Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Beror på vad det är för bil också.

Jag (verkstad) bytte ett bakhjulslager på min Golf -09 i förra veckan, gick till ~4500:-.
Men så dyrt blir det bara om det är dubbla hjullager & det är det på min bil.
Är det ett vanligt enkelt & koniskt lager blir det mycket billigare.

Det är ett pressat lager på den bilen, precis som på min, och har man ingen sådan tryckluftspress hemma så måste man lämna in den för att kunna byta. Likt dig kostade det mig 4500kr... Jag har en Audi A2 -02.

Skrivet av Pelmazo:

Som jag skrev, ibland börjar det gnissla vid vanlig körning. Jag menar alltså att jag kan köra rakt fram utan att göra någonting och då börjar det gnissla lite svagt. Så har det varit i ungefär en månad. Det är nu de senaste dagarna som det tjutande ljudet har uppkommit när jag svänger. Det låter dock inte varje gång jag svänger, utan bara ibland och bara när jag svänger vänster.

Tror inte att det är styrservot, men jag ska testa att vrida på ratten när jag står still.

Det jag har testat hittills är att lyfta bilen och rycka i framhjulen. Hjulen sitter helt stumt, alltså inget glapp vad jag kan känna.

Min bil hade exakt samma symptom som din, men den var knäpptyst när det gick rakt fram eller till höger.
Om du har en i närheten så har Mechanum har en "tjänst" där de undersöker bilen medan du väntar för 200kr (tror jag det var) och sen drar de av den undersökningsavgiften om du väljer att reparera bilen hos dem. Tid för reperation bokas samtidigt, den utförs alltså inte samma dag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Det är ett pressat lager på den bilen, precis som på min, och har man ingen sådan tryckluftspress hemma så måste man lämna in den för att kunna byta. Likt dig kostade det mig 4500kr... Jag har en Audi A2 -02.

Min bil hade exakt samma symptom som din, men den var knäpptyst när det gick rakt fram eller till höger.
Om du har en i närheten så har Mechanum har en "tjänst" där de undersöker bilen medan du väntar för 200kr (tror jag det var) och sen drar de av den undersökningsavgiften om du väljer att reparera bilen hos dem. Tid för reperation bokas samtidigt, den utförs alltså inte samma dag.

Vad var det för fel på din bil då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Vad var det för fel på din bil då?

Hjullagret höger fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Hjullagret höger fram.

Har du någon uppfattning om hur långt du körde med det dåliga lagret?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2pac:

Har tänkt att låna en bekants bil och köra en längre sträcka. Problemet är att den har ett dåligt hjullager vid höger bakhjul. Bilen rullar på men man hör ett väsen från bakdelen, speciellt när man kommer upp i hastighet. Min vän säger att det inte är någon fara. Jag är inte så otroligt insatt i bilar och undrar då om det inte är någon fara på taket eller om jag bör avstå?

Min sambo och dotter kommer att vara passagerare så det är av yttersta vikt att jag törs lita på att bilen inte hittar på några dumheter när man ligger på E4:an i 110.

Skrivet av 2pac:

Som jag sa så är jag inte så insatt i bilar, och min vän påstår att han inte fått någon anmärkning hos bilprovningen, därav min fundering. Jag är väl medveten om att man inte bör köra en bil som är defekt, och jag skulle aldrig drömma om att utsätta min dotter, sambo eller mig själv för den risk som det innebär att färdas i en bil som inte fungerar som den ska.

Du har ju redan svarat digsjälv. Om du nu absolut inte vill utsätta någon för fara varför frågar du ens? Du vet ju uppenbarligen att bilen har defekter.
Värsta som kan hända är att lagret totalhavererar och som en följd att ni blir inblandade i en hemsk olycka.

Sen beror det ju på vilken sorts skada det är, hur skadat lagret är, vart skadan är, osv. Har det väl börjat bli flisor så tar de inte lång tid innan lagrets inre delar går sönder.
Jag hade personligen inte kört något fordon med skadade lager i någon högre hastighet. Risken ökar och ramlar flisor från lagret, så kan lagret låsa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Har du någon uppfattning om hur långt du körde med det dåliga lagret?

Då vi köpte bilen begagnad hade jag bara kört sisådär 1000 mil, men mätaren stod på ca 10 000 mil.

Jag körde kanske totalt 200 mil med gnisslande hjullager, men aldrig resor över 2 mil enkel väg, det vågade vi inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering om min bil. Körde ca 1,5 mil idag och det gnisslade lite svagt, som vanligt. Jag gick ut och kände igenom alla fälgar, och då var vänster bak brännhet. Det börjar kännas mer som ett bromsproblem, eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Lite uppdatering om min bil. Körde ca 1,5 mil idag och det gnisslade lite svagt, som vanligt. Jag gick ut och kände igenom alla fälgar, och då var vänster bak brännhet. Det börjar kännas mer som ett bromsproblem, eller vad tror ni?

Ett dåligt hjullager utvecklar givetvis värme även det, gnisslandet du hör är ju för att det är mer friktion än normalt, friktionen i sin tur gör att lagret blir varmt. Så nä, det förändrar inte läget, men det kan givetvis vara bromsarna, svårt att sitta o gissa över nätet

Permalänk
Skrivet av Pelmazo:

När farsans SAAB 9000 hade stått parkerad från vår till sensommar utomhus och alla bromsar fått tillfälle att rosta fast så dunkade det som fan när vi körde och alla fälgar blev skållheta.
Det blev en bromsreparation innan vi sålde den bilen

Men ja, ett bromsproblem yttrar sig gärna genom att det blir varmt som fan och är enligt min mening lättare att reda ut än ett hjullager Bara o kolla

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

hjulager som är slitna gnisslar oftast inte utan mer surrar, kan vara svårt att höra ibland, min bror som har bilmecks öron hör direkt sånt där. men hör "vanliga" personer det kan det nog börja bli dags för ett byte. har en kompis som kör runt med ett slitet bakhjuls lager och har gjort det ett tag men det hörde min bror och det kan man höra lite svagt ibland vid höga hastigheter.

kör tills det rasar

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att utmana ödet idag så jag körde 50 mil hem. Det blev faktiskt en bilresa helt utan problem, så jag är väldigt nöjd nu. Jag ska ändå lämna in bilen på verkstad så att jag får problemet ur världen en gång för alla.