Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem

Helt klart värt varje öre. Tyst och snabb laddning av program

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Japp El-bilar är framtiden men då får vi allt fixa bättre batterier...350kg Li-polymer batterier är inte så lockande då det tar ~2-8hr att ladda...

Totalt offtopic men elbilar är verkligen inte framtiden, långt ifrån.
Däremot var dendär Hondan, som gick på vätgas eller vad det var, väldigt intressant.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

När jag köper dator vid månadsskiftet så blir det en Vertex 3 120GB för OS och program + 2TB 5400rpm för lagring. Tycker snabbheten i program (photoshop) är underbart med SSD. För att inte tala om uppstarten på halv minuten..

Skrivet av Esseboy:

Haha http://www.youtube.com/watch?v=SsGeQby7Jnw 3 sekunder från 0-60Mph (0-100) En elbil kan ha en toppfart på över 400km/h men de sätter stopp med mjukvara eftersom bilen annars skulle kunna börja voltta :/

Bugatti Veyron är snabbare i acceleration än båda dessa och låter dessutom inte som en elvisp från IKEA..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Har själv ingen SSD men det låter som att 95% av alla som har den avgudar den. Är själv sugen på en men får vänta tills jag får lite pengar från sommarjobbet

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

Precis som många andra säkert skrivit så bidrar en SSD till en större Upplevd prestanda ökning i normalt användande än någon annan komponent som jag har uppgraderat tidigare.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Att köpa en SSD var en av de vettigare investeringarna jag gjort till datorn på senare tid.

Ja, det kostar, prioritera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Precis som många andra säkert skrivit så bidrar en SSD till en större Upplevd prestanda ökning i normalt användande än någon annan komponent som jag har uppgraderat tidigare.

Jag håller med. Den omedelbara skillnaden är definitivt både markant och märkbar.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

haha xD du är allt rolig ^^ Tesla som har funnits sedan 2008 gör 0-100 på ca 3,7 sec och är en el bil.. sure den toppar bra 200km/h men accelererar fortfarande bättre än vad den värsta Porsche 911 under 2008

Fel, fel. Både 911 Turbo cab och GT2 från 2008 är snabbare än 3,7 0-100.

Väldigt OT dock..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Frågan om SSD är prisvärt tyckts dyka upp om och om igen, och som vanligt finner man två utpräglade läger som harvar samma argument om och om igen.

Dels de som hävdar att det inte är prisvärt. SSD borde minsann egentligen kosta si och så många ören per GB för leverantörerna kan inte ett skit om prissättning, diskarna är för små, dom slits ut i förtid, i framtiden bla, bla, bla.... Gemensamt för denna grupp tycks vara att de inte äger någon SSD.

Dels finns de som prisar SSD till skyarna, som aldrig kommer att byta tillbaka, som vill uppleva lyxen, osv, osv... Gemensamt för denna grupp tycks vara att de faktiskt äger SSD-disk.

Så det är bara att konstatera att vi lever i den bästa av världar. De som inte tycker att det är prisvärt har inte köpt någon SSD - och de som hyllar SSD är de som faktisk har köpt SSD. Det tycks inte finnas någon stor grupp av missnöjda SSD-ägare.

Permalänk
Medlem

Just nu så ser jag ingen anledning att skaffa en SSD. Då får de allt sjunka ner till mer rimligare nivåer innan jag slår till.
Men då kanske chansen är större för en snöboll att överleva i helvetet än att jag ska få en SSD till ett vettigt pris

Permalänk
Medlem

Boka min SSD(OCZ) till DHW10 och hämta upp den hade med mig en USB sticka att installera OS'et med
eftersom jag inte ville ha med min orginal skiva, så snabbt har jag aldrig installerat ett OS.
På min 120GB använder jag ca 40GB Sedan har jag en 1TB disk där jag lägger annan skit på.
Programen startar snabbt som .... och Windows startar med fort som .... likadant om man ska stänga av datorn det går med fort
Så disken är värd varenda krona.
Jag med funderar länge på SSD men nu skulle jag inte bygga en ny dator utan en SSD som man installerar operativet och dom program och spel man vill ha.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Bugatti Veyron är snabbare i acceleration än båda dessa och låter dessutom inte som en elvisp från IKEA..

nu var det ju int det det handla om

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Helt klart värt varje öre. Tyst och snabb laddning av program

Han säger allt!!

Permalänk
Medlem

Om ditt behov är 120 giga, är det ju inte någon ide i världen att sätta pengar på 2 st 2TB hårddiskar. Är ditt behov en dator som fungerar smidigare med kortare svarstider är raid inte lika effektivt som solid state teknik. Allt faller på vad man själv prioriterar. Jag köpte min velociraptor 150GB för att jag i det skede inte hade behov av mera utrymme, men ville ha bättre respons i min dator. Jag var mycket nöjd med vad jag fick, och utrymme fanns tillräckligt. Visst var den mycket dyrare per GB totalt. Men de GB som jag använde räckte den till, vilket hade gjort en motsvarande prissatt 7200rpm hårddisk lika dyr per GB.

Det hjälper inte mig att jag skulle få 20% rabatt om jag köper 10 bilar på engång, om jag bara behöver en bil.

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra en mekanisk HDD mot en SSD.
En SSD är oändligt gånger snabbare då responstiden är 0 ms.

Att starta program och använda windows utan laddtid är extremt mycket skönare.
Jag tycker inte man ska jämföra SSD med 2TB diskar för du köper inte SSD för att få lagringsutrymme, utan enbart för hastigheten i dagens läge.

Om man vill hitta något man kan lägga pengarna på istället som kan öka prestanda så är det ram minne för samma pengar. Windows 7 använder så mycket ram som det får tag på och kan förladda programmen så blir det typ samma som SSD när datorn väl varit på några minuter.
Så man kan istället köpa 24GB ram och uppleva betydligt snabbare system om man har windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

För snabb uppstart av program in windows:

Vad många "datorkunniga" missar är att de skall INTE stänga av datorn.
Man skall istället avsluta till Strömsparläge.
Vid strömsparläge så kommer datorn starta snabbare än vid SSD.

För gameing:

Som gamer har jag mycket större prioteringar än att program skall starta snabbare vid uppstart av windows.

Som gamer är följande mer viktigt, då det GER mer:
- Större skärm
- 120 hz skärm
- Snabbare grafikkort
- Snabbare processor
- Bra ljudkort & headset

Efter allt detta så är SSD nästa uppgradering.

Permalänk

Tyssnaden är värt enormt mycket tycker iaf jag, sen i spel som normalt är sega som sirap i laddningarna men startar direkt efter nån sekund i värsta fall är underbart också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Explorer45:

När jag köper dator vid månadsskiftet så blir det en Vertex 3 120GB för OS och program + 2TB 5400rpm för lagring. Tycker snabbheten i program (photoshop) är underbart med SSD. För att inte tala om uppstarten på halv minuten..

Bugatti Veyron är snabbare i acceleration än båda dessa och låter dessutom inte som en elvisp från IKEA..

Finns en El moped som går från 0-100 på 2s och en bil på samma som bugattin 2,5s Tänk när man gör en El bil med en större el-motor och bättre batterier med Super kondensatorer som start boost...

på tal om El-visp...Med en el-bil kan du köra en snabb bil utan hörselskydd...Samt att katten och din granne inte får hjärt attack när du gasar iväg till jobbet när du försovit dej...Drar dessutom inte 30L/100Km heller Kan köra mer än 12min i toppfarten också

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Köpte i början av veckan en Team Xtreem S1 SSD - 60GB av Kjell & Company för 999:-
Definitivt de bästa köp jag gjort när det gäller min kära datorburken. Tiden från att jag lämnar BIOS till att ha startat upp Chrome är ca 1/4 från förut

Permalänk
Hedersmedlem

I mitt tycke beror det på vad du bygger för burk och hur stor budgeten är. Helt klart finns ofta en gräns för när man inte rimligen kan prioritera en SSD.
Har man dock råd så tycker jag att det är en trevlig uppgradering värd pengarna.

Permalänk

Det är dem små sakerna som gör det. Jag bytte i min laptop och där blev resultatet större än vad det blev med min i7 2600k.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Vad många "datorkunniga" missar är att de skall INTE stänga av datorn.
Man skall istället avsluta till Strömsparläge.
Vid strömsparläge så kommer datorn starta snabbare än vid SSD.
Big fail SSD, om man får mobbas.

PGA materialtrötthet?

Jag tycker om att stänga av min dator. Och jag avser fortsätta med det. Min Laptop kan få smaka på strömsparläge, istället

Permalänk
Medlem

I början tyckte jag det inte blev så stor skillnad, inte nu heller. Hade lite ångest för att jag lagt 2000kr på något som knappt gav någon skillnad. Men idag så ångrar jag inte en sekund att jag köpte min SSD då. Datorn känns helt enkelt mycket snabbare och fräschare än en med mekanisk hårddisk. Dessutom så kan man tanka grejor för fullt till mekaniska utan att windows eller spelen går segare för det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Sant!

Att köpa en SSD istället för en HDD till en "vanlig dator" är som att köpa ett värstinggrafikkort till en gamingburk istället för ett budgetkort för 1250:-

Grafikkort är viktigare för spel än vad en hårddisk är.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk

En gång SSD, alltid SSD. Det är därför du inte ska dit om du verkligen inte kan hålla dig kvar där. Min dators absolut största flaskhals är hårddiskarna då jag inte ens kör raid. Har man en dator för 10k+ så är det idé att kolla på en ssd imo. Jag skulle uppskatta om sweclockers kunde lägga till mekaniska hårddiskar i sina ssd-tester, både i olika raid och utan. Gärna flera (2?) populära märken också. Det skulle definitift ge många svaret på vad som är bäst mellan raid och ssd. (ssd i raid är såklart svaret, om man har råd)

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hamzta:

Grafikkort är viktigare för spel än vad en hårddisk är.

Hamzta, jag vet att läsa inte allltid är lätt. Men försök en gång till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Fel, fel. Både 911 Turbo cab och GT2 från 2008 är snabbare än 3,7 0-100.

Väldigt OT dock..

haha gt2 gör 0-100 på 3,6 sec samt sen tänk på att det är från 2008 och inte do nyare modellerna som finns ute nu

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Helt klart värt det, en SSD är den bästa uppgraderingen man kan göra till sin dator. Att ha en snabb systemdisk påverkar nästan allt man gör, vilket tex inte ett bättre grafikkort gör. Visst blir det en merkostnad men fördelarna är så stora att du bör se det som en fin investering i ditt digitala liv. En mekanisk hårddisk är den största flaskhalsen i ett modernt datorsystem, de som hävdar motsatsen har nog aldrig använt en SSD. Sitter man på ett stationärt system (vilket de flesta här antagligen gör) har man också alla möjligheter att komplettera med mekaniska lagringsdiskar för att få det bästa av två världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

PGA materialtrötthet?

Jag tycker om att stänga av min dator. Och jag avser fortsätta med det. Min Laptop kan få smaka på strömsparläge, istället

Materialtrötthet?

Nej för att windows startar snabbare än SSD med strömsparläge.

1 TB disk 5400 RPM + strömsparläge = Snabbare än normal uppstart av windows med en SSD disk.

Permalänk
Medlem

var tänker du använda datorn till, vanlig dator eller spel dator behöver inte SSD utan en vanlig HDD i RAID0 räcker, SSD ä bara för bärbara datorer för att spara energi eller för de som vill komma till windows på 20 sekunder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....