Internetsidor slutar fungera, program som är igång fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Internetsidor slutar fungera, program som är igång fungerar fortfarande.

Hej kära SweC.
Vi fick för någon månad sen ny internetleverantör och ny router.
Vi har nu connect2ip och en d-link dir 615 router.
Problemet är som topic, ibland när man sitter å surfar och spelar eller vad som kan de bli att internet slutar fungera. Eller snarare själva webbläsaren, det blir sidan kan inte visas på alla hemsidor, dock kan man ibland komma in på någon sida som man nyss varit inne på. Däremot så om jag är inne på msn eller sitter i ett samtal på skype eller spelar online spel så fortsätter det fungera utmärkt.
För att lösa detta brukar jag få dra ut strömmen till routern så den startas om.

Jag har även iptelefoni som går på internetet, jag är inte säker på om telefonen slutar fungera vid dessa tillfällen, det kan jag ta reda på när det händer om de behövs.

Jag har iallafall allt kopplat såhär: modem>iptelefonidosan>routern>datorer

Värt att nämna är att när detta sker så är det på alla datorer så problemet borde ju inte ligga där, och internetleverantören skulle jag inte heller tro att det är?

Tack på förhand iaf

Permalänk
Medlem

låter som DNS-problem... varför vet jag inte. Du råkar inte ha utorrent eller något annat program som skapar väldigt mkt connections så routern inte pallar trycket till slut? Anledning att vissa sidor funkar e att datorn cachar nyligen uppslagna dns/ipadresser... DU kan ju prova med att sätta någon annan DNS-server manuellt och se om problemet slutar (openDNS eller något)... jag hade börjat i den änden.

Visa signatur

[ FD Define R4 Black Pearl ][ MSI Z77A-GD65 ][ i7 3770K@4.5GHz ][ MSI GTX 680 Lightning ][ 16GB Corsair Vengeance ][ OCZ Vertex 4 256GB ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

okej, tack ska testa med detta!

Permalänk

När du säger modem är det en CPE (Packetfront) eller är det ADSL du har från oss?

Samt är det vår telefoni ni har?

Om det är vår telefoni så fungerar telefoni boxen (Ping) på följande sätt:

* Prioriterad telefoni så är boxen satt som en brygga mellan WAN/LAN. Så din internet trafiken går rakt igenom. Boxen får egen IP i eget VLAN som prioriteras.

* Telefoni utan prioriterad tjänst, boxen går på vanliga internettjänsten och boxen kan både sitta som en brygga eller agera som router.

Orsaken på ditt problem låter mer din router inte klarar av hantera mer sessioner, nu vet jag inte om det är Adsl/Fiber du har så har svårt att säga så mycket.

Men om det är ADSL så kan det vara att du fyller upload så mycket att du inte lyckas skapa mer anslutningar av den orsaken.

Skulle kunnat vara DNS problem, men då gissar jag att orsaken är att du fyller linan och att du tappar UDP svaren.

För våra DNS servrar övervakas 24/7 som allt annat, jag får driftlarm direkt om någon av DNS servrarna slutar svara. Och har inte varit någon större nertid på dom, även om det kan ha varit enstaka minuter avbrott på någon av dom så har aldrig båda varit nere samtidigt. (Senaste avbrott på ena DNS var 26 Mars 21:45:50 avbrott i 02:50 min)

DNS servrarna står även i Växjö och är kopplade till 2 x Cisco 6500 med dubbla Supervisor och A + B strömmatning. Vi lämnar även av din bredbandsanslutning till Wexnet direkt i dom.

Men eftersom du får 5 dynamiska IP från oss behöver du ingen router så länge du inte har mer än 5 enheter. Du kan sätta alla enheter direkt i CPE (Om du har fiber med CPE) eller allt i en egen switch.

Finns även möjlighet att få 5 fasta IP (En /29) med om du skulle behöva det eller vill kunna ha mer enheter utan router.

/Patrik
Connect2IP

Skrivet av etojk:

Hej kära SweC.
Vi fick för någon månad sen ny internetleverantör och ny router.
Vi har nu connect2ip och en d-link dir 615 router.
Problemet är som topic, ibland när man sitter å surfar och spelar eller vad som kan de bli att internet slutar fungera. Eller snarare själva webbläsaren, det blir sidan kan inte visas på alla hemsidor, dock kan man ibland komma in på någon sida som man nyss varit inne på. Däremot så om jag är inne på msn eller sitter i ett samtal på skype eller spelar online spel så fortsätter det fungera utmärkt.
För att lösa detta brukar jag få dra ut strömmen till routern så den startas om.

Jag har även iptelefoni som går på internetet, jag är inte säker på om telefonen slutar fungera vid dessa tillfällen, det kan jag ta reda på när det händer om de behövs.

Värt att nämna är att när detta sker så är det på alla datorer så problemet borde ju inte ligga där, och internetleverantören skulle jag inte heller tro att det är?

Tack på förhand iaf

Permalänk
Medlem

208.67.222.222
208.67.220.220

Konfigurera dom 2 som DNS i routeren, eller på datorn, testa om du får problemer efteråt.

Skrivet av etojk:

Skrivet av connect2ip:

Orsaken på ditt problem låter mer din router inte klarar av hantera mer sessioner, nu vet jag inte om det är Adsl/Fiber du har så har svårt att säga så mycket.

Får han en modem om han har något annat en dsl ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

208.67.222.222
208.67.220.220

Konfigurera dom 2 som DNS i routeren, eller på datorn, testa om du får problemer efteråt.

Får han en modem om han har något annat en dsl ?

Det är ingen större mening att ändra DNS i router endast, för då är han beroende av att routern hanterar DNS korrekt vilken dom inte brukar göra. Har varit med flera gånger att D-link routrar slutar svara som resolver vid belastning.

Våra DNS servrar lär fungera bättre än OpenDNS ändå, även om det inte är så långt till Amsterdam så är det mer påverkan dit än mot våra.

Nej, om man ska gå efter korrekt benämning så har kund inget modem om det inte är xDSL. Många kunder kallar dock CPE'n för modem vilket är en switch.