iPads Appar kan bli riktigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Kasta inte sten i glashus. Det finns ett flertal varningar som gör det övertydligt att man kan köpa saker i appen och att det kostar pengar. I Apple Store, i appens butik, i ett meddelande när man startar appen för första gången och när man försöker att genomföra ett köp. Folk som ignorerar allt detta FÅR skylla sig själva. Det egna ansvaret verkar vara totalt frånvarande i Sverige.

Du tror inte att de har förtydligat detta efter den massiva kritik appen och dess utvecklare fått?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Ja men jag skiter väl i några varningar?

OK, då kan jag inte diskutera detta med dig på en seriös nivå. Ingen har blivit blåst, folk har "skitit i varningar".

Skrivet av tomjut:

Du tror inte att de har förtydligat detta efter den massiva kritik appen och dess utvecklare fått?

Jag har använt spelet som förströelse sedan innan årsskiftet (helt utan att spendera en enda krona, tänka sig) och varningarna har alltid funnits där.

Permalänk
Skrivet av Saya:

OK, då kan jag inte diskutera detta med dig på en seriös nivå. Ingen har blivit blåst, folk har "skitit i varningar".

Jag har använt spelet som förströelse sedan innan årsskiftet (helt utan att spendera en enda krona, tänka sig) och varningarna har alltid funnits där.

Nehe, men tycker du att varningarna gör att de inte är blåsta? Du fattar väl att hela grejen med appen är att de vill blåsa folk??

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Du fattar väl att hela grejen med appen är att de vill blåsa folk??

Läs på lite om vad bedrägeri innebär. Spoiler: Att köpa en vara för det utannonserade priset är inte att bli blåst.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Ja men jag skiter väl i några varningar? Visst de måste kanske ha dem där, och ja de flesta kanske borde se dem. Men du inser väl att hela tanken med spelet är att blåsa folk? Blåsa folk = de försöker lura folk.

Att säga att människor får skylla sig själv när de UPPENBARLIGEN blivit lurade tycker jag är ganska ologiskt?

Vem tänker att de kommer få en nota på 50 000 kr när de köper ett spel till sina barn?

Som med alla företag vill dem tjäna pengar, och de har hittat ett bra sätt att tjäna massor av pengar utan mycket jobb genom att sälja till medelsvensson.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Grattis, din läsförståelse är bättre än en genomsnittlig 5-årings.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Grattis, din läsförståelse är bättre än en genomsnittlig 5-årings.

-> tomjut: "Du tror inte att de har förtydligat varningarna?"
-> Saya: "Varningarna har sett ut så sedan länge."

Problem?

Permalänk

bara jag som blev förvånad av att detta kunde hända?

hade mamman 50K:- på sitt konto då llr kommer det en räkning?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Alla som tycker att föräldrarna borde läsa igenom spelet och så. De flesta har förmodligen annat på sin agenda som skall göras än att sitta och kolla om det finns funktioner i spelet som kostar så sjuka mängder. Man burkar ju inte (inte jag iaf) att det skall stå en notis (i det typiska "finstilta") att vissa saker kostar pengar och att det sen står på liten träskylt i spelet är ingen varning. En varning är när det kommer upp en ruta som man måste separat trycka OK på eller motsv. för att komma vidare.
Och se till era egna föräldrar, hur mycket om datorer och sånt kan de? Mina egna föräldrar använder datorn och så, men de går inte in och rotar i inställningar i program, om de inte har hjälp från nån som vet vad som ska göras.
Nej jag håller med andra tidigare att köpfunktionen skulle vara avstängd by default istället för tvärs om.
Fult gjort av dom men bedrägeri kan vara svårt att hävda. En viss grad av medvetet vilseleda det tycker jag nog det ändå är.

Skrivet av Saya:

Tycker det är roligt att du jämför din intelligensnivå med de andra barn som spelar detta. Och att slå sig själv för bröstet och stoltsera med att "jag har minsann inte gått i fällan". Bara att gratulera att du kan läsa allt som står till skillnad från ett barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

bara jag som blev förvånad av att detta kunde hända?

hade mamman 50K:- på sitt konto då llr kommer det en räkning?

Det är väl inte ovanligt att man bara har ett bankkonto som är bundet till sitt betalkort/kreditkort och 50K är inte ovanligt att folk har på sitt konto (generalisering: föräldrar som har haft råd att skaffa två barn).

Pengarna reserveras på ditt konto direkt och gör du flera köp under säg 2 dagar, så sammanställs köpen och App Store drar t.ex. 100 kr från ditt konto och du får ett kvitto på din e-mail. Så nej vad jag vet får man ingen räkning (faktura).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus Kleven:

kloka ord

Bra text. Precis, tvåbarnsföräldrar har annat för sig än att ta reda på vad som är "default" i en App när det gäller in-App köp (som jag inte ens tror de flesta föräldrarna vet vad det betyder). Man köper Appen som barnet pekar på, låter den installeras och så ger man iPaddan eller iPhonen till barnet och fortsätter med det man höll på med.

Håller med om det du sa om varningen. Det BORDE dyka upp en ruta med klassisk röd varningsfärg och där ska det stå att appen innehåller "micro"-transaktioner som kostar riktiga pengar, och vill du fortsätta så fyller du i ditt App Store lösenord, vill du spela utan funktionen där du handlar så väljer du något i stil med "Not now" när du tillfrågas av varningsrutan. Om barnet inte kan lösenordet kan det inte gå fel, barnet springer till föräldern som ber om lösen och föräldern ser att det är en stor varningstext att spelet kan kosta mycket pengar och alla tråkiga, eventuella konsekvenser är ute ur leken.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Om barnet inte kan lösenordet kan det inte gå fel, barnet springer till föräldern som ber om lösen och föräldern ser att det är en stor varningstext att spelet kan kosta mycket pengar och alla tråkiga, eventuella konsekvenser är ute ur leken.

Exakt föräldrar tar då AKTIVT ställning (vilket inte är fallet som det ser ut nu) om det vill köpa dessa bär till sina barn. Då det säkert finns föräldrar som känner att "en skottkärra med låtsasbär, det är klart mina barn ska det. Dom kan ju inte sätta dom i halsen iaf".

Permalänk

hur som helst är det bara att betala och gå vidare.... :=)

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

-> tomjut: "Du tror inte att de har förtydligat varningarna?"
-> Saya: "Varningarna har sett ut så sedan länge."

Problem?

Ja, problem. Uppenbarligen. Du använder dig själv som en måttstock för vad som är rimligt i ett spel som är riktat mot barn. Tror du att så många hade råkat ut för detta om det var, och uppfattades, så tydligt som du vill ge sken av?
Bara det faktum att in-app purchases i detta spel kostar i den storleksordningen det gör borde väl säga en del om utvecklarens intentioner?

Det är ett riktigt fult sätt att göra affärer på, hela appen är upplagd på ett sätt som är designat för att lura till sig pengar från intet ont anande barn och föräldrar.

Att Apple betalar tillbaka pengarna till folk säger egentligen allt, det är inget de gör lättvindigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet så som jag ser det:
Betalningar i appar borde vara avstängt från början. Men lätt att slå på för den som vill. Borde gå att slå av eller på per app. Ev. kombinerat med ett frivilligt "parental" lås, som gör att man inte kan ändra på en sådan inställning.

Permalänk
Medlem

Appen må vara riktad till barn, men det är föräldern som har ansvaret. Äger inte en iPhone/iPad men har flera i familjen som har, och där finns en hel del varningar i shoppen. Man ska inte ge en apparat som är kopplat till sitt kreditkort till sina barn om man inte anser att de är gamla nog att låta bli shoppen. Låter folk sina/sitt barn få tillgång till en dator där ni är inloggade på er bank?

Har ingen erfarenhet av just denna appen, men, dessa "screenshots" borde ju säga det mesta:

Skrivet av Saya:

Kul att folk tar det som påstås i snyftartiklar för givet.

Här är en bild på appen i Apple Store: http://i.imgur.com/XBCfi.png
Här är en bild på bärbutiken: http://i.imgur.com/swuwe.png

Den som lyckas undgå dessa varningar är antingen blind eller inte ägnad åt att ansvara för sina egna pengar.

Detta är ett klassiskt fall av föräldrar som aldrig någonsin kan inse att de själva eller deras barn har gjort fel.

Kan ju dock hålla med om att det är ganska kasst att man förblir inloggad på sitt konto och inte behöver logga in vid dessa köp.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Var fanns pappan någonstans då? Han har ju faktiskt ett ansvar som förälder!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Det är ett riktigt fult sätt att göra affärer på, hela appen är upplagd på ett sätt som är designat för att lura till sig pengar från intet ont anande barn och föräldrar.

Appen är inte designad för att "lura folk på pengar", herregud. Det finns en prislapp på alla varor precis som i din ICA-butik. Att ICA tar ockerpris för mellanmjölk betyder inte att de lurar dig på pengar och väljer du att köpa mjölken till ockerpris är det ditt eget fel. iPryl-ägare har ofta gott om pengar så dessa alternativ finns för den som har råd och vill ha mängdrabatt.

Som förälder har man ett stort ansvar att vara förutseende. Klarar man inte av detta skall man inte ha barn. Betalning i appar är inte "dolt långt in i inställningarna" utan finns direkt under föräldrakontrollerna. Ger man sitt barn en internetpryl utan att aktivera föräldrakontrollerna skall man inte ha barn.

Det går inte att säga "Jag brydde mig inte om att läsa varningen som stod allra först i beskrivningen, nu är det Apples fel att jag inte kände till det som stod där." utan att framstå som en idiot.

Skrivet av tomjut:

Du använder dig själv som en måttstock för vad som är rimligt i ett spel som är riktat mot barn.

Barn är just barn, det är förälderns ansvar att bedöma huruvida ett spel är ägnat åt barnet. Gör man inte det skall man inte ha barn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk fortfarande kan försvara det här företaget och dess affärsmodell, som uppenbarligen är att föräldrar ska köpa ett billigt spel åt sitt barn, kolla igenom det snabbt så att det inte är olämpligt och låta barnet köpa massor skit.

Att det är lagligt i Sverige tvivlar jag starkt på. Här kan man inte avtala bort vad som helst. Vad tror ni hade hänt om ett företag hade sålt leksaker med jaktknivar i? Det hade inte spelat någon roll om det stod "OBS: VASSA FÖREMÅL I PRODUKTEN, KRAMA INTE HÅRT". Produkten är riktad mot barn och föräldrar ska kunna anta att det inte finns livsfarliga knivar i leksaken, utan att läsa alla manualer och avtal.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Vad gäller om det uppstått varningar i app store efter problemet har uppdagats så är det bara att läsa här: http://wireless.ign.com/articles/113/1135375p1.html

Jag citerar:

"Capcom has been in the videogame business for more than 25 years, so the last thing we want is to be misperceived as taking advantage of children. We find consumer complaints of children inadvertently purchasing in-app content lamentable. Unfortunately, once a customer downloads an app their account remains active for 15 minutes. During this time it's possible to download in-app content without reentering the password. This is not unique to our app, this is a function of iOS and we have no control over it. Since this has come to our attention we've added clarifications and warnings to the App Store description. If parents think their child may have purchased in-App content by accident, they can request a refund from Apple."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Vad gäller om det uppstått varningar i app store efter problemet har uppdagats så är det bara att läsa här: http://wireless.ign.com/articles/113/1135375p1.html

I mitten av november.

Snyfthistorian i DN är knappast mer än månadsgammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Appen är inte designad för att "lura folk på pengar", herregud. Det finns en prislapp på alla varor precis som i din ICA-butik. Att ICA tar ockerpris för mellanmjölk betyder inte att de lurar dig på pengar och väljer du att köpa mjölken till ockerpris är det ditt eget fel. iPryl-ägare har ofta gott om pengar så dessa alternativ finns för den som har råd och vill ha mängdrabatt.

Som förälder har man ett stort ansvar att vara förutseende. Klarar man inte av detta skall man inte ha barn. Betalning i appar är inte "dolt långt in i inställningarna" utan finns direkt under föräldrakontrollerna. Ger man sitt barn en internetpryl utan att aktivera föräldrakontrollerna skall man inte ha barn.

Det går inte att säga "Jag brydde mig inte om att läsa varningen som stod allra först i beskrivningen, nu är det Apples fel att jag inte kände till det som stod där." utan att framstå som en idiot.

Barn är just barn, det är förälderns ansvar att bedöma huruvida ett spel är ägnat åt barnet. Gör man inte det skall man inte ha barn.

Har du barn själv? Låter inte som det. Inte när man resonerar som du gör, att man inte är värdig som förälder om man inte läser EULAn eller små varningstexter i en app som är riktad till barn (när man har för avsikt att vara snäll mot sitt barn och ge dom ett spel).

Sedan kan du inte jämföra matvaror i en fysisk butik med digitala skottkärror fyllda med bär. Inte när det handlar om barn. Ett barn vet att han tar något om han lägger det i kundvagnen, tror du att han kan översätta detta till att peka med sitt finger på en digital produkt i ett spel?

Jag håller med om att man ska ta ansvar men du framstår som en fascist i dina resonemang. Ser fram emot ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Har du barn själv? Låter inte som det. Inte när man resonerar som du gör, att man inte är värdig som förälder om man inte läser EULAn eller små varningstexter i en app som är riktad till barn (när man har för avsikt att vara snäll mot sitt barn och ge dom ett spel).

Sedan kan du inte jämföra matvaror i en fysisk butik med digitala skottkärror fyllda med bär. Inte när det handlar om barn. Ett barn vet att han tar något om han lägger det i kundvagnen, tror du att han kan översätta detta till att peka med sitt finger på en digital produkt i ett spel?

Jag håller med om att man ska ta ansvar men du framstår som en fascist i dina resonemang. Ser fram emot ditt svar.

Om barnen/barnet i fråga är för ungt för att läsa och förstå innebörden så borde man kanske som förälder sätta sig ner med barnen/t och kolla igenom spelet först?

Jag har visserligen inte barn själv, men jag är säker på att jag hade varit mycket varsam med att ge ett yngre barn en apparat som jag har loggat in med mitt kreditkort på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag har inte barn. Det är inte frågan om "EULA eller små varningstexter" utan varningar i appens beskrivning, appens första uppstart, appens egen marknad och vid försök att använda appens marknad.

Återigen, barnets okunskap är helt ointressant då en ansvarstagande förälder aldrig hade gett barnet möjligheten att göra dessa köp. I stället för att inse att de gjorde fel och nöja sig med att få pengarna tillbaka från Apple sprang de dock till närmaste blaska för att skylla på någon annan. Det är den sortens föräldrar som inte kan erkänna att deras barn mobbar någon, att det för oväsen i klassrummet eller att det sparkar på grannens katt, därför avskyr jag dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Om barnen/barnet i fråga är för ungt för att läsa och förstå innebörden så borde man kanske som förälder sätta sig ner med barnen/t och kolla igenom spelet först?

Helt sant, men å andra sidan finns det inget skäl till att göra spelet såpass lätt att handla i. Man ska inte behöva forska om varje spel för att veta att det är anpassat för just sitt barn. Heter spelet något så barninriktat som "Smurf village" är det ju inget man som förälder höjer ögenbrynen för.

Som sagt, hur svårt kan det vara att lägga in en stor fet varning... Har man inte gjort det möjligt för användaren att aktivt ta ställning till att handla är det enligt mig ett medvetet knep för att låta barn handla på föräldrarnas kreditkort.

Permalänk
Medlem

Ja inte fan skulle jag ens köpa en skottkärra fylld med bär IRL för 800kr. Rena ockerpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Jag har inte barn. Det är inte frågan om "EULA eller små varningstexter" utan varningar i appens beskrivning, appens första uppstart, appens egen marknad och vid försök att använda appens marknad.

Återigen, barnets okunskap är helt ointressant då en ansvarstagande förälder aldrig hade gett barnet möjligheten att göra dessa köp. I stället för att inse att de gjorde fel och nöja sig med att få pengarna tillbaka från Apple sprang de dock till närmaste blaska för att skylla på någon annan. Det är den sortens föräldrar som inte kan erkänna att deras barn mobbar någon, att det för oväsen i klassrummet eller att det sparkar på grannens katt, därför avskyr jag dem.

Så du menar att det är 18 års åldersgräns på alla microbetalningsappar i hela appstore. Säg exakt (om det står) var i appens EULA att man måste vara över 18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Så du menar att det är 18 års åldersgräns på alla microbetalningsappar i hela appstore. Säg exakt (om det står) var i appens EULA att man måste vara över 18.

Jag vet inte vad du pratar om. Lägg inte ord i mun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Helt sant, men å andra sidan finns det inget skäl till att göra spelet såpass lätt att handla i. Man ska inte behöva forska om varje spel för att veta att det är anpassat för just sitt barn. Heter spelet något så barninriktat som "Smurf village" är det ju inget man som förälder höjer ögenbrynen för.

Som sagt, hur svårt kan det vara att lägga in en stor fet varning... Har man inte gjort det möjligt för användaren att aktivt ta ställning till att handla är det enligt mig ett medvetet knep för att låta barn handla på föräldrarnas kreditkort.

Kan hålla med om att det låter lite väl lätt att handla i, men, det verkar fortfarande finnas en hel del varningar som Saya nämnde.

Företagen är ute efter maximal vinst, men jag tycker inte att de har gjort sig skyldiga till att bli anklagade för bedrägeri. Jag har själv inte sett appen mer än screens från Saya tidigare i tråden, och jag tycker att informationen därifrån räcker för en förälder. Informationen står t.o.m. på "appsidan" och jag antar att det var föräldern som köpte appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Jag vet inte vad du pratar om. Lägg inte ord i mun.

Apple har inte lagt till ett meddelande i uppstart i appen där det står att man måste vara över 18 år för att göra mikrobetalningarna. Det finns också något som heter moral(http://sv.wikipedia.org/wiki/Moral) och enligt den så borde det inte vara möjligt att i ett barn inriktat spel som smurfs villige att kunna köpa för 800kr med ett klick utan förvarning och lösenord.