Permalänk
Medlem

Grafikkortet ligger på 112 C

Köpte nyligen Modern Warfare 2 och njuter av co-op uppdragen. Tråkigt nog så kör jag allt på minimum och upplösningen är satt till 800x600. Annars överhettar kortet och datorn stänger av sig.

Laddade ner CPUID HWMonitor och kollade tempen medans jag spelade. Som max låg grafikkortet på 112 grader Celcius, vilket jag antar är lite väl mycket. Har ett Radeon HD 4850 med passiv kylning. Kylningen i chassit borde vara ok, har ett Fractal Design Define R3 och en Noctua NH-U9B SE2 på CPUn.

Gjorde jag fel som köpte kort med passic kylning? Finns det någon inställning i CCC man kan göra, eller måste man ha en med fläkt om man vill spela?

Edit: Inne i windows ligger kortet på ca 78 grader.

Permalänk
Medlem

Ja om du vill spela med bra grafik så är det grafikkort med fläkt eller vattenkylning som gäller!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Hedersmedlem

sätt en tyst 120mm-fläkt över den passiva kylningen på grafikkortet med spännband så är problemet löst. Done ;). Bättre råd än så kommer du nog inte få.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

sätt en tyst 120mm-fläkt över den passiva kylningen på grafikkortet med spännband så är problemet löst. Done ;). Bättre råd än så kommer du nog inte få.

Jag har ett bättre råd: VATTENKYLNING

glöm det

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fronix:

Jag har ett bättre råd: VATTENKYLNING

Men 112C är lite varmt, säkert att det inte är något felkopplat eller något fel på grafikkortet?

Fast, är man intresserad av vattenkylning så har man ofta redan detta, eller så ställs frågan om vattenkylning redan från början i tråden. Det kanske är av intresse och jag kan vara ute och cykla, men troligast är nog att detta inte är så intressant för TS (TS får gärna rätta mig om jag är inne på fel spår). Tidskrävande men framförallt är det väldigt dyrt jämfört med att skaffa sig en 120mm-fläkt. 70 spänn för det ena alternativet och 1500kr för det andra.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast, är man intresserad av vattenkylning så har man ofta redan detta, eller så ställs frågan om vattenkylning redan från början i tråden. Det kanske är av intresse och jag kan vara ute och cykla, men troligast är nog att detta inte är så intressant för TS (TS får gärna rätta mig om jag är inne på fel spår). Tidskrävande men framförallt är det väldigt dyrt jämfört med att skaffa sig en 120mm-fläkt. 70 spänn för det ena alternativet och 1500kr för det andra.

Jag är intresserad av vattenkylning, och jag har inte det? Dessutom så svarade jag bara på vad du sa, inget annat. Men en 120mm-fläkt för 70kr är att rekommendera om du inte har tid/pengar att lägga ner på vattenkylning

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Vet inte om vattenkylning är aktuellt just nu, är det värt pengarna tycker ni?

Att fixa en fläkt kanske är det enklaste, hur går jag till väga för att sätta fast den? Vad för typ av spännband menar du?

Alternativet är ett grafikkort från grannen som har ett likadant, men känns dumt att köpa ett gammalt grafikkort när det är aktuellt med nytt när Skyrim kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

mitt grafikkort har legat på 120 c så jag använder mig lite av det rådet:)

Dock har den gått ned sedan chassibyte:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skizzet:

Att fixa en fläkt kanske är det enklaste, hur går jag till väga för att sätta fast den? Vad för typ av spännband menar du?

Alternativet är ett grafikkort från grannen som har ett likadant, men känns dumt att köpa ett gammalt grafikkort när det är aktuellt med nytt när Skyrim kommer.

Ska du lägga ner pengar på vattenkylning för ett 4850 är det faktiskt mycket bättre att köpa ett nytt och bättre grafikkort med en bra kylare.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skizzet:

Buntband, borde funka prima..

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är ju inte värt att köpa till det där kortet, tycker jag iaf. Smäll på en 120mm fläkt istället

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Majoriteten spelar nya spel på bra grafikinställningar UTAN vattenkylning. ^^
Smäll dit en 120mm fläkt och kanske en till för luft genomförning i chassit om det nu e dåligt.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

I en R3:a så kan man ju montera en fläkt på sidopanelen... Det borde räcka långt för att ge lite mer flöde över ett passivt grafikkort! Enklare än att buntbanda på en fläkt, men kanske inte riktigt lika effektivt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

precis som andra säger: buntband eller/och fläkt i sidoplåten

det kommer lösa ditt problem

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

mitt gpu ligger på runt 90c

Permalänk
Medlem

jag tänkte köpa en 120 mm fläkt till min gpu, och hittade ace fläktar...
Men har hört mycket negativt om doms nätagg är det samma med fläktarna?:)

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

jag tänkte köpa en 120 mm fläkt till min gpu, och hittade ace fläktar...
Men har hört mycket negativt om doms nätagg är det samma med fläktarna?:)

Fläktarna är det nog inget fel på

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Mina fläktar går på högvarv, typ 5-7000 rpm fast jag idle'ar i windows. vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

ta en akasa viper fläkt eller xigmatek fläkt skittysta å skitbra
annars kan du ta fractal design

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I en R3:a så kan man ju montera en fläkt på sidopanelen... Det borde räcka långt för att ge lite mer flöde över ett passivt grafikkort! Enklare än att buntbanda på en fläkt, men kanske inte riktigt lika effektivt.

Det borde fungera, jag har så med ett passivt 9800gtx+ och jag kan inte tänka mig att ett 4850 utvecklar mer värme än det kortet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det blir fläkt+buntband, känns väldigt low-tech, men funkar det så funkar det.

Är det fler här som löst problemet på detta vis? Klarar verkligen ett buntband 100+ grader?

Tredje gången jag skrev detta meddelandet... Blev kortare för varje gång. Snabbsvar ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skizzet:

Det blir fläkt+buntband, känns väldigt low-tech, men funkar det så funkar det.

Är det fler här som löst problemet på detta vis? Klarar verkligen ett buntband 100+ grader?

Tredje gången jag skrev detta meddelandet... Blev kortare för varje gång. Snabbsvar ftw.

jag försökte ta och sätta dit en fläkt, men pci platserna var i vägen:(

Men det ska nog klara sig med buntband:)

Visa signatur

Permalänk

R3an kräver en del chassifläktar rätt placerade för någorlunda bra luftgenomstömning, så har du bara de medföljande så testa med att ta av sidopanelen och kolla dina temps, om de droppar rejält så har du mest troligen inte tillräckligt bra luftflöde/genomströmning särskilt för ett passivt kylt graffekort IMHO.

I vilket fall som helst så testa fläkt+buntband på kortet som nämnts tidgare.

"Är det fler här som löst problemet på detta vis? Klarar verkligen ett buntband 100+ grader?"

Ja men med fläkt på så kommer väl tempen inte att vara 100+c ???

Lycka till!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte vara riktigt 100 grader där buntbanden sitter om du inte sliter bort kylflänsen och trycker ett buntband direkt på chipet, men gör inte det

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Det kommer nog inte vara riktigt 100 grader där buntbanden sitter om du inte sliter bort kylflänsen och trycker ett buntband direkt på chipet, men gör inte det

LOL!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Ja men med fläkt på så kommer väl tempen inte att vara 100+c ???

Det där låter som en utmaning.

Nej, förhoppningsvis inte, trött på att inte kunna spela. Ångrar verkligen att jag köpte en fläktlös, haft problemet länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skizzet:

Det där låter som en utmaning.

Nej, förhoppningsvis inte, trött på att inte kunna spela. Ångrar verkligen att jag köpte en fläktlös, haft problemet länge.

Du kan prova o pyta ut kylpastan, då kortet är några år är säkert den hård som sten o leder värme dåligt.

Ska man ha ett passivt grafikkort så måsta man ha ett riktigt bra ventilerat chassi.
Passiva highend kort som ditt var en gång i tiden blir varma är väll inget o rekommendera.

Jag har monterat en 90mm fläkt på ett 8600gts passivt kort jag hade, dock använde jag långa skruv som jag skruva fast i dom passiva kylflänsarna, om inte det går fungerar buntband alldeles utmärkt

Permalänk
Medlem

Har löst det med en tillfällig lösning:

Imageshack tyckte det var kul att rotera bilden...

Nere på 43 grader i windows. 77 utan.

Permalänk
Medlem

har ett 5750 silent(fläktlöst) klockat från orginal 700 MHz till 820MHz
och ligger på max 69C efter ett par timmars bfbc2 spelande enligt gpuz
enligt bios har jag legat på 72C som högst
med burken i signen nedanför
en artic cooling och en fractal design fläkt som insug
2 fractal design fläktar som utsugsfläktar
och scythe kama grand cross som cpu
du måste ha ganska dåligt flöde in din burk eller överklockat hårt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Skrivet av Skizzet:

Har löst det med en tillfällig lösning:

Imageshack tyckte det var kul att rotera bilden...

Nere på 43 grader i windows. 77 utan.

HAHA! Riktigt skön lösning