Permalänk
Medlem

Ny halv dator köpråd??

Finns mängder av trådar här och vet inte vilka man har nytta av och vilka som bara blir slöseri med tid för min del så startar en ny istället.

Min dator dog i veckan då ytterligare en vattenläcka uppstod.
Grafikkortet dränktes i vatten och tog med sig moderkort och CPU.
Har kommit fram till att minnena jag har är out of date (DDR2)

Behöver alltså
CPU
minnen
moderkort
Grafikkort
Chassie

Har
Hårddiskar
cd/dvd
nätdel på 750 w (Chieftec)

Senast var det Intel på MSI kort
Var väldigt nöjd med den kombinationen.
Vill gärna ha MSI igen då jag som sagt var väldigt nöjd med det men finns säkert andra som är minst lika bra. Vill dock inte ha Budgett kort typ Asrock osv. Asus och MSI är egentligen de det står emellan.
Hade HD 5770 grafik och det räckte gott och väl för mina behov. Det går ju alltid uppgradera.

Är nu nått år sedan man läste mycket om datorer osv. så är totalt oinsatt vad jag ska börja leta efter vad gäller cpuer osv.
Vill bygga något där det finns cpu kraft som räcker några år så själva proppen i datorn (om sådan finns) ligger i t.ex grafikkort som går o uppgradera.

Vill ha Ide port helst 2 men åtminstonde 1 för att kunna använda mina hårddiskar.

Är väldigt öppen för tips förslag osv.
Dock behöver man inte tipsa om något Komplett säljer då jag vägrar handla av dem då jag efter en happening anser dem vara oseriösa.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/407171/2011-05-01

Har plockat ut detta och tar gärna emot funderingar på detta paket.

Mer info
Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/407209/2011-05-01 detta kommer du troligtvis bli nöjd med, du kan ju senare köpa till ett 6870 om du så känner för det också

Permalänk
Medlem

mitt föslag:D
http://www.inet.se/kundvagn/visa/407237/2011-05-01

Chassi är ju en smaksak, så där tog jag bara ett men ta ett annat om du inte gillar det:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Problemet är att den Moderplankan saknar IDE vilket jag vill ha.

Lådan jag valt är bara en låda som ska vara ok.
Den jag har nu är en fulltower som är moddat på massa konstiga vis för prestanda men inget för hur det ser ut. Så allt är bättre än den

Grafikkortet har jag redan tittat på då Dustin har finfint pris på ett 6870.

När diablo 3 äntligen släpps skall min dator klara av det
eller också ska uppdateringen som krävs vara liten.

Men tack för input fick något att fundera på då jag hittade IDE -> USB kabinett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Problemet är att den Moderplankan saknar IDE vilket jag vill ha.

Lådan jag valt är bara en låda som ska vara ok.
Den jag har nu är en fulltower som är moddat på massa konstiga vis för prestanda men inget för hur det ser ut. Så allt är bättre än den

Grafikkortet har jag redan tittat på då Dustin har finfint pris på ett 6870.

När diablo 3 äntligen släpps skall min dator klara av det
eller också ska uppdateringen som krävs vara liten.

Men tack för input fick något att fundera på då jag hittade IDE -> USB kabinett...

okej:D
Chassit är alltid en smaksak, så det är mest upp till dig:P
vad får du ge för det grafikkortet på dustin?

Du kan ta det mobot du hade i ditt första paket, om det skall vara ide kontakt, och ang ide-usb har jag ingen aning om...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

många moderkort numera saknar IDE om jag inte minns fel, iallafall dom nya SandyBridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

okej:D
Chassit är alltid en smaksak, så det är mest upp till dig:P
vad får du ge för det grafikkortet på dustin?

Du kan ta det mobot du hade i ditt första paket, om det skall vara ide kontakt, och ang ide-usb har jag ingen aning om...

1499 tar Dustin för det
http://www.dustinhome.se/pd_5010548986.aspx

Chassin är svårt om man inte kan se dem irl men får se vad det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

många moderkort numera saknar IDE om jag inte minns fel, iallafall dom nya SandyBridge.

Upptäckte detta med. Men vill helst kunna använd mina gamla hårddiskar. Hittade dock som sagt ide-usb chassin för just hårddiskar. Omdömena om dem var dock väldigt varierande.

Permalänk
Medlem

Asrock är inte dåligt längre

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3 eller http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b... då dem har ide. asrock är ett kvalitets märke! dem är väldigt prisvärda.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Vad hade du främst tänkt göra vid datorn? För till spel är ditt paket väldigt obalanserat

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Enligt tekniska specarna har inget av de korten IDE.

Sedan en fråga där min kunskap än är för dålig.
Är i7 den senaste från intel??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Det finns vissa sandybridge-moderkort som har IDE, exempelvis:
http://www.inet.se/artikel/1901976/asus-p8p67-le-rev-b3

Annars finns det instickskort att komplettera med, exempelvis:
http://www.inet.se/artikel/5401337/st-lab-s-ata-ii-2-kanaler-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad hade du främst tänkt göra vid datorn? För till spel är ditt paket väldigt obalanserat

Du får gärna specifiera hur det är obalanserat. Mina kunskaper är för låga atm för att veta hur du menar.
Jag har tänkt göra allt med min dator. Dock inget mer specifikt. Spelmöjligheten skall finnas men inte vara högsta prio.
Egentligan klarar jag det mesta jag gör med en gammal p4 men då faller möjligheten till spel.
Har kanske överdimensionerat cpu och det som kommer med den. Men vill som sagt ha något som är lite framtidssäkert.
När det är dags att byta uppsig går troligen ingenting att få tag igen ändå. Men med senaste tekniken så har man ivarjefall något år på sig. Kanske vaningt att tänka så men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefant:

Det finns vissa sandybridge-moderkort som har IDE, exempelvis:
http://www.inet.se/artikel/1901976/asus-p8p67-le-rev-b3

Annars finns det instickskort att komplettera med, exempelvis:
http://www.inet.se/artikel/5401337/st-lab-s-ata-ii-2-kanaler-...

Letade efter instickskort men hittade inga vilket du gjorde.
Det är ett intresant alternativ som öppnar för större urval.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Letade efter instickskort men hittade inag vilket du gjorde.
Det är ett intresant alternativ som öppnar för större urval.

Det finns även varianter med dubbla IDE-kanaler per kort för upp till 4 IDE-diskar:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SX-150A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Enligt tekniska specarna har inget av de korten IDE.

Sedan en fråga där min kunskap än är för dålig.
Är i7 den senaste från intel??

men om du kollar på korten kan du se en ide port:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Oj vad jag fick leta för att hitta den. Sitter ju inte alls där jag förväntade mig

Permalänk

Skulle rekommendera att du drar på lite mer grafik. Skulle säga att i7 950 och ett 5770 flaskar en del. Satsa typ 560/6950.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Oj vad jag fick leta för att hitta den. Sitter ju inte alls där jag förväntade mig

är väl inte världens vanligaste placering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Du misstar dig. Det som sitter bortom insticksplatserna är anslutning för diskettenhet, inte IDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Skulle rekommendera att du drar på lite mer grafik. Skulle säga att i7 950 och ett 5770 flaskar en del. Satsa typ 560/6950.

Är väl ett medvetet val. Då jag som sagt tänkt kunna uppgradera grafiken. Men kanske har jag gått för lågt.
Får fundera mera...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/392505/2011-04-25

Där har du något som är väldigt prisvärt, med ett moderkort som klarar AM3+. DVS att du kan köpa amds nästa processor som kommer ut, samt även låsa upp grafikkortet till ett 6970. Och vips har du en dator som står sig ett bra tag till framöver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/392505/2011-04-25

Där har du något som är väldigt prisvärt, med ett moderkort som klarar AM3+. DVS att du kan köpa amds nästa processor som kommer ut, samt även låsa upp grafikkortet till ett 6970. Och vips har du en dator som står sig ett bra tag till framöver.

Ett otroligt intresant alternativ.
Körde AMD för många år sedan och var då nöjd äve de var mer svårkylda men tror det är ett problem i det förgångna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Du får gärna specifiera hur det är obalanserat. Mina kunskaper är för låga atm för att veta hur du menar.
Jag har tänkt göra allt med min dator. Dock inget mer specifikt. Spelmöjligheten skall finnas men inte vara högsta prio.
Egentligan klarar jag det mesta jag gör med en gammal p4 men då faller möjligheten till spel.
Har kanske överdimensionerat cpu och det som kommer med den. Men vill som sagt ha något som är lite framtidssäkert.
När det är dags att byta uppsig går troligen ingenting att få tag igen ändå. Men med senaste tekniken så har man ivarjefall något år på sig. Kanske vaningt att tänka så men...

I ditt paket blir grafikkortet en flaskhals till processorn när du spelar. Alltså lägga mindre krut på processorn och mer på grafikkortet. Om du nu inte behöver processorkraften i något annat arbete är det därför smartare att göra som jag föreslog och sedan uppgradera på samma sätt igen när du känner att datorn inte orkar med.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du vill spara på dina gamla IDE (PATA) diskar dom skulle bara bli en bromskloss i ett nytt system, nya moderna SATA diskar är avsevärt snabbare, och betydligt större och kostar nästan ingenting, förutom då problemen att bara ansluta dom gamla diskarna, enklare att kopiera datan du vill ha kvar, och slänga dom gamla i första bästa container

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Förstår inte varför du vill spara på dina gamla IDE (PATA) diskar dom skulle bara bli en bromskloss i ett nytt system, nya moderna SATA diskar är avsevärt snabbare, och betydligt större och kostar nästan ingenting, förutom då problemen att bara ansluta dom gamla diskarna, enklare att kopiera datan du vill ha kvar, och slänga dom gamla i första bästa container

Inte för att vara sån men hur kopierar du informationen på diskarna om du inte kan ansluta dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I ditt paket blir grafikkortet en flaskhals till processorn när du spelar. Alltså lägga mindre krut på processorn och mer på grafikkortet. Om du nu inte behöver processorkraften i något annat arbete är det därför smartare att göra som jag föreslog och sedan uppgradera på samma sätt igen när du känner att datorn inte orkar med.

Jo är med på banan igen.
Tanken jag hade i det jag plockade ut är at ha något som lever npgra år. För att det ska vara möjligt bör man ha senaste socketen. Vilket jag har uppfattat är 1366 Och MSI kortet är det billigaste med den socketen. och Cpun den minsta jag hittat med den socketen med. Om man har lite tur så uppgraderar man igen när denna socketen fortfarande lever. Och behöver då inte köpa ny moderplanka + minnen bara för att man vill uppgradera lite. Alltså mycket pengar nu mindre nästa gång.

Dock dök det upp ett förslag på AMD som känns mycket intresant som sagt var.

Vilket grafikkort anser du/ni att skulle vara "rätt" till övrigt ? utan att det kostar 3ggr mer än resten helst då

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahama:

Jo är med på banan igen.
Tanken jag hade i det jag plockade ut är at ha något som lever npgra år. För att det ska vara möjligt bör man ha senaste socketen. Vilket jag har uppfattat är 1366 Och MSI kortet är det billigaste med den socketen. och Cpun den minsta jag hittat med den socketen med. Om man har lite tur så uppgraderar man igen när denna socketen fortfarande lever. Och behöver då inte köpa ny moderplanka + minnen bara för att man vill uppgradera lite. Alltså mycket pengar nu mindre nästa gång.

Dock dök det upp ett förslag på AMD som känns mycket intresant som sagt var.

Vilket grafikkort anser du/ni att skulle vara "rätt" till övrigt ? utan att det kostar 3ggr mer än resten helst då

1366 är inte den senaste sockeln den är nästan 3 år gammal. 1155 är den senaste. men i sommar kommer 2011 och am3+

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

1366 är inte den senaste sockeln den är nästan 3 år gammal. 1155 är den senaste. men i sommar kommer 2011 och am3+

Ahhhhhhhhhhhhhh
En mycket vital information som jag fått helt om bakfoten.

Back to the drawingboard...

Är i7 värd priset kontra i5??