Permalänk
Medlem

Sista minuten hjälp "multidator"

Glad påsk!

Datorn gav upp igår efter 10 års trogen tjänst. Eftersom min mor behöver en dator rätt pronto så är det inte läge att bygga ihop en själv inet.
Tänkte kolla om någon har tips på en prisvärd stationär dator med hyfsad prestanda, där man inte betalar 6000 i överpris gentemot en man slår ihop själv.
Något åt i3/i5, 4 gb ram, 5850 hållet.

Tack!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Hedersmedlem

En dator smäller du ihop på under en timme, det är verkligen enkelt idag.
Spelar nästan ingen roll vad du köper av de "färdiga alternativen", dina pengar kommer att gå rakt i någon skitig marknadschefs ficka.

Bygg själv!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

En dator smäller du ihop på under en timme, det är verkligen enkelt idag.
Spelar nästan ingen roll vad du köper av de "färdiga alternativen", dina pengar kommer att gå rakt i någon skitig marknadschefs ficka.

Bygg själv!

Gäller detta även datorer byggda av Inet, med tanke på "någon skitig marknadschefs ficka" ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milla_66:

Gäller detta även datorer byggda av Inet, med tanke på "någon skitig marknadschefs ficka" ?

Försöker du göra dig lustig eller är det så enkelt att du inte förstår vad jag menar?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Här har du mitt förslag på komponenter från Inet. Om du inte kan/har tid att montera själv, lägg till den här i kundvagnen.

Om inte din mor spelar några spel så blir det ett perfekt paket, om hon gör det - lägg till ett diskret grafikkort för några hundralappar. Jag slängde med några tysta fläktar att sätta i chassit, alla uppskattar en tyst dator antar jag.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Försöker du göra dig lustig eller är det så enkelt att du inte förstår vad jag menar?

Jag tycker iallafall det var en legitim fråga, som moderator tycker jag dessutom man bör vara lite partisk och hjälpsam, oavsett hur andra beter sig.

@TS
795 kronor tillkommer ju utöver priset om du bygger själv, mycket pengar för lite jobb men det är såklart ett alternativ om man inte vill bygga själv, du kommer billigare undan än att handla hos stormarknaderna i stan.

(om du inte köper ett färdigt paket då, där kan jag inte uttala mig, men det är säkert bättre än diverse andra ÅF som säljer färdiga datorer.)

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fragdeath:

Jag tycker iallafall det var en legitim fråga, som moderator tycker jag dessutom man bör vara lite partisk och hjälpsam, oavsett hur andra beter sig.

@TS
795 kronor tillkommer ju utöver priset om du bygger själv, mycket pengar för lite jobb men det är såklart ett alternativ om man inte vill bygga själv, du kommer billigare undan än att handla hos stormarknaderna i stan.

(om du inte köper ett färdigt paket då, där kan jag inte uttala mig, men det är säkert bättre än diverse andra ÅF som säljer färdiga datorer.)

Som moderator anser jag att jag bör vara opartisk och göra mina rekommendationer utifrån egna erfarenheter när jag deltar i diskussioner här i forumet.
Och om det inte var tydligt så är det självklart HP, Dell och de andra drakarna som syftas på, de bygger inte sina paket för att glädja sina kunder eller ge dem mest för pengarna.
Det spelar ingen roll hur man än vänder och vrider på det så hamnar man på marknadsavdelningen till slut, syftet är till 100% att öka sina volymer och tjäna mer pengar.
Designar och bygger man sitt eget system har man en betydligt större sannolikhet att få mer för pengarna, även om man är nybörjare.

Visa signatur

Permalänk

Notera att TS mamma vill ha datorn ganska snabbt. Inets ihopsättning av dator tar ju ganska lång tid.

Svårt att komma under t.ex. det här:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Med w7 inkluderat i priset!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

om inet bygger tar det ju 10 dagar extra!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Hedersmedlem

TS vill ha en enkel dator till sin mamma.

Enkel dator som till exempel Widl länkar till. I paketet är det sju saker som ska in i lådan, det tar max en timme även för en som aldrig gjort det förut om man har ett konto här på sweclockers.

Det är verkligen en baggis att smälla ihop ett så enkelt paket. Då har man en bra grund att stå på och kan även uppgradera om lusten faller på. Med de färdiga alternativen brukar uppgraderingsmöjligheterna vara begränsade av bland annat nätagg, lådor som inte följer standard osv osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Notera att TS mamma vill ha datorn ganska snabbt. Inets ihopsättning av dator tar ju ganska lång tid.

Svårt att komma under t.ex. det här:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Med w7 inkluderat i priset!

nej http://www.inet.se/kundvagn/visa/381133/2011-04-20

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Bra fråga som fick dåligt svar.
Det gäller nästan det samma med inets datorer men inte lika överprisade är dom inte och dessutom är det inte massa oem komponenter som sitter i t.ex. siba datorer

Permalänk
Hedersmedlem

I de här prisklassrena känns det nästan som att den bärbar är ett bra alternativ, inget som är intressant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

I de här prisklassrena känns det nästan som att den bärbar är ett bra alternativ, inget som är intressant?

Jodå det är inte uteslutet, men hon kommer inte använda den som bärbar utan som stationär, tänkte att dem gav mer per krona

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk

Haha 70 kr under.

Tänk på att han måste vänta på leverans tider och även bygga ihop datorn själv.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Någon åsikt? Blir nog till att åka och köpa den innan stängning, vore bara bra att kolla med nån så jag inte stress köper något dumt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du bestämt ska ha en märkesdator. är laptop ett bättre allternativ.
http://img848.imageshack.us/i/namnlsi.png/ tar väl en halvtimme att montera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Haha 70 kr under.

Tänk på att han måste vänta på leverans tider och även bygga ihop datorn själv.

inet levererar inom 24h om man beställer innan 17:00

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Någon åsikt? Blir nog till att åka och köpa den innan stängning, vore bara bra att kolla med nån så jag inte stress köper något dumt

funkar nog bra, för mig en kompis köpte en sån för ett tag sen ( exakt samma ).
Men jag rekommenderar att du bygger själv, då du slipper lämna in hela datorn på lagning om nått skulle paja.
Och du får med massa extra program om du köper en märkes dator.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Hedersmedlem

Kika om du hittar någon vettig 17" bärbar, räcker ju med 3-4GB ram och en dual-core av något slag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är att man aldrig ska köpa en stationär märkesdator! (Om man inte är absolut desperat.)

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

blev det nån dator?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

tack för tips, blev hp:n jag länkade tidigare. Hon behövde datan direkt så det var inte så mycket att välja på.
Är inte direkt något monster men ska mest vara för mail och exel så den duger nog.
Tycker dock att den låter oroväckande mycket, förhoppningsvis bara för att den är ny

Visa signatur