Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag tycker det låter värt.. Köper hellre en SSD-disk än käk för samma pris. Skulle kunna tänka mig att snål-äta en hel månad för att ha råd med en SSD-enhet.

lol, tror du ska skaffa ett bättre jobb istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

FPS boost? Du har helt och hållet missat innebörden av en SSD. Du köper inte en SSD för att installera spel på den.

Precis så gjorde jag.. Jag köpte en ssd för att ha mitt wow spel på.. Datan används till 99% till spel..
Kan säja att det var lätt värt dom pengarna..

Spelet startade / laddade på en tredjedel av tiden om inte snabbare. Lag /fps känslan blev flera ggr bättre. Så visst använder du datan till spel kör in spelet på ssd´n.. Alla program som du vet du använder mycket in med dom på ssd´n.. Bildbehandlingsprogram kan du låta spara bilder på någon vanlig disk annars blir det nog snart fullt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Jo, om man vill att de ska ladda snabbt. Men det ger ingen (mätbar) fps-boost.

Varför man nu skulle vilja det, det tycker jag är slöseri på SSD utrymme. Om man vill ha spel på SSDn så måste man köpa sig stora diskar och då blir dem jävligt dyra och då är det svårt att motivera priset. Personligen skulle jag inte köpa en SSD för att jag vill ha snabbare laddningstider i spel.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Varför man nu skulle vilja det, det tycker jag är slöseri på SSD utrymme. Om man vill ha spel på SSDn så måste man köpa sig stora diskar och då blir dem jävligt dyra och då är det svårt att motivera priset. Personligen skulle jag inte köpa en SSD för att jag vill ha snabbare laddningstider i spel.

Vad är det då du vill snabba upp??? Starten av windows??

Permalänk
Inaktiv

Ett par sekunder räcker liksom inte. Alla mina år som jag har använt datorer är just "flytet" som har saknats innan jag skaffade en SSD. Tänk på att 0,1 ms jämfört med 8 ms på vanliga hårddiskar. Jag ångrar inte att jag la 2000 kr på SSD när min netbook bara kostade 2600. SSD:n flyttar man ju när netbooken är död. Jag skulle vilja höra kommentar från folk som har köpt SSD och sedan ångrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Vad är det då du vill snabba upp??? Starten av windows??

Klistrar in det jag skrev på sidan 7.

Det som gör skillnad är mitt dagliga användande av datorn tex internet, msn, diverse program, öppna dokument, starta photoshop etc.
Datorn känns alltid otroligt mycket snabbare nu än vad den gjorde förr, allting går fortare, det är såhär en dator ska reagera när man använder den!

Citat:

Jag skulle vilja höra kommentar från folk som har köpt SSD och sedan ångrat sig.

Ja alla som är "emot" SSDn, är det så att ni har köpt en och faktiskt varit missnöjda och lämnat tillbaka den? Eller ni bara baserar det på vad ni läst och inte upplevt?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Klistrar in det jag skrev på sidan 7.

Det som gör skillnad är mitt dagliga användande av datorn tex internet, msn, diverse program, öppna dokument, starta photoshop etc.
Datorn känns alltid otroligt mycket snabbare nu än vad den gjorde förr, allting går fortare, det är såhär en dator ska reagera när man använder den!

Precis.. Men om mitt dagliga användande Inte är Msn och div. program som du har utan jusst spel.. vad är det då som är så fel med att köra in ett spel på ssd´n..det fattar jag lixom inte..

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

och du har missat att man inte har SSD för lagring utan för att köra OS, program samt kanske hemmapp på?

Jag skule lätt byta till SSD om de inte vore att jag körde raid5 med 3 diskar för systemet. De blir typ 6000kr.

lagringen ligger på filservern och inte på min workstation självklart.

Han skrev 20+ spel Då behöver han säkert minst 240gigare eller dubbla tom. Jag har 5 spel och dem tar upp 71 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Precis.. Men om mitt dagliga användande Inte är Msn och div. program som du har utan jusst spel.. vad är det då som är så fel med att köra in ett spel på ssd´n..det fattar jag lixom inte..

Nej nej så menade jag inte. Det är helt upp till dig hur du vill använda den. Men min åsikt som jag skrev, tillochmed fetstil för att göra det tydligt är att det är svårt att motivera det höga priset om du bara använder datorn till spel. Då hade jag hellre lagt SSD pengarna på ett värre grafikkort tex.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Inaktiv

Hygglo: Håller med att man inte ska begränsa sig vad man vill ha på SSD:n, vill man åt SSD:ns fördelar så är det faktiskt accesstiden, och då är det OS't och program som har många filer som skall laddas. När jag kör StarCraft II, så är det rätt segt när man ser motståndaren ha halva kvar att ladda när man redan är klar.

Jag kan tycka att det är slöseri med pengar att lagra Linux-ISOs på SSD.

Permalänk
Medlem

SSD är värt sina pengar. Iallafall i min bärbara. Jag valde mellan att uppgradera min processor t4200 till en t9500 alt. sätta in en SSD. Det blev en SSD och jag tycker det var rätt val.

För att lagra filmer, program och spela spel och filmer så använder jag min stationära med en traditionell hårddisk. Skulle jag behöva större lagringsutrymme till min bärbara så finns det externa hårddiskar. USB 3.0 gränssnittets hastighet verkar rätt lovande.

Störst skillnad, bättre hastighet med SSD märker du i Win 7. Har du Vista och XP, så det inte lika uppenbart. Jag tror också att man märker det mer i en bärbar, eftersom de mekaniska hårddiskarna i den inte är snabba som i en stationär. Den korta åtkomsttiden i en SSD spelar en stor roll här.

Tänk först efter vad du ska använda din dator till. Har du inte ett extremt behov av en snabb hårddisk i den så vänta tills priset/gb på en SSD sjunker under 5kr. 1000 kr för en 250gb SSD vore ett lagom högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Han skrev 20+ spel Då behöver han säkert minst 240gigare eller dubbla tom. Jag har 5 spel och dem tar upp 71 gig.

Jag har quakelive och det är några megabyte sedan sc2 som iofs är lite större.

Permalänk

Jag kör 80GB SSD och det räcker bra för mitt favoritspel samt W7 och office samt lite fotoprogram.
Sedan lägger jag andra program på en Raptor, jo jag var nöjd med Raptorn som OS disk men SSD är sju resor bättre...

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att vi i Sverige alltid får betala ett överpris för "ny" teknik, pga vår väldigt höga moms. Men har du pengarna så är det väl bara att köra, annars skulle jag vänta.

Permalänk

Jag som sitter med en dator med och en utan kan säga, JA!! det är lätt värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Klart värt.
Dock så medför det ett bekymmer som inte är så trevligt och det är att datorer utan ssd är obrukbara efter att man har blivit lite bortskämd

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Min MacBook 13" från 2009 är snabbare och mer responsiv än min arbetskollegas nya MBP 13" (budget modellen).

Jag kör en Intel X25-M G2 och han kör standard disken på 5400 rpm. Så ja, vill man ha prestanda så är SSD definitivt värt det. Jag köpte min disk för en månad sen istället för att köpa en ny MBP och det är jag mycket glad över och har sparat många tusenlappar med det beslutet så SSD behöver inte alltid vara dyrare. Nu kommer min MB klara sig gott i 1 år till och när jag sedan köper en ny så har jag kvar en bra SSD som kommer att liva upp även nästa dator.

Naturligtvis har jag först uppgraderat till 4GB RAM istället för 2GB men mer än 4 behöver inte jag för mitt arbete. Därför var en SSD en mycket bättre investering.

Visa signatur

MacBook 2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB DDR3, Intel X25-M G2 | Hackintosh/Win7 Pro/Ubuntu X-58 i7 920, 6GB DDR3 RAM, GeForce xxx, 2 1TB WD Black

Permalänk

SSD är så mycket värt pengarna. Once you go ssd you never go hdd

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Han skrev 20+ spel Då behöver han säkert minst 240gigare eller dubbla tom. Jag har 5 spel och dem tar upp 71 gig.

Och vem har sagt att man måste ha allihopa installerat samtidigt? Inte som att man hinner köra en 2-3 olika spel dagligen och med dagens hårdvara (SSD, CPU, RAM, bra OS etc..) så tar det inte länge att installera om man nu blir tvärsugen på ett man inte har installerat.

Permalänk
Medlem

SSD är nog egentligen den komponent som ger bäst prestanda/kostnad vid vanligt datorarbete. Det hela handlar om prioritering och jag tror att många prioriterar fel då vi blivit bortskämda med sjukt billiga HDDs.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

SSD är nog egentligen den komponent som ger bäst prestanda/kostnad vid vanligt datorarbete. Det hela handlar om prioritering och jag tror att många prioriterar fel då vi blivit bortskämda med sjukt billiga HDDs.

Ja, det är mycket märkligt. SSD är den enda komponent som kan skaka liv i en flera år gammal dator så att den håller ett tag till så att man slipper köpa en ny.

Visa signatur

MacBook 2.26 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB DDR3, Intel X25-M G2 | Hackintosh/Win7 Pro/Ubuntu X-58 i7 920, 6GB DDR3 RAM, GeForce xxx, 2 1TB WD Black

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Alltid värt pengarna - Eller alltid värt mycket pengar?
Själv har jag max 1k till en SSD efter att ha köpt OS. 60gb borde räcka men finns det några bra alternativ?

Det är ju en avvägning som man får göra naturligtvis. Men idag finns det ju flera prisvärda budgetalternativ.
För en vanlig "Svensson" spelar det nog inte så stor roll om man köper en modern budget-SSD eller en högpresterande SSD-enhet. I vanlig användning märker man troligtvis ingen större skillnad.

Har själv 2 st Intel X25-M G2 80GB; en i min desktop och en i min MBP. 80 GB har räckt för mig hittills.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

en SSD disk är trevligt att ha men om det är värt pengarna beror väl lite på hur man använder sin dator och eventuellt vilken budget man har. man ska dock inte ta för givet att precis allt går snabbare med SSD

Permalänk
Medlem

I spel så har jag väldigt svårt att rättfärdiga en sdd, men för upplevelse i övrigt, surfa, pilla runt i OS och allt annat lätt göra så är det en helt sjuk känsla att allting sker direkt, ingen söktid, ingen laddningstid. Datorn blir så himla rapp.

Efter att ha haft en OCZ vertex i snart 2 år (30GB, vem fan kunde tro jag skulle klara mig så länge på det...) som systemdisk så skall jag skaffa mig nåt större, och då jag redan gjort mig av med vertexen så sitter jag på en WD raptor som systemdisk under tiden. Jag LIDER varenda sekund jag sitter vid datorn, allt blir så hackigt och jobbigt, inget flyter på. Så innebär i praktiken att jag sitter med mobilen när jag ska göra enklare saker istället. För det är helt outhärdligt utan en SSD.

Permalänk
Medlem

Oooom jag hadde peeengar...så blev det SSD i hela datorn....
Men tyvärr har man ju begränsad ekonomi...
Det man hoppas på som kanske kan bli en "medel" väg är Intels RST teknologi som kommer med Z68.
Dvs en kombination av SSD o HDD mha "smart programvara"....

http://www.tomshardware.com/reviews/z68-express-lucidlogix-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Köpte min X25-M G2 för nästan ett år sen. 2k är vad jag betalade.
Det är nog det enda köpet jag inte ångrat för en enda sekund. Visst, jag vill nu ha en mer "modern" SSD, men det är inget som slår den där känslan med att starta upp sitt system på enstaka sekunder.

Jag tycker absolut att de som inte har en SSD ännu ska skaffa en, iallafall som systemdisk.
Dock hade jag väntat ett par veckor, eller vad det blir, tills de nya SandForce diskarna har kommit.

kännns som dom har lite för många barnsjukdomar än om du frågar mig. dock om ett till två år så tror jag dom komme vara golden

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Du ska nog inte behöva investera fullt i 120 gb i.e. hela 1800 kr , såvida du inte siktar på ett SSD-enbar dator/system. Det finns ju lösning(ar) där du kan få det bästa av båda världar nu, där det är sammankopplat en SSD i mindre storlek med en normal mekanisk hårddisk med gedigen storlek och därmed ett pris som mer personer har råd med och finner prisvärt.

Detta är en lösning;
http://www.sweclockers.com/nyhet/12064-seagate-kombinerar-ssd...

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

en SSD disk är trevligt att ha men om det är värt pengarna beror väl lite på hur man använder sin dator och eventuellt vilken budget man har. man ska dock inte ta för givet att precis allt går snabbare med SSD

http://images.anandtech.com/graphs/intelx25mlaunch_0908081519...

Här är en annan graf från samma benchmark.

Den ger en liten sammanfattning av den stora fördelen med SSD. Det är ett väldans malande på en vanlig hårddisk som man slipper med en SSD. Väntetiderna försvinner på så många ställen. Den enda orsaken jag kan komma på för att inte välja en SSD är för att man inte har råd att ha både en systemdisk och en vanlig hårddisk för lagring samtidigt som man behöver lagringsutrymmet.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk

lätt svar

Om disk i/o är en begränsning idag så ska du absolut köpa SSD, stor skillnad. Vi drar på nästan 100% mer last i vissa fall, men i hemmet, tveksamt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Jag har en Intel SSD X25 G2 Value, 40 GB. Den kostar enbart runt 800 kr. Denna som systemdisk och sedan mekaniska diskar för att lagra annat. Det man märker med sin SSD är tex när man öppnar outlook och ska jobba där. Allt går minst 10ggr fortare. Eller att starta Webbläsaren som då måste ska kolla igenom sin cache. Jag lider när man ej har SSD...