Ingen fri frakt längre på Dustin för studenter?

Permalänk

Ingen fri frakt längre på Dustin för studenter?

Skulle precis lägga en beställning på dustinhome.se med mitt studentkonto som jag tidigare alltid haft fri frakt från, men märker att frakten inte försvinner från kassan när jag loggar in. Har de tagit bort den?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Frifrakt på ordrar över 500;- har jag för mig

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Japp fri frakt på ordrar över 500:- verkar det vara som gäller nu.. Trist! men jag förstår dem då många köper billiga prylar så som kablar och andra tillbehör fraktfritt. Svårt att gå plus då.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis zalman CNPS10X flex (otroligt billigt förresten), Logitech G500 och Logitech UltraX (90kr!), sammanlagt så blev det ca 800kr och jag fick gratis frakt. Om du kollar på startsidan så står det även att det är fri frakt om du handlar för över 500kr. http://www.dustinhome.se/Images/DustinImages/Images/778px/fra...

Permalänk

Tycker det är väldigt synd. Det var det som var så bra med dustin - behövde man en fläkt eller en kabel så kunde man få hem den utan en fraktkostnad på 50kr. Nu ser jag ingen anledning att handla där egentligen då Inet tex. har bättre priser på nästan allt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Tycker det är väldigt synd. Det var det som var så bra med dustin - behövde man en fläkt eller en kabel så kunde man få hem den utan en fraktkostnad på 50kr. Nu ser jag ingen anledning att handla där egentligen då Inet tex. har bättre priser på nästan allt.

Fast vem som helst förstår väl att de inte är riktigt hållbart i längden. De lär ha gått back på varje paket de skickar iväg med typ en kabel på 50kr.

Jag har full förståelse för att de har valt detta, även fast man alltid önskar att man ville ha det som är bäst för en själv dvs alltid gratis frakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radim:

Jag beställde precis zalman CNPS10X flex (otroligt billigt förresten)

Så billigt är det väl inte. Du får ju köpa en fläkt till den. Står ju så här i beskrivningen:
"120mm fan must be purchased separately because cooling fan is not included."

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja det var bara någon månad sen som de hade fraktfritt på alla belopp. Men fraktfritt över 500kr är bra deal endå!

Permalänk
Skrivet av Expertive:

Fast vem som helst förstår väl att de inte är riktigt hållbart i längden. De lär ha gått back på varje paket de skickar iväg med typ en kabel på 50kr.

Jag har full förståelse för att de har valt detta, även fast man alltid önskar att man ville ha det som är bäst för en själv dvs alltid gratis frakt.

Bra reklam kostar. Inget företag skulle ha fraktfritt på varor till ett visst värde om de inte tjänade på det. Kolla bara på Inet, deras fri frakt lär ha genererat i fruktansvärt många nya kunder.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Bra reklam kostar. Inget företag skulle ha fraktfritt på varor till ett visst värde om de inte tjänade på det. Kolla bara på Inet, deras fri frakt lär ha genererat i fruktansvärt många nya kunder.

Ja, men även Inet har fri frakt på saker över 500 kr. Jag bara väntade på att Dustin skulle göra det, jag fick typ dåligt samvete när jag köpte en ensam optisk kabel för i princip inga kronor alls, och dessutom fick fri frakt.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Bra reklam kostar. Inget företag skulle ha fraktfritt på varor till ett visst värde om de inte tjänade på det. Kolla bara på Inet, deras fri frakt lär ha genererat i fruktansvärt många nya kunder.

Du jämför med inet, dustin bytte precis till systemet med gratis frakt över 500kr som inet har. Jag fattar inte din jämförelse där.

Det är klart att deras fri frakt tidigare har varit mycket i reklamsyfte. Men antagligen var det väldigt många som utnyttjade den till att beställa lite saker för små summor så att det inte riktigt blev hållbart för dem. De lär ju ha räknat ganska mycket på vad de förlorar/vinner på att göra denna ändring. Jag tror på att de vet mest och jag kommer inte gråta floder över detta. Detta kanske till och med gör att de kan hålla lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Bra reklam kostar. Inget företag skulle ha fraktfritt på varor till ett visst värde om de inte tjänade på det. Kolla bara på Inet, deras fri frakt lär ha genererat i fruktansvärt många nya kunder.

Hur tänkte du nu om jag får fråga? Inet har ju fri frakt över 500 kr, exakt samma metod som Dustin nu bytt till. Och att de gjorde det var väl främst av den anledningen Expertive anger, att det var många som gjorde "mini-köp" och det lär inte ha varit vinstbenäget.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Inet hade inte många kunder.
Inet fixade fri frakt oavsett belopp.
Inet fick massor av kunder och blev Sveriges bästa datorbutik.
Inet införde minimibelopp på 500kr för fraktfritt.
Inet har fortfarande massor av kunder.

Förstår ni vad Rickard11 menar nu då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard11:

Bra reklam kostar. Inget företag skulle ha fraktfritt på varor till ett visst värde om de inte tjänade på det. Kolla bara på Inet, deras fri frakt lär ha genererat i fruktansvärt många nya kunder.

Inet hade ju även de fraktfritt för sweclockers medlemmar, men bytte sedan till fraktfritt vid köp över 500kr. Inget konstigt alls att dustin gör samma med sin studentfrakt. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Inet hade inte många kunder.
Inet fixade fri frakt oavsett belopp.
Inet fick massor av kunder och blev Sveriges bästa datorbutik.
Inet införde minimibelopp på 500kr för fraktfritt.
Inet har fortfarande massor av kunder.

Förstår ni vad Rickard11 menar nu då?

Hade han formulerat sig på det sättet hade det varit ett mer förståeligt uttalande, ja.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Inet hade inte många kunder.
Inet fixade fri frakt oavsett belopp.
Inet fick massor av kunder och blev Sveriges bästa datorbutik.
Inet införde minimibelopp på 500kr för fraktfritt.
Inet har fortfarande massor av kunder.

Förstår ni vad Rickard11 menar nu då?

Vilket är precis vad Dustin har gjort.
Han fick det att låta som att han hyllar inets fri frakt men gnäller på dustin som har precis samma villkor. Det var det jag reagerade på.
Jag hyllar båda dessa butikers fri frakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Choffe:

Ja, men även Inet har fri frakt på saker över 500 kr. Jag bara väntade på att Dustin skulle göra det, jag fick typ dåligt samvete när jag köpte en ensam optisk kabel för i princip inga kronor alls, och dessutom fick fri frakt.

Det som främst kan ge dåligt samvete är väl dock att mycket, särskilt kablar, har så sanslösa studentrabatter?

Permalänk
Skrivet av Expertive:

Vilket är precis vad Dustin har gjort.
Han fick det att låta som att han hyllar inets fri frakt men gnäller på dustin som har precis samma villkor. Det var det jag reagerade på.
Jag hyllar båda dessa butikers fri frakt.

Jag har inte gnällt på Dustin alls. Däremot försökte jag förklara för dig hur det kunde kunde generera vinst att ha fri frakt, men många verkar tolkat det fel. Fire_ice lyckades utveckla det rätt bra

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Så billigt är det väl inte. Du får ju köpa en fläkt till den. Står ju så här i beskrivningen:
"120mm fan must be purchased separately because cooling fan is not included."

Jag tänkte köra passivt. Raven 2 med air penetrator fläktar. Annars kostar ju den här 35kr http://www.dustinhome.se/pd_5010464736.aspx och kyler väldigt bra samtidigt som den är mycket tyst. Så det är inget problem att fläkten inte är inkluderad.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Jag har inte gnällt på Dustin alls. Däremot försökte jag förklara för dig hur det kunde kunde generera vinst att ha fri frakt, men många verkar tolkat det fel. Fire_ice lyckades utveckla det rätt bra

Som sagt jag skrev att du fick det att låta så, och det verkar som det inte bara var jag som tolkade det så heller.

Men ja, misstolkning kan alltid ske när man uttrycker sig i skrift.

Permalänk

Surt - väldigt bra shop, men jag märker redan (från igår) att jag inte längre beställer lika mycket av dem (shoppoholic när det gäller elctroprylar ). Tänkte köpa ett par minnen som uppgår till 400 kr till min mac, men det blev att lägga beställningen på inet.se istället. Fast för dyrare varor där dustin inte är mycket dyrare än konkurrenterna väljer jag hundra gånger hellre dustin än någon annan - otroligt bra vad gäller reklamationer och öppet köp (kundtrygghet) och leverans (sjukt snabba), är min erfarenhet.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Dustinhome är fortfarande billigast i sverige på enormt mycket tack vare studentrabatten.
Småsaker mest dock som kablar etc.

Och det är ofta 50-70% billigare än inet eller vilken butik som helst.

Däremot tycker jag dom borde sänka gränsen till 200-300kr.

fri frakt för en pryl för 10kr är bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Dustinhome är fortfarande billigast i sverige på enormt mycket tack vare studentrabatten.
Småsaker mest dock som kablar etc.

Och det är ofta 50-70% billigare än inet eller vilken butik som helst.

Däremot tycker jag dom borde sänka gränsen till 200-300kr.

fri frakt för en pryl för 10kr är bara löjligt.

Jag har inte handlat på Dustinhome på länge och kan inte använda mig av någon studentrabatt men kan de verkligen vara 50-70% billigare än alla andra? Så någonting Inet (och alla andra) tar 100 kr för tar Dustinhome för 30-50 kr med studentrabatt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Jag har inte handlat på Dustinhome på länge och kan inte använda mig av någon studentrabatt men kan de verkligen vara 50-70% billigare än alla andra? Så någonting Inet (och alla andra) tar 100 kr för tar Dustinhome för 30-50 kr med studentrabatt...?

Det kan se ut så här grovt sett:

inet 25kr, dustin 75kr, dustin med rabatt 10kr.

Dustin har mycket större påslag men är billigare för dem som har studentrabatt.

Permalänk
Skrivet av radim:

Jag tänkte köra passivt. Raven 2 med air penetrator fläktar. Annars kostar ju den här 35kr http://www.dustinhome.se/pd_5010464736.aspx och kyler väldigt bra samtidigt som den är mycket tyst. Så det är inget problem att fläkten inte är inkluderad.

HELVETE vilken prissänkning! 85 till 35kr! Shit!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Jag har inte handlat på Dustinhome på länge och kan inte använda mig av någon studentrabatt men kan de verkligen vara 50-70% billigare än alla andra? Så någonting Inet (och alla andra) tar 100 kr för tar Dustinhome för 30-50 kr med studentrabatt...?

HDMI kablar typ 70% jämförtm ed överallt annars.
Batterier typ 3kr som kostar 50kr på andra ställen.
LCD rengöring som jag köpte för 8kr styck med stor flaska och 4 dukar, typ 80kr utan rabatten.
Typ alla datorkablar runt halva priset minst.
Antennkabel 60%

osv osv osv
Så jag det är rejält mycket billigare på sådant än ställen som inet osv.

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett bra upplägg, för dom som studerar dvs. Har inget emot studentrabatter men om de har möjlighet att ge sådana rabatter kan man ju tycka att de tar överpriser på produkterna av oss andra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag har konto på Deltaco och kan väl säga att Dustin idkar ingen välgörenhet ens till det priset. Kablar är bland det mest överprissatta som finns i butikerna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har konto på Deltaco och kan väl säga att Dustin idkar ingen välgörenhet ens till det priset. Kablar är bland det mest överprissatta som finns i butikerna.

Mja, beror på hur man ser det. Procentuellt sett är det bra marginal med 3.50, men i kronor räknat är det mer eller mindre att ge bort dem, inköpskostnader och hantering är inte gratis.

Ordinarie pris däremot är hutlöst.