Permalänk

Uppgradering av tangentbord

Har för tillfället ett Logitech tangentbord för ca. 200kr men A knappen börjar bli trött efter ca. 2 månader.

Ska då se om jag kan passa på att uppgradera hos Webhallen, så det är bara därifrån jag kommer köpa.

Krav:

• Numerisk del

• Fullstort

• Bra kvalité

• Ska fungera att skriva på och spela med

• Bekvämt

• Multimediaknappar (Volym, play pause, nästa, föregående)

Gärna:

• Bakgrundsbelyst

• Billigt (men budget är på 1000kr)

• Icke gamer modell

Absolut inte:

• Gaming version med specialknappar

• Motiv och dylikt (det ska vara snyggt)

• Kompakt, dvs ihoptryckt runt pilarna

Nu har ni en del att gå på, jag själv har inte köpt något "bra" tangentbord någonsin tidigare utan har suttit med budget modeller, mekaniskt eller inte, motivera varför ni tipsar om ett

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker om sidewinder x6 men efterssom du inte ville ha gamingknappar så skulle jag tipsa om http://www.webhallen.com/hardvara/90263-logitech_illuminated_... jävligt snyggt och ska tydligen vara skönt enligt dom som äger ett.

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här

Permalänk
Medlem

illuminated

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

illuminated är riktigt nice, skriver med ett själv nu!

Permalänk

Okej, då får man tacka för svaren

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Krav:

• Bra kvalité

Gärna:

• Billigt (men budget är på 1000kr)

• Icke gamer modell

Absolut inte:

• Gaming version med specialknappar

• Motiv och dylikt (det ska vara snyggt)

• Kompakt, dvs ihoptryckt runt pilarna

Tycker helt klart det låter som att det är ett sådant här mekaniskt tangentbord du ska ha, mycket bättre kvalitet och livslängd på ett mekaniskt tangentbord då de inte slits ut efter ett tag: http://www.webhallen.com/hardvara/110156-steelseries_6g_v2

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/90280-microsoft_wireless_la...

Jag har V2-versionen av denna - och är oerhört nöjd!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Tycker helt klart det låter som att det är ett sådant här mekaniskt tangentbord du ska ha, mycket bättre kvalitet och livslängd på ett mekaniskt tangentbord då de inte slits ut efter ett tag: http://www.webhallen.com/hardvara/110156-steelseries_6g_v2

Om man tittar på den här bilden så tycker jag layouten ser konstig ut med shift och enter knappen. Ser dem verkligen ut så?

Skrivet av Llhweiir:

http://www.webhallen.com/hardvara/90280-microsoft_wireless_la...

Jag har V2-versionen av denna - och är oerhört nöjd!

Jag är inte mycket för trådlösa saker tyvärr då det är en del fps som spelas, dessutom såg formen lite konstig ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp det ser ut så. Jag köpte 6gV2an i måndags, och jag älskar det. lätt bästa tangentbordet jag har haft (hade Saitek Ecplise II i ca 2-3år innan). Hörde massa säga att svarta brytare ska inte vara sköna att skriva med, men jag älskar det. Man blir glad varje gång man får skriva på det

Permalänk
Skrivet av Yulaw:

Japp det ser ut så. Jag köpte 6gV2an i måndags, och jag älskar det. lätt bästa tangentbordet jag har haft (hade Saitek Ecplise II i ca 2-3år innan). Hörde massa säga att svarta brytare ska inte vara sköna att skriva med, men jag älskar det. Man blir glad varje gång man får skriva på det

Svarta brytare, är det dem som klickar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sidewinder X4? Visst, det har typ 5 knappar som man kan programera, men det har iaf play/pause, next, föregående, höja/sänka ljudet, och man kan ändra styrkan på bakgrundsbelysningen. Det kostar också bara 400kr..
Helt klart det bästa tgb för 400:-.

På Inet finns det för 349:- , http://www.inet.se/artikel/6606143/microsoft-sidewinder-x4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fritjof92:

Nej.

Permalänk
Medlem

Oops - fel av mig... Jag hade Microsoft Wireless Laser Desktop 7000...men den påminde väldigt mycket om 6000-versionen... Formen är lite speciell och kräver lite invänjning - men efter ett tag så ligger fingrarna väldigt naturligt påtangenterna... och musen var riktigt fint.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitech Illuminated Keyboard med sladd. Har fungerat utmärkt i 3 år snart och har endast haft tillfälliga problem med icke-responsiva tangenter då lite skräp hamnat under dem, men de har lossnat efter lite normal användning av sig självt. Det är dock bara 2KRO, dvs endast 2 tangenter är garanterat att de registreras samtidigt så det lämpar sig inte så bra för spel ( även om jag kör fps spel utan problem på det eftersom det endast är vissa tangentkombinationer som är 2KRO, många är 3KRO+ ).

För det priset det ligger på nu är det betydligt bättre att köpa ett Steelseries 6gv2 eftersom du får bättre kvalitet överlag för ungefär samma pris.

Illuminated är som namnet säger upplyst med underbart skön vit färg som gör bokstäverna på tangenterna supertydliga utan att blända och tangenterna är sköna och mycket tysta. Men kvaliten är lite diffus, mest pga 2KRO. Annars ett mycket skönt tangentbort, medeltungt, extremt platt och gediget. Jag kan varmt rekommendera Illuminated för sena nätter med mycket skrivande. ( så tysta tangenter att ingen klagar. ).

Hade logitech lagt på NKRO eller åtminstone 6KRO hade det varit det bästa på marknaden alla kategorier.
https://www.inet.se/artikel/6606088/logitech-illuminated

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

det är blåa som klickar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Det är dock bara 2KRO, dvs endast 2 tangenter är garanterat att de registreras samtidigt så det lämpar sig inte så bra för spel ( även om jag kör fps spel utan problem på det eftersom det endast är vissa tangentkombinationer som är 2KRO, många är 3KRO+ ).

Tro't eller ej, men det är faktiskt något som jag har problem i FPS ibland! Kastar specialgranat med X i CoD, och kan inte springa både framåt och i sidled samtidigt som jag gör det ibland. Istället får jag ett sådant där avtändande varningsbeep... Bland annat därför så funderar jag på Steelseries 6gV2 eller något annat mekansiskt tangentbord.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt Steelseries 6g v2, Du kommer inte ångra dig!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCFreak:

Jag rekommenderar starkt Steelseries 6g v2, Du kommer inte ångra dig!

This.

Till TS:
Du kan eventuellt läsa min recension av Steelseries 6Gv2 om du vill Recension

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

det är blåa som klickar

Dock där ju de svarta inte direkt ljudlösa om man säger så. Men jag håller med ovanstående, Steelkeys 6gv2 är ett fantastiskt tangentbord.

Gillar du inte knappuppsättningen så kan du ju titta på förra versionen, den har standard knappar. Det kan dock vara lite svårt att få tag på nu för tiden. Jag har ett begagnat jag skulle kunna tänka mig göra mig av med i värsta fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Dock där ju de svarta inte direkt ljudlösa om man säger så. Men jag håller med ovanstående, Steelkeys 6gv2 är ett fantastiskt tangentbord.

Gillar du inte knappuppsättningen så kan du ju titta på förra versionen, den har standard knappar. Det kan dock vara lite svårt att få tag på nu för tiden. Jag har ett begagnat jag skulle kunna tänka mig göra mig av med i värsta fall.

det stämmer. men de blå låter betydligt mer!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Tittade på steelseries men gillade inte tangentuppstättningen direkt. Så köpte ett filco majestouch med bruna från keyboardco istället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Steelseries g6v2 ALLA dagar. hade ett saitek eclipse version i ca 5 år innan jag bytte. Euforisk känsla av att använda. ' knappen sitter konstigt men man vänjer sig.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Varför inte köpa tangentbordet från inet?? 100kr billigare också fri frakt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/390150/2011-04-24

Permalänk
Skrivet av BonoBono:

Varför inte köpa tangentbordet från inet?? 100kr billigare också fri frakt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/390150/2011-04-24

Läs förstaposten tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Läs förstaposten tack

Jaha, oj läste inte det. Vf bara köpa från webhallen?

Permalänk
Skrivet av BonoBono:

Jaha, oj läste inte det. Vf bara köpa från webhallen?

Det jag har nu är 2 månader gammalt. Garanti + mer pengar = uppgradering

Visa signatur