Köpråd: Fil/Torrent/Versionskontroll (4,000)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Fil/Torrent/Versionskontroll (4,000)

Hejsan!

Jag går i tankarna att köpa mig en server för att uppfylla följande krav.

- Tanka klart mina torrents medan jag inte är hemma!
- Lagring för massa filer
- Köra versionshanteringsmjukvara

Mitt fokus är absolut att den ska vara tyst (#1) och helst ganska strömsnål. Jag tänkte be om hjälp att plocka ut vilket moderkort / cpu som är lämplig för att hantera dessa jobb. Skulle en atom fungera kanske? Någon med erfarenhet?

Vill ni tipsa om chassi är det alltid uppskattat (mest för att få inspiration). Jag gillar utseendet på Fractal designs Array R2. Men har hört både bra och dåligt om det, så jag försöker vidga mina vyer.

Minne/HDD/Nätdel/övrigt känner jag mig ganska trygg att plocka ut själv. Men vill någon ge förslag på dessa så är det alltid trevligt.

Poster som kan motivera val gällande moderkort / CPU uppskattas oerhört mycket. Hm, just ja - tanken är att slutkostnaden inte ska dra iväg så mycket över 4k. Dock har jag vissa komponenter hemma redan som jag tänker mig att jag skulle kunna använda igen så det är inte en absolut gräns på något sätt.

Tack för mig, hoppas någon har åsikter om detta!

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/311152/2011-03-23
Fusion är utan tvekan det jag tycker du ska satsa på då!
Där är ett fullständigt paket med hårddisk, minnen, cpu/gpu + moderkort.

Alternativt http://www.inet.se/artikel/6900347/fractal-design-array-r2-30... ifall du absolut måste ha det chassit.
Ser ingen anledning till det dock.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Jo, jag känner mig mer och mer övertygad om att det är mest lämpligt att köra atom/fusion som lösning för moderkort/cpu. Det kortet du länkade verkade mycket trevligt, är det något du har använt själv? I så fall till vad?

Mycket i listan stämde ganska bra med vad jag tänkt själv. Enda undantaget är val för chassi. Jag tycker inte att ett chassi med en 3.5" plats räcker. Ett litet "cleant" chassi med plats för några fler hårddiskar är vad jag är på jakt efter. Därav att jag kollat på Array R2.. men som sagt, alla förslag uppskattas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tekesh:

Jo, jag känner mig mer och mer övertygad om att det är mest lämpligt att köra atom/fusion som lösning för moderkort/cpu. Det kortet du länkade verkade mycket trevligt, är det något du har använt själv? I så fall till vad?

Mycket i listan stämde ganska bra med vad jag tänkt själv. Enda undantaget är val för chassi. Jag tycker inte att ett chassi med en 3.5" plats räcker. Ett litet "cleant" chassi med plats för några fler hårddiskar är vad jag är på jakt efter. Därav att jag kollat på Array R2.. men som sagt, alla förslag uppskattas!

Moderkortet har jag själv, i chassit jag länkade, med hårddisken jag länkade, och minnen också.
Den blir använd till ungefär det du kommer att använda den till, och jag är mer än nöjd.

Då är ju FD Array R2 som du kollat på, och jag länkade, det självklara valet.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, mycket uppskattat.

Permalänk
Hedersmedlem

Om två hårddiskar räcker så kan jag rekommendera Emko 153
http://mini-itx.se/emkocaseem153utannatagg-p-120.html?cPath=6...

Jag har tänkt bygga en NAS med följande chassi, PicoPSU 80W, Intel D510MO, 2 st Samsung F4 2TB körandes Ubuntu och Crashplan för backup av datorer.

Totalkostnad ~3900 inklusive allt

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk

Jag har också gått i samma tankar vad gäller server. Funderar dock på detta Fusion kort: http://www.webhallen.com/hardvara/129255-asus_e35m1-m_pro-amd...

Fler möjligheter om man vill ha en extra diskkontroller och/eller nätverkskort.

Frågan är bara om man får tillräckligt med "server kraft" eftersom man till stor del betalar för grafikprestanda som inte används i en typisk hemma server.

Permalänk

hur mycket hårddisk är "massa filer"?

100gb? 1tb? 10tb?

räcker 6-9tb så kan du ju köpa dig 3st valfria 2-3tb diskar + en systemdisk och köra på ett itxkort med fusion plattform som klarar det alldeles utmärkt.

Array R2 är ett helt ok chassi även om jag inte gillar HDD-buren och därför byggt om min egna R2a för ändamålet.
Däremot