Qpad släpper mekaniskt tangentbord med Cherry MX Blue

Permalänk
Medlem

Alla ni som inte vet vad mekaniska tangenter/switchar är, är födda på 90-talet eller senare eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Har du ens testat att spela på ett cherry black? Knapparna är inte högre än budgettangentborden, om du inte menar platta tangentbord (vilket jag hoppas att du inte gör, då de är dom tangentborden som lämpar sig minst till spel).

Ja, har testat, annars hade jag inte kunnat ge en kommentar..

Permalänk
Skrivet av marreinho:

Hållbarhet: 50 miljoner knapptryckningar = en helg? Det var illa :S
Men det här med MX blå, brun o svart, är det bara känslan när man trycker eller är det ''prestanda'' m.m? Kanske står förklarat på någon sida jag har missat?
Over and out, marre

Den här länken har redan förekommit två gånger tidigare i den här tråden: http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard-guide.html

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Medlem

Alla ni som frågar vad mekaniska knappar är och skillnaden på Cherry MX Black/Blue/Brown/Red
Följande länk beskriver det rätt bra:

Tar även upp grejer som NKRO och diverse tangentbord och exakt vad som finns i.

Min personliga favorit är MX Blue, har även provat Brown och det duger väl an, men jag gillar klickljudet.
MX Black är i princip helt linjära och ger inte mycket till mekanisk känsla alls.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av aejt:

Förstår inte varför de valde att använda MX Cherry Blues då de inte lämpar sig jättebra till gaming, browns eller blacks hade nog varit betydligt bättre. Gillar dock att tangentbordet ser lite annorlunda ut från andra mekaniska, om det hade haft cherry browns och fått bra reviews hade jag nog kunnat tänka mig att köpa det.

Jag har Razer Blackwidow, som har MX Cherry Blue. Älskar det.
Testade även Steelseries 6gv2, som har svarta. Gillade inte alls dem.
Så det är nog mer en smaksak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem

Ser högst intressant ut, har för tillfället ett black widow utan belysning och saknar just belysning, gå tillbaka till rubber dome, kommer jag aldrig göra, mekaniska är totalt överlägsna rubber dome.

Tycker vikten är lite misstänkt lätt på denna, kan inte hitta om brytarna är PCB monterade, eller som det ska vara, på en stål platta.
Lite synd det inte är bruna switchar kanske, blå är inte så jättebra för spelande, men självklart bättre än valfritt rubber dome

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant.Men hitills har inget mekaniskt t-bord som jag testat kommit i närheten av Raptors K1 när det kommer till känsla och smidighet i både spel och skrivsammanhang.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Kanske kan bli ett. Min högsta önskan är dock ett modernt tangentbord med buckling-spring... Någon borde hota IBM med smisk tills de gör ett.

Skrivet av P-NILZ:

Blä, hade ju allt man ville ha och sen såg jag bristen på NKRO.

Brist på NKRO?
Har de lyckats bygga ett mekaniskt tangenbord utan NKRO så är det ju verkligen ett misslyckande. Fast sen är det ju USB-anslutning så frågan är ju om det har med den att göra eller med själva tangentbordet. NKRO på USB går ju aldrig, men om man kan få det via PS2-adapter så blir det ju genast mycket bättre.

hmm... kanske borde maila och fråga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Älskar mitt Model-M

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Hållbarhet: 50 miljoner knapptryckningar = en helg? Det var illa :S
Men det här med MX blå, brun o svart, är det bara känslan när man trycker eller är det ''prestanda'' m.m? Kanske står förklarat på någon sida jag har missat?
Over and out, marre

Här har du en bra sammanfattning http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vilken switch är bäst för starcraft 2 som de brukar rekommendera?

Permalänk

Tydligen så går PS2 sönder på detta tangentbord, sett trådar där folk har skrivit att det funkar med andra PS2 tangb. men inte just detta tangb.
Andra adaptrar, andra datorer osv...

Men det återstår att se vad som blir av detta!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Förstår inte varför de valde att använda MX Cherry Blues då de inte lämpar sig jättebra till gaming, browns eller blacks hade nog varit betydligt bättre. Gillar dock att tangentbordet ser lite annorlunda ut från andra mekaniska, om det hade haft cherry browns och fått bra reviews hade jag nog kunnat tänka mig att köpa det.

Ja, det är värt.

Till er andra som aldrig verkar ha hört talas om mekaniska tangentbord och tycker att 1000kr+ är larvigt dyrt: http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Verkar dock inte finnas alltför många alternativ med vettig layout, som en hel enterknapp.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Brist på NKRO?
Har de lyckats bygga ett mekaniskt tangenbord utan NKRO så är det ju verkligen ett misslyckande. Fast sen är det ju USB-anslutning så frågan är ju om det har med den att göra eller med själva tangentbordet. NKRO på USB går ju aldrig, men om man kan få det via PS2-adapter så blir det ju genast mycket bättre.

hmm... kanske borde maila och fråga.

Eftersom det står kluster med anti-ghosting antar jag att man kör något liknande som Razer. Blackwidow har tex, inte NKRO, dels pga. bara USB men sen så har man ju en matris för det mest använda speltangenterna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

kärlek till usb-hub och ljudkontakter.. jag vill ha !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Eftersom det står kluster med anti-ghosting antar jag att man kör något liknande som Razer. Blackwidow har tex, inte NKRO, dels pga. bara USB men sen så har man ju en matris för det mest använda speltangenterna.

Kan stämma men det känns ju som sagt dumt att de skapar ett tangentbord med alla förutsättningarna för nkro och sen fumlar bort det med flit (utöver USB-begränsningen menar jag).

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Tydligen så går PS2 sönder på detta tangentbord, sett trådar där folk har skrivit att det funkar med andra PS2 tangb. men inte just detta tangb.
Andra adaptrar, andra datorer osv...

Men det återstår att se vad som blir av detta!

Hur går PS2 sönder på ett tangenbord med USB-anslutning?

Skrivet av maniak:

Verkar dock inte finnas alltför många alternativ med vettig layout, som en hel enterknapp.

Det beror ju på vilken region tangentbordet är menat för. "hel" enterknapp är inte standard-layout i alla regioner så kollar man på tangentbord skapade för annat än skandinavisk/svensk layout så är det inte säkert att "hel" enterknapp är så vanligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

fick min Filco majestouch idag, är helt nöjd med den än så länge.

Qpaden ser ruskigt ful ut dock.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Handledsstöd i plast när man kan ha en skön i gel Intressant tangentbord dock var priset lite väl högt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ser lovande ut. Kanske kan bli ett. Min högsta önskan är dock ett modernt tangentbord med buckling-spring... Någon borde hota IBM med smisk tills de gör ett.

Kolla upp Unicomp, de köpte upp patentet och tillverkar tangentbord med BC.
Däremot så är det inte lika bra kvalité som orginalen, men de är relativt billiga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det beror ju på vilken region tangentbordet är menat för. "hel" enterknapp är inte standard-layout i alla regioner så kollar man på tangentbord skapade för annat än skandinavisk/svensk layout så är det inte säkert att "hel" enterknapp är så vanligt.

Jo, det är klart. Räknar man bort alla med kass layout så finns det dock inte så många alternativ kvar, speciellt om man vill ha med åäö, vilket egentligen kvittar för mig så länge knapparna sitter på rätt plats.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vad jobbigt, ju lägre knappar desto bättre upplever jag det som. Älskade mitt slimade Logitech tangentbord man hade för massvis med år sedan. Njuter av Apples trådlösa tangentbord idag. finns knappast något bättre, billigare än de där fula sakerna med.

Permalänk
Medlem

Har väntat och väntat på mitt Razer BlackWidow Ultimate, men det har blivit fördröjt i flera månader här i Sverige. Det här ser ut som en potentiell ersättare

Permalänk
Medlem

hade det varit usb3 med usb3 hubb och att inte ps2 pajjar som någon sade, och att det kostat högst 800 kr hade jag kunna köpt de ^^b

btw finns väl både ps2 och usb uttag i kabeln, ps2 för att minimera ghosting och usb för usb-portarna i tangentbordet

Permalänk
Skrivet av belga:

Hur går PS2 sönder på ett tangenbord med USB-anslutning?.

Faktiskt en jävligt bra fråga, jag har ingen aning, var iaf det jag läste

EDIT: http://www.overclock.net/keyboards/879340-my-armor-u9bl-ps-2-does.html

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Musikälskare

Once you go mekaniskt you never go back

amiriteguys :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Zrix:

Har väntat och väntat på mitt Razer BlackWidow Ultimate, men det har blivit fördröjt i flera månader här i Sverige. Det här ser ut som en potentiell ersättare

Gjorde detsamma men ledsnade för nån månad sen och avbeställde

Men nu när man ser att det kommer ut från både mionix och qpad så är jag bara glad över att jag inte sitter med ett razer med sin konstiga stil på siffror och bokstäver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Det är svinskönt att skriva på. Just Cherry Blue är väl mest sekreterarens dröm då de inte är direkt anpassade för spel utan för att skriva fort och mycket. Tangentborden är lite dyrare men mekaniskt nästintill outslitliga. Fast för en FPS-knarkare som jag själv så suddas ju ASDW ut oavsett hur fint bordet är.

Är man sugen på mekaniskt så rekommenderar jag SteelSeries SteelKeys 6G V2 istället. Cherry black och halva priset.

Får hoppa in och slänga in en rekommendation på razer black widow också då, föredrar de framför steel pga extra knapparna till vänster.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Jag hade ju det otroliga IBM-tangentbordet som klickade så extremt högt att man nästan fick ha hörselkåpor på sig.
Var väldigt skönt och hade det fram till 2004-2005 någon gång om jag inte minns helt fel.

Sedan köpte jag ett platt Logitech-tagentbord, sådant med "laptop" tangenter. Vill numera aldrig gå tillbaka.
Men frågan är hur dom moderna tangentborden med sådan här "mekanisk" teknik är. Måste ju vara stor skillnad mot det IBM-tangentbordet från 1980 jag hade.

Men detta att kalla det mekaniska tangentbord är ju så otroligt fel att man storknar. ALLA tangentbord är mekaniska. Enda tangentbord som inte är mekaniska är touch-tagenter, sådana som reagerar på strömförändringar när en biologisk finger tar på det.

Så förstår verkligen inte varför dom kallar detta för mekaniskt tangentbord...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Gjorde detsamma men ledsnade för nån månad sen och avbeställde

Men nu när man ser att det kommer ut från både mionix och qpad så är jag bara glad över att jag inte sitter med ett razer med sin konstiga stil på siffror och bokstäver.

Men va? Vad håller ni på med? Jag köpte ett från Inet och lämnade tillbaka det typ i februari... xD Gillade inte layouten (och priset; 800kr) så jag köpte ett MS X4 istället som jag är jätte nöjd med; inte mekaniskt dock.

Jag tycker det är as najs att det kommer mer mekaniska och jag är glad att jag väntade med att köpa för konkurrensen kommer säkert sänka priserna!

Nackdelen: Varför stoppar alla (utom Zowie) i blå eller svarta switchar? Blå är bra för att skriva med; men dåliga att ha till spel (dubbelklickar ibland och fungerar inte i skype). Svarta är jobbiga att skriva på längre stunder...

Bruna mina vänner! De verkar vara den ultimata mellanvägen, sorgligt nog inser ingen detta...

Funderade ett tag på att köpa ett Filco Majestouch från the Keyboard Company, men la ner pga. av priserna.

Sorry för långt inlägg... ^^

Permalänk
Medlem

Först Mionix, och nu Qpad

Visa signatur

#framtiden