Ska bygga datorbord med MDF-board, kommer benen palla?

Permalänk
Avstängd

Ska bygga datorbord med MDF-board, kommer benen palla?

Hej,

Ska köpa en MDF-board imorgon med måtten 22x2200x800, och jag har 5 ben liggandes här hemma men har ingen vad max belastningen är på dem? MDF-boarden kommer väga minst 50 kg, vad tror ni?

Såhär ser benen ut(om det är till någon hjälp)

Permalänk

10 kg/st borde dom orka tycker man.

Var har du fått siffran 50 kg ifrån?

Sen är min första tanke att det 5:e benet borde sitta centrerat och det kanske inte är optimalt med tanke på stol och benutrymme.

Ska du bygga ett "vanligt" skrivbord?

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christer K:

10 kg/st borde dom orka tycker man.

Var har du fått siffran 50 kg ifrån?

Sen är min första tanke att det 5:e benet borde sitta centrerat och det kanske inte är optimalt med tanke på stol och benutrymme.

Ska du bygga ett "vanligt" skrivbord?

mvh

Ungefär 50 kg.

Ja, ett helt vanligt skrivbord

Permalänk
Medlem

neråt klarar nog benen av över 100kg styck så det är nog inte kraften neråt du ska vara orolig över, Mer att du fäster benen riktigt ordentligt i MDF skivan så att de inte "böjs" av i fästpunkten mellan MDF & Ben.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rstu:

neråt klarar nog benen av över 100kg styck så det är nog inte kraften neråt du ska vara orolig över, Mer att du fäster benen riktigt ordentligt i MDF skivan så att de inte "böjs" av i fästpunkten mellan MDF & Ben.

Tack!

Vet du vad för skruv man ska använda? Den jag använder nu(vet inte vad det är för skruv) gör bara så mdfen spricker heeeela tiden när jag försöker fästa benen, tips?

Permalänk
Medlem

Gärna rätt grov skruv, Och självklart inte så lång att den går igenom. Har du "lite" för långa skruvar, så går det lika bra att dra i dem snett så att de inte går igenom.

Sen så bör du nog förborra i MDF om du inte vill att det ska spricka.

Testa på en liten skräp mdf bit hur stor borr du behöver, sen får du vara försiktig så att du inte borrar för långt.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rstu:

Gärna rätt grov skruv, Och självklart inte så lång att den går igenom. Har du "lite" för långa skruvar, så går det lika bra att dra i dem snett så att de inte går igenom.

Sen så bör du nog förborra i MDF om du inte vill att det ska spricka.

Testa på en liten skräp mdf bit hur stor borr du behöver, sen får du vara försiktig så att du inte borrar för långt.

Och inte på-gränsen-långa heller, då buktar det ut

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar!

Vart klar med bordet i lördags, vart skitbra!

Permalänk
Medlem

kul att det blev bra

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem

Lånar/återupplivar tråden lite.

Ska bygga ett hörskrivbord 120*120*90 ish och tänkte göra det i MDF.
5 ben alternativt 4 samt fäst i väggen baktill.
Kan lägga upp sketchupritning efter jobbet hur jag tänkt.
Ni som byggt med MDF tidigare: Hur tjock behöver skivan vara? Måste jag lägga dubbelt lager?

Edit, sketchup: http://imageshack.us/photo/my-images/189/rumslayout.png/
Ignorera hyllplan till vänster höger ovan tillsvidare, det kommer efterhand.