LCD-TV störs när man tänder/släcker lysrör samt av ugn och kyl

Permalänk
Medlem

LCD-TV störs när man tänder/släcker lysrör samt av ugn och kyl

HTPC:n är ansluten till en "42" LCD-TV och ofta när man tänder eller släcker lysrör i lägenheten blir bilden svart i 1-2 sekunder. När man använder ugnen blir det likadant när termostaten i den aktiverar/stänger av värmeelementet. Nu har vi köpt ett till kylskåp som även det stör TV:n på samma sätt när kompressorn startar eller stängs av.
Jag har pratat med en elektriker jag känner och han kan inte förklara varför det blir så och jag har testat att koppla in TV:n till andra uttag i lägenheten med en skarvsladd men det blir ingen skillnad trots att det är olika säkringar än de som de andra grejerna är anslutna till.

Min teori är att TV:n är väldigt känslig för de spänningsförändringar som uppstår när andra förbrukare kopplas in eller stängs av.

Är det nån mer som har samma problem eller vet nån lösning? Det enda jag kommit på är en UPS.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kollat upp detta noga,bland det konstigaste jag hört faktiskt ^^
låter som du har nåt allvarligt vajsing med din el hemma..prova att koppla ur precis allt, även kyl o frys, sen kopplar du in en i taget och ser när fenometet uppstår, då får du fram om det är nån produkt som knasar till det för dig lr inte

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hade själv flimmer på min tv när jag satte igång antingen spis eller micro, köpte sen en http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324327 som jag kopplade in de dyra sakerna i (tv dator samt högtalare) och problemen försvann.. Garanterar inget men de ska iallafall jämna ut strömmen. Funkar ej dem så köp ett överspänningsskydd med inbyggt batteri (UPS) så borde du vara hemma.

Visa signatur

- "One man one desire"

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag tror inte det är nån enskild komponent som förstör, har redan testat att koppla ur ugnen utan resultat (trodde först att det var ugnen eftersom den löser ut jordfelsbrytaren i princip varje gång man använder varmhållningsugnen).
Jag ska testa med ett sånt här billigt överspänningsskydd: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/installationsmater...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

fast överspänningsskyddet kommer inte hjälpa dig.. det funkar bara vid blixtnedslag om ens då.

billigaste lösningen är trots allt en rackig UPS då den filtrerar bort fasförskjutning, spänningsspikar, spänningsfall osv..

låter ju onekligen som att elen är dåligt dragen där hemma, de problemen du beskriver brukar man bara få om man kopplar in sig på samma gren som t.ex. frysen, men du ska inte få spänningsspik så där när du är på en helt annan säkring

*edit som Qrickard skriver nedan finns det en del att tänka på, men jag vill bara förtydliga att nätfilter kan lätt bli dyra så det är nästan alltid billigare att köpa en liten ups

Permalänk
Medlem

Det finns i princip tre stora möjliga anledningar till detta problemet.

1. Din tv är trasig/felbyggd och är därför extra känslig mot denna typen av störningar på elnätet.
2. Någon annan utrustning du har i hemmet skickar ut mer störningar än tillåtet vilket stör ut andra apparater.
3. Elnätet är för klent för att kompensera för dessa spänningsfall och själva nätet är därför klenare än det borde vara. Detta är troligare om du bor långt ifrån en elstation jämfört med om du bor centralt i staden...

Lösningar som jag ser är någon form av nätfilter. Den typen av överspänningsskydd kommer troligtvis inte lösa dina problem utan det är mest mot blixtnedslag eller liknande snabba transienter (dom billiga är skräp så köp en bra eller ingen...). Det säkraste kortet är nog UPS, men det ska finnas filter som är någonstans mitt emellan dessa också. Är dock osäker på vad dom heter och vad det kan kosta.

Min rekommendation är att försöka låna en UPS av en kompis och testa om det hjälper. Ska du köpa behöver du inte någon avancerad variant utan bara en som klarar att driva hela ditt system.

Permalänk

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156233459

testa en sån, sån brukar vi sätta när det är störningar i ADSL. testa att koppla in tvn i den fungerar inte det så kopplat du in tex ugnen i den, och ser om det hjälper

Visa signatur

Corsair AX 1200W 80+ GOLD | Asus RAMPAGE III EXTREME, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 4GB (2x2048MB) DOMINATOR GT DHX+, Corsair Obsidian 800D, Asus GeForce GTX 580, Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

fast överspänningsskyddet kommer inte hjälpa dig.. det funkar bara vid blixtnedslag om ens då.

billigaste lösningen är trots allt en rackig UPS då den filtrerar bort fasförskjutning, spänningsspikar, spänningsfall osv..

låter ju onekligen som att elen är dåligt dragen där hemma, de problemen du beskriver brukar man bara få om man kopplar in sig på samma gren som t.ex. frysen, men du ska inte få spänningsspik så där när du är på en helt annan säkring

*edit som Qrickard skriver nedan finns det en del att tänka på, men jag vill bara förtydliga att nätfilter kan lätt bli dyra så det är nästan alltid billigare att köpa en liten ups

Det stämmer att den billiga jag köpte igår inte funkade.
Jag har konstaterat att vägguttaget i vardagsrummet där TV:n står är kopplat till kökets säkring eftersom det är vägg-i-vägg men de andra uttagen i vardagsrummet går till säkringen märkt v-rum men det blir som sagt ingen skillnad om jag kopplar TV:n till de uttagen eller sovrummet.
Eftersom det är en hyreslägenhet kostar det mig inget att felanmäla och få hit en elektriker men eftersom jag redan pratat med en jag känner som har svart bälte i starkström har det inte blivit av. Jag får väl göra ett försök och låta dem felsöka innan jag börjar köpa utrustning för flera hundra.

Skrivet av QRikard:

Det finns i princip tre stora möjliga anledningar till detta problemet.

1. Din tv är trasig/felbyggd och är därför extra känslig mot denna typen av störningar på elnätet.
2. Någon annan utrustning du har i hemmet skickar ut mer störningar än tillåtet vilket stör ut andra apparater.
3. Elnätet är för klent för att kompensera för dessa spänningsfall och själva nätet är därför klenare än det borde vara. Detta är troligare om du bor långt ifrån en elstation jämfört med om du bor centralt i staden...

Lösningar som jag ser är någon form av nätfilter. Den typen av överspänningsskydd kommer troligtvis inte lösa dina problem utan det är mest mot blixtnedslag eller liknande snabba transienter (dom billiga är skräp så köp en bra eller ingen...). Det säkraste kortet är nog UPS, men det ska finnas filter som är någonstans mitt emellan dessa också. Är dock osäker på vad dom heter och vad det kan kosta.

Min rekommendation är att försöka låna en UPS av en kompis och testa om det hjälper. Ska du köpa behöver du inte någon avancerad variant utan bara en som klarar att driva hela ditt system.

Jag tror på alternativ 1, vi bor bara nån kilometer från EONs kraftverk eller menade du elen i lägenheten? Jag känner ingen som har en UPS så det blir isåfall att köpa en och sen lämna tillbaka på öppet köp om det inte hjälper.

Skrivet av persson_orka:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156233459

testa en sån, sån brukar vi sätta när det är störningar i ADSL. testa att koppla in tvn i den fungerar inte det så kopplat du in tex ugnen i den, och ser om det hjälper

Så den är mer avancerad än åskskyddet jag köpte? Ugnen har en trefas-kontakt så den kan man inte ansluta till en sån, felet beror ändå inte på ugnen, se nästa post.

Skrivet av GaMeR2K5:

Att jordfelsbrytaren löser ut vid användning av ugnen betyder väl såklart att det är "något" fel på ugnen?

Men hur som helst så tycker jag nog att en "duktig" elektriker borde se över elnätet.

Ja men bara varmhållningsugnen, alltså den nedersta delen där man förvarar ugnsplåtarna och den använder vi ändå aldrig. Det hjälper inte att rycka ur ugnens kabel ur väggen, lysrören fortsätter att släcka ner TV:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nåja, använder man den inte så kanske det kan gå an... men det känns ändå lite galet att ha en ugn som inte är "hel".

Såg du skrev att du bor i hyreslägenhet... då får du ju ugnen utbytt gratis.

Fick vår ugn utbytt här för ett par veckor sedan bara för att jag tyckte den tog ovanligt lång tid på sig att bli varm jämfört med de flesta andra ugnar.

Ugnen är från -94 så den ska bytas ut i slutet av nästa år enligt deras schema men jag kan ju försöka få en ny redan nu om jag skyller på det, en med glashäll vore ju trevligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med en UPS men det hjälpte ingenting mot störningarna, en sån här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Den klarade heller inte av att driva TV:n som stängdes av i nån sekund och sattes i standby när jag drog ur strömkontakten för att simulera ett strömavbrott.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju även vara dåliga lysrörsarmaturer, slitna glimtändare o drosslar på ett klent elnät ger en massa skräp, prova med en modern hf armatur.
Men hursomhellst bör man mäta upp elnätet och spisen, löser jordfelsbrytaren ut har man problem.
Störningarna kan ju även bero på rf instrålning, det är rätt vanligt att det blir ljusbågar i gamla kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju även vara dåliga lysrörsarmaturer, slitna glimtändare o drosslar på ett klent elnät ger en massa skräp, prova med en modern hf armatur.
Men hursomhellst bör man mäta upp elnätet och spisen, löser jordfelsbrytaren ut har man problem.
Störningarna kan ju även bero på rf instrålning, det är rätt vanligt att det blir ljusbågar i gamla kontakter.

Lysrören och glimtändarna har jag bytt ut, har elektroniska glimtändare men det hjälper inte heller.
Alla vägguttag är jordade vilket tyder på att elnätet i huset har renoverats i modern tid, troligtvis 1994 då hela bostadsområdet rustades upp ordentligt. Jag känner att jag har gjort vad jag kan göra själv nu, ska felanmäla det och se vad som händer.
Tack för alla tips, återkommer när en elektriker varit här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag minns att vi hade samma problem hos min mamma med vår gamla tv, så fort man tände eller släkte nån lampa i vardagsrummet så frös bilden till någon sekund på tv'n innan den hoppa igång igen. Dock när vi bytte tv så försvann problemet helt så det hade tydligen något med våran gamla tv att göra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

samma skit

Har en relativt ny tv, ca en LG 47" LCD som också har detta sjuka problem. När vissa lampor i lyan tänds/släcks så flimmrar bilden till och försvinner nån sekund.

Hade inte detta problem innan vi flyttade för ca 2 månader sedan så TV:: är det inget fel på.

vad fan kan ligga bakom?

Jävligt störande.

mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tompagbg:

Har en relativt ny tv, ca en LG 47" LCD som också har detta sjuka problem. När vissa lampor i lyan tänds/släcks så flimmrar bilden till och försvinner nån sekund.

Hade inte detta problem innan vi flyttade för ca 2 månader sedan så TV:: är det inget fel på.

vad fan kan ligga bakom?

Jävligt störande.

mvh

Dålig elinstallation, troligen blir det gnistor i strömbrytarna och kanske spänningsfall och övertoner i kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.