Permalänk
Avstängd

Recension: Steelseries 6Gv2

Hejsan!
Detta kommer att vara, och är min första recension så lär inte vara någon perfekt recension men övning ger färdighet, eller hur?
Tar gärna emot förslag på hur jag kan förbättra mitt sätt att recensera kringutrustning, men jag hänviser då till http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1002221-r... istället för att skriva i denna tråden.
Frågor angående produkten kan dock tas i denna tråden.

Tillbaks till recensionen då.
Jag delar recensionen upp i 3 delar - utseende, produktens funktion(Hur funkar den, vad är skillnaden på andra liknande produkter, och är den prisvärd), och sen för- och nackdelar med produkten.

Utseende -
När du först ser förpackningen så möts du av en typisk Steelseries förpackning, väldigt stilrent och snyggt, lite text som beskriver produkten men inte mycket bling bling.
När du öppnar så möts du av ett gediget tangentbord, antagligen det tyngsta jag någonsin testat, och en påse med en USB>PS2 adapter för full ghosting funktion, där det även ligger manualer i och ett klistermärke.

Själva tangentbordet ser ungefär ut som ett gammalt HP, eller Dell tangentbord.
Inga onödiga kanter runt knapparna, inga macroknappar förutom steelseries custom F1-F6, och deras Steelseries logga på Windows knappen.
Svart, tjockt, och höga knappar var det första som slog mig när jag öppnade förpackningen.
Jag går även lite in på utseendet i nästa del, då vi pratar om deras Steelseries knapp.

Själva produktens funktion -
Jag har tyvärr haft oturen att ha hoppat på vågen i mina unga år med G11, G15, och G19 från Logitech.
Gaming blev det sagt, bling bling såg det ut, och det var hipp.
Steelseries 6Gv2 är allt ifrån det, det är funktion före utseende och utan massa coola knappar.

Du får ett mekaniskt tangentbord med svarta Cherry switchar, som sägs vara lite hårdare än vanligt, och som inte bruka inte rekommenderas till folk som skriver mycket.

Själv tycker jag dock att det är väldigt behagligt att skriva på, man får bra feedback, och det är skönt att den registrerar knapptrycket vid 20% nertryck ungefär, och väldigt smart med Steelseries knappens funktion.
Jag tycker inte heller att svarta switchar var hårda att trycka ner, observera dock att jag inte har testat varken blåa eller bruna switchar, så på den mekaniska fronten har jag inte mycket att jämföra med.
Mediaknapparna är ganska lätta att använda, du håller inne "Windows knappen" samtidigt som du trycker på F1-F6 för att styra din mediaspelare som t.ex Spotify eller Itunes, ingen mjukvara behövs installeras för detta.

För- och nackdelar med tangentbordet :
Fördelar -
Gediget.
Andas kvalité direkt från förpackningen
En otrolig positiv skillnad om man jämför med icke-mekaniska gaming tangentbord.
Priset, håller sig inom en prisnivå där den kan matcha bling bling tangentbord.
Bra feedback.
Väldigt cleant utseende.

Nackdelar -
Lite för höga knappar för mitt tycke, men det kan jag leva med.
Låter lite mycket, inget jag stör mig på men det kan störa andra.
Priset kan även vara en nackdel, då det inte är alla som kan ta del av denna underbara produkten då.

Är det värd 800~ kronor?
Ja, jag tycker det.
Kolla gärna i min tråd jag länkade i början av inlägget för att kolla min referenser som jag jämförde med här i recensionen.

Hälsningar,
Christoffer.

Frågor kring produkten kan tas i denna tråden.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Låter bra, fin recension. Har funderat på ett köpa ett sånt, ska gå till Media Markt någon dag och testa det lite mer ingående, skriva lite på det. Men jag undrar om det är någon som vet vilka andra mekaniska tangentbord man kan få tag på i Sverige med andra färger på brytarna? Svarta brytare verkar ju inte vara helt optimalt för spelande eller skrivande då de är ganska tunga? Har hört vissa som blir trötta i fingrarna efter ett tag, och det vill man ju inte råka ut för...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Låter bra, fin recension. Har funderat på ett köpa ett sånt, ska gå till Media Markt någon dag och testa det lite mer ingående, skriva lite på det. Men jag undrar om det är någon som vet vilka andra mekaniska tangentbord man kan få tag på i Sverige med andra färger på brytarna? Svarta brytare verkar ju inte vara helt optimalt för spelande eller skrivande då de är ganska tunga? Har hört vissa som blir trötta i fingrarna efter ett tag, och det vill man ju inte råka ut för...

Svarta ska vara bra för fps har jag hört. Bruna är bra för skrivniing och rts, blåa är en blandning av svart och blå det är i alla fall så jag minns att jag läst någonstans men ta det med en nypa salt.

Andra tangentbord som är tillgängliga, filco majestouch (bruna/svarta/blå) från the keyboardcompany, zowie celeritas (bruna) men rekommenderas inte hade två st som båda hade fel med att tangenter fastnade (köpte inte två, utan fick ett nytt när jag skickade tillbaka det gamla) hos maxfps, cdon, Razer Black widow och Razer Black widow ultimate blå hos de flesta it-återförsäljare, Mionix zibal 60 ska lanseras om några dagar men inga specifikationer är uppe just nu. IBM model M (tillverkas nu mer av att företag i USA). DasKeyboard svarta/bruna/blå switchar ska finnas i nordisk layout. Steelseries 7G, ska vara identiskt med 6Gv2 men ha extra utag (usb, audio), handledsstöd hos många it-försäljare.
Detta ska nog vara de flesta som ska vara lätt tillgängliga i Sverige, har definitivt missat någon eller några.

Själv har jag Filco med bruna switchar och aldrig varit nöjdare.

edit: såg nu att du ville att man skulle skriva i andra tråden och ge kritik i denna, ursäkta!

En liten kritik är att du alltid borde ha bilder på produkten du recenserar, sen tycker jag du borde ta upp vad som skiljer mekaniska tangentbord från t.ex. logitech g15 och förklara vad som gör detta bättre.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zerorepent:

Bruna är bra för skrivniing och rts, blåa är en blandning av svart och blå det är i alla fall så jag minns att jag läst någonstans men ta det med en nypa salt.

Blå har förvisso större mostånd än bruna, men den stora skillnaden är ljudet. Många tror att det är oviktigt eller att klickande till och med skulle vara en nackdel, men detta är naturligtvis fel.

Permalänk
Avstängd

Ska tänka på att jämföra med produkter i samma kategori, och ange för- och nackdelar!

Och även ha bilder i framtiden, då jag låner en systemkamera.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Blå har förvisso större mostånd än bruna, men den stora skillnaden är ljudet. Många tror att det är oviktigt eller att klickande till och med skulle vara en nackdel, men detta är naturligtvis fel.

Bor du ensam eller är din partner döv?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackansson:

Bor du ensam eller är din partner döv?

Så stor skillnad är det inte (bruna är inte heller särskilt tysta (om än tystare)).

Permalänk

bra recension, lite stelt utan bilder men det ska du ju ordna så, annars inget o klaga på.