Permalänk
Medlem

Macintosh IIcx

Fick denna av min morfar, endast själva burken utan Mus, tangentbord och skärm.

Lite data:

The Apple Macintosh IIcx features a 16 MHz 68030 processor, 1 MB of RAM, a 40 MB or an 80 MB hard drive, and the option of an Apple Macintosh II video card in a compact, easy-to-expand desktop case. Basically, the Macintosh IIcx is a more compact, but less expandable, version of the previously released Macintosh IIx.

Introduction Date: March 7, 1989
Discontinued Date: March 11, 1991
Processor Speed: 16 MHz
System Bus Speed: 16 MHz
ROM Size: 256k 1.
Data Path: 32-bit
Level 1 Cache: 0.5k
Level 2 Cache: N/A
RAM Type: 120 ns 30-pin SIMM
VRAM Type: Video card
Standard RAM: 1 MB
Maximum RAM: 128 MB
Motherboard RAM: None
RAM Slots: 8 (groups of 4)
Standard VRAM: N/A
Maximum VRAM: N/A
Standard Hard Drive: 40 MB, 80 MB
Int. Hard Drive Type: SCSI
Standard CD-ROM: N/A
Standard Disk: 1.44 MB (auto)
Standard Modem: N/A
Standard Ethernet: N/A
Case Type: Desktop
Form Factor: Macintosh IIcx
Exp. Slots: 3 NuBus
Exp. Bays (Free): None
Battery Type: 3.6V Lithium
Battery Life: N/A
Built-in Display: N/A
Supported MacOS: 6.0.3-7.5.1,7.5.3-7.5.5
Dimensions: 5.5 x 11.9 x 14.4 2.
Avg. Weight: 13.6 lbs.
Original Price: $5300 US

1. ROM is 32-bit dirty, Mode32 required to use more than 8 MB RAM.
2. In inches, height x width x depth.
3. As a collector's item it may retain value. <--- haha?
4. Photo Credit: MacUser Magazine Advertisement.

(På baksidan av burken står det 1988 Apple Computer, Inc. Varför är den då släppt 1989 enligt data ovan?)

Har ej kunnat testat datorn pga att jag inte har grejer som passar i kontakterna på baksidan
Alla 8 ram minnes platser är fyllda, 4 av en sort och 4 av en andra sort så alla är ej lika, står ej storlek på dom så vet ej
Finns det något värde i denna burk alls? Jag har inget behov av den direkt, men vill absolut inte slänga då den verkar komplett inuti! Floppy och HDD finns, stor feta bildkortet (Bild på Bildkortet)
och nätagg finns... ser inte att något skulle fattas

Något jag glömt info om?? Säg till isåfall

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Maxar den Crysis?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simerl:

Maxar den Crysis?

Självklart!!!....

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Skämt åsido, riktigt cool makapär du fått där! : )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simerl:

Skämt åsido, riktigt cool makapär du fått där! : )

Tyckte den var rent av ett litet spektakel ja!

Men ingen idé om att den kan vara värd något? Annars får man väl ge bort den till nån retro fantast....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har försökt ge bort lite nyare macar (1991-1993 ungefär) och ingen vill ha dom ens. Kanske är mer marknad för en II:a som är lite mer udda. Men jag tackade nej till en rätt fet II:a med PC-kort, skärm, osv som var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jag har försökt ge bort lite nyare macar (1991-1993 ungefär) och ingen vill ha dom ens. Kanske är mer marknad för en II:a som är lite mer udda. Men jag tackade nej till en rätt fet II:a med PC-kort, skärm, osv som var gratis.

Okej, kanske inte är så värdefulla.... men kan ju hoppas på att en retro fanatiker kan betala en liten slant annars blir dä å ge bort till första som hämtar den eller något

Visa signatur

Permalänk

gissar att den kostade 100 000 på sin tid

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedragaren_no1:

gissar att den kostade 100 000 på sin tid

Datan ovan: 5300$

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liknar min gamla ftp-server.
Hade extraknäck på ett företag med hela 256 kbit internetuppkoppling (!) 1997 och hade den stående i ett skåp väl undangömd it-ansvarige. Delade semesterbilder för allt vad den stackars linan höll för.
Ambitiöst projekt, diskarna kostade ett par tusen stycket, cd-växlaren var uppmappad i ftp-servern och användes för att dumpa icke högaktuella semesterbilder från ständigt fulla diskar. Tog en jäkla tid för den att byta skiva. Enheterna satt i en lång daisy chain. SCSI är fiffigt på det viset. Vill minnas att det var mycket meck med olika SCSI-ID för att få alla diskar och cd-växlare att fungera samtidigt.
Till slut gick nätverkskortet i maskinen och allt uppdagades när jag försökte få det utbytt.
Snipp snapp snut

Apple Mac II fx
Chip 9/90
68030 40MHz
32 kB Cache
20 MB ram
5 * 2 gb SCSI hdd
4x 6cd växlare

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Hade extraknäck på ett företag med hela 256 kbit internetuppkoppling (!) 1997 och hade den stående i ett skåp väl undangömd it-ansvarige. Delade semesterbilder för allt vad den stackars linan höll för.
Ambitiöst projekt, diskarna kostade ett par tusen stycket, cd-växlaren var uppmappad i ftp-servern och användes för att dumpa icke högaktuella semesterbilder från ständigt fulla diskar. Tog en jäkla tid för den att byta skiva. Enheterna satt i en lång daisy chain. SCSI är fiffigt på det viset. Vill minnas att det var mycket meck med olika SCSI-ID för att få alla diskar och cd-växlare att fungera samtidigt.
Till slut gick nätverkskortet i maskinen och allt uppdagades när jag försökte få det utbytt.
Snipp snapp snut

http://www.upl.co/uploads/monster.jpg

Apple Mac II fx
Chip 9/90
68030 40MHz
32 kB Cache
20 MB ram
5 * 2 gb SCSI hdd
4x 6cd växlare

Häftigt! Synd då att det blev så ^^ fx är en lite upphottad cx va det verkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja den är något senare i tiden än II cx. Såldes 1990-1992. Kollade lite på wikipedia och den var tydligen "wicked fast" när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Ja den är något senare i tiden än II cx. Såldes 1990-1992. Kollade lite på wikipedia och den var tydligen "wicked fast" när det begav sig.

häftigt!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Snipp snapp snut

http://www.upl.co/uploads/monster.jpg

Apple Mac II fx
Chip 9/90
68030 40MHz
32 kB Cache
20 MB ram
5 * 2 gb SCSI hdd
4x 6cd växlare

Alltid intressant med lite nostalgisk läsning angående semesterbildsdelning
Tyvärr hade man ju inte internet på den tiden så man har missat mycket.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.