stereo ljudsystem, runt 6000: -

Permalänk
Medlem

stereo ljudsystem, runt 6000: -

Hej,

Som titeln lyder är jag sugen på att köpa ett nytt ljudsystem (2.0 eller 2.1) för ca 6000 och jag undrar vad som är bäst att köra på:
Förstärkare och högtalare eller "högtalar system" med inbyggd förstärkare.

Systemet ska framförallt användas till musik (klassik och rock).
Kom gärna med förslag eller anledningar till vad jag bör skaffa det ena eller det andra, gör ingenting om priset diffar med ett par tusenlappar åt ena eller andra hållet.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3.6 | ATI 4870x2 | ASUS P5Q | Antec P182 | OCZ vertex 3 60GB| 2st 500 GB samsung raid 0 | 4 GB ram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla gärna beg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kolla gärna beg.

Har inget problem med att köpa begagnat, om det är sjysta grejer.
såg just de här högtalarna på blocket, vad tror ni om dem?

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3.6 | ATI 4870x2 | ASUS P5Q | Antec P182 | OCZ vertex 3 60GB| 2st 500 GB samsung raid 0 | 4 GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av scirf:

Har inget problem med att köpa begagnat, om det är sjysta grejer.
såg just de här högtalarna på blocket, vad tror ni om dem?

Jag tror de är bra,de är inte dåliga i alla fall,frågan är bara hur kräsna de är på kringutrustning.

De kostar 3900kr,det blir inte så mycket över till förstärkaren,tror de bättre om du lägger mer pengar på stärkaren än högtalarna till att börja med.

Permalänk

har du tid/ork att åka 12 mil (ifall du bor i linköpng) för att hämta ett par http://www.blocket.se/orebro/Hogtalare_QRS_500_32535485.htm?ca=2&w=3&last=1 så är dem sjukt trevliga för pengarna.
Sedan så har du 4kkr över till att hitta en vettig förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

har du tid/ork att åka 12 mil (ifall du bor i linköpng) för att hämta ett par http://www.blocket.se/orebro/Hogtalare_QRS_500_32535485.htm?ca=2&w=3&last=1 så är dem sjukt trevliga för pengarna.
Sedan så har du 4kkr över till att hitta en vettig förstärkare

Glömde nog att skriva att det hest ska vara ett par bokhylle/stativ högtalare eftersom tanken är att de ska vara i ett ganska litet rum :/. Men de högtalarna kanske funkar i ett mindre rum med?
tack för visat intresse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:
Skrivet av oyegie:

Kolla gärna beg.

+1 på båda .... Qln högtalarna låter mycket bra för priset dock är det ofta rätt svårt att integrera aktiva basar bra. skulle själv köpt qln om jag hade budget på 6-7k nu dock får du tänka på att du åker på lite kabel etc med. Annars kolla begagnat www.rehifi.se kanske?

http://rehifi.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=7926 kanske är något ... om du vill ha litet men rekommenderar dig ändå att åka och lyssna på all hifi innan du köper.

Edit: Studio monitorer är kanske att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Edit: Studio monitorer är kanske att tänka på?

Jo det vore kanske något, men vad exakt är en "Studio monitorer":P?
Kan ni kanske ge något förslag på ett par studio monitorer i den aktuella prisklassen, som är bra?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scirf:

Kan ni kanske ge något förslag på ett par studio monitorer i den aktuella prisklassen, som är bra?

Behringer B3031A

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scirf:

Yamaha HS80M, Fostex PM-1 MkII

Permalänk
Medlem

För 6000kr får man ett par riktigt fina studiomonitorer. Något jag definitivt skulle satsa på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare