segt internet, men bredbandskollen visar bra värden.

Permalänk
Medlem

segt internet, men bredbandskollen visar bra värden.

Hej

Ny medlem idag men har glidit runt här tidigare ganska mycket.

Jag har en bra, snabb dator. 2 Mb uppkoppling, och det är det som visas när jag kör bredbandskollen också. Men det går bara att ladda ner i ca 300 kb/s, och då har jag alltså en fil med tillräckligt många seedare för att det ska kunna komma upp mycket mycket snabbare. Har provat med olika datorer och det blir liknande problem. När jag laddar ner något så går hela webläsaren väldigt segt också, vilken sida jag än är på, så det känns ju som att jag har nåt någon gräns, men varför visar det då 2 Mb på bredbandskollen?

Jag har även provat med olika nerladdningsprogram, nu kör jag bittorrent.

Kan det vara sladden som är dålig? Men i så fall, varför skulle det visa bra på bredbandskollen?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Bredbandskollen visar Mbit/sek, dvs megabit/sekund inte megabyte/sekund. Din hastighet på 300kb/s är ganska bra då 2mbit/s är ungefär 250kb/s.

Nu kommer någon troligen klaga på att jag använder fel förkortningar, men careface

Permalänk
Medlem

Det visar 8 mbit på bredbandskollen för mig och ändå har jag bara lyckats ladda ner 1 mb/s.
Har lyckats komma upp mer än 1 mb/s fast då är det något jag fifflar med inställningarna ^^
Jag antar när du laddar ner så laddar du upp filer samtidigt vilket påverkar resultatet, det finns sätt att undvika detta också, ( det har något med trackers att göra men jag tänker inte säga hur man gör)
Ett annat sätt....
Torrent Client - Preferences - Bandwidth - Number of connections - Set aprox. 500 for each
Torrent Client - Preferences - BiTorrent - Protocol Encryption - Forced
Bandwidth Allocation - High (Set download/upload limit - Unlimited)

EDIT: oj det gäller bara torrents som inte har mycket seeders strunta i detta inlägg

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

2 mbit är aldrig 2mb, att du tankar i 300kb/s är rätt bra för 2mbit internet. Högre än så skall du inte komma med den hastigheten. Jag har 24/3 och tankar i 1.7mb ner / ca 250kb/s upp.

Permalänk
Medlem

Som gizgiz sa.
Fast typ bredbandskollen och nedladdningprogrammet mäter inte i samma enhet, enkelt förklarat.
Så om du tar dina 2 mbit/s / 8 = (0.25 mbyte)din nedladdningshastighet typ..

Om du undrar var jag fick 8an ifrån så 1byte=8bitar

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Hm.

Tack för otroligt snabba svar. Då förstår jag varför allt går så sakta.

Jag har ju kunnat ladda ner i mycket högre hastigheter förut, men det är väl bara en tillfällighet då.

Permalänk
Medlem

1mbit brukar nå 120kb/s - 8mbit ca. 950kb/s - 10mbit 1.2mb/s - 24mbit 3.1mb/s - 50mbit 6mb/s och 100mbit 11mb/s

Ungefärliga maxsiffror iaf.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Med Megabyte (mb/s) menar man lagring och med Megabits (mbit/s) menar man hastigheten

Om din operatör erbjuder dig 100mbit/s så kan du tanka ner max 12.5mb/s av formeln 100/8=12.5

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på detta med att folk av ren lathet eller okunskap skriver mb och gb istället för Gb och Mb. 1mb/s är alltså 1 millibit dvs 1 tusendels bit per sekund vilket är så extremt långsamt så det knappt finns, vi snackar då att det tar 1000 sekunder dvs ca 16.6 minuter att ladda ner en enda bit. Man skall således skriva 1 Mbit/s vilket är 1Megabit dvs 1 Miljon bitar i sekunden. Nedladdningshastigheter i diverse program anges dock ofta i Bytes(eftersom det som laddas ner skall lagras på lagringsmedia) och 1 Byte är 8 bitar. Tex 250KB/s blir då 250000 Bytes och 250000 BytesX8 är då 2Mb/s.

Hoppas jag förklarat det tillräckligt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag blir så trött på detta med att folk av ren lathet eller okunskap skriver mb och gb istället för Gb och Mb. 1mb/s är alltså 1 millibit dvs 1 tusendels bit per sekund vilket är så extremt långsamt så det knappt finns, vi snackar då att det tar 1000 sekunder dvs ca 16.6 minuter att ladda ner en enda bit. Man skall således skriva 1 Mbit/s vilket är 1Megabit dvs 1 Miljon bitar i sekunden. Nedladdningshastigheter i diverse program anges dock ofta i Bytes(eftersom det som laddas ner skall lagras på lagringsmedia) och 1 Byte är 8 bitar. Tex 250KB/s blir då 250000 Bytes och 250000 BytesX8 är då 2Mb/s.

Hoppas jag förklarat det tillräckligt...

Svaret på sin fråga fick han från folk innan dig som dessutom gjorde det utan att vara as spydiga. Skönt att du känner att det är din uppgift att läxa upp folk om att rätt ska vara rätt och jag är likadan . Ett tipps är ju dock att inte vara skit dryg när man gör det , inte så många som orkar ta åt sig och tänka igenom inlägget då.

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||