Qpad släpper mekaniskt tangentbord med Cherry MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nej alla rebrandar inte. Dåliga företag rebrandar och säljer dyrare än vad orginalet kostar.

Du får självklart tycka som du vill, men jag gissar på att du är ganska ung o inte har någon större förståelse för hur saker o ting funkar i världen?
Hade det varit lite modifierad plast hade du inget märkt?

Väldigt fräckt att kalla qpad för ett dåligt företag.
Vilka är bra företag enligt dig?

En lite svårare fråga. Om t.ex seasonic har samma innanmäte som något annat random fabrikat som säljer det billigare. Blir seasonic ett dåligt företag då?

Permalänk

sexigs som fan :333 kolade på Ducky tangnetbord här om dagen Men detta blir till att köpa om ett par år! :D:D:D *längtar*

Permalänk
Medlem

En aning dyrt, men trevligt med bakgrundsbelysta knappar, det jag har saknat på tidigare tangentbord med mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem

Har väldigt dålig erfarenhet av ett tidigare tangentbord (Logitech) med just BLÅ bakgrundsbelysning. Blått är inte en bra färg i mörker, ögat har svårt att fokusera det och det är den våglängd som mest sabbar mörkerseendet. Det är störande i mörker. Fattar inte att dom väljer en sådan dålig 'ergonomisk' färg...

(Jag kör idag med ett Logitech Illuminated som har vit bakgrundbelysning och det är jag väldigt nöjd med.)

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills något gamingföretag släpper ett svenskt tangentbord med röda mx cherry switchar. Svarta är för hårda, blå är för högljudda och de bruna känns mest lämpade för skrivande. Röda måste vara perfekta för gaming.

Permalänk
Avstängd

Känns onödigt dyr om du frågar mig, räcker gott å väl med en Steelseries G6 V2 el dylikt för 600 spänn...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

blå är för högljudda och de bruna känns mest lämpade för skrivande. Röda måste vara perfekta för gaming.

Röda är i stort sett lika högljudda som blå. Detta tack vare att de är så lätta. Pröva så märker du

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Cherry mx black verkar vara jätte äckliga, hårda utan klick liksom?

Om man vill ha ett gaming tangentbord, men fortfarande kunna skriva på det. Är det Cherry mx blue eller brown som gäller då, och vad är skillnaden mellan dem?

Är blue klickande, black linjära och brown ett mellanting som är linjära med ett svagt klick? Eller hur ligger det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jag tycker att Cherry mx black verkar vara jätte äckliga, hårda utan klick liksom?

Om man vill ha ett gaming tangentbord, men fortfarande kunna skriva på det. Är det Cherry mx blue eller brown som gäller då, och vad är skillnaden mellan dem?

Är blue klickande, black linjära och brown ett mellanting som är linjära med ett svagt klick? Eller hur ligger det till?

Nej blåa är taktila med klick-ljud, bruna taktila utan klick-ljud och svarta helt linjära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag längtar tills något gamingföretag släpper ett svenskt tangentbord med röda mx cherry switchar. Svarta är för hårda, blå är för högljudda och de bruna känns mest lämpade för skrivande. Röda måste vara perfekta för gaming.

Kan vara för att de tillverkades i en riktigt begränsad upplaga (1000 tangenbord om jag inte minns fel)

Nu börjar de dock dyka upp igen, har själv beställt ett KBC Poker med röda switchar... men det var en custom order som borde dyka upp om 12 veckor xD
Annars så har Filco ett med röda switchar, dock med US layout, precis som KBC Poker då.

Vad jag vet så finns inget tangentbord med svensk layout och röda cherrys :/

Permalänk
Medlem

Bodd302: Är 25 om det är väldigt ung får du bedöma Kalla dom för ett dåligt företag var kanske lite hårt men att ta en rebrandad produkt och kalla sin egna tycker jag är dåligt. Köper jag en qpad så förväntar jag mig att den är designad och byggd från någon kunnig person och inte bara en rebrandad billigare produkt som blivigt dyrare.

Jag skiter fullständigt i märket och kan jag få ett tangentbord för 500kr noname eller ett exklusivt märke för 1500 så tar jag självklart nonamet som kommer direkt från huvudtillverkaren.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Röda är i stort sett lika högljudda som blå. Detta tack vare att de är så lätta. Pröva så märker du

Nja inte direkt, bottnar du ur så låter röda, bottnar du inte ur så är det helt tysta.
Blåa klickar till varje gång, även om du inte bottnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nackdelen är väl främst att man måste röra fingret rätt mycket i höjdled för att dubbelklicka; inte att de dubbelklickar spontant?

Bah, en kompromiss är väl sällan ultimat ur särskilt många synvinklar? Varje människa behöver ett blått; sedan kan man komplettera med ett svart speltangentbord om behovet uppstår.

Först inte till Elgot: Ja, precis jag hade ett "vanligt" Black Widow och det var inte själva switcharna jag inte gillade utan mer layouten på tangentbordet som placering av tangenter och själva texten på tangenterna.

Bruna switchar är också taktila likt blåa så de har ju det taktila klicket men låter lite mindre.

Elgot:

PRECIS! Man måste verkligen gå upp med fingret för att tangenten skall avregistreras. Skrev lite otydligt... ^^ Är man då också van med ett tangentbord med låga tangenter så blir det ännu jobbigare.

Jaja, OK! Men om du funderar på att jag är student och ibland vill varva med lite FPS-spel så blir det orimligt dyrt med två mekaniska tangentbord. I synnerhet med de prislappar som finns idag.

Sen låter ju faktiskt bruna lite mindre vilket är gött om man sitter på skype... ^^

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Yes och Tesoro m7 LED som folk importerat ifrån Sydkorea: http://www.youtube.com/watch?v=0g8t2jfMVH4&feature=related

Fast där använder de cherry mx brown switchar istället. Men precis som QPAD själva skrivit här så rör det sig om en vidareutvecklad version så vore intressant att se vad det är de vidarutvecklat ifrån Xarmors version.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt att köpa ett tangentbord för den prislappen. Tangentbordet ser annars ritkigt skönt ut faktiskt. Nöjer mig dock med mitt sidewinder x4, enda negativa med den är just att den inte är så bekväm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intro_92:

Tycker inte det är värt att köpa ett tangentbord för den prislappen. Tangentbordet ser annars ritkigt skönt ut faktiskt. Nöjer mig dock med mitt sidewinder x4, enda negativa med den är just att den inte är så bekväm.

Men om du drar ut priset för antal år så är ett mekaniskt överlag billigare, då dom oftast håller längre.
Om något så håller de ju samma känsla år ut och år in, vilket inte gäller för ett rubber dome.

Men håller med dig att de skulle kunna göra liiite billigare tangenbord, medan de fortfarande har lite dyrare som håller högre kvalité. Tex platemount istället för direkt på PCB (vilket detta troligen är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Filco Majestouch har visst NKRO. Filco är inte budget vettu

Syftade på Qpad's tangentbord. Såklart Filco är kvalité, bara svåra att hitta i lager nånstans

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk

Tyckte det var riktigt snyggt faktiskt. Men hade hellre sett att de använde brown ist för blue.

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk
Hedersmedlem

Ett litet räkneexempel kring 50 miljoner knapptryckningar.

Tryck på samma knapp 200ggr/minut
Gör detta 8 timmar per dag, varje dag
Håll på i drygt 500 dagar
Då kanske ni har lyckats slita ut en knapp.

Bara 100 knappar kvar att slita ut

Jag har haft mitt nuvarande tangentbord sen nån gång på 90-talet, det följde med vår första "riktiga" PC som köptes 1991. Tangentbordet har varit i dagligt bruk sedan dess och är tillverkat 1991, 20 år och inte en enda knapp som har lagt av ännu. Cherry MX-brytare är mer eller mindre outslitbara även vid ganska hårt bruk.

Det är kul att fler och fler får upp ögonen för tangentbord med hög kvalitet. Att ha kringutrustning till datorn som man trivs med gör mycket för hur man upplever tiden vid datorn. Bra tangentbord, bildskärm, mus, skrivbord och stol borde vara prio 1 för alla som vill kalla sig datorintresserade.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Nej blåa är taktila med klick-ljud, bruna taktila utan klick-ljud och svarta helt linjära.

Så bruna har EXAKT samma känsla som blåa, samma hårdhet osv bara att de låter mindre?

Jag tror jag är sugen på bruna, men finns inga tangentbord med bruna att få tag på i sverige?? Steelseries tangentbord eller qpads har fin design, till skillnad från de flesta andra mekaniska som ser ut att vara från 80-talet...

Fan är sugen på ett mekaniskt tangentbord, men vill inte chansa och köpa ett för 1000kr utan att känna på det.. =/

Hur är de svarta knapparna, är de sega eller lätta att trycka ned? Svårt att tänka sig utan att testa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Så bruna har EXAKT samma känsla som blåa, samma hårdhet osv bara att de låter mindre?

De kräver lite mindre kraft (~40g istället för ~50g vill jag minnas).

Skrivet av Defeat^:

Hur är de svarta knapparna, är de sega eller lätta att trycka ned? Svårt att tänka sig utan att testa

De kräver mer än blå (~60g), men de är inte sega på samma sätt som membrantangentbord ofta är.

Permalänk
Avstängd

tror fan att jag skaffar ett mekaniskt tangentbord. visserligen är dome-tangentbordet jag har nu helt ok men samtidigt känner jag att jag vill satsa på ordentlig kvalitet med tanke på livslängden och skillnaden i känsla som jag förväntar mig.

mitt nuvarande tangentbord: http://www.inet.se/artikel/9101295/logitech-deluxe-250-keyboa...

sen är det bara att leta upp tangentbordet som är rätt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

tror fan att jag skaffar ett mekaniskt tangentbord. visserligen är dome-tangentbordet jag har nu helt ok men samtidigt känner jag att jag vill satsa på ordentlig kvalitet med tanke på livslängden och skillnaden i känsla som jag förväntar mig.

mitt nuvarande tangentbord: http://www.inet.se/artikel/9101295/logitech-deluxe-250-keyboa...

sen är det bara att leta upp tangentbordet som är rätt för mig.

Du kommer älska dig själv efter du skaffat ett mech xD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celcius:

Du kommer älska dig själv efter du skaffat ett mech xD

Hehe, om man känner sig nöjd med ett 75-kronorstangentbord har man goda chanser att bli ordentligt överraskad av ett riktigt.

Permalänk
Medlem

Någon som har jämfört olika switchar och kan förklara vad ni tycker är bäst för gaming? Har läst på sidan som länkats sen sida 1 men skulle vilja höra fler åsikter. Hur upplever ni de svarta, bruna och blåa? Av det jag läst så verkar bruna vara de som jag tror skulle vara skönast att spela på eftersom att det är ett mellanting mellan de svarta och blåa. Tycker ni att de blåa är för lätta eller de svarta är för tunga att trycka ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hehe, om man känner sig nöjd med ett 75-kronorstangentbord har man goda chanser att bli ordentligt överraskad av ett riktigt.

Jag blev ordentligt överraskad av mitt Model M, undrade vad fasen jag skrivit på innan ^^
Problemet blev dock att jag vill ha mer mechs :/

Hur normalt är det att man lägger en beställning i ett groupbuy på ett tangentbord som inte är tillverkat än (även om det är 100% att det kommer göras) och sedan vänta 12veckor på att det anländer xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Någon som har jämfört olika switchar och kan förklara vad ni tycker är bäst för gaming? Har läst på sidan som länkats sen sida 1 men skulle vilja höra fler åsikter. Hur upplever ni de svarta, bruna och blåa? Av det jag läst så verkar bruna vara de som jag tror skulle vara skönast att spela på eftersom att det är ett mellanting mellan de svarta och blåa. Tycker ni att de blåa är för lätta eller de svarta är för tunga att trycka ner?

Har ingen längre erfarenhet av dessa switchar (fått testa ett STB), men kan säga att Svarta kan vara jobbiga om man använder sitt tangentbord flera timmar i sträck. Det är dock betydligt bättre än rubberdome under kortare perioder.

Blå gör att du VILL använda tangenbordet, om du gillar att det låter då
Jag känner så över mina svarta alps (ganska lika blå cherrys)

Bruna är det du vill ha om du inte vill att det skall låta som fan, även om det låter betydligt mer än ett rubberdome (ingen dämpning när du slår i botten)
Du kan undvika det om du lyckas vänja dig att inte trycka ner knappen helt.

För Gaming kortare perioder= svarta
Längre perioder= bruna/blå, beroende på om du vill att det låter mer eller mindre

För att skriva överhuvudtaget så är svarta inget att rekommendera, om du kan få tag på bruna och blå till samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Har ingen längre erfarenhet av dessa switchar (fått testa ett STB), men kan säga att Svarta kan vara jobbiga om man använder sitt tangentbord flera timmar i sträck. Det är dock betydligt bättre än rubberdome under kortare perioder.

Blå gör att du VILL använda tangenbordet, om du gillar att det låter då
Jag känner så över mina svarta alps (ganska lika blå cherrys)

Bruna är det du vill ha om du inte vill att det skall låta som fan, även om det låter betydligt mer än ett rubberdome (ingen dämpning när du slår i botten)
Du kan undvika det om du lyckas vänja dig att inte trycka ner knappen helt.

För Gaming kortare perioder= svarta
Längre perioder= bruna/blå, beroende på om du vill att det låter mer eller mindre

För att skriva överhuvudtaget så är svarta inget att rekommendera, om du kan få tag på bruna och blå till samma pris.

Tack för att du förklarade så bra. Det var lite som jag hade trott då, att svarta kan vara lite väl tröga. Hoppas man kan hitta några bruna till bra pris annars får man väll köra på ett blått.

Permalänk
Medlem

vad är Cherry MX Blue? Förstår faktiskt inte.Citera eller PM!

Annars verkar ju tangentbordet helt underbart!