Permalänk
Medlem

Nytt ljudkort ca 1100

Nu är det dags att byta ut det integrerade ljudkortet till något bättre. Jag har 1100 att leka med så tips, förslag, tester osv är mycket välkommet!

Mvh!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Vad ska du göra med det? Spel, film, musik, produktion?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad ska du göra med det? Spel, film, musik, produktion?

Spel och musik. Inga planer på produktion och fil ser jag på TV:n. Framförallt spel

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DX. Som tidigare nämndes.

Creatives kort ska inte röras med tång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Asus Xonar DX. Som tidigare nämndes.

Creatives kort ska inte röras med tång.

Har du det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Har du det själv?

Nope. Kör deras Essence ST-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Nope. Kör deras Essence ST-kort.

Ok, jag kommer antagligen sitta med ett Sennheiser PC 360 http://www.inet.se/artikel/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head... vid samma tid som jag köper ljudkortet.

Kommer det bli en stor skillnad på Xonar DX eller http://www.inet.se/artikel/6303351/asus-soundcard-xonar-d2-7-... (Xonar D2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Ok, jag kommer antagligen sitta med ett Sennheiser PC 360 http://www.inet.se/artikel/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head... vid samma tid som jag köper ljudkortet.

Kommer det bli en stor skillnad på Xonar DX eller http://www.inet.se/artikel/6303351/asus-soundcard-xonar-d2-7-... (Xonar D2)

Kommer inte bli någon större skillnad från det integrerade ljudkortet ens. Vad ska du med ljudkortet till? Bara få bättre ljud? Då är det inte värt det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevin443:

Kommer inte bli någon större skillnad från det integrerade ljudkortet ens. Vad ska du med ljudkortet till? Bara få bättre ljud? Då är det inte värt det

Det är relativt stor skillnad från det integrerade, jo.

Köp ett Xonar DG, den har inbyggd hörlursförstärkare också.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin443:

varför är det inte det?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin443:

Vad ska man göra för att få bra ljud då (kunna höra fotsteg, tydligt, bekvämt ljud för musik)? Förutom ett stort högtalarsystem. Sittar alltid med headset och föräldrarna hade blivit galna.

Permalänk
Medlem

Men för fasen. Klart att man ska ha så bra ljud som möjligt. Spelar ingen roll om man sitter med hörlurar eller om man lyssnar genom stereon, ljudet ÄR viktigt.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommy2:

Men för fasen. Klart att man ska ha så bra ljud som möjligt. Spelar ingen roll om man sitter med hörlurar eller om man lyssnar genom stereon, ljudet ÄR viktigt.

Jaha, det tror jag alla är överens om men min fråga var Hur mycket kommer ett ljudkort förändra ljudkvalitén och är det stor skillnad på Asus Xonar DX och Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Jaha, det tror jag alla är överens om men min fråga var Hur mycket kommer ett ljudkort förändra ljudkvalitén och är det stor skillnad på Asus Xonar DX och Asus Xonar D2.

Mycket intressant fråga Fler behöver svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zebra3:

Skillnaden mellan det inbyggda kortet och ett ljudkort du köper är brutal, det kan nog de flesta skriva under på.
Vilket kort i serien du köper spelar ingen större roll med tanke på dina användningsområden, det är knappt mätbara skillnader mellan dem.
Skillnaderna ligger mer i de tekniska funktionerna och kort väljes efter de behoven.
Innan jag behövde hörlursförstärkare körde jag med stor belåtenhet med ett billigt Creative, tror helt klart TS klarar sig med ett sånt också.
Finessen med ett sådant är att det inte gör ont i plånboken om du skulle få för dig att du vill uppgradera fler gånger.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62390

Det kortet körde jag ihop med

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635

Än idag har jag efter mycket letande inte hittat något som låter bättre för samma pengar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Skillnaden mellan det inbyggda kortet och ett ljudkort du köper är brutal, det kan nog de flesta skriva under på.
Vilket kort i serien du köper spelar ingen större roll med tanke på dina användningsområden, det är knappt mätbara skillnader mellan dem.
Skillnaderna ligger mer i de tekniska funktionerna och kort väljes efter de behoven.
Innan jag behövde hörlursförstärkare körde jag med stor belåtenhet med ett billigt Creative, tror helt klart TS klarar sig med ett sånt också.
Finessen med ett sådant är att det inte gör ont i plånboken om du skulle få för dig att du vill uppgradera fler gånger.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62390

Det kortet körde jag ihop med

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635

Än idag har jag efter mycket letande inte hittat något som låter bättre för samma pengar.

Ok! Bra, det var det svar jag behövde. Men jag väljer nog i såna fall Xonar DX från Asus. Creative's mjukvara ska inte vara så bra eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zebra3:

Ok! Bra, det var det svar jag behövde. Men jag väljer nog i såna fall Xonar DX från Asus. Creative's mjukvara ska inte vara så bra eller?

Kör du Creative-kortet jag länkade till och win7 behöver du inga drivisar, det funkar direkt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Jag har ett Xonar DX och är riktigt nöjd. Använder Windows 7 och det fungerar klockrent med drivisar och allt tycker det är värt pengarna

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
SpelClockers

D1(DX) ligger inte långt ifrån D2 i ljudkvalite.
Rekomenderas.

hörlursförstärkare kanske är att föredra om du nu ska använda det mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mr rulle:

Rekomenderas.

Vad är skillnaden i ljudkvalitet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Rekomenderas.

hörlursförstärkare kanske är att föredra om du nu ska använda det mycket.

Vart hittar jag det?

Permalänk
SpelClockers

Jag har inte hört nån skillnad iaf.Fast jag har inte orkat köra dem sida vid sida heller.
Enligt testerna som jag gick igenom så är det lite skarpare Dacs på D2 men att stirra på de minimala skillnaderna i de diagramen gör inte mycket.
De låg en bra bit före creatives modeller vid tillfället.
Köpte DX till min far o själv har jag D2X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mr rulle:

Jag har inte hört nån skillnad iaf.Fast jag har inte orkat köra dem sida vid sida heller.
Enligt testerna som jag gick igenom så är det lite skarpare Dacs på D2 men att stirra på de minimala skillnaderna i de diagramen gör inte mycket.
De låg en bra bit före creatives modeller vid tillfället.
Köpte DX till min far o själv har jag D2X

Precis som du skriver hör man mest troligen ingen skillnad med den utrustningen vi lyssnar med. Möjligen kan man mäta upp det men det påverkar inte upplevelsen för oss konsumenter.

Audigy-kortet har signal/brus på 100db, är det i närheten av sanningen räcker det långt. Sen är det som jag skrev tidigare i tråden vilka finesser man vill ha som ska styra priset. Audigy-kortet kommer att leverera ett utmärkt ljud så länge man inte försöker driva några allanballan-hörlurar med hög resistans på det, precis samma gäller för Asus-korten utan inbyggd hörlursförstärkare.

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av zebra3:

Vart hittar jag det?

DG som nån sa innan men du får inte lika bra ljud som i DX.

Har dålig koll på vilka av korten som har det annars.
Kör aldrig med hörlurar så

Jag kan bara tipsa om xonar korten då JAG tycker de levererar ett klarare ljud än de creative korten som jag varit utför tidigare.
Visst du kommer inte höra nån större skillnad om du inte har utrustning som levererar det.
Nu kanske creative har bättrat sig men det låter jag vara osagt i brist på information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

deras drivrutiner fukar utmärkt nu jag har både ett X-Fi Fatal1ty, x-fi go!pro och tactic 3d sigma med tillhörande ljudkort. Funkar utmärkt på xp och win 7. Linux funkar bra men man får inte ceatives kontrollpanel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

deras drivrutiner fukar utmärkt nu jag har både ett X-Fi Fatal1ty, x-fi go!pro och tactic 3d sigma med tillhörande ljudkort. Funkar utmärkt på xp och win 7. Linux funkar bra men man får inte ceatives kontrollpanel.

Personligen anser jag Creatives kontrollpanel lika nyttig som en skruvdragare utan batteri.

Körde själv utan det och endast med den i win7, det fungerade bra förutom att man inte har någon möjlighet till EQ.

Visa signatur

Permalänk

Asus Xonar DX presterar lika bra som Asus Xonar D2X. Lovar att du inte skulle höra någon skillnad på dom i ett blindtest

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Asus Xonar DX presterar lika bra som Asus Xonar D2X. Lovar att du inte skulle höra någon skillnad på dom i ett blindtest

Okej. Och vad det gäller ljudkvalité överlag är ASUS eller Creative bättre?

Rakt på sak, bör jag köpa Xonar DX/DX2 eller Creative's SB Fatal1ty Pro/SB Titanum X-fi?

Permalänk
SpelClockers

Jag skulle säga Asus och DX för att det är väldigt prisvärt och väldigt bra ljud.