Permalänk
Medlem

Var sitter flaskhalsen?

Tja!
Min dator fungerar oftast rätt så bra. Jag spelar lite (mest quake3), klipper lite film, surfar runt, ser på film och serier. Dock så segar den ihop sig rejält så fort den får jobba lite. T.ex. om jag packar upp en stor fil på ett par GB, då om jag startar Firefox så tar det flera minuter innan den reagerar. Om jag sedan innan haft firefox igång när jag startar filuppackningen så kan jag surfa runt utan problem.
Datorn verkar ha svårt att göra flera saker samtidigt, all kraft läggs på det som startats först.

Det jag ser som datorns svagaste punkter är RAM-minnet och systemdisken.

Min dator:
Antec Sonata 2 med medföljande 450w psu
Gigabyte GA-MA78LM-S2H
AMD Athlon 64 X2 4850e
Corsair Value Select DDR2 PC2-5300 (333MHz) 4x512MB (info från CPU-Z)
XXX Geforce 7600GT 256MB

Systemdisk: Seagate Barracuda 120GB IDE 7200rpm.
Har även lite andra diskar med SATA2.

Min plan just nu är att köpa en SSD disk, tittat på: OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 120GB,
vilken jag tycker verkar mest intressant. Jag har senare tänkt uppgradera hela systemet, troligvis när Diablo 3 släpps.. och då använda samma systemdisk.

Fråga 1: Är det någon idé att stoppa en SSD-disk i den här datorn?

Fråga 2: Hade det gjort någon skillnad om jag stoppade en SATA2-disk som system? (T.ex. Samsung F3 1TB 7200rpm som jag har en) Eller gör det alls någon skillnad?

Fråga 3: Kanske det är något annat i datorn som jag borde byta ut istället? Säg att jag har 2500kr, hur spenderar jag dom bäst i min dator?

/Love

Permalänk
Medlem

ssd kan vara värt att stoppa i, men med en budget på 2500, så skulle jag avvakta tills priserna går ned.

Ska se om jag får ihop nått som kan passa:)

Detta kanske kan vara nått?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/446606/2011-05-16

Kritik?:)

Ang din s-ata disk skulle jag sätta i den i din dator:)

EDIT: är lite tveksam på mitt paket...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

ssd kan vara värt att stoppa i, men med en budget på 2500, så skulle jag avvakta tills priserna går ned.

Ska se om jag får ihop nått som kan passa:)

Detta kanske kan vara nått?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/446606/2011-05-16

Kritik?:)

Ang din s-ata disk skulle jag sätta i den i din dator:)

EDIT: är lite tveksam på mitt paket...

Tja, tack för snabbt svar!
Men jag hade som jag va inne på inte tänkt uppgradera "hela" paketet än. Tänkte mest på något som kunde piffa upp gamla datorn tills jag köper helt nytt när Diablo 3 kommer. Då tänkte jag SSD eftersom jag då förmodligen kan använda den när jag uppgraderar nästa gång.

Du har inga tankar kring mitt problem som jag formulerade i början där?

Edit: Min SATA-disk har jag i datorn, men inte som systemdisk.
Har 4 diskar.. 3 SATA2 och en i IDE(system). Alla 7200rpmare.

/Love

Permalänk
Medlem
Skrivet av lavvisk:

Tja, tack för snabbt svar!
Men jag hade som jag va inne på inte tänkt uppgradera "hela" paketet än. Tänkte mest på något som kunde piffa upp gamla datorn tills jag köper helt nytt när Diablo 3 kommer. Då tänkte jag SSD eftersom jag då förmodligen kan använda den när jag uppgraderar nästa gång.

Du har inga tankar kring mitt problem som jag formulerade i början där?

Edit: Min SATA-disk har jag i datorn, men inte som systemdisk.
Har 4 diskar.. 3 SATA2 och en i IDE(system). Alla 7200rpmare.

/Love

Okej ber om ursäkt för missuppfattningen
vet inte exakt när diablo kommer?
Jag skulle väntat med ssd, då dom förmodligen kommer gå ned i pris och köpa när du ska uppgradera.
Men om du vill ha en ssd nu så är det bara att köpa och sätta i din nästa dator som du skall bygga, det blir nog inget problem:)
Om du inte ska köpa en ssd nu skulle jag nog bytt till en av dina sata diskar, men annars bara vänta:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lavvisk:

Fråga 1: Är det någon idé att stoppa en SSD-disk i den här datorn?

Fråga 2: Hade det gjort någon skillnad om jag stoppade en SATA2-disk som system? (T.ex. Samsung F3 1TB 7200rpm som jag har en) Eller gör det alls någon skillnad?

Fråga 3: Kanske det är något annat i datorn som jag borde byta ut istället? Säg att jag har 2500kr, hur spenderar jag dom bäst i min dator?

1. Tja, jo men titta heller på en billigare SSD. T.eks OCZ Vertex 2 1500 kr / Corsair F120 1700 kr, eller OCZ Agility 120gb 2000kr.

2. Nja.

3. Du har en athlon x2. Du har 2gb med ram. Och du kör ganska intensiva ram / cpu aktiviteter. Tycker at du sparar 2500, och väntar på diablo 3, och köper en helt ny burk för 7-8k. Om du klarar spara 500kr i månaden, så har du en bra budget när D3 kommer

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej ber om ursäkt för missuppfattningen
vet inte exakt när diablo kommer?
Jag skulle väntat med ssd, då dom förmodligen kommer gå ned i pris och köpa när du ska uppgradera.
Men om du vill ha en ssd nu så är det bara att köpa och sätta i din nästa dator som du skall bygga, det blir nog inget problem:)
Om du inte ska köpa en ssd nu skulle jag nog bytt till en av dina sata diskar, men annars bara vänta:)

Är SATA snabbare än gamla IDE? Eller är helt enkelt nyare diskar snabbare?
Vad tror du är svagaste punkten i mitt system?

Diablo 3 skulle jag tippa kommer allra allra tidigast innan jul i år. Men förmodligen julen 12 eller 13 om jag känner Blizzard rätt. (observera att det inte är detta jag vill diskutera här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lavvisk:

Är SATA snabbare än gamla IDE? Eller är helt enkelt nyare diskar snabbare?
Vad tror du är svagaste punkten i mitt system?

Diablo 3 skulle jag tippa kommer allra allra tidigast innan jul i år. Men förmodligen julen 12 eller 13 om jag känner Blizzard rätt. (observera att det inte är detta jag vill diskutera här)

Sata är ju nyare, så det är ju förhoppningsvis lite snabbare, dock kanske ingen större skillnad mot ide ( tveksam ):)

det svagaste i ditt system, kolla in zelenis inlägg, ramen kanske kan sega lite om du kör mycket aktiviteter.
Processorn är hyfsad, men lite tveksam på vad den presterar:)
Ska kola in lite mer info om din processor:)

EDIT: har en liknande processor hemma i en av mina datorer ( 5000+ tror jag den heter ), men den värkar funka fint.
Så den skulle jag vänta med att byta ut tills du ska bygga nytt:)
Ramen är nog kanske det svagaste i ditt system, om du kör tunga aktiviteter.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Sata är ju nyare, så det är ju förhoppningsvis lite snabbare, dock kanske ingen större skillnad mot ide ( tveksam ):)

det svagaste i ditt system, kolla in zelenis inlägg, ramen kanske kan sega lite om du kör mycket aktiviteter.
Processorn är hyfsad, men lite tveksam på vad den presterar:)
Ska kola in lite mer info om din processor:)

Om jag går tillbaka till "grundscenariot" som jag förklarade i början. Att datorn "segar ihop". Vad tror du/ni att det kan bero på?

Skrivet av zeleni:

1. Tja, jo men titta heller på en billigare SSD. T.eks OCZ Vertex 2 1500 kr / Corsair F120 1700 kr, eller OCZ Agility 120gb 2000kr.

2. Nja.

3. Du har en athlon x2. Du har 2gb med ram. Och du kör ganska intensiva ram / cpu aktiviteter. Tycker at du sparar 2500, och väntar på diablo 3, och köper en helt ny burk för 7-8k. Om du klarar spara 500kr i månaden, så har du en bra budget när D3 kommer

Men om jag köper en billigare SSD, kommer jag inte "bli tvungen" att byta ut den då vid nästa uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lavvisk:

Om jag går tillbaka till "grundscenariot" som jag förklarade i början. Att datorn "segar ihop". Vad tror du/ni att det kan bero på?

Men om jag köper en billigare SSD, kommer jag inte "bli tvungen" att byta ut den då vid nästa uppgradering?

det kan vara ram minnet...
Har du mycket igång när den segar ned?

Om du köper en billigare ssd så måste du inte byta ut den när det är dax för en ny dator.
Men det kommer ju alltid snabbare och snabbare ssd men det går ju inte att komma ifrån:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

det kan vara ram minnet...
Har du mycket igång när den segar ned?

Om du köper en billigare ssd så måste du inte byta ut den när det är dax för en ny dator.
Men det kommer ju alltid snabbare och snabbare ssd men det går ju inte att komma ifrån:)

Jag har inte igång speciellt mycket, den segar ner iaf. När jag kopierar saker mellan hårddiskarna blir datorn ofta seg också.

Nej jag förstår ju så klart att jag inte blir tvungen att köpa ny, men om jag känner mig själv rätt så brukar jag ångra mig när jag köper "lite halvtaskiga" saker.

Permalänk
Skrivet av lavvisk:

Om jag går tillbaka till "grundscenariot" som jag förklarade i början. Att datorn "segar ihop". Vad tror du/ni att det kan bero på?

Men om jag köper en billigare SSD, kommer jag inte "bli tvungen" att byta ut den då vid nästa uppgradering?

2GB RAM är i minsta laget om man kör Win7, alldeles för lite om man kör Vista. Jag skulle tro att det är det som orsakar det mesta av nedsegningen i det fallet. En eller två GB till så har du fullt tillräckligt.

Själv skulle jag köpt en Intel 320 120GB om jag skulle ha en hyfsat billig SSD. Visst blir SSDerna snabbare men man får ju avgöra hur mycket pengar man vill lägga. Intels 510 är snabbare men så kostar den 500kr mer för 120GB.

Men jag instämmer med Zelani, vänta och spara ihop mer pengar och uppgradera lite mer när Diablo 3 kommer ut. Ditt grafikkort börjar bli intressant på museum så det kan vara stort behov av att uppdatera det innan Diablo 3. Sedan är din processor ungefär på samma nivå som min så med ett nytt grafikkort så kommer den nog att bli en flaskhals.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Kör system på din Samsung F3. Den är förmodligen bra mycket snabbare än en trött, gammal IDE-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lavvisk:

Jag har inte igång speciellt mycket, den segar ner iaf. När jag kopierar saker mellan hårddiskarna blir datorn ofta seg också.

Nej jag förstår ju så klart att jag inte blir tvungen att köpa ny, men om jag känner mig själv rätt så brukar jag ångra mig när jag köper "lite halvtaskiga" saker.

Okej, men köp en ssd som du känner dig nöjd med, så att du inte måste byta upp senare;)

Men som en skrev ovanför, nån gigabyte mer ram så ska det nog gå snabbare:)
sånt grafikkort som du har, har jag en av också ( msi ):)

Om du har tid och lust, kan du ju ta och byta system disk, det kan nog göra det lite snabbare också:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Du kommer at märka prestanda ökning med 4gb ram. Men, minnen du köper nu, kan vara ej kompatibel med ny burk. Så du kaster bort pengar. Titta på tradera / marknaden här efter begagnade grejer.

Typ :
http://www.sweclockers.com/annons/56522-dator-saljesbytes-mot...
+
http://www.sweclockers.com/annons/56616-gigabyte-460-1gb

3000 spenn, om du hittar en billig Q9400 nån gång, poof, så har du en dator som funkar til diablo 3.

Btw. gfx kortet kostar 1000 spenn ny, så du kan pruta deg ned enda mer 6-700 spenn.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Du kommer at märka prestanda ökning med 4gb ram. Men, minnen du köper nu, kan vara ej kompatibel med ny burk. Så du kaster bort pengar. Titta på tradera / marknaden här efter begagnade grejer.

Typ :
http://www.sweclockers.com/annons/56522-dator-saljesbytes-mot...
+
http://www.sweclockers.com/annons/56616-gigabyte-460-1gb

3000 spenn, om du hittar en billig Q9400 nån gång, poof, så har du en dator som funkar til diablo 3.

Btw. gfx kortet kostar 1000 spenn ny, så du kan pruta deg ned enda mer 6-700 spenn.

Köpte 2x2gb minne av en kille här på swec. Får se om det blir någon skillnad, borde få hem dom i veckan nu. Minnena är 800MHz, dom förra jag hade va 667MHz. Funkar det att jag sparar 2x512 av dom gamla eller ska jag bara använda dom två nya?

Permalänk
Medlem

Om du har olika hastighet på minnena kommer all minnen i regel gå på samma hastighet som de som är långsammast.

Jag tippar på att 4gb 800mhz blir bättre än 6gb på 667 (PC2-5300)!

PC2-5X00: DDR-SDRAM-minnesmodulen arbetar på 667 MHz och använder DDR-266-kretsar, 5.333 Gbyte/s bandbredd
PC2-6400: DDR-SDRAM-minnesmodulen arbetar på 800 MHz och använder DDR-333-kretsar, 6.400 Gbyte/s bandbredd

Permalänk

Blandar du 800 och 667 så kommer samtliga att köras i den lägre hastigheten, inget att rekommendera alltså

Jag själv märke en hejdlöst prestandavinst i just liknande tillfällen som du pratar om, och i å med att växlingsfilen blir så enormt mycket snabbare så fungerar det bra även fast minnet tar slut.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat en SSD, absolut inget annat som är värt att lägga pengar på i den burken.
En SSD-disk ger en massiv prestandaboost för browsers med många flikar (vilket jag gissar att du har öppna iom det tar som du säger "flera minuter" att starta firefox).

Allting annat som ens kan passa i den burken får du ju slänga när du skall uppgradera datorn senare, så kör på ssd definitivt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Då kastar jag ut dom gamla stickorna!

Skrivet av JBE:

Jag hade skaffat en SSD, absolut inget annat som är värt att lägga pengar på i den burken.
En SSD-disk ger en massiv prestandaboost för browsers med många flikar (vilket jag gissar att du har öppna iom det tar som du säger "flera minuter" att starta firefox).

Allting annat som ens kan passa i den burken får du ju slänga när du skall uppgradera datorn senare, så kör på ssd definitivt.

Jag håller med, ska jag lägga några "riktiga" pengar på något så blir det en SSD. Men ett par gamla minnen gjorde inte speciellt ont i plånboken.

Dock så har jag inte många flikar på firefoxen, startar bara med startsidan.. vilket jag iofs tänkt ändra på. Men problemet med seg start är som sagt när jag utför någon aktivitet som tex packar upp en fil eller flyttar något mellan C och någon annan hårddisk.

Permalänk
Medlem

Vi har samma grafikkort.

Jag försökte spela BC2 på allra lägsta grafik och upplösningen 640x480. Det gick... men med drops ner till en bildruta i sekunden

Permalänk
Medlem

Fyller man upp sitt ramminne blir datorn genast EXTREMT långsam... Detta är för att när minnet är fullt används hårddisken som lagringsutrymme för de som inte får plats... En hårddisk är MYCKET långsammare än ramminnet... även en SSD disk är EXTREMT långsam i dessa sammanhang. Med ditt minne trots att datorn inte är ny så är maximal överföringshastighet 6400 MB/s... en bra SSD har 300 MB/s i överföringshastighet... en varnlig hårddisk kanske ligger på 50 MB/s.

När du öppnar ett program så ska du förutom att flytta växlingsfiler fram och tillbaka hela tiden även läsa in programkoden... och då tar de flera minuter.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gris:

Vi har samma grafikkort.

Jag försökte spela BC2 på allra lägsta grafik och upplösningen 640x480. Det gick... men med drops ner till en bildruta i sekunden

Så länge jag håller mina 125fps på quake3 är jag nöjd.. tills D3 kommer.
BC2 lirar man på PS3! Kan inte ens föreställa mig att flyga helikopter utan två joysticks

Skrivet av Vasadu:

Fyller man upp sitt ramminne blir datorn genast EXTREMT långsam... Detta är för att när minnet är fullt används hårddisken som lagringsutrymme för de som inte får plats... En hårddisk är MYCKET långsammare än ramminnet... även en SSD disk är EXTREMT långsam i dessa sammanhang. Med ditt minne trots att datorn inte är ny så är maximal överföringshastighet 6400 MB/s... en bra SSD har 300 MB/s i överföringshastighet... en varnlig hårddisk kanske ligger på 50 MB/s.

När du öppnar ett program så ska du förutom att flytta växlingsfiler fram och tillbaka hela tiden även läsa in programkoden... och då tar de flera minuter.

Låter som att det kan göra nytta med lite mer minne då! Trevligt.

Permalänk
Skrivet av JBE:

En SSD-disk ger en massiv prestandaboost för browsers med många flikar (vilket jag gissar att du har öppna iom det tar som du säger "flera minuter" att starta firefox).

Annars så finns ju alltid BarTab till Firefox...
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/bartab/

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7