Vad tycker ni om priset på GTX 590?

Permalänk

Vad tycker ni om priset på GTX 590?

Vad tycker ni? är det värt att t.ex. lägga lite till på ett grafikkort och välja detta http://www.inet.se/artikel/5409176/msi-geforce-gtx-590-3gb istället för 6990?

Visa signatur

:- )

Permalänk
Medlem

Som det verkar är GTX 590 både svalare och avsevärt tystare än 6990, det presterar även på liknande nivå. Om jag var intresserad av ett kort med två GPU:s skulle jag antagligen köra på GTX 590 på grund av en bättre fläktlösning.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

GTX 590 alla dar i veckan!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Som det verkar är GTX 590 både svalare och avsevärt tystare än 6990, det presterar även på liknande nivå. Om jag var intresserad av ett kort med två GPU:s skulle jag antagligen köra på GTX 590 på grund av en bättre fläktlösning.

Kanske svalare i idle men inte under load... Iaf inte enligt SweC's test.

Permalänk
Medlem

Skulle vänta en månad eller två och se om tex Asus eller EVGA fixar någon egen version av kortet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk

Om du läste recensionen här sajten så märkte du kanske att 6990 var bättre på alla vis. Men det spelar ju ingen roll, Nvidia är ju Nvidia och är ändå bäst ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Men Nvidia brukar ju bli bäst när man klockar?

Visa signatur

:- )

Permalänk
Medlem

Fördelen är som vanligt med nvidia att det är tyst.
AMD som vanligt låter som en jävla jetmotor på load, som även swec nämde om 6990.
Finns inget värre än ett löjligt högljutt graffe i min mening.

Men vissa bryr sig inte om de dock Kanske bara jag ;>

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa ett 590 nu men kanske om några veckor. Det presterade ju lite under 6990 men sen är det ju som någon annan sa nVidia och vissa (jag t.ex) kan tänka sig att betala lite extra för cuda, physx och sånt.

Förresten kan någon klargöra en sak för mig? Går det att köra 590 i sli? För på filmen i swecs test gjorde han ju det men swec gjorde det inte. Beror det på att det inte gick eller att de brände 2 av sina 3 kort med fel drivrutiner?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag skulle inte köpa ett 590 nu men kanske om några veckor. Det presterade ju lite under 6990 men sen är det ju som någon annan sa nVidia och vissa (jag t.ex) kan tänka sig att betala lite extra för cuda, physx och sånt.

Förresten kan någon klargöra en sak för mig? Går det att köra 590 i sli? För på filmen i swecs test gjorde han ju det men swec gjorde det inte. Beror det på att det inte gick eller att de brände 2 av sina 3 kort med fel drivrutiner?

Tror det beror på att Nvidia inte släppt drivrutiner för det än

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Är de inte bättre om du kör GTX 580 sli istället? Det är snabbare men med nackdelen att det blir dyrare.

Edit//
GTX 580 är tysta och relativt svala.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnet:

Men Nvidia brukar ju bli bäst när man klockar?

Inte i det här fallet. GTX 590 klockar väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Om du läste recensionen här sajten så märkte du kanske att 6990 var bättre på alla vis. Men det spelar ju ingen roll, Nvidia är ju Nvidia och är ändå bäst ...

Du glömde drivrutinsproblemen SweC hade med 6990? Eller vänta AMD har inga brister pga du har AMD i din sign. Din kommentar är överflödig, detta fanboy war är tokigt.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Du glömde drivrutinsproblemen SweC hade med 6990? Eller vänta AMD har inga brister pga du har AMD i din sign. Din kommentar är överflödig, detta fanboy war är tokigt.

Och du har Nvidia i din sign så då borde din kommentar också vara överflödig om man tillämpar din egen logik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

precis!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Och du har Nvidia i din sign så då borde din kommentar också vara överflödig om man tillämpar din egen logik

Han sa att 6990 var bättre på alla vis, vilket är en ren lögn. AMD presterar bättre i majoriteten av scenarion men låter mkt mer och har problem med drivrutiner i vissa titlar. Både 6990 och 590 har sin fördelar och nackdelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

haha...Kolla igen när de klockade upp kortet till 690MHz utan spännings höjningar manglar HD 6990 tror att det är lika som Über mode fast kortet drar inte 450w Nvidia är inte svalare i load sant men desto tystare 84grader är ju lugnt?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealthbomb:

Han sa att 6990 var bättre på alla vis, vilket är en ren lögn. AMD presterar bättre i majoriteten av scenarion men låter mkt mer och har problem med drivrutiner i vissa titlar. Både 6990 och 590 har sin fördelar och nackdelar.

Ja, om det är nVidia man vill köra på så är det nästan bättre att köra SLI. Personligen så gillar jag inte dubbelmackor så mycket. Men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

beror ju på vad man ska göra!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Till TS: Måste det vara dubbel GPU?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Sett till prestanda, strömförbrukning och temperatur vilket jag är övertygad är det absolut viktigaste för folk som köper dessa entusiastkort. Att AMD har sämre drivrutiner är ett förlegat snack bland folk som vägrar komma till insikt att AMD faktiskt har bättre alternativ.

Skrivet av Stealthbomb:

Förlåt om jag sårade dig. Får väl säga något positivt om 590 för att inte bli klassad som fanboy enligt dina definitioner. Det är snyggare än 6990, har CUDA och PhysX. Ungefär det jag kommer på.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

6990 alla gånger, piskar 590 och skalar 90% eller vad det mera? plus har för mig att 6990 (eller snarare antar) är billigare.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

ojoj man blir rätt trött på att läsa allt ....meningslöst bladdddder ..... men så här ligger det till nr 1 6990 nr 2 590 enligt swe c``

och alla vi som nu sitter här ...och läser detta från swe c`` kan ju ej ha fel , sen att 590 är ett .. grymt kort det går det ej att komma ifrån men tyvärr räckte det ej den här gg,, men men ...skam den som ger sig

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Känns inte riktigt som att det är värt med ett 590 för 6000 då ett 6990 kan fås för billigare peng, visserligen presterar ett överklockad 590 likvärdig ett överklockad 6990 och även bättre minfps vid diverse spel, men allt som allt skulle jag nog satsa på 6990.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att priset är OK, du får GTX570 SLI på ett kort men du får mer V-ram och kan köra det på ett moderkort som saknar SLI.
Kyllösningen bör vara betydligt effektivare än två kort som ligger dikt an mot varandra.
edit Vist ja, GTX590 drar också mindre ström än GTX570 SLI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Känns inte riktigt som att det är värt med ett 590 för 6000 då ett 6990 kan fås för billigare peng, visserligen presterar ett överklockad 590 likvärdig ett överklockad 6990 och även bättre minfps vid diverse spel, men allt som allt skulle jag nog satsa på 6990.

Men prisskillnaden är ju en struntsumma om man ser till tillverkare som Asus och MSI m.m. Naturligtvis så finns budgetaltenativ också, men personligen så lägger jag gärna några hundringar extra för att får bättre garantier.

Jag skulle vänta någon vecka för att få in nya överklockningstester. Men man får ju känslan av att Nvidia har gjort ett nytt 570, med brinnande VRMs.

Permalänk
Medlem

Prismässigt kan jag tycka att nvidia är aningen dyra, och ni som använder ljud som en fördel, pröjsar man 6k för ett kort som inte är det minsta prisvärt känns det som att det är kraften man är ute efter, då spelar nog ljud ingen roll, om du frågar mig dvs.

Får t ex asus ut en sjysst oc-variant med vettig kylare och drivisarna fixas till till ett vettigt pris så tror jag nvidia blir en riktigt värdig motståndare, och troligen prestandakraftigare också.

Sen får man ju överväga strömförbrukningen som inte någonstans talar till nvidias fördel, men återigen, köper men ngt av dessa kort så tror jag inte man bryr sig om sådanna petitesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Men prisskillnaden är ju en struntsumma om man ser till tillverkare som Asus och MSI m.m. Naturligtvis så finns budgetaltenativ också, men personligen så lägger jag gärna några hundringar extra för att får bättre garantier.

Jag skulle vänta någon vecka för att få in nya överklockningstester. Men man får ju känslan av att Nvidia har gjort ett nytt 570, med brinnande VRMs.

Fast nu jämför jag t.ex. Asus mot Asus, sen brukar det vara enstaka unika överklockade versioner av modeller som diverse tillverkare erbjuder, men oftast så erbjuder de även en 'stock' version vilket är det jag syftade på =]
Man behöver inte vara orolig för att en 590 ska brinna upp så länge man inte överskrider stock-volt (vilket gör att garantin slutar gälla) samt från Sweclockers uppgifter verkar det ändå vara helt ok så länge man inte använder de medföljande drivrutinerna.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Folk snackar om pris. Kolla på komplett. Där kostar 6990 och 590 lika mycket. För mig känns 590 som det rätta valet. Jag vill ha ett tyst kort och PhysX, CUDA bland annat. Är man inte intresserad av det är ju såklart 6990 ett bättre val. Diskussionerna är alltid heta vid nya lanseringar. Fanboys från båda lag tar genast fram sina vassaste svärd och börjar hugga mot varandra. Låt det gå ett tag. Varken 6990 eller 590 är dåliga kort. I Sweclockers recension har 6990 högre fps. På andra siter är dom likvärdiga. Därför är det bra att vänta lite och se hur korten och ytterligare tester ter sig. Jag tror att det blir som dom säger i fredagspanelen, om ett tag handlar det om vad man föredrar.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4