Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MultiMan:

Alla katter jag träffat inklusive mina egna hatar aluminiumfolie, så det kanske är ett alternativ att linda runt.

Min erfarenhet är att det oftast är understimulerade katter tuggar och sabbar. Skaffa en rejäl klätterställning med små hyddor, klöspelare osv så brukar det intresset ta överhanden. Köp kattmyntespray och spreja på den så blir den oemotståndlig.

Rofl min katt älskar aluminiumfolie

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Typ sätt något som luktar citron eller apelsin vid kablarna, katterna hatar såna dofter. Våran granne brukade sätta apelsinskal vid dörren för att undvika frassarna skulle kissa på den och det tycktes funka bra iaf. Varje gång jag för apelsinskal nära min katt så springer hon iväg typ.

Kolla in t.ex http://www.youtube.com/watch?v=0uIdVuMNWOM eller http://www.youtube.com/watch?v=23MMVm8gLWI

alla katter hatar inte citron http://www.youtube.com/watch?v=rw8CcACatSY&feature=related
När min katter är framme vid någon kabel brukar jag säga nej med bestämd röst och peka på katten. lyssnar den inte. går jag fram till katten lyfter upp den och släpper ner katten från midje-knä höjd. nu rör dem inte en kabel

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MP-Jan:

Våran 10-månaderskille sitter på kommando, gör vacker tass och backar från ev. bus när vi säger "nej!"; han t.o.m. svarar med ett jämmer men det fungerar varje gång.

Alltså går det att få katten att haja när nåt är fel.

Katter är individer, du kan inte generalisera på det sättet...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/04/14/Slim-025....

Där har ni han Underbar lite krabat. Tror jag fixat problem med att göra om så han inte kommer åt dem så lätt.

naaw

"men asså jag vill ju tugga på kablar husse varför får jag inte? "

Har själv en katt men han fyller 18 den 24 maj och kablar är väl inte riktigt hans grej längre - men när han var yngre och klöste på soffor var det väl vattensprutan som fungerade.

här är min krabat http://www.inet.se/files/gfx/fb/Christian-Tamm.jpg

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Om Katten är säker i datorn?
Särskrivning.se

Permalänk
Medlem

Vitpeppar funkar skitbra mot katter.
Jag hade det på skinnmöblerna när min var liten.
Nu rör han inte dom

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att vara lite djurpsykolog bara Tålamod is the shit.

Många har bra ideer här, så det är ju bara att prova lite (ofarliga och snälla) saker tills något av dem funkar. Själv har jag bra erfarenhet av att smeta djuraffärens "fy-gegga" där jag inte vill ha katternas... ehm... "hjälp" samtidigt som man smetar gottisgeggan (kattmynta) på klösborden. Och en massa mentala utmaningar, precis som för hundar, så de inte blir alldeles rastlösa.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/04/14/Slim-025....

Där har ni han Underbar lite krabat. Tror jag fixat problem med att göra om så han inte kommer åt dem så lätt.

oo shit:) blev lite paff först. Men den är säkert gullig på sitt sätt (menar inget illa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Mekarawr:

naw! sicken liten godbit.
vad är det för ras på den lilla illbattingen?

Cornish Rex , underbara katter och sjukt söt.

Skrivet av MultiMan:

Devon Rex?

Nästan.

Skrivet av lang666:

Särskrivning.se

Jag vet. Ibland när jag skriver går de lite fort.

Skrivet av Broken-arrow:

oo shit:) blev lite paff först. Men den är säkert gullig på sitt sätt (menar inget illa).

heheh jo alla har olika smak jag älskar cornish,devon rex samt sphynx. Vet inte varför det bara är så.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

naaw

"men asså jag vill ju tugga på kablar husse varför får jag inte? "

Har själv en katt men han fyller 18 den 24 maj och kablar är väl inte riktigt hans grej längre - men när han var yngre och klöste på soffor var det väl vattensprutan som fungerade.

här är min krabat http://www.inet.se/files/gfx/fb/Christian-Tamm.jpg

hehe vilken fin. Katter är underbara även om de är lite dumma ibland o förstör så vet man oftast varför , dvs de vill ha uppmärksamhet eller leka eller mat. You name it

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Med rätt träning så kommer de flesta få samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Sant, det går inte att säga din katt eller någon annans fungerar som våran. Kom däremot ihåg att katterna har förstärkta personlighetsdrag bl.a. beroende på ras. Personlighetsdrag som alltså går att ta reda på, på förhand. Talar man om lydnad så är ju kvintessensen att du kan belöna och banna konsekvent och då spelar individuella drag mindre roll: oftast är det ju roligare att göra rätt.. På så sätt kan du forma din katt till stor del.
Lär du känna din katt och med fördel skaffar en ras som vill vara "med" hela tiden (kontra den som vill ligga högt och bara spana exvis) så kan man nog få en lyhörd kompis mer än en börda.

Katten Kratos

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Tjena

Skulle vilja ha lite hjälp då jag renoverat en helt ny lya där jag gjorde om en garderob till dator hörna. Är extremt nöjd då jag integrerat gigabite nät i rör under golven etc. Dock har jag ett problem. Han heter slim , är 16 veckor gammal och gillar bita kablar som hänger bak från datorn.

Nu senast dog internet pga av strömkabeln till routern bets av.

Det jag har finns i galleriet , bilder på min hörna dvs. Dock är de iprincip en ek skiva som vilar med hjälpa av stöd reglar som sitter fast borrade i väggen. Kablarna från datorn som står på golvet går upp till en kabelsammlare i metall som sitter under ekskivan. Vi snackar alltså ca 30-40 cm från datorn till kabelsammlaren som är oskyddat och där sitter Slim på min baslåda bakom datorn och tuggar på kablar.

Hur löser man detta? Jag har ingen lust att bygga in hela datorn i MDF skivor eller så. Måste finnas ett bättre sett att skydda kablnar från datorn , dvs från grafikkortet,psu,usb portarna till de kommer till kabel gömmaren.

Bilder finns på galleriet , ska uppdatera så ni får en bättre bild av platsen där datorn är.

Alla förslag är välkommna

Finns fler aspekter ang katter på elr i absolut närhet till dator än du nämnt i tråden. Har klabbat med datorer i drygt 15 års tid nu, det absolut märkligaste jag vatt med om är följande: skulle hjälpa en granne som hade mkt skumma problem med sin stationära burk, ibland gick burken hyfsat som den skulle, ibland gick den knappt alls. När jag blev inkallad gick burken inte alls, testade allt jag överhuvudtaget kunde tänka mig utan nån form av resultat mer än att jag kunde konstatera att det fanns gott om kattpäls i burken. Plötsligt dök grannens katt upp och la sig ovanpå burken, tänkte inte på det direkt men nånstans långt bak i skallen hade jag en känsla om att katten kunde va "vållande" till grannens datorstrul. Rätt va det va kom jag på det: förr i tiden när man ville alstra statisk elektricitet så gned man ett kattskinn mot en ebonitstav. På min fråga sa grannen att katten alltid låg på datorn, burken hade alltså blivit kattens revir! Kunde burken helt enkelt va statiskt överladdad, och kunde detta isf förklara datorstrulet? Tanken kändes långsökt, men allt annat va ju testat, alltså plocka jag ur alla delar ur burken. Vi placerade prylarna på vattenburna element och på deras rostfria diskbänk med tanken att de skulle bli "jordade" Tro det elr ej, dagen efter monterade jag ihop burken igen och då gick den direkt precis som den skulle, UTAN att nån del blivit utbytt!! Den enda rimliga förklaringen till detta är ju att katten hade "smittat" burken med statisk elektricitet.... Det hela var mkt komiskt, och det blev värre.... "Kalla kriget" utbröt inom grannens familj, far och sonen i huset verses frun, dottern och katten. Far och son var rörande överrens: kattskrället fick min själ hitta nån annanstans att ligga så inte datorn gick åt h-e igen, frun och dottern med kattligt stöd ansåg däremot att man inte kunde slänga bort det arma djuret från dess plats, slaget inom familjen böljade fram och åter under nåna veckors tid. Familjens problem verkade till synes olösliga i denna kraftigt infekterade fråga. Dock löste det sig lika oväntat som tragiskt då katten blev överkörd av en bil...

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Finns fler aspekter ang katter på elr i absolut närhet till dator än du nämnt i tråden. Har klabbat med datorer i drygt 15 års tid nu, det absolut märkligaste jag vatt med om är följande: skulle hjälpa en granne som hade mkt skumma problem med sin stationära burk, ibland gick burken hyfsat som den skulle, ibland gick den knappt alls. När jag blev inkallad gick burken inte alls, testade allt jag överhuvudtaget kunde tänka mig utan nån form av resultat mer än att jag kunde konstatera att det fanns gott om kattpäls i burken. Plötsligt dök grannens katt upp och la sig ovanpå burken, tänkte inte på det direkt men nånstans långt bak i skallen hade jag en känsla om att katten kunde va "vållande" till grannens datorstrul. Rätt va det va kom jag på det: förr i tiden när man ville alstra statisk elektricitet så gned man ett kattskinn mot en ebonitstav. På min fråga sa grannen att katten alltid låg på datorn, burken hade alltså blivit kattens revir! Kunde burken helt enkelt va statiskt överladdad, och kunde detta isf förklara datorstrulet? Tanken kändes långsökt, men allt annat va ju testat, alltså plocka jag ur alla delar ur burken. Vi placerade prylarna på vattenburna element och på deras rostfria diskbänk med tanken att de skulle bli "jordade" Tro det elr ej, dagen efter monterade jag ihop burken igen och då gick den direkt precis som den skulle, UTAN att nån del blivit utbytt!! Den enda rimliga förklaringen till detta är ju att katten hade "smittat" burken med statisk elektricitet.... Det hela var mkt komiskt, och det blev värre.... "Kalla kriget" utbröt inom grannens familj, far och sonen i huset verses frun, dottern och katten. Far och son var rörande överrens: kattskrället fick min själ hitta nån annanstans att ligga så inte datorn gick åt h-e igen, frun och dottern med kattligt stöd ansåg däremot att man inte kunde slänga bort det arma djuret från dess plats, slaget inom familjen böljade fram och åter under nåna veckors tid. Familjens problem verkade till synes olösliga i denna kraftigt infekterade fråga. Dock löste det sig lika oväntat som tragiskt då katten blev överkörd av en bil...

Låter jävligt speciellt men inte helt otroligt ändå. Dock synd om katten som blev överkörd.

Min är dock innekatt och kattunge fortfarande så han lär sig regler etc. Och diskbänken verkar han förstå att den inte är hans så. Det är bara fortsätta jobba.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Häftig katt du hade. Känner några som har en nakenkatt och det är nog bland det häftigaste jag sett i djur-väg. Väldigt "äcklig" att ta på i början men man vänjer sig

Vitpeppar funkar inte så bra. Inte för mig iaf.

Verkar som att brorsans katt är en äkta satkatt då hon inte bryr sig om typ något ni nämnt i tråden. Om hon står och dricker vatten i diskhon och man vrider på vattenkran så hon blir blöt så springer hon inte därifrån utan börjar leka med vattenstrålen...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Babianen:

Med rätt träning så kommer de flesta få samma resultat.

"flesta"

Jo ja det stämmer

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk

Hehe... Det har vart en likande tråd här på Swec fast då va det en katt som lekte med fläckten ist xD

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Häftig katt du hade. Känner några som har en nakenkatt och det är nog bland det häftigaste jag sett i djur-väg. Väldigt "äcklig" att ta på i början men man vänjer sig

Vitpeppar funkar inte så bra. Inte för mig iaf.

Verkar som att brorsans katt är en äkta satkatt då hon inte bryr sig om typ något ni nämnt i tråden. Om hon står och dricker vatten i diskhon och man vrider på vattenkran så hon blir blöt så springer hon inte därifrån utan börjar leka med vattenstrålen...

Jo jag älskar naken eller halv nakna katter. Så underbara till sättet och utseendet.

Att klappa Slim är som att klappa en extremt mjukt och ullig yta. Riktigt skönt faktist. Och hans svans är underbar. Kan ladda upp några mer bilder om intresset finns.

Visa signatur

Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

sånt där medel man kan köpa på apoteket? sånt man lägger på naglarna så man ska sluta bita på dom. ska tydligen smaka BÄVER! han kanske slutar då^^

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Jo jag älskar naken eller halv nakna katter. Så underbara till sättet och utseendet.

Att klappa Slim är som att klappa en extremt mjukt och ullig yta. Riktigt skönt faktist. Och hans svans är underbar. Kan ladda upp några mer bilder om intresset finns.

Härligt, gärna!

Nakenkatten jag har träffat var som... Den var väldigt sträv och varm. Man kunde inte riktigt klappa den för den var så sträv. Men smidig var den

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En del elaka inlägg här mot oss katter. Är ni inte snällare så kommer kattkollektivet att gnida sina elektrostatiska pälsar mot datorlådorna och sprida ESD över hela cyberrymnden.

Cat power NOW!

Permalänk

Jag kan inte säga så mycket om katter (eller husdjur för den delen, det närmsta jag har haft är min lillebrorsa som bet sönder mina playstation-kontroller...) men försök att fixa till det snabbt, jag har ett roligt minne sen jag hälsade på en av mina gamla kompisar sist, och såg att hans kanin tuggade på en lampsladd.
Jag påpekade det, och han gick fram till kaninen, drog ur sladden, och plockade upp kaninen, väldigt lungt.
En stund senare så hörde jag ett ljud som kom underifrån soffan jag satt på, och när jag tittade ner så såg jag kaninjäkeln sitta och gnaga på en bärande trädel av soffan precis under mig. Kaninen måste fan ha varit självmordsbenägen.
Du vill nog undvika att katten biter i en 220v-sladd, då får den en stöt som kan vara dödlig för en liten katt.

Permalänk
Skrivet av lang666:

Särskrivning.se

Skrivet av lang666:

Vitpeppar funkar skitbra mot katter.
Jag hade det på skinnmöblerna när min var liten.
Nu rör han inte dom

citeraflera.se?

Permalänk
Medlem

Ändå söt kisse, (trots att jag föredrar standardkatter)

Finns nog lite olika klassiska betingningsstrategier i Pavlos anda som folk nämnt tidigare:
In order of Mr.Obviousness:

1. Bygg in kablarna i en låda\kabeldike etc, om du inte accepterar detta, gå vidare till steg 2.

2. Preparera kablarna\området med något slags motmedel (typ citrusdoft), om du inte accepterar detta, gå vidare till steg 3.

3. Ta ner katten på jorden, bokstavligt talat genom att lyfta ned den och "morra" varje gång den tuggar. Trägen vinner! If not -> steg 4.

4. Köp ett trådlöst hundskalls-larm (finns på ClasOhlsson m.fl) som du kopplar till kablarna, då kommer den skita knäck varje gång den börjar tugga... hilarious!

If all else fails:
Klä in kabelhärvan i ballonger\kondomer, tvivlar på att katten kommer vilja tugga på det om den är normalt funtad ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Cornish Rex , underbara katter och sjukt söt.

Nästan.

Jag vet. Ibland när jag skriver går de lite fort.

heheh jo alla har olika smak jag älskar cornish,devon rex samt sphynx. Vet inte varför det bara är så.

Kanske så enkelt som att man har olika smak Skulle inte skada med mer bilder på katten:)

Skrivet av jookeer:

En del elaka inlägg här mot oss katter. Är ni inte snällare så kommer kattkollektivet att gnida sina elektrostatiska pälsar mot datorlådorna och sprida ESD över hela cyberrymnden.

Cat power NOW!

ahhahaahah ASG:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

min katt låg alltid i min datorstol och sov.. på skoj testade jag en gång att flytta min fina stol till sidan och ställa en träpall framför datorn.. tror du inte kattkräket låg och sov på pallen då istället, haha

Tror att han vill reta dig:P

Skrivet av MP-Jan:

Våran 10-månaderskille sitter på kommando, gör vacker tass och backar från ev. bus när vi säger "nej!"; han t.o.m. svarar med ett jämmer men det fungerar varje gång.

Alltså går det att få katten att haja när nåt är fel.

Har faktiskt lyckats få min lilla pälsboll att sitta när det är dags för mat:D

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem

Vad är det för ras? Verkligen söt, en sån skulle jag kunna tänka mig.

Angående problemet med kablar och nyfikna djur så är det bara att prova alla möjliga metoder och att var bestämd som fan, ryt till och sätt ner foten brevid katten. Hade samma problem med mitt husdjur innan, dock en förvuxen kanin men den ihärdiga jäveln skulle in bakom datorn, tugga, sova lite och överfalla mina fötter när det passade. Citron och peppar som veterinären föreslog fungerade inte men kaninskrället fick till slut en jävla stöt av elkabeln och gick aldrig mer bakom datorn. Ett nätagg fick sätta livet till, lite onödigt kanske

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Vad är det för ras? Verkligen söt, en sån skulle jag kunna tänka mig.

Angående problemet med kablar och nyfikna djur så är det bara att prova alla möjliga metoder och att var bestämd som fan, ryt till och sätt ner foten brevid katten. Hade samma problem med mitt husdjur innan, dock en förvuxen kanin men den ihärdiga jäveln skulle in bakom datorn, tugga, sova lite och överfalla mina fötter när det passade. Citron och peppar som veterinären föreslog fungerade inte men kaninskrället fick till slut en jävla stöt av elkabeln och gick aldrig mer bakom datorn. Ett nätagg fick sätta livet till, lite onödigt kanske

Han är en blandras mellan norsk skogkatt och bondkatt

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

Varning för kattsvammel!

En av mina katter, Malte, är 50/50 mellan turkisk van och norsk skogskatt. Den katten har det rikaste språk jag hört hos något djur, och även en del människor. Efter förändrade förhållanden fick han börja gå ut när han var 8 år. Då utvecklade han helt nya, unika ljud för när han vill gå ut, komma in och varianter av det. Aldrig något tvivel vad han vill. Vi kan prata oavbrutet i 5-10 minuter ibland och avhandla allt möjligt. Han ligger alltid på en kudde bredvid datorn så fort jag sitter där. Otroligt sällskaplig. Fantastiskt halvlång gråspräcklig päls och örontofsar. Enda negativa är att han slår rekord i att vara ögontjänare.

Hans bror Molle som var helvit med lång, enkel päls (Malte har dubbel med underull och överpäls) dog tyvärr helt plötsligt vid 6 års ålder av hjärtfel eller hjärnblödning. Bästa och snabbaste flugjägaren som skådats. Älskade gröna ärtor och jag kunde kasta ärtorna i luften varefter han fångade dem, ibland med enbart en tass, och mumsade i sig dem. Var ännu mer tillgiven än Malte. Lämnade aldrig min sida.

Den intelligentaste jag har, men också busigast, är en 5-årig 3/4 abessinier-hona. Väldigt liten och med rätt färg förutom vita tassar och vit fläck på bröstet. Mer energi än vad som är möjligt. Öppnar alla dörrar efter behag. Mycket kapabel sork/mus/fågel-jägare. Hämtade (räddade) henne i Sundsvall en vinter i -22C där hon bodde hos en irakisk familj. Dottern skulle studera och föräldrarna ville inte ha henne. Det sa klick direkt när vi sågs. 10 minuter efter mötet gick hon själv in i transportburen och sov sedan de 10 milen hem. Krävande men ger också väldigt mycket. Brukar sitta på min axel när vi är ute och går. Går att promenera som en hund, i koppel.

Katter är häftigt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varning för kattsvammel!

En av mina katter, Malte, är 50/50 mellan turkisk van och norsk skogskatt. Den katten har det rikaste språk jag hört hos något djur, och även en del människor. Efter förändrade förhållanden fick han börja gå ut när han var 8 år. Då utvecklade han helt nya, unika ljud för när han vill gå ut, komma in och varianter av det. Aldrig något tvivel vad han vill. Vi kan prata oavbrutet i 5-10 minuter ibland och avhandla allt möjligt. Han ligger alltid på en kudde bredvid datorn så fort jag sitter där. Otroligt sällskaplig. Fantastiskt halvlång gråspräcklig päls och örontofsar. Enda negativa är att han slår rekord i att vara ögontjänare.

Hans bror Molle som var helvit med lång, enkel päls (Malte har dubbel med underull och överpäls) dog tyvärr helt plötsligt vid 6 års ålder av hjärtfel eller hjärnblödning. Bästa och snabbaste flugjägaren som skådats. Älskade gröna ärtor och jag kunde kasta ärtorna i luften varefter han fångade dem, ibland med enbart en tass, och mumsade i sig dem. Var ännu mer tillgiven än Malte. Lämnade aldrig min sida.

Den intelligentaste jag har, men också busigast, är en 5-årig 3/4 abessinier-hona. Väldigt liten och med rätt färg förutom vita tassar och vit fläck på bröstet. Mer energi än vad som är möjligt. Öppnar alla dörrar efter behag. Mycket kapabel sork/mus/fågel-jägare. Hämtade (räddade) henne i Sundsvall en vinter i -22C där hon bodde hos en irakisk familj. Dottern skulle studera och föräldrarna ville inte ha henne. Det sa klick direkt när vi sågs. 10 minuter efter mötet gick hon själv in i transportburen och sov sedan de 10 milen hem. Krävande men ger också väldigt mycket. Brukar sitta på min axel när vi är ute och går. Går att promenera som en hund, i koppel.

Katter är häftigt!

Bilder?

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit