Diskussioner kring månadskostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Räknade ihop lite snabbt om mitt WoW acc.. spelat i ca 4-5 år av å till. Lagt ner 4k på endast speltid samt lite transfers å sånt. Blev en del lol : /

Sätt det i perspektiv mot en annan hobby då t.ex. motocross och det du lagt ner är bara en struntsumma men om man istället ställer det emot schack blir det mycket pengar!

Allt är relativt som en smart man en gång sa.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker 120 kronor i månaden verkar vara rätt dyrt för ett spel som ser ut att vara ritat och designat av en femåring. Det är fan pinsamt att de inte uppdaterat grafiken sedan spelet släpptes. Alltså, hur kan ni sitta och spela det jävla spelet? Man får ju ont i ögonen. Grafiken passar inte alls spelets tema, för att det ska funka måste ju för sjutton orcerna och så vidare i alla fall se onda ut och inte som nå jävla dockor från en billig skräckgrotta ifrån ett ryskt nöjesfält circa 1957...

Titan.. Det är väl bara hoppas de skiter i temat "Tomtar och Troll: Online". Ett Starcraft tema hade varit rätt coolt. Jag hoppas på mycket blod, det är mysigt. Vågar man hoppas på något som skulle kunna liknas vid Planetside möter Starcraft? Dvs en MMOFPS i starcraft universumet? Det hade gjort min dag i alla fall, springa runt som marine med gauss rifle och skjuta zerglings och hydralisk i huvudet så de exploderar i kaskader av blod med allt lull lull Direct X10 grafik har att erbjuda.. Helvete det finns det potential i.

Att gå runt med en gubbe och grinda quests i starcraft miljö hade inte alls varit lika spännande. Hela grejen skulle kunna göras jäkligt cool och skalbar med tanks, flyg och landtrupper. Vågar man drömma om ett spelarläge där det finns en hierarki, t ex en general som kan dela ut uppgifter till sina regementen? Dessa skulle senare kunna genomföras av "guilder"(tycker inte namnet passar alls i sammanhanget), grupper av mercenaries, space marine corps. eller liknande mot betalning som sedan kan spenderas på ny hårdvara för ännu mer destruktion? End game i spelet hade i alla fall varit att kunna flyga en Yamamoto cruiser, flyga in i atmosfären för att hjälpa de stackars marinesen på marken som kallat in ett luftangrepp mot en stark motståndare och bara låta lasertornen gå vilda... Mumma.

Hur tänker ni? Ser mest en debatt kring hur nuvarande WoW är och vad det kostar samt att ni utgår från att Titan kommer vara ungefär samma skit i ny klämning, och vad det borde/inte borde kosta...

Permalänk
Medlem

Om du är duktig så tjänar du lätt över det dubbla i riktiga pengar på att spela wow sälj guldet du får genom att gambla i auction house så ska ni se att ni inte gnäller!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av Allexz:

~250 kr för 60 dagar ~4KR dag = 17 öre per timme dyrt?

Jippi vad dyrt. En film kostar ~100 kr per timme och wow kostar 17 öre per timme.

Har man inte råd med nöje för 17 öre per timme så vet jag fan inte vad man ska göra

Fast, sen är det väl så att WoW tar väldigt många timmar att komma in i och komma någon stans medans en film tar 1-3 timmar (dessutom så är ju " ~100 kr per timme" extremt fel då det snarare är ~33kr per timme)
Dessutom så betalar du ju för WoW när du inte spelar, aldrig hörtalas om att du får betala på en bio när du inte ser filmen..

Så lite mer relevanta paralleller önskas nog.

Permalänk

250spänn dyrt? Men dom flesta kan bränna upp 500spänn på donkan fem gånger i veckan helt utan problem. Om man har en stabil inkomst så är 250kr en skit summa.

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+

Permalänk
Skrivet av Allexz:

~250 kr för 60 dagar ~4KR dag = 17 öre per timme dyrt?

Jippi vad dyrt. En film kostar ~100 kr per timme och wow kostar 17 öre per timme.

Har man inte råd med nöje för 17 öre per timme så vet jag fan inte vad man ska göra

Förutsatt att du spelar 24 timmar om dygnet i en månad ja, annars blir det lite dyrare än 17 öre, och spelar man 24/7 i en månad har man nog ingen inkomst alls, och 17 öre per timme blir rätt dyrt då.

Personligen spelar jag i princip inte MMOs alls som man måste betala i månaden för därför att 1. Jag ser ingen anledning till att de skulle behöva mer pengar av mig än alla andra spel, och känns därför av princip konstigt, oavsett kostnaden. MMOs känns alltid så tomma, så att världarna är stora är inte direkt något som får mig att känna "wow, de måste verkligen ha jobbat superhårt på detta och förtjänarar därför att överösas med pengar varje månad!"

2. Gör så att jag känner just att varje dag jag inte har lust att spela spelet är en dag som jag förlorar pengar på, även fast jag vet att det inte är några stora pengar så är det fortfarande en obehaglig känsla, att man måste spela det även när man inte har lust, annars har man slängt bort något.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Förutsatt att du spelar 24 timmar om dygnet i en månad ja, annars blir det lite dyrare än 17 öre, och spelar man 24/7 i en månad har man nog ingen inkomst alls, och 17 öre per timme blir rätt dyrt då.

Personligen spelar jag i princip inte MMOs alls som man måste betala i månaden för därför att 1. Jag ser ingen anledning till att de skulle behöva mer pengar av mig än alla andra spel, och känns därför av princip konstigt, oavsett kostnaden. MMOs känns alltid så tomma, så att världarna är stora är inte direkt något som får mig att känna "wow, de måste verkligen ha jobbat superhårt på detta och förtjänarar därför att överösas med pengar varje månad!"

2. Gör så att jag känner just att varje dag jag inte har lust att spela spelet är en dag som jag förlorar pengar på, även fast jag vet att det inte är några stora pengar så är det fortfarande en obehaglig känsla, att man måste spela det även när man inte har lust, annars har man slängt bort något.

Intressant hur olika man ser på saker. Jag skulle aldrig spela ett MMO som inte tar en månadsavgift. F2P finns inte. De måste få in i princip samma summa pengar i slutänden ändå, frågan är enbart hur. Inte om. Sen om det är via reklam, in game köp eller liknande. Det spelar ju mindre roll. Men om jag betalar varje månad så slipper jag allt skit runtomkring.

Sen kan jag förstå ditt resonemang även om jag absolut inte håller med. Om jag inte spelar en enda gång på en hel månad, då kan jag få lite av den känslan som du beskriver. Men annars så blir det ju som om jag inte kan köpa ett gymkort utan att träna 4 gånger om dagen bara för att jag har fri tillgång.

Att räkna ner den till 17 öre / min är ju dock inte relevant, 4 kr om dagen säger mer.

Det härliga är ju att det är helt frivilligt

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

En månad wow kostar fortfarande mindre än ett biobesök eller 2 stora stark på en uteservering, att påstå att det är dyrt är bara löjligt.

Spelar väl ingen roll, din uträkning var helt åt helvete fel.
Dessutom så kostar WoW ungefär 120kr i månaden medans bio kostar strax under 100 och 2 stora stark runt 90kr.
Så är inte säker på hur du tänker där heller men hey!

Dessutom så är det väl upp till var och en vad man anser är dyrt?
Skulle jag får ett erbjudande att köpa en Hummer för 500k så skulle jag fortfarande tycka att det var för dyrt..

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Spelar väl ingen roll, din uträkning var helt åt helvete fel.
Dessutom så kostar WoW ungefär 120kr i månaden medans bio kostar strax under 100 och 2 stora stark runt 90kr.
Så är inte säker på hur du tänker där heller men hey!

Dessutom så är det väl upp till var och en vad man anser är dyrt?
Skulle jag får ett erbjudande att köpa en Hummer för 500k så skulle jag fortfarande tycka att det var för dyrt..

Min uträkning? Jag har väll inte räknat på någonting alls här?

Bio för under 100kr, skojar du? är flera år sen det gick senast (här i alla fall..), lägg på 3d och det kostar närmre 150 än 100.. och 2 stora stark för 90kr får man möjligtvis på ett studentställe så jag undrar vem det är som tänker till...

jag anser att wow var väldigt mycket nöje per investerad krona på den tiden jag lirade det i alla fall

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Min uträkning? Jag har väll inte räknat på någonting alls här?

Bio för under 100kr, skojar du? är flera år sen det gick senast (här i alla fall..), lägg på 3d och det kostar närmre 150 än 100.. och 2 stora stark för 90kr får man möjligtvis på ett studentställe så jag undrar vem det är som tänker till...

jag anser att wow var väldigt mycket nöje per investerad krona på den tiden jag lirade det i alla fall

Helt korrekt, mitt fel.
Trodde du var personen som jag svarade på ifrån första början.

Satt och klicka runt som en idiot men dom är tydligen jääävligt kryptiska med vad skiten kostar på SF.se.
Men sist jag kollade var på senaste Harry Potter, har för mig den gick på 90 eller 95 spänn, kan ha fel självklart.

Precis, jag spelar det nu! Tycker inte spelet är alls lika bra som det var men hey..
Min poäng var bara att, bara för att du/jag tycker att det är ett bra pris så finns det andra som värderar på helt andra sätt.

Sen kan man ju välja att se det som att jag betalat ungefär 2500+ kronor på ett spel när jag betalar 500ish för ett annat.
Allt är väl perspektiv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark_Widget:

Sen kan man ju välja att se det som att jag betalat ungefär 2500+ kronor på ett spel när jag betalar 500ish för ett annat.
Allt är väl perspektiv

Har du samma speltid på dem då?

Permalänk
Skrivet av anon146897:

Har du samma speltid på dem då?

Speltiden är ju väldigt orelevant när du bara gämför råa pengar, inte underhållningsvärde.
Men nej, självklart har jag spelat WoW mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark_Widget:

Speltiden är ju väldigt orelevant när du bara gämför råa pengar, inte underhållningsvärde.
Men nej, självklart har jag spelat WoW mer.

Okej så du menar helt enkelt att 2500 kr är mer än 500 kr? Vad är poängen du försöker ta fram.. att du har en osunt subjektiv och orealistisk syn på pengars relativa värde?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MrMadMan:

Visst har jag hört att folk lägger ned mycket pengar på wow... Men spelar ni verkligen 24 timmar om dygnet?

Kanske den sämsta jämförelsen på sweclockers...

När jag spelade som mest aktivt spelade jag mellan 8-14 timmar per dygn efter skoltiden, och det var OK då jag som sagt gick i skolan och alla mina kompisar lirade med. Brukade ha lan där vi satt 14-18 killar och lirade non-stop 3 dagar under lov och så.

Så WoW är inte nöje dyrt per timme om man faktiskt spelar spelet, det är dyrt om man spelar 1-2 gånger någon timme i veckan (aka. the casual, som alla sitter och hatar på).
Nu förstår jag att alla inte har tiden/orken att spela sp mycket, men finns andra alternativ till spel då (konsoll är väldigt mycket din grej då kanske?).

OT:
Ser fram emot vad blizzard kan dra fram! (=

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

När jag spelade som mest aktivt spelade jag mellan 8-14 timmar per dygn efter skoltiden, och det var OK då jag som sagt gick i skolan och alla mina kompisar lirade med. Brukade ha lan där vi satt 14-18 killar och lirade non-stop 3 dagar under lov och så.

Så WoW är inte nöje dyrt per timme om man faktiskt spelar spelet, det är dyrt om man spelar 1-2 gånger någon timme i veckan (aka. the casual, som alla sitter och hatar på).
Nu förstår jag att alla inte har tiden/orken att spela sp mycket, men finns andra alternativ till spel då (konsoll är väldigt mycket din grej då kanske?).

OT:
Ser fram emot vad blizzard kan dra fram! (=

Lite du sov då.
8h skola + 8-12h spel = 8-4h sömn?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av anon146897:

Okej så du menar helt enkelt att 2500 kr är mer än 500 kr? Vad är poängen du försöker ta fram.. att du har en osunt subjektiv och orealistisk syn på pengars relativa värde?

Förklara gärna hur du anser att mitt påpekande om att alla sätter olika värde på pengar som "en osunt subjektiv och orealistisk syn på pengars relativa värde"
Har du inget bra svar så får jag helt enkelt anta att du är ett troll som inte lyckades ta dig hela vägen fram!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Lite du sov då.
8h skola + 8-12h spel = 8-4h sömn?

Gick inte 8 timmar i skolan ^^

Hade 3-5 timmar skola om dagen på IT linjen på JohnBauer första året (då jag spelade som mest), och då lirade jag 1 timme på rasten (lunch rast) av de timmarna med.

Har över 370 dagar /played sedan start av WotLK på en av min chars (:

Och vad gäller sömnen sover jag 6-8 timmar normalt sätt ändå, även när jag inte maraton spelar

Edit: Alltså saken är den att jag var(är?) en Hardcore WoW spelare, varit med sedan Vanilla och älskat spelet sedan dag 1. Har dock fått lagt det på hyllan pga. studier och jobb. Så säger definitivt inte att alla ska/bör eller gör som jag gjort.

Men tycker även om man spelar 5-10 timmar i veckan så är 120kr/mån inte mycket, och köper man online kan man få det för så lite som 180kr för 60 dagar (tex. g2play), då blir det en timmes kostnad på ca. 22öre (förutsatt 10h/veckan spelat).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

~250 kr för 60 dagar ~4KR dag = 17 öre per timme dyrt?

Jippi vad dyrt. En film kostar ~100 kr per timme och wow kostar 17 öre per timme.

Har man inte råd med nöje för 17 öre per timme så vet jag fan inte vad man ska göra

Jadu, det blir ju det om man sitter och spelar 60 dagar, 24 timmar om dagen.

EDIT: Förövrigt, om man spelat WoW från dagen det kom ut (23 Nov 2004) och sedan köpt alla expansions när de kom ut + betalat 120 kr (Förutsatt att det priset alltid varit konstant) i månaden tills idag har det kostat 19814 kr. Heh. Småpengar ju. Även om detta är runt 17 öre i timman, varje dag. Varje månad. Varje år. Alla droppar små...

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark_Widget:

Förklara gärna hur du anser att mitt påpekande om att alla sätter olika värde på pengar som "en osunt subjektiv och orealistisk syn på pengars relativa värde"
Har du inget bra svar så får jag helt enkelt anta att du är ett troll som inte lyckades ta dig hela vägen fram!

Jag menar att man kan inte jämföra 90kr bio mot 130kr WoW om man älskar bio och hatar WoW. Därför blir debatten värdelös (även subjektivt) om åsikterna om underhållningsvärdet går isär så grovt. Om man gillar bio och gillar wow så är 130kr för en månads fritt spel inte dyrt, det är inte heller specielt relativt. Med eller utan perspektiv.

Ja jag är ett troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

jag fattar inte att folk sitter och grinar över 120kr, går du och köper en pizza och lite godis så kommer du över det. och det e nån timmes nöje. för 120kr till ett mmo så har du ett ruggit billigt nöje i en månad! jag skulle kunna lägga ut 300kr så länge det gav mig nånting. tänk också att dom 120 som man lägger ut går till support, programmerare, servertekniker mm, skulle inte pengar komma in var för slags mmo skulle du ha då? inte ett många skulle villja spela. och tänk på hur många år dom har suttit med en produkt och inte tjänat nåt på det innan dom släpper det. bara en liten tanke till det hela

Jag tror dom flesta som tycker det är dyrt är dom som är tonåringar. Tex jag är 15 och får 300kr i månaden jag vill inte direkt lägga hälften varje månad på ett spel som man knappt hinner spela med allt pluggande

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av anon146897:

Jag menar att man kan inte jämföra 90kr bio mot 130kr WoW om man älskar bio och hatar WoW. Därför blir debatten värdelös (även subjektivt) om åsikterna om underhållningsvärdet går isär så grovt. Om man gillar bio och gillar wow så är 130kr för en månads fritt spel inte dyrt, det är inte heller specielt relativt. Med eller utan perspektiv.

Ja jag är ett troll.

Måste då göra dig ledsen med att påpeka att jag gillar WoW mer än bio..

Du menar att DU anser att det inte är dyrt ja.
Folk med dubbelt så mycke pengar som dig anser säkert att det inte är något, folk med hälften så mycke pengar anser antagligen att det är mycket.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zizoor:

Jadu, det blir ju det om man sitter och spelar 60 dagar, 24 timmar om dagen.

EDIT: Förövrigt, om man spelat WoW från dagen det kom ut (23 Nov 2004) och sedan köpt alla expansions när de kom ut + betalat 120 kr (Förutsatt att det priset alltid varit konstant) i månaden tills idag har det kostat 19814 kr. Heh. Småpengar ju. Även om detta är runt 17 öre i timman, varje dag. Varje månad. Varje år. Alla droppar små...

Vad uppskattar du att du har betalat för [insert nöje] under dessa 9 åren av underhållning? Vår familj lägger c:a 35000 kr på mjölk under den tiden
I min mening så är nöjet viktigare än priset. Om vi vänder på det hela och en försäljare ringer upp dig (god forbid) och säger:
"För endast 2 kronor om dagen så får du använda dig av online tjänst X där du kan vara social, levla, pvpa, raida, fiska osv" Skulle du mena att det är dyrt?

Skrivet av sigge002:

Jag tror dom flesta som tycker det är dyrt är dom som är tonåringar. Tex jag är 15 och får 300kr i månaden jag vill inte direkt lägga hälften varje månad på ett spel som man knappt hinner spela med allt pluggande

Smartaste inlägget i denna tråden

Permalänk
Testpilot

Kan ju egentligen summera det hela här:

* WoW är dyrt om man är fattig.
* Folk är för snåla för att betala för sitt nöje.
* Allt som inte är gratis är dyrt.
* WoW Suger!
* WoW är bäst!
* Alla som är lite spydig är genast ett troll, därför ska jag påpeka det genom yttligare ett meningslöst inlägg så alla kan se.
* Alla på internet är dum i huvudet, därför ska även jag vara det med (för om man faktiskt kommer med ett vettigt inlägg är men genast try-hard, "internet-smart" eller wannabe).

Off-topic rensat /mod
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >