Permalänk
Medlem

Jordad genom element?^^

Hej hej!

Jag är en nybörjare när det kommer till datorer (tekniska prylar överhuvudtaget:P), och jag har sett att många tycker att det är väldigt viktigt med ESD-handband?

Min fråga är skulle det inte funka lika bra att hålla sin bara fot mot ett vattenelement när man bygger, och genom den vara jordad?

Permalänk
Medlem

yep

Visa signatur

Intel Core i5 750 | GTX 260 | 4GB | Gigabyte P55-UD3

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på ämnet men det borde gå bra. Det blir nog lite omständigt dock

Jag har aldrig använt ESD-band och har aldrig haft problem med "ESD-skador" på några komponenter heller. Tar man det bara försiktigt och tänker efter lite när man pillar så borde det inte va några problem.

Med det sagt så är det ju en bra försäkring antar jag

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk

Det räcker med att du rör vid elementet (Om det är ett vatten element som går igenom vattenledningar i jorden) innan du börjar bygga och lite ibland om du är osäker. Då elementet nollställer din elektriska laddning i kroppen. Så har jag alltid gjort och det tackar jag för, då jag varje gång fått en stöt (nollställning) av elementet som jag annars skulle gett till komponenterna i datorn

ESD-armband är för övrigt skit. Det jämnar bara ut spänningen utan att nollställa den. Dvs att du fortfarande har kvar halva spänningen i kroppen.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Nja att du "jordar" dig mot ett element gör ju att du får samma statiska laddning som elementet. Att kontinuerligt hålla i chassit borde väl vara mer rimligt eftersom det är spänningskillnaden mot komponenterna som du vill jämna ut dig mot.

Det finns en del trådar om detta i forumet där det förklaras närmare vad det innebär, så sök och du ska finna

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Permalänk
Medlem

Förr hade alltid HP/Dell-teknikerna ESD-armband när de bytte komponenter i våra servrar. De kör utan sedan ett bra tag.

Så länge du inte kelat med katten på din fleecetröja den senaste tiden torde du vara säker...

(Säger jag som har ett par-tre hundra Cisco engångsarmband i lådan... )

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Nja att du "jordar" dig mot ett element gör ju att du får samma statiska laddning som elementet. Att kontinuerligt hålla i chassit borde väl vara mer rimligt eftersom det är spänningskillnaden mot komponenterna som du vill jämna ut dig mot.

Det finns en del trådar om detta i forumet där det förklaras närmare vad det innebär, så sök och du ska finna

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Helt rätt, förstår faktiskt inte varför folk tror att man kan kladda lite på ett element och sedan bygga en dator.

Det hela handlar ju om att ha samma laddning som det man jobbar med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska ha samma spänningspotential som delarna man ska arbeta med, att jorda mot andra saker (element) funkar inte, det är arbetsbänken och lådan som man ska ha som referens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla snabba svar!
Jag kommer nog hålla mig till elementen i så fall! :3

Permalänk
Medlem

Här finns lite mer påtaglig information i ämnet. http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Förr hade alltid HP/Dell-teknikerna ESD-armband när de bytte komponenter i våra servrar. De kör utan sedan ett bra tag.

Det beror på att dem kör ESD matta både på golvet och skrivbordet + ESD skor/stolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Det räcker med att du rör vid elementet (Om det är ett vatten element som går igenom vattenledningar i jorden) innan du börjar bygga och lite ibland om du är osäker. Då elementet nollställer din elektriska laddning i kroppen. Så har jag alltid gjort och det tackar jag för, då jag varje gång fått en stöt (nollställning) av elementet som jag annars skulle gett till komponenterna i datorn

ESD-armband är för övrigt skit. Det jämnar bara ut spänningen utan att nollställa den. Dvs att du fortfarande har kvar halva spänningen i kroppen.

Var har du "lärt" dig detta? ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ferrell:

Oj, tack för alla snabba svar!
Jag kommer nog hålla mig till elementen i så fall! :3

Potentialutjämning

Hoppa elementet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

ESD armand funkar visst, men enligt mig räcket det att ta i ett eluttag/element lite då och då
att hålla foten mot det hela tiden könns lite överdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Det räcker med att du rör vid elementet (Om det är ett vatten element som går igenom vattenledningar i jorden) innan du börjar bygga och lite ibland om du är osäker. Då elementet nollställer din elektriska laddning i kroppen. Så har jag alltid gjort och det tackar jag för, då jag varje gång fått en stöt (nollställning) av elementet som jag annars skulle gett till komponenterna i datorn

ESD-armband är för övrigt skit. Det jämnar bara ut spänningen utan att nollställa den. Dvs att du fortfarande har kvar halva spänningen i kroppen.

Jo, och jag gissar att du för övrigt har IG i fysik?

Självklart är det som tidigare påtalats. Spänning är en skillnad i potential mellan två punkter, dig själv och komponenten. Om du har samma potential relativt varandra är spänningen noll och det är det som är hela poängen med ditt armband, d.v.s att utjämna potentialen.

Självklart betyder det inte att bara för du och kompnenten har samma potential så har du inte samma potential som ditt element. Det vill säga att om det finns en potentialskillnad mellan dig och elementet så kommer att den att jämnas ut då du vidrör elementet då det i sin tur garanterat har lägst potential då det är jordat (om inte ett annat klantarsel har varit framme).

Så om du nu är bekymrad gällande ESD, vilket du bör vara, då ska du absolut koppla fast ditt armband i datorlådan när du meckar!

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Själv har jag (flertalet gånger) mekat dator på en heltäckningsmatta. Inga problem (hittils).

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Ja du är jordad men frågan är om chassit är det. Det handlar nämligen inte om att vara jordad utan att ha samma potential som chassit. Det får man enklast genom att hålla i chassit eller koppla in sig med ESD-armband om man vill ha båda händer tillgängliga.

Permalänk
Skrivet av zonar:

Jo, och jag gissar att du för övrigt har IG i fysik?

Detta är vad jag fått lära mig, tack för rättningen

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Ursäkta om jag snor lite av din tråd, men hoppas det är okej!

Har läst väldigt mycket om allt det här med ESD, men det är mycket snack hit och dit hur man ska göra. Om man bara har ett ESD-armband, hur ska man göra med det?

Som jag har förstått det är det bäst att:
1. Stänga av nätaggregatet med den lilla knappen i bak och dra ut strömkabeln.
2. Sätta fast krokodilklämman från ESD-armbandet i en metalldel på chassit (och självklart ha ESD-armbandet runt handleden).

Jag vill ha svar från en kunnig person som är säker på vad han/hon säger och inte massa snack om att ta i elementet mm. (visst, det funkar säkert men eftersom jag har ett ESD-armband tillgängligt känns det bättre att använda det under hela monteringen istället för att klämma på ett element).
Värt att notera är att jag INTE har jordade el-uttag på övervåningen där jag kommer bygga min dator, så att sätta fast klämman på en av de "piggarna" som sticker ut ur eluttagen är inte ett alternativ.

Tack!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

1. Gör som du vill, men att mecka spänningslöst är ju alltid en fördel på andra sätt än ESD
Tex. om du tappar en skruv på mobot (VSB är ju på även om datorn är av)
2. Ja

Lägg även delarna på ESD påsar och rör påsen före du rör komponenten. Bara för att man har samma potential som chassit betyder det inte att det är samma som graffekortet man tog ut för en halvtimme sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Värt att notera är att jag INTE har jordade el-uttag på övervåningen där jag kommer bygga min dator, så att sätta fast klämman på en av de "piggarna" som sticker ut ur eluttagen är inte ett alternativ.

Det är det aldrig, den som gör detta förtjänar en darwin award.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Ursäkta om jag snor lite av din tråd, men hoppas det är okej!

Har läst väldigt mycket om allt det här med ESD, men det är mycket snack hit och dit hur man ska göra. Om man bara har ett ESD-armband, hur ska man göra med det?

Som jag har förstått det är det bäst att:
1. Stänga av nätaggregatet med den lilla knappen i bak och dra ut strömkabeln.
2. Sätta fast krokodilklämman från ESD-armbandet i en metalldel på chassit (och självklart ha ESD-armbandet runt handleden).

Jag vill ha svar från en kunnig person som är säker på vad han/hon säger och inte massa snack om att ta i elementet mm. (visst, det funkar säkert men eftersom jag har ett ESD-armband tillgängligt känns det bättre att använda det under hela monteringen istället för att klämma på ett element).
Värt att notera är att jag INTE har jordade el-uttag på övervåningen där jag kommer bygga min dator, så att sätta fast klämman på en av de "piggarna" som sticker ut ur eluttagen är inte ett alternativ.

Tack!

Du ska ALLTID has SAMMA laddning i förhållande till jord som dina komponenter. Om dina komponenter har en statisk laddning på 10000V och du jordar dig mot t.ex. ett element så är där en enorm potensskillnad, om du däremot själv har samma laddning (10000V i detta fall) så kommer ingen urladdning ske and you will be fine.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Du ska ALLTID has SAMMA laddning i förhållande till jord som dina komponenter. Om dina komponenter har en statisk laddning på 10000V och du jordar dig mot t.ex. ett element så är där en enorm potensskillnad, om du däremot själv har samma laddning (10000V i detta fall) så kommer ingen urladdning ske and you will be fine.

Så slutledingen av det som har sagts är att om du ska sätta i ett nytt graffe så ska du:

1 Dra ur kontakten till datorn

2 Ta i påsen som grafikkortet kommer i-samtidigt som du tar i chassiet

3 Ansluta grejerna

Rätt uppfattat?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Så slutledingen av det som har sagts är att om du ska sätta i ett nytt graffe så ska du:

1 Dra ur kontakten till datorn

2 Ta i påsen som grafikkortet kommer i-samtidigt som du tar i chassiet

3 Ansluta grejerna

Rätt uppfattat?

Korrekt.

Permalänk
Medlem

Alla som har skrivit att man ska ha samma potential som chassit har inte sagt något om att komponenterna som man ska stoppa in inte har samma...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Alla som har skrivit att man ska ha samma potential som chassit har inte sagt något om att komponenterna som man ska stoppa in inte har samma...

Det är just det som är lite oklart-men jag trodde att om man tar i påsen som sakerna kommer i
så utjämnar man spänningsskillnaderna....(samtidigt som man tar i chassiet)...?

Rätt eller fel?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk

Med andra ord-var hittar jag "nollan" mellan mej och dom grejer som jag ska stoppa in..?

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Alla som har skrivit att man ska ha samma potential som chassit har inte sagt något om att komponenterna som man ska stoppa in inte har samma...

Jag gjorde det ^^ Nämnde inte nya delar då dem har en ESD påse som man måste ta i oavsett om man bryr sig eller inte.

Skrivet av Macaroney:

1 Dra ur kontakten till datorn

Kabeln har inget med ESD att göra, men dra gärna ur den ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag gjorde det ^^ Nämnde inte nya delar då dem har en ESD påse som man måste ta i oavsett om man bryr sig eller inte.

Kabeln har inget med ESD att göra, men dra gärna ur den ändå.

Ja, det gjorde du faktiskt

Sladden jordar väl nätagget och därmed chassit?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Sladden jordar väl nätagget och därmed chassit?

Jo, men vilken potential du har spelar ingen roll så länge som det är samma som komponenterna och chassit.
Jord är ingen "magisk" spänning. Men ett plus kan ju va att du då har samma potential som många saker i rummet (dock inte säkert att det gäller elementen då dem inte jordas på samma ställe (skilde tex. 13V hos mig sist jag mätte men beror såklart på när man mäter).