Permalänk
Medlem

Första HTPC:n

Nu har det äntligen blivit dags att bygga min första HTPC. Jag har byggt några stationär datorer förut så jag hoppas att jag skall klara mig när det gäller byggandet. Det jag undrar mest över är delarna.

Jag kommer att använda HTPC:n till musik, både genom spotify samt musikbiblioteket på datorn(mestadels flac), samt film och serier från DVD och nedladdat. Jag har tänkt att koppla den trådat till min router dit också den stationära datorn sitter trådat. Jag tänkte lagra allting på den stationära datorns hårddisk. HTPC:n skall kopplas till stereon via vanlig ljudkabel(stereo) och till projektorn via HDMI. Jag har även tänkt köra windows 7 med XBMC och sedan fjärrstyra allting från en androidtelefon.

Jag har försökt plocka lite delar på prisjakt och det här blev resultatet.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=jonerik&k=971363

Vad tror ni om den listan på komponenter? Går det att komma undan billigare på något sätt? Jag funderade ett tag på att köra någon sandy bridge variant och köra xbmc på en USB-sticka istället. Vad tror ni om det alternativet?

Edit: Tycker ni förresten att det är värt att sätta in en SSD i den här datorn. Kommer jag att höra en vanlig hårddisk från soffan och hur mycket långsammare blir det?

Permalänk
Medlem

med en htpc skulle iaf jag prioritera att den blir ljudlös, så ssd och ett passivt kylt moderkort istället för det med minifläkten du tittat på även om det blir några hundralappar mer. billigare än de komponenter du valt ut är det svårt att komma om du inte väljer en hdd, men de låter ju mer eller mindre och laddningstiderna blir ju sämre så ryms det i budgeten så varför inte ssd?. sandy bridge verkar lite hardcore om den bara ska användas till htpc, det kommer fusion klara utan problem

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jo, det kanske är dumsnålt att satsa på ett moderkort med fläkt. Det som talar för den lilla fläkten är att jag ändå har en projektor som sitter precis ovanför huvudet i TV-soffan som garanterat kommer att låta mer än HTPC:n. Dessutom finns möjligheten att gömma undan HTPC:n i stereobänken.

Anledningen till valet av SSD var snabbheten. Hur stor skillnad är det? Kommer jag störa mig på långsam uppstart osv om jag köper en vanlig hårddisk?

Vad rekomenderar ni förresten för version av windows 7? Räcker det med home premium eller vad det heter eller tjänar jag något på att installera professional eller ultimate?

Permalänk
Medlem

jag vet bara att det är många sekunder snabbare på uppstart av operativ och program, googla nån jämförelse så kan du få siffror om du vill, sen när du väl är inne i exempelvis xbmc så kommer du nog inte märka nån skillnad på ssd och hdd. med fläkten tänkte jag mest att den är ju riktigt liten, då kommer den snurra på som f*n och vara allt annat än tyst om den ska ha nån funktion. då kan man lika gärna köpa ett kort som man monterar egen cpu + kylare på enligt mig

ang windows räcker simpelvarianten bra, professional eller ultimate ger inget vidare mervärde i en htpc

edit: jag tror till och med sweclockers har testat mini-kort med fusion där nån hade fläkt och nån var fläktlös... jodå här var det http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e35m1-i-deluxe-gigabyte-e350n-usb3-msi-e350ia-e45

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tackar. Då får det nog bli en SSD. Det är nog som du säger också att det bästa är att köra fläktlöst. Det skiljer lite i pris men utslaget över livslängden på HTPC:n tror jag bara att jag kommer att ångra mig om jag snålar.

Permalänk
Medlem

Jag har provat köra med "äh jag gömmer den i tv-bänken.." Men problemet är att surret hörs fan ändå!
Ne tacka vet jag passivt kylt, dock har jag två fläktar i min array ändå men dom hörs knappt

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jo, blir nog passivt ändå. Det sitter ju en fläkt i chassit och den får räcka!

Hur är det förresten med Bluray? Kommer jag kunna spela upp Bluray-filmer om jag skaffar en sådan läsare med det här systemet. Har läst någonstans att det inte fungerar av någon kopieringsskyddsanledning men det kanske bara var i Linux?

Permalänk
Medlem

bluray fungerar om du har programvara som klarar av det, typ powerdvd, och jag tror det finns stöd även i linux numera. alternativt rippar du filmerna på en annan dator (med bluray-läsare) och ser dem över nätverket, då behöver du egentligen ingen optisk enhet alls i htpcn

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Okej, men det finns alltså inget stöd för det i XBMC idag?

Bra tanke med optisk enhet i datorn men jag vet inte om det är så praktiskt om man hyr en film en kväll t.ex. Då måste man ju vänta på att den rippat filmen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Okej, men det finns alltså inget stöd för det i XBMC idag?

Bra tanke med optisk enhet i datorn men jag vet inte om det är så praktiskt om man hyr en film en kväll t.ex. Då måste man ju vänta på att den rippat filmen också.

Jag har inte testat med blu-ray, men dvd-läsaren går iaf utmärkt att använda vanlig nätverksdelning på.
Men kopieringsskyddet (HDCP?) kanske inte tillåter att man går den vägen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

ska man inte ha vanlig dvd i chassit?

Annars tycker jag det ser bra ut... men fläkten kan låta ganska mycket på mobot.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det står såhär på prisjakt.

5,25 platser (Externa) 1 st (slim drive bay)

Så jag antog att det var slim.

Lurigt det här med om jag skall köpa dvd eller bluray-läsare. Kan man dela ut den så känns det bättre att köpa en bluray i normal storlek och sätta i den stationära. Samtidigt är det ju smidigt att ha den i HTPC:n.

Ingen som vet om det finns eller kommer stöd för att spela bluray direkt i xbmc?

När det gäller fläkt på moderkortet så får det nog bli det passiva från asus ändå, om det nu kommer in i lager någon gång.

Permalänk
Medlem

japp, slim drive är det som gäller i det chassit. slim bluray blir dyrt också... så det är ju billigare att sätta en i stationära, men om du vill ha optisk enhet så måste du ju ändå köpa en slim dvd också och då kanske det inte blir mycket billigare än en slim bluray.

och inget blu-ray i xbmc tyvärr, har för mig att det beror på diverse saker som måste licensieras, och då går det ju inte ihop med xbmc som är öppen källkod. kanske kommer en lösning i framtiden, men inget inom den närmaste tiden. kan kanske gå med extern spelare som launchas genom xbmc

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

japp, slim drive är det som gäller i det chassit. slim bluray blir dyrt också... så det är ju billigare att sätta en i stationära, men om du vill ha optisk enhet så måste du ju ändå köpa en slim dvd också och då kanske det inte blir mycket billigare än en slim bluray.

och inget blu-ray i xbmc tyvärr, har för mig att det beror på diverse saker som måste licensieras, och då går det ju inte ihop med xbmc som är öppen källkod. kanske kommer en lösning i framtiden, men inget inom den närmaste tiden. kan kanske gå med extern spelare som launchas genom xbmc

Skrivet av jeriks54:

Det står såhär på prisjakt.

5,25 platser (Externa) 1 st (slim drive bay)

Så jag antog att det var slim.

Lurigt det här med om jag skall köpa dvd eller bluray-läsare. Kan man dela ut den så känns det bättre att köpa en bluray i normal storlek och sätta i den stationära. Samtidigt är det ju smidigt att ha den i HTPC:n.

Ingen som vet om det finns eller kommer stöd för att spela bluray direkt i xbmc?

När det gäller fläkt på moderkortet så får det nog bli det passiva från asus ändå, om det nu kommer in i lager någon gång.

Okej läste bara snabbt om den och uppfattade som vanlig.
Men jag skulle tagit en vanlig dvd och inte blu-ray.
passiva fläkten är en mycket bra investering när du ska ha htpc:D

Lycka till med bygget:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

passiva fläkten är en mycket bra investering när du ska ha htpc:D

passiv fläkt?

men ja lycka till med bygget. jag valde inte bluray i min htpc, men så har jga ju en ps3 som klarar det också och jag kunde köra en gammal dvd i standardstorlek som jag hade liggande, så då blev det ju mycket billigare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

passiv fläkt?

men ja lycka till med bygget. jag valde inte bluray i min htpc, men så har jga ju en ps3 som klarar det också och jag kunde köra en gammal dvd i standardstorlek som jag hade liggande, så då blev det ju mycket billigare

Okej:)

Blu-ray är nog mest ett personligt val då det kan vara svårt för en annan person, så det tycker jag han själv han ska bestämma ( men råd kan man alltid fråga om:) )

Jag vet inte riktigt vad en slim-blu ray kostar idag... men anar att dom är dyra.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |