Problem med Eyefinity - trots aktiv dpdapter

Permalänk
Medlem

Problem med Eyefinity - trots aktiv dpdapter

Har 3 skärmar som jag vill ha bild på samtidigt, 2st skärmar och en projektor (kopplad via en reciever).
Är inte ute efter att spela på 3 skärmar samtidigt, utan jag vill bara kunna ha en primär och två som klonar varandra. Får bara bild på två skärmar åt gången, alla funkar iofs men inte alla tre samtidigt...
Prövat att avinstallera alla drivrutiner och CCC, för att sedan installera om det utan skillnad.
Den enda slutsatsen jag kan dra är att det måste vara samma upplösning på alla skärmar, 16:10/16:9 typ, men jag är inte säker.

Har läst och kollat runt på massvis med forum och trådar, kollat efter lösningar på youtube, läst det finstilta på ATI's supportsidor, allt utan framgång.

DP-adaptern är certifierad och godkänd av ATI. (Accel)

Min setup:
Grafikkort: Ati Radeon HD 6970
Skärm 1 klarar : 1920x1080 --> DVI
Skärm 2 klarar : 1650x1050 --> DVI
Skärm 3 (projektor) klarar: 1920x1080 --> Mini-dp/HDMI

Snälla någon, hjälp mig innan jag går helt g(¤("! dam"#" POSTAL här!

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda eyefinity om du inte vill spela på alla samtidigt, stäng av det och kolla istället under desktop management i CCC.

Eyefinity 'förvandlar' en grupp skärmar till en enda logisk skärm med jätteupplösning.

Vilket märke/modell av 6970 är det du har?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

XFX - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619975

Har testat alla möjliga konfigurationer i desktop management också, Eyefinity eller inte, det går ändå bara att köra två skärmar samtidigt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Extended desktop med Radeon kort, inte eyefinity, är vad du är ute efter. Det är rätt att du inte kan köra eyefinity med olika upplösningar men det är som sagt extended/cloned du vill ha.

Använder du dp porten på grafikkortet? Hdmi porten delar ju krets med en av dvi portarna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Ja, exakt. Blandade ihop begreppen lite där
Men ja, vill få till extended destop på 3 skärmar.
Och ja, jag använder dp-porten tillsammans med en certifierad dp-adapter. Utan framgång...

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma sak som jag funderat över ifall detta funkar, innan jag bestämmer mig vilket grafikkort jag skall köpa och skulle också vilja veta om detta funkar.

Som jag läst, så måste en av skärmar vara kopplad till displayporten för det skall fungera. Om man inte har nån skärm med DP, så måste en aktiv dp adapter användas och hittade precis denna sida. Som säger att det skall fungera: http://www.overclock.net/amd-general/896454-unable-run-3-displays-6950-a.html

DP adaptern måste vara aktiv och fungerar inte med passive.

Skriv gärna här om det funkar för dig och då blir det 6950 2GB för min del.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Yes ska själv köra samma setup, det är väldigt viktigt att adaptern är aktiv. men det verkar som att du har en aktiv så problemet verkar vara nåtannat, har du testat den sista skärmen ensam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stolt4:

Har 3 skärmar som jag vill ha bild på samtidigt, 2st skärmar och en projektor (kopplad via en reciever).
Är inte ute efter att spela på 3 skärmar samtidigt, utan jag vill bara kunna ha en primär och två som klonar varandra. Får bara bild på två skärmar åt gången, alla funkar iofs men inte alla tre samtidigt...
Prövat att avinstallera alla drivrutiner och CCC, för att sedan installera om det utan skillnad.
Den enda slutsatsen jag kan dra är att det måste vara samma upplösning på alla skärmar, 16:10/16:9 typ, men jag är inte säker.

Har läst och kollat runt på massvis med forum och trådar, kollat efter lösningar på youtube, läst det finstilta på ATI's supportsidor, allt utan framgång.

DP-adaptern är certifierad och godkänd av ATI. (Accel)

Min setup:
Grafikkort: Ati Radeon HD 6970
Skärm 1 klarar : 1920x1080 --> DVI
Skärm 2 klarar : 1650x1050 --> DVI
Skärm 3 (projektor) klarar: 1920x1080 --> Mini-dp/HDMI

Snälla någon, hjälp mig innan jag går helt g(¤("! dam"#" POSTAL här!

Tror problemet ligger i Skärm 3 mini-dp->HDMI.
Eftersom du kopplat in både DVI, så är HDMI disabled och natvie DP eller dp->DVI skall användas.
Här är en bild som visar hur det skall kopllas och det räcker med kolla dom 3 första skärmarna kopplings schemat.

Skriv här gärna om det fungerar sen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Verkar logiskt, men dumt att man ska behöva pussla ihop med massa olika kontakter och adaptrar.
Ska beställa en mini-dp-->dvi adapter och testa det istället då.

Tack för tipset, återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stolt4:

Verkar logiskt, men dumt att man ska behöva pussla ihop med massa olika kontakter och adaptrar.
Ska beställa en mini-dp-->dvi adapter och testa det istället då.

Tack för tipset, återkommer med resultat!

Vänta med beställningen.
Hm...enligt denna person så skall det funka setupen som du har: "Hi, the only way to run 3 monitors is via 2x DVI, (or 1x HDMI,1xDVI), and a ACTIVE DISPLAYPORT to DVI (or hdmi), adapter.

You cannot run 3x DVI, or 2x DVI and a HDMI."

Det kan du läsa i andra sidan av länken jag länkade till.

Tror ditt problem ligger i nåt annat nu. :/ Tror inte att dp->hdmi inte räknas som HDMI connector och räknas som dp ut.
Står det hur hög upplösning din dp-hdmi adapter stödjer?

Står mera här: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-ati-eyefinity,2567-3.html

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lan:

Extended desktop med Radeon kort, inte eyefinity, är vad du är ute efter. Det är rätt att du inte kan köra eyefinity med olika upplösningar men det är som sagt extended/cloned du vill ha.

Använder du dp porten på grafikkortet? Hdmi porten delar ju krets med en av dvi portarna.

Skrivet av XPerion:

Vänta med beställningen.
Hm...enligt denna person så skall det funka setupen som du har: "Hi, the only way to run 3 monitors is via 2x DVI, (or 1x HDMI,1xDVI), and a ACTIVE DISPLAYPORT to DVI (or hdmi), adapter.

You cannot run 3x DVI, or 2x DVI and a HDMI."

Det kan du läsa i andra sidan av länken jag länkade till.

Tror ditt problem ligger i nåt annat nu. :/ Tror inte att dp->hdmi inte räknas som HDMI connector och räknas som dp ut.
Står det hur hög upplösning din dp-hdmi adapter stödjer?

Står mera här: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-ati-eyefinity,2567-3.html

Grattis, du har just kommit fram till samma råd som jag ger några poster tidigare i tråden. Han ansluter inte via HDMI utgången så det problemet har han inte.

Nej, detta verkar vara något annat skumt. Har kikat lite på forumen men det är rätt drygt med sidor att gå igenom...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Blir inte klokare av att läsa på dom olika trådarna om det här, men jag ska testa med en annan adapter bara för att.
Kommer nästa vecka, funkar inte det så....blir jag nog galen