Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk
Medlem

Heroes 3
Jedi Knight: Dark Forces 2
Jedi Knight 2: Outcast
Nox
Monkey Island serien
NHL 2001
FIFA 2002
Madden NFL 2004
Tyrian
Svea Rike 2 och 3
Worms Armageddon
Age of Empires 1 och 2

Bland andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Zelda: A link to the past är nog ett av de bästa spelen jag spelat. Helt genialt i sin enkelhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda:_A_Link_to_t...

Nästan beredd att kalla det bästa spelet någonsin!!

Annars bör ju alla som gillar RPG spela Chrono Trigger och Sword of mana till SNES!!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Annars bör ju alla som gillar RPG spela Chrono Trigger och Sword of mana till SNES!!!

Glöm inte spelet som alltid kommit i skuggan av Chrono Trigger och Final Fantasy 6, Lufia II, som i mitt tyckte är det bästa RPG av de gamla klassiska.

Citat:

Angående Transport Tycoon, är det inte något otroligt att dom inte gjort en vettig uppföljare till den? Har kommit massa tycoons men inga som innehöll allt som den gamla hade.

Locomotion var uppföljaren,http://www.gamefaqs.com/pc/920180-chris-sawyers-locomotion.
Fick dock aldrig samma status som orginalet.

Permalänk

Jag satt länge som klistrad framför Deathtrack.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deathtrack

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | WD SN850X 4TB + Samsung Pro 980 2TB + A2000 1TB | ASUS RTX 4090 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Dual AOC U27G3X | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | Secretlab OMEGA |

Permalänk

Shack

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgitripp.

Jag har redan gjort mitt bidrag till listan, men jag glömde skriva vilka fantastiska minnen som väckts till liv i den här tråden och som återupptäckts - lir som glömts av fastän dom förtjänats att kommas ihåg i eoners eoner; Tänk vad många timmar vi offrat på gamla (!?) spel i våra dagar, haha.
Får nog veva igång den där A4000/-060'n igen. xD

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Mystiskt att vi bara är tre som tagit upp myst. Det är ju ändå en storsäljare...

Jag lägger iaf till
Body Blows av Team17
och
Street Rod (NFS underground i 2d?)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Två av dem bästa spelen som existerat som inte är nämnda är Lba 2 och Grim Fandango. Cannon fodder är värt att tillägga igen.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Carmageddon
CS 1,3
BF 1942
War craft 2
Starcraft
Mafia
Redneck
Settlers 3
Theme park world
Unreal tournamnet typ det första
Stronghold
Pizza syndicate (så många timmar man kunde slå ihjäl)
Massa Strategi spel som jag glömt namnen på :P.

Många gamla roliga spel där men CS 1.3? CS var som bäst före Beta 7

Permalänk
Medlem

Sega Mega Drive var väl det som gick varmast för mig med följande spel:

-Sonic The Hedgehog
-Sonic The Hedgehog 2
-Sonic Spinball
-PGA Tour Golf II

Och jag får väl höra nu men:

-Eternal Champions

Visst det var lite rip-off över det hela, stel spelkontroll och cpu-svårighetsgraden var överdriven för det mesta. Men grafiken, musiken och effekterna var coola så det blev många timmars spelande. Både 1player/2player (bara jag fick den icke original-gamepaden med 6 knappar ).

Permalänk

Metal Slug (hela Serien) Så Himla Bra Spel Serie!
Lirade Flera Timmar Med Mina Kompisar.

Fungerar Att Spela På Emulator På Pc Tex MAME

Permalänk
Inaktiv

Kan inte fatta att jag glömde Elasto Mania! Också ett stört bra spel som jag spenderat mååånga timmar med.
Ett annat spel, som jag inte tror nämnts, är Power Pete. Ett gammalt rpg för typ g3-macar. Nån som har hört talas om det? Går det att spela i något modernt OS?

Permalänk
Medlem

Chaos engine amiga.
Banshee amiga.
System shock 2 pc.
Heroes of might and magic III pc.
Hired guns amiga.
Var dessa spel som lirades för några antal år sen.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av anon84089:

Kan inte fatta att jag glömde Elasto Mania! Också ett stört bra spel som jag spenderat mååånga timmar med.
Ett annat spel, som jag inte tror nämnts, är Power Pete. Ett gammalt rpg för typ g3-macar. Nån som har hört talas om det? Går det att spela i något modernt OS?

Elasto Mania, jaa fy fasen.
Det glömde jag också

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

The Legend Of Kyrandia 2: The Hand Of Fate

http://www.youtube.com/watch?v=ZWzZ0GmTSjU

Bästa pek och klicka äventyrsspelet som gjorts, sjukt härlig värld och en kaxig hjältinna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Några bra gamla härliga spel som dykerupp är väll
Red Alert
Goblins 3
Diablo 2
Return to castle wolfenstein
morrowind
Deus Ex
Full Throttle

Vissa är inte jättegamla men endå

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Super mario 64 och diablo 2

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

LOL har en PCGamer tidning på dass med en recension av det spelet...

Det visste jag inte att de hade recenserat. Får man av nyfikenhet fråga vilket nummer?

Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Fallout 1&2
Wings of fury
Superfrog
North & South
Moonstone
monkey island 1&2
Colonization
Dune 2
Civilization

Permalänk
Medlem

X-com : Enemy Unknown.. Bästa spelet någonsin Finns att köpa på STEAM!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla men har där jag läst fattas Little Big Adventure

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vad är skillnaden mellan varva och klara? Är varva nåt ord som nån random unge bara kom på och alla följde efter?
Jag tänker att man klarar ett spel för andra gången är varva = man har gjort ett varv.

Enda spelet jag vet gör skillnad om man varvar är zelda spelen där sloten och uppdragen hamnar på andra ställen på andra varvet så man måste klara 2 varv för att klara spelet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Total Annihilation
Elasto Mania
Age of Empires 1
Empire Earth
Jedi Outcast
Motocross Mandess
Midtown Madness
Runescape Classic

Några jag kom på

Permalänk
Medlem

wolfenstein 3D var helt awesome, även fast jag var ganska ung så var det grymt kul:P

quake 3 arena, oslagbart lan-spel

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk

Några godingar till PC som antagligen redan nämnts:

Grim Fandango, härlig story i ett lagom svårt äventyrsspel.

Spelade detta jämt när man var liten. CAVEDOG!

Spela det genast om du inte gjort det redan. Sjukt välutvecklat och grymt spel med en häftig story och roliga pussel.

Ledsen för de stora bilderna.

EDIT: Åh, en sak till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Donut:

Spela det genast om du inte gjort det redan. Sjukt välutvecklat och grymt spel med en häftig story och roliga pussel.

Ledsen för de stora bilderna.

Shit, hade glömt neverhood! Det spelet är guld

Permalänk
Medlem

Två tips för singleplay:
Medan man väntar på Diablo 3 är Titan Quest ett bra alternativ.
Escape Velocity Nova är ett okänt mästerverk som är lite lättillgängligare än EVE online.

Permalänk
Medlem

Leisure Suit Larry (endast de som gjordes av Al Lowe.)
Wings ( http://www.youtube.com/watch?v=hL-qtxNgoHU )
Oil Imperium ( http://www.youtube.com/watch?v=FZub9pBm4pE)
C & C
IK+ International Karate Plus ( http://www.youtube.com/watch?v=lMAjObaTqzA )

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

man ser direkt vilka som varit med ett tag och vilka som är lite yngre på retro spels valen.

Nej, inte alltid. Jag har varit med sedan långt innan Amiga fanns men det känns meningslöst att tipsa om spel som inte går att köra på moderna datorer.