Har en gammal IBM PPC från 85, är det värde i dom?

Permalänk
Medlem

Har en gammal IBM PPC från 85, är det värde i dom?

Hej,

Jag har min första PC kvar men det kanske är dags att inse att den inte hänger med i dagens läge

Burken är en ur-PC med inbyggd CRT skärm och från 1985. En IBM XT i portabel kostym, släpbar brukade vi kalla dom.

Den kom med två 5,25 diskettstationer men är uppgraderad med en 20 MB hårddisk i stället för den ena disketten samt ett "turbo kort" med en 286 processor på. Bor i sin originalväska med axelrem och fungerar med MS-DOS installerat på hårddisken.

Är det värde i den eller bör den lämnas till återvinning?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Lägg ut på ebay eller så köper jag den

Permalänk
Medlem

Alltså en IBM 5155? Jag vet inte om det sålts någon nyligen i Sverige, men det gick en på amerikanska eBay nyligen för $70, knappt 500 kr. Oavsett värde så finns det garanterat någon som vill ta hand om den så återvinning är ett dåligt alternativ.

Permalänk
Medlem

Det finns en å annan samlar för sådana maskiner. Inget supervärdefullt, men onödigt att slänga som zapac sa.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Lägg gärna upp en bild !

Hade kunnat ge några hundra om jag sprang på en sån maskin, dock bor jag lite långt ifrån sthlm.........

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Alltså en IBM 5155? Jag vet inte om det sålts någon nyligen i Sverige, men det gick en på amerikanska eBay nyligen för $70, knappt 500 kr. Oavsett värde så finns det garanterat någon som vill ta hand om den så återvinning är ett dåligt alternativ.

Ja, just en sådan är det.
Tack för input, blir inte återvinning då, lite kul att ha men inte till någon nytta längre. Som ung entusiastisk programmerare använde jag den massor och mest att programmera på.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Spara den i 20år till och casha in då. Skämt o sido, sälj eller ge den till ngn istället för att slänga.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!