Har du antivirus i din smartphone ?

Permalänk
Medlem

Smartphones blir vanligare och vanligare. Därmed ökar också motivationen att skapa virus, maskar och trojaner avsedda för smartphones.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Jag har inget antivirus i min Ihpone 3GS Kan man köpa det i någon affär eller ska man ladda ner i mobilen?

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det är löjligt med antivirus i sin smartphone.

Permalänk
Medlem

Det har gått till överdrift. Behövs inte som det ser ut nu. Det är bara använda sunt förnuft när man använder sina grejer.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _michelin_:

Jag har inget antivirus i min Ihpone 3GS Kan man köpa det i någon affär eller ska man ladda ner i mobilen?

på android kan man ladda ner norton grattis prova om det går på iphone

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Har inget antivirus i min smartphone eftersom jag inte har en smartphone.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Har en iphone 3GS som inte är jailbreakad så det behövs inte.

Permalänk
Skrivet av upl8447:

på android kan man ladda ner norton grattis prova om det går på iphone

Tackar

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

Permalänk
Skrivet av Straff:

Har en iphone 3GS som inte är jailbreakad så det behövs inte.

Behöver man inget antivirus då?

Visa signatur

Permalänk

Nej, och det behövs inte. Enbart paranoida som installerar det på en smartphone i dagsläget.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _michelin_:

Behöver man inget antivirus då?

Tror inte att det finns nått virus för en icke breakad iOS än(?)

Permalänk
Medlem

What? jag har inge antivirus på datorn ens och har varit virusfri i flertalet år. AV program skadar mer än de hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

What? jag har inge antivirus på datorn ens och har varit virusfri i flertalet år. AV program skadar mer än de hjälper.

Hur kan du med säkerhet veta att du inte har eller har haft något virus om du inte har något AV?

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

Yes. Har My Lookout installerat, det ligger och snurrar i bakgrunden och scannar appar som jag installerar. Programmet varken märks eller segar ner telefonen så jag är nöjd. Vid ett premium-konto så kan man köra remote lock och wipe.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör också My Lookout som är lite mer än ett antivirus, det har jag inget emot att det ligger i bakgrunden och kollar.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut idag då? Är det fortfarande onödigt eller är det bra att ha "för säkerhets skull"?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tycker det är onödigt, bara man vet vad man gör ute på nätet så tror jag det inte är någon fara.
Men annars om man är osäker så kan man väll ta hem en antivirus. App o låta den söka igenom telefonen en gång:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Finns ju även mindre företag på Market som medvetet (?) Bakar in trojaner i sina appar, men sålänge man håller sig borta från "nude strip widget" och några cs-relaterade spel skulle det inte vara någon fara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Nope. Har i min PC men har inte sett röken av ett virus på massor av år. Förra gången jag blev drabbad av ett virus var 1999.

Permalänk
Medlem

Nope, kör Windows Phone. Ironiskt nog så är det mobilplattformen med minst virus i dagsläget medans jag skulle gissa att Linuxbaserade Android har flest virus (iaf störst infekteringsrisk). Till skillnad från Datorsidan där det är tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Nope, kör Windows Phone. Ironiskt nog så är det mobilplattformen med minst virus i dagsläget medans jag skulle gissa att Linuxbaserade Android har flest virus (iaf störst infekteringsrisk). Till skillnad från Datorsidan där det är tvärtom.

Aha, hur många virus finns det eller har det funnits till iOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Aha, hur många virus finns det eller har det funnits till iOS?

Well, det lär ju ha funnits några. Nu är ju Apple lite mer strikta med kontrollen så man kan ju inte få virus genom marketplace och det är inte lika vanligt att installera genom opålitliga källor. Samtidigt så är ingen fri från säkerhetshål. jailbreak.me är ett exempel på ett väldigt stort säkerhetshål (kan man jailbreaka bara genom att gå in på en hemsida kan man göra väldigt mycket annat också). Nu användes det inte vad jag vet för att sprida virus i någon stor skala men inget system är ofelbart.

Nu ska jag inte säga att Windows Phone är jättemycket säkrare än iOS, men det har ännu ur säkerhets/virus synpunkt fördelen att nästan ingen targetar den på grund av dess storlek.

Permalänk

Jag kör AVG i min droid. Jag märker bara av det när jag installerar appar, då det snurrar i någon sekund. Eftersom jag gör bankärenden och sånt på luren känns det lite som att köra bil utan bälte att inte säkra upp så mycket det går.

Permalänk
Medlem

Nix. Men har inga appar, surfar inte eller skickar/tar emot något så tror jag klarar mig

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Well, det lär ju ha funnits några. Nu är ju Apple lite mer strikta med kontrollen så man kan ju inte få virus genom marketplace och det är inte lika vanligt att installera genom opålitliga källor. Samtidigt så är ingen fri från säkerhetshål. jailbreak.me är ett exempel på ett väldigt stort säkerhetshål (kan man jailbreaka bara genom att gå in på en hemsida kan man göra väldigt mycket annat också). Nu användes det inte vad jag vet för att sprida virus i någon stor skala men inget system är ofelbart.

Nu ska jag inte säga att Windows Phone är jättemycket säkrare än iOS, men det har ännu ur säkerhets/virus synpunkt fördelen att nästan ingen targetar den på grund av dess storlek.

Ok, attt du säger att det lär ha funnits några är en väldigt trovärdig källa. Finns det några fler källor till detta?
Det lär ha funnits några till Windows Phone också, säkert ett hundratal (obs ironi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Nej, och det behövs inte. Enbart paranoida som installerar det på en smartphone i dagsläget.

Det där var väl att ta i, tycker du inte? Topic, nej jag har inte det heller

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Hur kan du med säkerhet veta att du inte har eller har haft något virus om du inte har något AV?

Det man inte märker har man inte ont av.
Inte kört AV sen 2004. Datorn rullar ju bättre utan skiten.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Går bevisligen att få skit även genom appstore även om risken är mindre än om man laddar hem från random sida o installerar själv på jailbreakad enhet.
http://www.youtube.com/watch?v=ynTtuwQYNmk
If there's a will there's a way..

För dem som inte vet vem charlie miller är.. http://www.youtube.com/watch?v=K0FRby27S4A

Detta är för mig jäkligt fashinerande:

Skrivet av zdnet.com:

Charlie Miller gets a kick of out defeating Apple’s security mechanisms, using his hacking skills to break into Macbooks and iPhones. Now, Apple has kicked the security researcher out of its iOS developer program after word got out that he built a proof-of-concept iPhone app to showcase a bypass of the code signing mechanism.

Borde de inte vara glada att han rapporterade deras dunderhål (ett av dem iaf) så de kunde fixa det?
Eller är det kanske bättre att ingen vet att det inte är så säkert??