Permalänk
Medlem

Verifying DMI pool data .....

Hej!
Har fått ett jobbigt problem!!
I öfrrgår surfade jag runt som vanligt tills datorn helt plötsligt hängde sig och startade om sig själv... (har gjort det ett par gånger tidigare) Men denna gång så stannar allt upp på "Verifying DMI Pool data.........."
Har testat att starta om datorn 100 gånger med samma resultat.

Har plockat isär hela datorn del för del och kopplat ur/in allt och även tagit ut batteriet i moderkortet för att helt reseta bios vilket inte leder till någon skillnad förutpom att det står "update succes" efter eddelandet (vilket även en ändring i BIOS ger)

Letade fram min gamla härliga XP skiva för att försöka boota från den ifall det var något fel på hdd windows läsningen eller nåt... men då kommer nästa problem!!

När jag startar datorn blinkar tangentbordet till 2 gånger, så ca var 20e gång kan jag trycka på exempelvis "delete" för att komma in i Bios där tangentbordet fungerar alldeless utmärkt. MEN det är endast där det funkar, (Gick in i BIOS för o ändra så att den bootar från CD som prio 1) Men för att den väl ska boota från cdn sen får man ju upp det trevliga raderna
"Verifying DMI Pool Data.....
Boot from CD/DVD :
Tryck valfri tangent om du vill starta med CD-skivan ....."
Där är det stora problemet nu! Tangentbordet fungerar ej där, även testat att rtycka f12 för att välja att boot sett från menyn men även där fungerar tangentbordet ej...
Har testat med 3 olika tangentbord, mitt vanliga, ett endast usb tangentbord och ett sprillans nytt med endast det gamla hederliga tangentbords"kontakten"
Mitt vanliga + det med endast usb fungerar endast i bios, och det nya fungerar inte alls....

640GB Western Digital Caviar Black SATA II
Corsair VX 550W 80+
DVD±RW Optiarc 7200 Svart 20X
Gigabyte GA-MA780G-UD3H
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
A-Data 4GB (2x2048MB) 1066MHz
GK PCIe XFX GF GTX 280XT

Vad ska jag göra? Kan man testa något mer än :
default inställnignar i bios
Ta ut batteriet från moderkortet och reseta alla inställnignar

Börjar få lite smått panik då hela min bröllopsplanering innehållandes precis allt ligger på hårddisken... är det hddn som är helt paj eller vafan kan vara fel? =/
PANIIIIIIIIIIIIIIIK! =/

Visa signatur

][ Asus A8N-E ][ AMD64 San Diego 4000+ ][ Point of view Gf 7600GT ][ A-data 2048 ram ][

Permalänk
Antielefant

Gå in i BIOS och aktivera "Legacy USB" eller vad det heter på ditt moderkort, annars fungerar inte USB-tangentbord eller mus mellan BIOS och Windows-login.

Däremot låter det ju definitivt som om moderkortet börjat ge vika.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack nu funkade den biten, problemet nu är att väljer man reparera windows kommer man till återsträllning endast,
väljer man installera windows så hittar den ingen gammal windows version.. är det fortfarande moderkortet som kan vara fel eller är det hddn som krashat då? :S

Visa signatur

][ Asus A8N-E ][ AMD64 San Diego 4000+ ][ Point of view Gf 7600GT ][ A-data 2048 ram ][

Permalänk
Antielefant

Mja, prova installera en ren installation först och se hur det går.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jo det skulle jag kunna testa med, men då försvinner med 100% alla mina bröllopsdokument som är väääldigt viktiga så vill till varje pris föröska rädda det om det går.
Något tips? ska man köpa en ny hdd installera xp en gång på den och se till så datorn läser från den för att eventuellt kunna kopiera över lite dokument från gamla hårddisken? eller hur ska man göra...?

Visa signatur

][ Asus A8N-E ][ AMD64 San Diego 4000+ ][ Point of view Gf 7600GT ][ A-data 2048 ram ][

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt hårddisken i en annan dator o se om du kan komma åt filerna, och lär dig sedan att göra backup, diskar är förbrukningsdelar.
Du kan köpa en ny disk och ta bort den gamla, installera om och koppla i den gamla o försöka rädda filerna också, men glöm inte backup.......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Antielefant

Jupp, spara aldrig viktiga dokument eller foton på en hårddisk, varken intern eller extern, utan bränn ut dem på en BRA DVD-skiva och spara den på ett bra ställe i sin jewel case.

mrgaffes sätt är det enda som normalt fungerar, och förhoppningsvis går det. Inga garantier däremot, partitionen kan likväl vara korrupt och då är det bra kört att få tag på filerna du ville spara.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

jo brukar ha sparat på minst 2 diskar, intern o extern plus en sub sticka, men senaste två måanderna då vi gjort allt har jag inte hunnit spara på alla ställen såklart... men får testa o köpa en ny hdd o försöka rädda nåt om det går!

Visa signatur

][ Asus A8N-E ][ AMD64 San Diego 4000+ ][ Point of view Gf 7600GT ][ A-data 2048 ram ][

Permalänk
Rekordmedlem

En sak du kan använda för det nyaste innehållet på datorn är ju att köra med Live Mesh, sätt den på att synka dina viktigaste personliga mappar tills du hunnit göra en riktig backup, det är bättre än inget, o funkar rätt bra för att säkra dagliga filer. man behöver ju inte skydda mp3 or o dyl, bara personliga saker man gjort själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.