Vilken av dessa spelar upp 1080 utan problem?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa spelar upp 1080 utan problem?

Hallå hallå!

Kommer göra en lista här med lite olika dator specs, undrar om ni kan säga vilken som kan spela upp 1080.

1. Processor: 1 x Intel Atom D510 / 1.66 GHz ( med dubbelkärna )
Huvudfunktioner för processor: Hyper-Threading-teknik
RAM: 0 MB DDR2 SDRAM (Hur mycket behövs minst?
Kontrollerkort: Serial ATA ( Serial ATA-300 )
Grafikstyrenhet: Intel GMA 3150 Dynamic Video Memory Technology 4.0

2. Processor: 1 x Intel Atom D525 / 1.8 GHz ( med dubbelkärna )
Ram: 0 MB (installerad) / 4 GB (max) - DDR2 SDRAM
Grafikstyrenhet: Intel GMA 3150

3. Processor: 1 x Intel Atom D525 / 1.8 GHz ( med dubbelkärna )
Ram: 2 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR2 SDRAM
Grafikstyrenhet: NVIDIA Next Generation ION
Videominne: 512 MB DDR3 SDRAM

SÅ, vilken av dessa skulle kunna spela upp en 1080 film?
Datoerna jag pratar om är Zotac Zboxar:)

Permalänk
Medlem

Alla 3?
Alltså det krävs ingen superdator som alla tror, bara för att spela upp lite hd-film..

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Dator 3 hade jag valt. Nvidia ION fullkomligt krossar GMA 3150 grafikmässigt.

Permalänk

Hej,

min ASUS EEEBOX EB1012 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528644 klarar 1080p utan problem så det borde dessa maskiner med om dom är uppsatta på rätt sätt.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men har en fråga tilll igen. Klarar denna 1080p i xbmc under ubuntu?

ZOTAC ZBOX ID41 - Mini PC - 1 x Atom D525 / 1.8 GHz - RAM 0 GB - ingen HDD - NVIDIA Next Generation ION - Gigabit Ethernet - WLAN : 802.11b/g/n - inget OS - Bildskärm : ingen

Behöve rjag 4gb ram eller räcker 2gb?

Permalänk
Medlem

Tveksamt om du klarar 1080p på CPU:n i en Atom, du måste nästan lasta av med ett grafikkort, det vill säga ION är det som gäller om du vill ha Atom.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det står ju "next generation ION"?

Permalänk

Du klarar dig bra med 2gb om det bara är xbmc å 1080p film du ska spela upp på den där burken.

har en tidigare version av zotac som har både klenare processor och den äldre versionen av ion samt 2gb minne kör W7 xbmc i 1080p utan problem, men visst att surfa runt på webben är inte blixtsnabbt. se på svt play och liknande fungerar också bra via xbmc iaf.

Visa signatur

STATIONÄRA: Intel Q9550 4GB DDR3 @ 1333MHz Lagring: 750 GB Grafik: Asus 4850 MOBO: ASUS P5QC Chassi: Antec P182
SERVER: S775 5200 2GB DDR2 6600GS 3x1TB +250GB +750GB +500GB HDD Gentoo linux
LAPTOP: ASUS U36JC 8GB DDR3 240GB SSD I5 480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackspetten:

Du klarar dig bra med 2gb om det bara är xbmc å 1080p film du ska spela upp på den där burken.

har en tidigare version av zotac som har både klenare processor och den äldre versionen av ion samt 2gb minne kör W7 xbmc i 1080p utan problem, men visst att surfa runt på webben är inte blixtsnabbt. se på svt play och liknande fungerar också bra via xbmc iaf.

Är du säker på det?:)

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 7 och XBMC med 2 gb, Atom 1,8 ghz och next generation ION. Fungerar mycket bra med 1080p material. Det enda som inte fungerar är Tv4 play som tydligen kräver gtx 590 för att fungera som det ska. SVT play och youtube fungerar perfekt med hd-material.

Det är en Asus men likvärdig alternativ 3 i första posten. Datorn i sign med andra ord.

EDIT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=627250

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hishulta:

Det står ju "next generation ION"?

Står då
Grafikstyrenhet: Intel GMA 3150 på alt 1 och 2. Jag skrev nog antagligen svar medan du bestämde dig för ZOTAC ZBOX ID41.

Du klarar dig lätt på 2 GB minne

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej, så datorn jag länkade i sista posten, beställer jag den, +2gb minne så uppfyller den mina krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hishulta:

Okej, så datorn jag länkade i sista posten, beställer jag den, +2gb minne så uppfyller den mina krav?

ja det kommer fungera bra. Tror faktiskt inte hårdisken heller följer med.

Permalänk
Medlem

Måste jag ha DD3 minnen i datorn?

Eller duger DDR2 likabra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hishulta:

Måste jag ha DD3 minnen i datorn?

Eller duger DDR2 likabra?

DDR2 och DDR3 är inte fysiskt kompatibla (dvs. DDR3-minne passar inte ens i DDR2-slottar), så det är bara en av dem som du kan använda. Om det är ZBOX ID41 som du pratar om så är det DDR3 som gäller, medan äldre varianter använder DDR2.

Permalänk
Medlem

Sista fungerar bra, recension av Zbox med D510 och next gen ION.

http://www.anandtech.com/show/3702/zotacs-zbox-hdid11-review-...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara