Världens långsammaste PC?

Permalänk
Medlem

Att äldre datorer kan hänga med länge är väl inte minst Luxors ABC-datorer ett exempel på. Efter vad jag förstått var de väldigt tåliga varför det förekom att man använde dom till att sköta diverse maskiner i tung och skitig processindustri. Fram till i juli 2006 fanns det en liten firma i Målilla, Småland som servade de här maskinerna. Det borde väl vara smått världsrekord i den här branchen när det finns ett ett företag som kan/kunde serva 25 år gamla datorer!

http://www.hultsfred.org/datahj.htm

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bibl
http://www.hultsfred.org/datahj.htm

Från URL:en :

Citat:

Den 3 juli 2006 stängdes Datahjälp i Målilla AB. Transport med alla ABC-datorer och reservdelar till källsorteringsstationen Kejsarkullen i Hultsfreds kommun påbörjades.

Man blir ju lite ledsen i ögat :/ ABC80-klubben hade nog hittat nått dom haft användning för

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag är mäkta imponerad MBY! Fruktansvärt intressant tråd!

Jag avundas din kunskap! Det är alltid roligt att snubbla över sånt här på Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt imponerad, jag som känner mig fruktansvärt nostalgisk när jag sitter och pillar med min IBM Aptiva på 266MHz i win98 och spelar Duke Nukem 3D, för att jag råkade klanta mig med min 486a och inte får den att starta längre.

En tanke som slog mig dock; med all den kunskap du besitter, kan du inte då på något vänster helt enkelt tillverka en processor som går i 1KHz, eller ända nere under 1000Hz? Alltså från scratch? Eller är jag nu helt ute och cyklar? Är som sagt ingen guru på området, utan snarare en ivrig lärling, född lite för sent för att hänga med i dessa svängar.

Lycka till i fortsättningen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp

En tanke som slog mig dock; med all den kunskap du besitter, kan du inte då på något vänster helt enkelt tillverka en processor som går i 1KHz, eller ända nere under 1000Hz? Alltså från scratch?

Det går alldelesutmärkt, här är en guru som gjort det:

http://www.homebrewcpu.com/

Hans Magic-1 kör i 4.09 MHz

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Det går alldelesutmärkt, här är en guru som gjort det:

http://www.homebrewcpu.com/

Hans Magic-1 kör i 4.09 MHz

Det var ju faktiskt galet tufft

Men när jag tänker efter finns det väl kanske ingen vits med att återuppfinna datorn.. ;D

Permalänk
Medlem

Den långsammaste datorn?

He, he!

Jag erinrar mig en annons för en dator på 90-talet som enlig uppgift skulle tuffa på i en hastighet av 66 mHZ. Ja just det millihertz, d v s en klockcykel var femtonde sekund. Vi var några grabbar som funderade på att köpa maskinen bara för sedan reklamera den eftersom den gick en miljard gånger för snabbt. Skulle naturligtvis ha varit MHz.

Nisse.

Permalänk
Medlem

Underbar läsning.
Kommer ihåg hur man själv satt och lödde en switch till 64an , så att man kunde switcha mellan Pal / Ntsc , för att den skulle kunna uncruncha lite snabbare. hade till och med en liten 4'' monitor inskruvad så att den visade bilden korrect när den körde ntsc.
Blir nästan lite sugen på att gräva fram en gammal pc och börja UC'a själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cryp:

Jag är otroligt imponerad, jag som känner mig fruktansvärt nostalgisk när jag sitter och pillar med min IBM Aptiva på 266MHz i win98 och spelar Duke Nukem 3D, för att jag råkade klanta mig med min 486a och inte får den att starta längre.

En tanke som slog mig dock; med all den kunskap du besitter, kan du inte då på något vänster helt enkelt tillverka en processor som går i 1KHz, eller ända nere under 1000Hz? Alltså från scratch? Eller är jag nu helt ute och cyklar? Är som sagt ingen guru på området, utan snarare en ivrig lärling, född lite för sent för att hänga med i dessa svängar.

Lycka till i fortsättningen!

Att göra en processor som går i vilken godtyckligt låg hastighet som helst är inte så svårt. Jag vet inte om en modern typisk x86/x86-64 är statisk, dvs går att köra från DC upp till flera GHz, men det är inte otroligt. En massa andra processorer och MCUer, nya som gamla, klarar det utmärkt. Varför det inte går att klocka en PC under en viss gräns beror snarare på minnet som ju är av DRAM-typ. Dynamiska minnen kräver en refreshklocka, annars glömmer de.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Att göra en processor som går i vilken godtyckligt låg hastighet som helst är inte så svårt. Jag vet inte om en modern typisk x86/x86-64 är statisk, dvs går att köra från DC upp till flera GHz, men det är inte otroligt. En massa andra processorer och MCUer, nya som gamla, klarar det utmärkt. Varför det inte går att klocka en PC under en viss gräns beror snarare på minnet som ju är av DRAM-typ. Dynamiska minnen kräver en refreshklocka, annars glömmer de.

Du får göra en med bara SRAM och flash. För att slå nytt rekord i "världens långsammaste PC".

Förresten, flashminne laddar väl egentligen ur sig med tiden också, bara att det tar ca 10-20 år. Tyckte jag läste nåt sånt men kommer inte ihåg var.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd boys.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m3tr0:

Du får göra en med bara SRAM och flash. För att slå nytt rekord i "världens långsammaste PC".

Förresten, flashminne laddar väl egentligen ur sig med tiden också, bara att det tar ca 10-20 år. Tyckte jag läste nåt sånt men kommer inte ihåg var.

Tyvärr är den död nu. Något i nätdelen. Bör gå att laga, men har inte haft tid. Ja, flashminne tappar också fast det dröjer som sagt flera decennier. Dock kan jag inte ersätta DRAM med flash; flashet kan inte skrivas byte-för-byte utan måste raderas blockvis. EEPROM är inte heller att tänka på, det kräver en lite annorlunda arbetscykel.

Tråden är gammal så bilderna finns inte kvar. Tråkigt, ibland känns det som internet krymper.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Dock kan jag inte ersätta DRAM med flash; flashet kan inte skrivas byte-för-byte utan måste raderas blockvis. EEPROM är inte heller att tänka på, det kräver en lite annorlunda arbetscykel.

Ok, fast jag tänkte väl mer om du bygger ett egen-designat IBM PC-kompatibelt system med SRAM som primärminne (vet inte hur realistiskt det är) och flash som sekundärminne.

Å andra sidan, om du bygger ett system som i princip kan köras i godtyckligt låg frekvens så försvinner väl lite av utmaningen och poängen. Fast det finns nog en gräns då det inte riktigt är värt längre t ex om det tar en månad att boota operativsystemet hehe...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m3tr0:

Ok, fast jag tänkte väl mer om du bygger ett egen-designat IBM PC-kompatibelt system med SRAM som primärminne (vet inte hur realistiskt det är) och flash som sekundärminne.

Å andra sidan, om du bygger ett system som i princip kan köras i godtyckligt låg frekvens så försvinner väl lite av utmaningen och poängen. Fast det finns nog en gräns då det inte riktigt är värt längre t ex om det tar en månad att boota operativsystemet hehe...

Att gå hela vägen till PC-kompatibilitet kräver en del, men på jobbet har vi fortfarande några gamla industrikameror från 80- och 90-talet med 186 och 286. Dessa arbetar med SRAM som primärminne eftersom en DRAM-kontroller är ett förvånansvärt komplicerat härke att pilla ihop.

En av svårigheterna med extremt låga klockfrekvenser är kommunikationen med extern hårdvara, som ofta kräver timade styrsekvenser för att användas.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulvenstein:

Att gå hela vägen till PC-kompatibilitet kräver en del, men på jobbet har vi fortfarande några gamla industrikameror från 80- och 90-talet med 186 och 286. Dessa arbetar med SRAM som primärminne eftersom en DRAM-kontroller är ett förvånansvärt komplicerat härke att pilla ihop.

En av svårigheterna med extremt låga klockfrekvenser är kommunikationen med extern hårdvara, som ofta kräver timade styrsekvenser för att användas.

Hallå! Hej! Var har du hållit hus! Du behövs!

Ja, som sagt, perifera hårdvaror fungerar inte bra alls om man flyttar klockfrekvensen godtyckligt. Fast det blir fel redan på moderkortet. Jag orkar inte gå tillbaka och läsa mina egna åratal gamla inlägg, men jag vill minnas att tangentbordet inte fungerade alls. Förutom de vanliga kristallerna fanns också en av mig ännu oidentifierad kristall på moderkortet på - om jag minns rätt - ca 4,9 MHz. Detta får mig att misstänka tangentbordskontrollern som ju säkert är en 8085-släkting och 2,45 (4,9/2) MHz är där en vanlig frekvens. Antagligen blir tangentbordet för snabbt relativt sett så seriekommunikationen till övriga chipset ballar ur. Skärmen, vill jag minnas, fungerade in i det sista.

Verkligen kul att se sig på forumet igen!!! Jag kanske är blind, du kanske har varit här hela tiden?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ante_Bonge:

Jag har en gammal häck hemma har ingen kamera så jag kan bevisa det men den kan inte vara snabb iaf. Bärbar ska den vara men den väger nog 20-30kg iaf typ 5" skärm ingen hårddisk men väl 2 st 5,25" enheter och någon typ av pc speaker. Den går att spela det välkända "beer" spelet på så så jätte slö kanske den inte är. vem vet. Har inte varit inne och skruvat i den än iaf vet att den är från början -80 så den kanske är full med guld:p

Låter som om de var en sådan jag fick av farsan efter att han bytt i början på 90 talet, Liten skärm inbyggd i Case med Gul text, lucka med plats för tangentbordet gå den kunde göras bärbar, har för mig att han när han köpte den i början av 80-Talet gav 30000-35000kr för den och dubblade minnet i den för 5000kr vet ej om de var frän 32-64 KB eller 320-640KB, Dos i ena diskett enheten och spelet i den andra, gamla spel som ParaTroopers, första Kings Quest och Bushido som man spelade de är nostalgi de hade den till jag fick hans gamla 386 på 33 MHz med 40 Mb Hdd och 4 Mb minne, den första är nu mera på ett museum i varberg eller nån stans där och den andra gick sönder så den är skrotad.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

MBY, du är en legend för mig nu (: bästa lästa tråden på länge (Y)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Skrivet av Eson:

Jag förstår ingenting, men det här är SweClockers när det är som bäst.

Haha samma här!
Jag blir fascinerad och förundrad över vilka kunskaper MBY besitter!
Men dem här kristallerna, vad exakt är det för något och hur fungerar dem? Fatta att den bestämmer klockfrekvens, den får man ut genom R/3 = F (Värde på kristallen = R, F = klockfrekvensen på cpun) Eller är jag ute och cyklar?