Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pecka1:

Slösurfa på kafferasten på jobbet går fint på min Desire. Hemma i soffan vill jag ha ett riktigt tangentbord.

Äh, om man sitter i soffan och vill göra något konstruktivt kan man väl släpa sig till en riktig (stationär) dator? Det är väl främst slösurfning, brevläsning och liknande som är bekvämare på en surfplatta än på en telefon?

Permalänk
Medlem

om man har en high end android mobil (dualcore) med 4,3 tums skärm så vet jag faktiskt inte om det är värt det. man kan inte ens göra mer saker med en surfplatta

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaztompc:

om man har en high end android mobil (dualcore) med 4,3 tums skärm så vet jag faktiskt inte om det är värt det. man kan inte ens göra mer saker med en surfplatta

Om ipad2 hade fått den där beryktade skärmuppgraderingen hade det ju varit roligare.

Permalänk
Medlem

Hade de kostat som en netbook så hade det varit intressant. Hade jag varit du så hade jag satsat på antingen två netbooks eller en bra laptop för 5000 kr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stn1337:

Vet inte vad du har för operativsystem men vad klickar du på för att komma åt mail / internet? Haha.

Förstår dock din poäng

Men vad klickar man på för att besöka en site du inte bokmärkt?? eller ska man bokmärka allt? just inmatning av text är en styggelse på plattorna/telefonerna, skärmtangentbord är inge roliga, nånsin..
och att ha dem för musik? befängt uselt ! läsa på bussen , tja kanske , men man måste ju ändå ha med sig datorn för att få nått vettigt utfört senare.... min laptop går runt 10h på batteri om jag inte plågar den.
Nä.. ingen platta... och absolut ingen produkt alls från apple. jag litar inte på dem överhuvudtaget eftersom de behandlar sina kunder som skit och alltid gjort det, nu senast med spårningen.
Men funktionsmässigt är inte heller android bra nog, så jag väntar vidare på nått som fungerar tekniskt, jag har ingen lust att slänga pengar på nått som inte fyller en funktion, och som dyr onyttighet har jag en trevlig Seiko klocka, helt onödig, mobilen visar lika bra tid, men klockan har serienr 52 av 250... det har inte mobilen och allt som glimmar är guld, och jag antar att klockan har bättre andrahandsvärde än en ipad om 50år.
Jag kan dock tänka mig en hybrid, dator/platta med ett bättre os, men där är vi ännu inte, men det lär komma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ge mig en surfplatta med IR så att jag kan styra min TV och stärkare så ser jag definitivt ett område som jag behöver den till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Äh, om man sitter i soffan och vill göra något konstruktivt kan man väl släpa sig till en riktig (stationär) dator? Det är väl främst slösurfning, brevläsning och liknande som är bekvämare på en surfplatta än på en telefon?

Jo, men det är gött att kunna ligga i soffan ibland med en dator och kunde snegla på TV:n mellan varven.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av S_Z:

För dålig ergonomi och för tung för att ligga och läsa med? Inget illa menat men i så fall behöver du träna lite Läser mycket på min iPad 2 och håller den i alla möjliga olika vinklar utan problem.

Förstår förövrigt inte folk som jämför med bärbara datorer. Jag anser inte att det att dessa skall ersätta bärbara datorer.

De kan inte ersätta laptopen, det är där problemet ligger, man måste ha med båda, plattan skapar bara extra vikt utan att tillföra nått, att hålla en platta i handen är mycket olämpligt ur ergonomiskt perspektiv, och skrivkänslan kan väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kalla bra, dessutom tar skärmtangentbordet plats, det är en riktig nödlösning, att klicka sig fram kan funka ok ibland, men inte alltid. jag är inte imponerad av dem ännu, men alla är lika usla än så länge

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en Ipad 2 och ja det är värt det. Det finns användningsområden för den i det vardagliga livet helt klart! Både jag och sambon har börjat lagt laptoparna mer och mer åt sidan.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pecka1:

Jo, men det är gött att kunna ligga i soffan ibland med en dator och kunde snegla på TV:n mellan varven.

Det håller jag med om, men egentligen tror jag inte att man, i soffan, särskilt ofta skulle sakna den bärbara datorn om man hade en surfplatta istället.

Permalänk

Själv vill jag ha en för film och slösurf men framför allt för e-boksläsning och labbinstruktioner. En platta är så mycket härligare att hålla i än papper, och lättare att hantera.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Helt seriöst så väntar jag tills jag får se vad windows 8 kan leverera på en platta. Jag tror faktiskt dom kan lyckas med nått.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk

nej det är absolut inte värt det om du vill ha filmer på den eller simplare spel som minecraft. http://www.inet.se/artikel/1969652/hp-g62-b20 för 4000 får du en dator med lagom stor skärm, 320 gb hårdisk, i3 processor och något som du kan köra 720p videos med.

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser både för och nackdelar med surfplattorna. Jag är en aningen grinig konsument och gillar att klaga på saker som saknas på produkter.

I dagsläget ser jag att min laptop fyller i stort sett alla mina behov för mobil underhållning och mobilt arbete, trots att det är en snart fyra år gammal dator.

Men.. det finns tillfällen när det vore bra att ha en platta istället.
Visa bilder när man är på resande fot. Tyvärr klarar de inte att lagra några större mängder --> jag vill ha en platta med 80-160gb utrymme (vanlig SSD)
Styra saker i hemmet, eluttag, musik, tv, stereo, etc. Tyvärr har de inte IR och det verkar vara svårt att bygga in en modul för styrning av vägguttag och liknande. Kan dock gå att lösa med en extern server och lite tjusig programering. Ser bra möjligheter till att utveckla kul saker här.
Visa bilder direkt från kameran. Snälla, ge mig en med HDMI-ingång och med USB så jag kan styra kameran från den också. Det vore guld värt!
Slösurfa vid köksbordet istället för morgontidning. Inga större problem här.. men min laptop klarar ju samma sak nu.
Redigera bilder.. hit med x86-cpu, högupplöst skärm (1680x1050 eller högre), mycket minne och gott om lagring.. och ett tangentbord.. eller vänta, nu blev det en laptop av det. Men en laptop där man utan vidare kan plocka loss bildskärmen och köra den som padda vore en vettig lösning. Några produkter har letat sig ut på marknaden, mer sånt tack!
Priset En enkel netbook kostar runt 2000kr idag. Det är galet billigt. Visst, man får inte en superdator men man får en fullt fungerande PC där man inte är låst till något operativsystem eller nån specifik tillverkares appar.

Slutsatsen för mig blir att jag ser viss potential i surfplattorna, men de har en lång väg att gå. Jämför lite med hur en laptop var i början på 90-talet. Det var en tegelstenstung och vansinnigt dyr och långsam PC med pytteliten skärm och kass ergonomi. Kass ergonomi har de fortfarande, men man får en laptop för en löjligt liten summa och köper man en som är hyggligt kraftfull så är de inte långt efter en stationär dator i prestanda. Surfplattorna kommer säkert att ha en liknande utveckling där de blir billigare och bättre. Nästa sommar kanske jag också köper en? Eller sommaren efter.. eller så kommer det aldrig nån som är bra nog för mina "krav

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Har själv en iPad 2 och efter en vecka börjar väl nyhetens behag att avta. Visst är det en kul leksak men det är väl inte direkt någon livsnödvändig pryl. Efter Påsken ska jag dock försöka få ut lite nytta av den på vissa föreläsningar. Får se hur det går!

Måste dock säga att den är en besvikelse att läsa på. Skärmen är så lågupplöst att texten blir pixlig och ibland måste man till och med zooma(!) för att se något, oftast när man läser serier. Den lär därför inte avlösa min bokhylla i första taget.

Permalänk

jag är av naturen en snål jävel...
jag utgår alltid från behöver jag a,b eller c?
detta är anledningen till att jag inte har en smartphone...
men när det kommer till elektronik får man ställa vill ha begäret i relation till priset och där är det alltid ett inviduelt svar som kommer fram...

för att avsluta, har du pengarna att spendera och ha begäret så köp.....själv vill jag ha en mobil som jag kan slå ihjål folk med.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Köpte en iPad 2 65 GB vit vid release. Totalt värt det. Lagrar även en del av min kurslitteratur på den genom iBooks så slipper man släpa på böcker när man är på väg till plugget.

Permalänk

Äääh, jävla leksaker. Som jag brukar säga så känns ipads för stora för att vara smidiga, och för långsamma för att klara av något vettigt. Deras pris är som sagt också helt knäppt.

Själv rekommenderar jag att istället titta på en tablet-laptop. Jag köpte mig en HP Touchsmart TM2 i höstas, och det tycker jag verkligen är det bästa möjliga portabla alternativet i dagsläget. Då kostade den iof runt 10k, men då får du en riktig laptop (i3, 4gb ram, 320gb HDD) med möjlighet till ytterligare uppgraderingar, touchscreen som även funkar med tryckkänslig penna som ingår, ett riktigt tangentbord, en skärm du kan flippa runt hur du vill, samt möjlighet till att installera precis det operativsystem och mjukvara du vill. Jag kan sitta och slappsurfa i soffan med touchdisplayen likt en surfplatta på morgonen, jag kan sitta och jobba seriöst med 3dstudiomax och photoshop på kvällen. Batteritiden är dessutom utmärkt, särskillt med tanke på att man har dubbla grafikkort att växla mellan beroende på om man behöver prestandan från ett HD5450 eller ej.

Man får bara se till att blåsa disken på alla jävla skräp-program som ingår vid inköp, som det brukar vara med laptops

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kan inte ersätta laptopen, det är där problemet ligger, man måste ha med båda, plattan skapar bara extra vikt utan att tillföra nått, att hålla en platta i handen är mycket olämpligt ur ergonomiskt perspektiv, och skrivkänslan kan väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kalla bra, dessutom tar skärmtangentbordet plats, det är en riktig nödlösning, att klicka sig fram kan funka ok ibland, men inte alltid. jag är inte imponerad av dem ännu, men alla är lika usla än så länge

Nej, jag har väldigt sällan med mig båda, i de allra flesta fall bara iPaden. Att skriva på den är inga problem enligt mig.

Jag vill inte ersätta den bärbara datorn. När jag faktiskt skall jobba så räcker inte ens min privata 13", då åker arbetsdatorn fram med 17" och ordentligt minne och snabb CPU.

Den vill jag dock inte ha när jag som i skrivandets stund ligger på rygg i soffan och slösurfar och svarar på forum inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

jag är av naturen en snål jävel...
jag utgår alltid från behöver jag a,b eller c?
detta är anledningen till att jag inte har en smartphone...
men när det kommer till elektronik får man ställa vill ha begäret i relation till priset och där är det alltid ett inviduelt svar som kommer fram...

för att avsluta, har du pengarna att spendera och ha begäret så köp.....själv vill jag ha en mobil som jag kan slå ihjål folk med.

http://www.dustinhome.se/pd_5010588520.aspx
med den kan du slå ihjäl någon

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

kort, sammanfattande svar:

Nej, surfplattor är ett ofog.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nej. En surfplatta: Klumpig telefon eller mycket klen laptop.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej, surfplattor är nog inget att ha!

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa en surfplatta skulle det lätt ha varit en Eee Pad Transformer.

Visa signatur

lillesnigel.blogg.se

Permalänk

Hellre en telefon i 4,3" för samma pris. Det är ju också en surfplatta, fast i ett behändigare format.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad klickar man på för att besöka en site du inte bokmärkt?? eller ska man bokmärka allt? just inmatning av text är en styggelse på plattorna/telefonerna, skärmtangentbord är inge roliga, nånsin..
och att ha dem för musik? befängt uselt ! läsa på bussen , tja kanske , men man måste ju ändå ha med sig datorn för att få nått vettigt utfört senare.... min laptop går runt 10h på batteri om jag inte plågar den.
Nä.. ingen platta... och absolut ingen produkt alls från apple. jag litar inte på dem överhuvudtaget eftersom de behandlar sina kunder som skit och alltid gjort det, nu senast med spårningen.
Men funktionsmässigt är inte heller android bra nog, så jag väntar vidare på nått som fungerar tekniskt, jag har ingen lust att slänga pengar på nått som inte fyller en funktion, och som dyr onyttighet har jag en trevlig Seiko klocka, helt onödig, mobilen visar lika bra tid, men klockan har serienr 52 av 250... det har inte mobilen och allt som glimmar är guld, och jag antar att klockan har bättre andrahandsvärde än en ipad om 50år.
Jag kan dock tänka mig en hybrid, dator/platta med ett bättre os, men där är vi ännu inte, men det lär komma.

hahahahahah VA!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=558351

själv har jag min stationära hemma och mobilen om jag är på tex bussen, mormor och en vanlig dag. ska jag i väg ett i mer än 2 dagar tar jag med en laptop med linux. så surfplatta är inget för mig. men två av mina kompisar har en ipad och båda är nöjda.
väljer hellre en mobil med 4 tums skärm

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Jag har hittat många användningsområden.

*Videospelare, tänkte mest glo på film
*webbsurfande, så klart
*spela arkad spel, älskart
*pilla med onödiga appar, tidsfördriv.
*Lyssna på musik i viss mån
*Formatet passar mig skitbra på tåget, dvs storleken
*När man träffar släkt som nu vid påsk är det kul att visa bilder, prefekt att visa på Plattan
*Världens dyraste fotoram(för att spinna vidare på bilderna)
*läsa böcker på? njaa, de verkar vara jobbigt

Så ja, tycker det är en bra investering.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk

För egen del så håller jag ögonen på Adam.
Jag vill ha någonting som fungerar att använda i solsken och en av deras skärmmodeller är rätt så intressant.
Baserad på den där "one laptop per child"-datorns skärm.
Kör på någon modifierad (öppen) android-variant som jag har förstått det.

http://www.notionink.com/techspecs.php
http://www.notionink.com/features.php

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.