Dold text

Berätta för mig vart jag skrev att det var en säker investering.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iFozz:
Dold text

Berätta för mig vart jag skrev att det var en säker investering.

"Fattar inte varför folk säger att det är en osäker investering?
Bitcoin, och allt vad det innebär, blomstrar ju!"

"Du kan ju göra matten själv. Neptunen kostar ungefär 13000$ Vilket är ungefär 84000Kr."

"Jag vill påstå att Bitcoin kommer hålla sig runt 700$. Tänk 1400$ om dagen."

Var påstår du att det inte var en säker investering? Hela ditt inlägg hävdar ju ganska bestämt att det är en bra investering. Fast det bygger på felaktiga antaganden och en grov räknemiss.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

"Fattar inte varför folk säger att det är en osäker investering?
Bitcoin, och allt vad det innebär, blomstrar ju!"

"Du kan ju göra matten själv. Neptunen kostar ungefär 13000$ Vilket är ungefär 84000Kr."

"Jag vill påstå att Bitcoin kommer hålla sig runt 700$. Tänk 1400$ om dagen."

Var påstår du att det inte var en säker investering? Hela ditt inlägg hävdar ju ganska bestämt att det är en bra investering. Fast det bygger på felaktiga antaganden och en grov räknemiss.

Det kan hända att jag gjort en och annan räknemiss Men min åsikt är att bitcoin "industrin", eller vad jag ska kalla det, kommer bli väldigt framgångsrikt.
Och med det ordet lämnar jag diskussionen. Tack.