Vad är den bästa musmattan åt en Logitech MX500 ?

Permalänk
Medlem

Vad är den bästa musmattan åt en Logitech MX500 ?

Så vilken är den bästa musmattan? Jag vill inta ha en icemat eftersom
jag hört att de nöter upp "fötterna". Jag skulle också vilja fråga om
man märker någon skillnad på t.ex. icemat och en 15kr musmatta?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk
Hedersmedlem

har en 7,5 år gammal blå tygmatta......DEN är perfekt...=)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag har svaret! Tyvärr är den perfekta musmattan inte helt lätt att få tag på, speciellt inte just nu. Det är nämligen så att företaget Fluke (som gör nätverksinstrument) delade ut musmattor på mässan Networks Telecom. Flukes musmatta är ungefär en millimeter tjock, har gummerad underdel för att förhindra att den glider runt på bordet och en överdel (yta) som påminner om Ratpad men med nästan bättre glid ändå. Och den var gratis!

Jag har några stycken men eftersom de tyvärr har en tendens att bli lite buckliga efter långvarig användning (enda nackdelen men det är svårt att gnälla på en gratisprodukt) så behöver jag dem själv. Kanske, kanske skulle det löna sig att kontakta Fluke och be väldigt snällt om att få en reklam-musmatta skickad till sig. Testa vetja, men säg inte att jag har skickat dig!

http://www.fluke.se/

Permalänk
Medlem

Den där gratis musmattan väkar ju vara perfekt utom det där med att den bucklar till sig. Så jag letar efter en mer lång varig lösning så vad tycker ni vad är bra/dåligt med dom dyra musmattorna t.ex. Everglide, RatPaz och Func Surface ?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Körde med Ratpad förut och den sliter rätt hårt på musens glidytor, annars är den bra.

Permalänk
Medlem

jag själv tycker helt klart Func Surface ! för den slits inte ut så lätt och dels då den har slitit ut sig så går det vända på den och ha en bra glidyta där oxå plus att den inte är lika hög som en ratpad

Permalänk
Medlem

Func Surface helt klart!

Fördelar:

# Sliter inte lika mycket på mösfötterna.

# Underbar yta

# Två olika ytor (när man vänder på den), den ena är grövre och passar förmodligen bäst till kulmöss och den andra är finare och passar förmodligen bäst till optiska möss.

# glider inte rundor, har en bra gummiplatta

# Lagom hög

# snygg!

Nackdelar:

# Ibland råkar man föra musen över gummidelen vilket gör att musen hugger tag i gummikanten. Detta händer dock väldigt sällan och det är absolut inget jag stör mig på.

# Priset?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar jag letade också upp några resensioner på Func Surface 1030 och de övertygade mig så jaghar nu beställt en

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael16
Tack för alla svar jag letade också upp några resensioner på Func Surface 1030 och de övertygade mig så jaghar nu beställt en

Brabra, den är otroligt bra, älskar min.

Men CreaTioN...
Det är ju tvärtom?
Min dual optical fungerar knappt i cs med den glatta, med den grövre är det perfekt.

Har också beställt en mx500, min dual har tjänstgjort i ett halvår och nu har den faktist blivit rätt sliten :/

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty

Brabra, den är otroligt bra, älskar min.

Men CreaTioN...
Det är ju tvärtom?
Min dual optical fungerar knappt i cs med den glatta, med den grövre är det perfekt.

Har också beställt en mx500, min dual har tjänstgjort i ett halvår och nu har den faktist blivit rätt sliten :/

What ever,, lite personliga uppfattningar,,

Skulle bara säga till alla som har en gammal tyg matta från Ikea som ni tycker är skitbra. Jag har också haft en sådan och skrev liknande inlägg:
"Min Ikea matta för 5 spänn äger era dyra plastmattor".
Nu när jag skaffat en plastmatta så kan jag bara konstatera hur fel jag haft! Det är verkligen värt 200+kr för en bra plastmatta (t.ex. Func Surface)!

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreaTioN

What ever,, lite personliga uppfattningar,,

Skulle bara säga till alla som har en gammal tyg matta från Ikea som ni tycker är skitbra. Jag har också haft en sådan och skrev liknande inlägg:
"Min Ikea matta för 5 spänn äger era dyra plastmattor".
Nu när jag skaffat en plastmatta så kan jag bara konstatera hur fel jag haft! Det är verkligen värt 200+kr för en bra plastmatta (t.ex. Func Surface)!

Hmm, har en IKEA matta, tycker den är bra. Men du tycker alltså att det är värt att köpa en ny, dyrare som t.ex. func surface?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marquzz

Hmm, har en IKEA matta, tycker den är bra. Men du tycker alltså att det är värt att köpa en ny, dyrare som t.ex. func surface?

Det beror ju helt på vad du är ute efter. Det som en vanlig tygmatta vinner på mot en exempelvis RatPad är komforten.
Och då menar jag stödet den ger handleden, om man nu har den placerad på mattan. En fUNC/RatPad är i princip helt hård och således är den ungefär lika bekväm som att lägga handen mot ett bord.
Jag håller mig kvar vid min Nordbanken-matta med nylonöverdrag så länge det inte finns en gamingmatta som ger stöd åt handen.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Intresserad av Func Surface mattan, finns det nån bild ute på nätet så man kan se hur den ser ut? Skulle även vilja veta var den finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marquzz

Helt klart är det det.
Jag tvivlade faktist på fUnc som alla andra, men när jag väl köpt den så blev det snarare "hur fan klarade jag mig utan den här!?"

Uthen: www.func.net
Och du vet... www.google.com
Man kan köpa den bl.a. på www.datacorner.se (köpte där, blev 387 spänn inkl frakt), gamegear.fragzone.se och Åhlens city i Stockholm

Visa signatur

hmm

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte testat fUnc:en, men jag gillar verkligen min EverGlide Gamingmat som jag tycker är mycket bättre än min Ratpad som jag hade tidigare. Den är ganska billig, runt 149:-

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Den bästa msumattan till mx500 e helt klart en black icemat.

Det funkar SKITBRA!

Samt va inte orolig för att dina fötter skavs ut fort, om du tänekr efter så kommer du nog på att det gäller ju faktiskt för alla slags underlag.

MEN, icemat e så bra o schyssta så dem skickar med sin egen version av extra pads. Dem skall tydligen va skitbra, men jag väntar med att sätta på dem tills dem som sitter på min mx500 som standard e slut.

Så låt inte det stoppa dej. Jag tror nog att orginalen samt dem som följer med gratis räcker iaf 1-3år

Permalänk
Medlem

Äh, skitsaker alltihopa, det ska vara en AMD musmatta juh

Min "A new kind of fast" XP matta har varit utmärkt till min M$ Intellimouse. Som f.ö hållt i 3½ år (kvalitet av högsta grad) och är i stort sett lika bra som när jag "fick tag" på den

Har iofs beställt en MX 500 som jag väntar på med höga förväntningar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det där är ju en smaksak...Gillar min Everglide Giganta, men den slets ner och blev sämre fort...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

jag fick min func för ett par dar sen, är mycket nöjd!

Visa signatur

Abit TH7-II - P4 2.4B - 512MB Samsung PC800 - GeForce4 Ti4400 - SB Audigy - 2x80GB Barracuda 4 - Addtronics 7896A - Antec 430W
ICQ UIN: 9666614