De bästa och mest prisvärda skärmarna i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tanken är att när nya arbetsrummet är klart är 2st U2410 framför mig och sen nån mer skärm.. men två såna i pivotläge ute till höger och vänster vore ju inte tokigt

Tiden går och U2410 är fortfarande bäst?

Händer det ingenting på skärm sidan?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jukkis:

Tiden går och U2410 är fortfarande bäst?

Händer det ingenting på skärm sidan?

Utvecklingen av bildskärmar går (som tur är) lite långsammare än andra komponenter.

Dessutom har jag redan en U2410 på skrivbordet och jag tänkte det kunde vara lämpligt med en likadan "kompis" till den. 27" och 30" blir lite för stort för min smak.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Suverän sammanställning Jonte! Har själv läst på om monitorer de senaste veckorna och hittade till slut till denna tråd, tycker verkligen att du har lyckats ringa in de mest intressanta!

Har själv kommit fram till att jag vill ha en 24" 1980x1200, helst VA men det kanske kanske blir en IPS... nåt tag...

Permalänk
Medlem

Tänkte höra vilka skärmar man kan köra eyefinity med som inte behöver några displayportar. Och vad för adapter man behöver då !

Visa signatur

Sambadi dad aj juice two no

Permalänk

Två nya frågeställningar samt Asus PA246 tillfogade till listan
Asusskärmen ska vara så gott som identisk med Dell U2410, men kan fås en dryg femhundring billigare.
Samtidigt så har Asus gett skärmen en riktigt bra pixelgaranti (noll lysande subpixlar gissar jag på, det är så Dells garanti är på vissa skärmar)

Såg även att Komplett tagit in lite för många Eizo EV2333 i grått, och chocksänkt dessa till 2500kr!

F: Finns det några program för att förbättra funktionaliteten när man kör med flera skärmar?

Finns två välkända program vid namn Displayfusion och Ultramon .

F: Funderar på att köpa en kalibrator för att få mer korrekta färger, vad ska man satsa på?

Tyvärr är merparten av det som finns på marknaden till överkomliga priser av skiftande kvalité.
De flesta kalibratorer/kolorimetrar fungerar inte alls tillfredsställande med wide-gamut-skärmar, alltså skärmar med en bredare färgrymd än normalt.
Vill man verkligen förvissa sig om att skärmen och även skrivaren, scannern visar helt korrekta färger måste man nästan införskaffa en spektrafotometer, dessa har inga problem med större färgrymder.
Den billigaste, vanligaste modellen är EyeOne Pro, den kostar dock cirkus 10k i grundutförandet, utan möjlighet att profilera scanners och skrivare. Är man med i någon fotoklubb eller har flera bekanta med samma intresse kan man alltid satsa på att äga en gemensamt.
När det gäller vanliga kolorimetrar så är det bästa valet DTP94, som inte tillverkas längre men fortfarande går att få tag på på sina håll. Den har lägst avvikelser mellan olika exemplar samtidigt som proffstillverkaren Quatos programvara har korrigeringstabeller så att den fungerar bra med wide-gamut-skärmar.
Finns att få tag på genom tyska affärer.)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11036109']Två nya frågeställningar samt Asus PA246 tillfogade till listan
Asusskärmen ska vara så gott som identisk med Dell U2410, men kan fås en dryg femhundring billigare.

Så vitt jag förstår finns det inget game mode i Asusen och den får därför högre input lag än U2410. Av den anledningen skulle jag hellre köpa ZR24W (som har lägst input lag av dessa skärmar) eller U2410.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Suverän sammanställning Jonte! Har själv läst på om monitorer de senaste veckorna och hittade till slut till denna tråd, tycker verkligen att du har lyckats ringa in de mest intressanta!

Har själv kommit fram till att jag vill ha en 24" 1980x1200, helst VA men det kanske kanske blir en IPS... nåt tag...

Tack!

Tyvärr är det som du antagligen kommit fram till väldigt svårt att hitta en VA-skärm med hederliga 1920*1200. Några utgångna Eizomodeller lär väl finnas att få tag på här och var, men helt billiga är de ju inte. Samsung tillverkar tyvärr inte längre några riktiga PVA-paneler, utan bara billighetsvarianten cPVA i 20- resp. 23-tum.
Kanske du borde satsa på två skärmar istället? En cPVA med grym svärta och en IPS?

Skrivet av KAJJ4N:

Tänkte höra vilka skärmar man kan köra eyefinity med som inte behöver några displayportar. Och vad för adapter man behöver då !

Hmm... framkommer inte det?
Nej, inte i mitt inlägg men om du kikat i Eyefinitytråden här intill så hade du sett att det behövs en aktiv adapter. Rent teoretiskt kan du köra med skärmar som bara har HDMI, men då får du mecka med ytterligare en adapter för att byta kontakt från DVI till HDMI.
Du kan med andra ord köpa nästan vilken skärm som helst.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av kol:

Så vitt jag förstår finns det inget game mode i Asusen och den får därför högre input lag än U2410. Av den anledningen skulle jag hellre köpa ZR24W (som har lägst input lag av dessa skärmar) eller U2410.

Aha, så kanske det var.
Men det är ju å andra sidan inget problem för de flesta människor..

HP ZR24 ska "bjuda" på mycket mer white glow och dessutom missar man wide-gamut-möjligheten, om man nu lockas av överdrivna färger.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11036109']
Såg även att Komplett tagit in lite för många Eizo EV2333 i grått, och chocksänkt dessa till 2500kr!

Är den trevlig att ha att göra med eller? Tänkte ta och byta min nuvarande skärm (LG 17" börjar kännas lite litet, skulle vara trevligt att kunna se på film i 1920*1080 istället för 1280*1024) men jag kan inte särskilt mycket om skärmar. 2500 svenska riksdaler är en brinnande maxgräns.

Permalänk
Medlem

Jag gillar 19" icke ws skärmar 1024x768 upplösning.

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på Eizos EV2333WH. Jag spelar i princip inte alls, men skulle ändå gärna vilja få någon uppfattning om hur illa det är. I de recensioner jag har skummat igenom nämns det att mörka partier som förflyttas snabbt över skärmytan lämnar spår efter sig, så pass tydligt att det rent av skulle kunna vara ett problem när man kikar på film.

På förekommen anledning har jag alltså letat efter klipp som illustrerar nämnda fenomen på tuben, utan framgång. Allt som slutar på *-pva verkar vara flera år gamla klipp, som dessutom inte visar det jag vill se. Om någon har sett ett sånt klipp, vore jag tacksam för en länk.

Permalänk
Medlem

jag e i 27" tankar o funderar på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=713005

vill ha lite synpunkter mm hade jag uppskattat

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

jag har tankar kring dessa två skärmar http://www.inet.se/artikel/2203147/benq-tft-24-xl2410t-120hz-... , http://cdon.se/hemelektronik/asus_vg236he-13799917

Vilken anser ni vara bäst? hört att BenQ har fått väldigt mycket negativt pga bleeding / färgerna / ljusstyrkan? Någon som kan hjälpa mig ut ur djungeln ?

Permalänk
Avstängd

o jävlar vilket tråkigt område. känner mig helt vilse i allas tycke och tänk. :S

Sitter idag på LG Flatron skärm med 1280x1024 upplösning och äkta TFT TN panel
http://bebefore.com/lg-flatron-l1918s/
Inhandlad pga av att den var billigast i kompletts lista.

Tror ni att någon av skärmarna som listats har högre inputlag än denna?
Har inte störts utav inputlag på min nuvarande skärm över huvud taget och bryr mig således inte så mycket om det så länge det inte är mer, men jag tror inte att jag vågar köpa en skärm med högre input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

o jävlar vilket tråkigt område. känner mig helt vilse i allas tycke och tänk. :S

Sitter idag på LG Flatron skärm med 1280x1024 upplösning och äkta TFT TN panel
http://bebefore.com/lg-flatron-l1918s/
Inhandlad pga av att den var billigast i kompletts lista.

Tror ni att någon av skärmarna som listats har högre inputlag än denna?
Har inte störts utav inputlag på min nuvarande skärm över huvud taget och bryr mig således inte så mycket om det så länge det inte är mer, men jag tror inte att jag vågar köpa en skärm med högre input lag.

Tvivlar på att någon skärm du testar idag, såvida det inte är en apseg VA-panel kommer uppfattas som långsammare än din nuvarande skärn.