Oklart vilken ASUS-modell jag har, behöver hjälp!

Permalänk

Oklart vilken ASUS-modell jag har, behöver hjälp!

Hej!
Jag har två frågor egentligen. Det är så att jag tänkte att jag skulle se om de fanns några updateringar till min laptop i form av t.ex. nya drivrutiner.
Jag köpte en Asus laptop på julrean hos expert, en asusmaskin. Amd Athlon II P320 dual core processor 2.10 Ghz. Grafikkort ATI mobility radeon HD 5470. Vram 1gb. WIn 64bitar 4 gb minne.

Jag gick in på asus hemsida och när jag skullle knappa in datorns modell upptäckte jag att de står"X72D series" på en klisterlapp vid tangenterna men när jag tittar i kontrollpanelen så står det att jag har modell "Asus notebook K72Dr series". På hemsidan måste man välja en av dem. Vilken modell har jag egentligen och vad är det för skillnad mellan X72D och K72Dr?
Sedan undrar jag vilka drivrutiner jag ska hämta för att få en bättre burk(när jag väl listat ut vilken modell jag äger), de fanns "Bios", "camera" och allt möjligt. Vilka drivrutiner ska jag hämta för att datorn ska bli vassare?

mvh// jocke

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Inaktiv

det är en K72DR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Sedan undrar jag vilka drivrutiner jag ska hämta för att få en bättre burk(när jag väl listat ut vilken modell jag äger), de fanns "Bios", "camera" och allt möjligt. Vilka drivrutiner ska jag hämta för att datorn ska bli vassare?

De under chipset är de som främst är intressant sen är det alltid bra att ha senaste bios. Dock såg drivrutinerna på Asus sida ut att vara så gamla att det förmodligen är samma som din dator redan har. Ladda ner senast drivrutinerna från Amd till grafikkortet istället.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Tack för svaren!

Vet ni vad skillnaden mellan K72Dr och X72D är då? Får man göra så förresten? sätta en klisterlapp med ett annat modellnamn? Luktar lite felaktig marknadsföring

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Avstängd

det är inte så att x:et är en variabel då alltså det kan vara typ vilken bokstav som helst egentligen som ingår i 72 serien ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Tack för svaren!

Vet ni vad skillnaden mellan K72Dr och X72D är då? Får man göra så förresten? sätta en klisterlapp med ett annat modellnamn? Luktar lite felaktig marknadsföring

Om du kollar på undersidan så står (vad jag vet) alltid det modellnamn som gäller där. Uppdateringar till grafikkortet går antagligen inte att hämta från AMD eftersom de flesta laptoptillverkare låser den möjligheten. Du kan använda http://www.hardwareheaven.com/modtool.php för att modifiera drivrutinerna så de går att installera på låsta laptopkort men den funkar ej med de nyaste drivrutinerna från AMD.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalaskulan:

Tack för svaren!

det är ingen skillnad, endast en annan benämning av samma modell. Ibland kan färgen på chassit skilja.