Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk

Min polare stod med en cykelpump Själv har jag filter vid alla insug, håller rent runt datorn ( i rummet ), tar o tvättar filterna lite då o då och då passar jag på att blåsa med en kompressor sen låter jag han stå utomhus i en halvtimma för o torka.
sen äre bara o köra igång Och förresten, jag körde dammsugare på min gammla dator i 3 år och d´är var absolut inga problem med det.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

tryckluft is the shit

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162572429 <- Funderar på att köpa en 35L/MIN, duger det eller behövs det mer?

Den där kompressorn är inte gjord för renblåsning utan snarare blåsa upp bollar och möjligtvis driva en airbrush, dessutom kan du inte ställa trycket på luften som kommer ut. Det behövs rejälare doningar med lufttank och en "luftpistol" Jag har en sån här på jobbet och den är kanon men det finns ju billigare varianter som gör jobbet också.

Sen står det i avsändarens text att han inte vill lägga ut massa pengar på en ESD-säker kompressor.. Finns det ens sådana? Vaddå, är luften som kommer ur en icke ESD-säker kompressor statisk?

Permalänk
Medlem

tryckluft eller gammal hederlig mejsel + lungkraft och dammtrasa is the shit!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Använder en gammal electroluxdammsugare som har blåsfunktion. Man flyttar bara slangen till utblåset, den blåser inte lika bra som tryckluft men duger långt för att blåsa ur en dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Träpuben:

Jag brukar dammsuga fronten samt synliga fläktar utanpå chassit sen blåsa rent ute i garaget med tryckluft :]
Fungerar för moi!

Jag välkomnar mig själv till klubben

Permalänk
Entusiast

Diska kylflänsarna.

Japp. Ni läste rätt.

Diska kylflänsarna!

Nu kanske ni höjer på ena ögonbrynet, rynkar pannan och är på väg att säga:
-"Men vänta nu???... kommer det inte att.."
Det beror på. Det är några detaljer att tänka på, så släng inte in kylflänsarna i diskmaskinen ännu (eller diskhon).
Läs vidare:

Det är kylflänsarna som skall rengöras i det här fallet. Det andra förutsätter jag att ni har gjort rent något sånär.
Se till att uppdatera "Sunt förnuft" till minst version 5.2 innan ni följer alla råden i den här tråden. Annars kan det gå riktigt illa.

Vad består en kylfläns av?
Metall. Aluminium och koppar i de flesta fallen.
Metaller oxiderar. Och dem oxiderar snabbare i vatten.
Men det är ingen fara. Kylflänsarna hinner inte oxidera (så mycket) under den korta perioden under vatten.
Det krävs att kylflänsarna är nersänkta i vatten dagar/veckor innan dem oxiderat märkbart.

Jag förutsätter att dem redan är avmonterade från moderkortet/processorn/grafikkortet/whatever redan.
Ta bort allt det elektriska och annat (såsom fläktar, sensorer och elektronik) som inte bör utsättas för vatten. Strippa ner kylflänsen så gott det går. I slutändan har man bara kylflänsen kvar.
Torka bort gammal kylpasta. Kylpasta är svårt att diska bort, så den måste bort innan.

Ta nu och diska den som om det vore vilket matredskap som helst. Helst för hand, men diskmaskin fungerar också.
Använd också diskmedel. Det hjälper mot damm och annat skit sitter fast.
Se till att skölja den några extra gånger under varmt/hett vatten. Se till att skölja bort eventuella diskmedelsrester från svåra utrymmen och se också till att kylflänsen är varm o gosig inför torkningen. Varm kylfläns hjälper eventuellt kvarvarande vatten att dunsta bort snabbare.
Ställ kylflänsarna på en handduk eller annat underlag som suger upp vatten, låt stå till dem är torra. Det borde inte ta mer än några minuter/timma.

Under tiden, rengör fläktarna efter konstens alla regler.
Jag skälv brukar skölja av fläktarna under rinnande varmt vatten direkt från kökskranen.
Ah! Jag märker att ni reagerar där.
Jo, ni har delvist rätt. Vatten och elektronik (i fläktens botten/centrum) går inte ihop.
Lugna ner er några metriska ton nu.

Det fungerar utmärkt att skölja även elektronik under vatten. Till och med med diskmedel.
Hemligheten ligger i att elektroniken MÅSTE vara snustorr innan man ens funderar på att koppla in det igen. Annars kommer mystiska saker (och den magiska röken) att komma ut ur datorn. Diskmedel MÅSTE sköljas bort noggrant från trånga utrymmen och framförallt underifrån chipsets och andra komponenter.

Jag har själv diskat hela moderkort i min egen diskho med diskborste och handdiskmedel med väl lyckade resultat. Dem lever än idag. Det ni! *stolt*
Se till att INTE använda diskmaskin till detta. ENDAST HANDDISK.
Jag avråder från detta, men ville bara tipsa om att det fungerar för dem vågade. Jag själv är erfaren med tillgång till speciell utrustning för elektroniktvätt.

Nog om det.
Tillbaks till kylflänsarna:

När kylflänsarna väl är torra, skaka dem några extra gånger. Slå dem försiktigt mot handflatan.
Om det fortfarande stänker ut lite vatten, låt den torka vidare. Om ni inte har tålamod att vänta, är en hårfön ett prima verktyg för att torka dem sista dropparna vatten ur kylflänsen.

Torr? Bra!
Montera ihop och återställ. Se till att fläkten är väl rengjord också innan ni monterar tillbaka den.

felstavvningar.
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har tillgodo att se bevis för at dammsugare har förstört någon dator. Jag har sett och hört många trovärdiga argument för at det är möjligt dock. Jag använder damsugare med plastmunstycke och inte full styrka, eller jo full styrka med ibland när jag glömmer bort att sänka.... Dessutom någon gång ibland tar jag och plockar alt ner så det är garanterat utan ström eller statisk laddning och torkar försiktigt med fuktad HÅRT urvriden microfibertrasa av den sorten som har mjuk stubb som hår ungefär inte som vävd tyg eller ser ut som en miniatyr av krulligt hår.. låter det sedan torka väl ett par timmar eller hjälper till med fön om det är bråttom. Jag har inte förstört en enda komponent på 18 år någonsin på det viset. Det är lite råttan i pizzan ute och går om försiktighetsåtgärder och så.... det är trots allt hårdvara som tål lätt rengörning om man inte utsätter det för metaller och flytande medans det har någon form av ström i sig.
Jag vet att många kommer anfalla mig för detta uttalandet, men så är det, jag har gjort detta i alla år och klarat mig bra... Jag har haft moderkort som överlevt läckage pga de inte var ledande när de blev utsatt för vätskan til och med.

Permalänk
Medlem

Jag kör med tryckluft till komponenterna + fläktar och även till tangentbordet för rengöring mellan knapparna. Har även ett "anti-statiskt skum" som jag sprutar i en luddfri trasa och torkar av tangentbordet med. Fungerar prima!

Permalänk
Medlem

För rengöring av fettfläckar och gammal kylpasta kan jag reka traditionsenlig norrländskt hembränt.
Annars rengörs datorn sällan, då det inte behövs.
Finns några knep för att slippa rengöra allt för ofta, allt för mycket.

* Ställ datorn högt, så slipper den det tungsta dammet. Damm samlas gärna och virvlas runt på golv och mattor när man går och slår. Ställa datorn på en låg pall kan göra mycket.
* Som tidigare nämnts, lufttäta alla insug utan damfilter och försök styra luften i chassit. Själv har jag tätat med vävtejp, allt utom tre utblås och två insug, varav man har dammfilter i två steg för insugen.
* Övertryck, om det går. Det minsta övertryck kan göra underverk.
* Pressa kall luft så högt ifrån som möjligt och ned i chassit. Hjälper långt för att hålla virveldammet ute.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Dammfilter håller ute de mesta av dammet. Annars brukar jag köra med dammsugaren för att ta bort de grövre dammet och sen använder jag bomullspinnar med lite aceton (för att få bort så mycket som möjligt av de finare dammkornen) för att rengöra kylflänsarna.

Tryckluft tar inte hand om dammproblemet utan flyttar de bara till nåt annat ställe, värst av allt upp i ansiktet.

Det allra bästa är att hålla rent i hela lägenheten och dammsuga golvet regelbundet. Det tillsammans med dammfilter gör att datorn håller sig ren invändigt väldigt länge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

jag kör tryckluft (kompressor på 5kW och ca 6kg/cm² tryck) (min far har en på jobbet som kan komma upp i nästan 30kg, blåser nog datorn i bitar om man blåser med den )
om jag inte har tillgång till det så blåser jag bara med ett 2-3mmØ järnrör (fungerar rätt bra det oxxå)

blir som nytt efter att man blåst med tryckluften (inte ett dammkorn kvar)

#1 kompressor
#2 tryckluft på burk
#3 blåsa med ett sugrör llr liknande
#4 blås utan något
||
#256 dammsugare

EDIT: ½OT man kan oxxå ha datorn i ett rum helt fritt från tyger m.m så har man inte ett dammkorn i datorn

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med tryckluft och det är sjukt bra, finns inte ett dammkorn kvar! Jag har också testat tryckluft på burk men det tyckte jag inte alls om då trycket i burken är speciellt högt.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Diskar också stora CPU-kylare och annat grisigt som man inte kommer åt på annat sätt, helt OK om allt får torka ordentligt före montage i lådan.

Blåsa med lungkraft funkar fint förutsatt att datorn är strömlös och får torka en stund innan nätkabeln sätts tillbaka.

Dammsugning med ett finger som distans på sugmunstycket och andra handen på chassiet är också ofarligt.

Det är för mycket skitsnack om hur farligt det är att göra rent datorer, tänk lite så är det inte konstigare än att städa i hemmet.

Tappade en transistorrradio i havet, dök och hämtade upp den, tog ur batterierna och lade den i en hink saltvatten (hade inget annat). Åtta-tio timmar senare sköljdes den ordentligt i handvarmt sötvatten och låg sedan i ett söderfönster i tre-fyra veckor.
Funkade sedan fint i många år därefter, skulle tro att de allra flesta slags elektronik funkar på samma sätt.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig utav en luftmadrasspump i alla år.
Betydligt billigare än burkluft/kompressor och ingen kondens.
Går att köpa för ca. 40-50 spänn.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

När jag gör rent grafikkort och kylflänsar så använder jag ett sugrör och blåser samtidigt som jag borstar med en fin pensel.
Det går bra tycker jag, men en hel dator med sugrör.....phu.
Däremot när man fixar en dator åt en som röker inne så sitter skiten som en gegga, och då får man använda topz och elektronikspray först.

Så du blåser i ett sugrör på elektroniska komponenter?
Hmm.. Jag som hade för mig att el och fukt inte gick bra ihop.. tar nog vattenslangen nästa gång

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Vad har du för konstiga referensramar?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
Det är en blåsbälg för att blåsa bort damm. Ett måste för varje fotograf för att blåsa ur damm ut kameran. Fungerar även fint på datorer.

http://www.chambersoflove.se/bdsm/medicinska-artiklar/laveman...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Så du blåser i ett sugrör på elektroniska komponenter?
Hmm.. Jag som hade för mig att el och fukt inte gick bra ihop.. tar nog vattenslangen nästa gång

Därför man har den avstängd och urkopplad och låter den vara av ett bra tag efter rengöringen så fukten avdunstar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

När jag bodde hemma var det farsans projektor, numera år det 232 bar dykflaska som får göra jobbet tar regulatorn och Purge knappen där jag behöver komma åt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Bara en vanlig cykelpump kanske funkar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Japp. Ni läste rätt.

Diska kylflänsarna!

Nu kanske ni höjer på ena ögonbrynet, rynkar pannan och är på väg att säga:
-"Men vänta nu???... kommer det inte att.."
Det beror på. Det är några detaljer att tänka på, så släng inte in kylflänsarna i diskmaskinen ännu (eller diskhon).
Läs vidare: "För mycket text..."

Det här är väl en alldeles utomordentligt tillkrånglad lösning på ett riktigt icke problem. Öppna chassit, ett djupt andetag eller två, blååååås. (om ni inte har en kompressor/luft på burk) Klart! Skurva ihop eländet och fortsätt lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

uuuugh posta gore sådär i titeln, man mår ju illa av att titta på det.

Tänkte exakt samma sak, seriöst Swec, det där är inte okej

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

kört dammsugarn på mina datorer och är inte speciellt försiktig. Efter 10 år funkar dem klockrent fortfarande. Man ska fan ha otur om man får statisk elektricitet eller suger upp komponenter, Då har man på tok för mycket damm i datorn och man skulle städat för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Blåser en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747 på tillräckligt eller måste man köpa något kraftigare i klalss med http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163205030 ?

Har säkert redan nämnts men kan någon tipsa om ett bra billigt fläktfilter som inte blockar luften så kraftigt? De som sitter på mitt Cooler Master Elite 430 är aldelles för stora hål i, sammet tar sig igenom utan problem. Haft datorn i 2 mån, börjar redan bli lite dammit i datorn. Städar i rummet 2ggr/mån...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid303:

Den där kompressorn är inte gjord för renblåsning utan snarare blåsa upp bollar och möjligtvis driva en airbrush, dessutom kan du inte ställa trycket på luften som kommer ut. Det behövs rejälare doningar med lufttank och en "luftpistol" Jag har en sån här på jobbet och den är kanon men det finns ju billigare varianter som gör jobbet också.

Sen står det i avsändarens text att han inte vill lägga ut massa pengar på en ESD-säker kompressor.. Finns det ens sådana? Vaddå, är luften som kommer ur en icke ESD-säker kompressor statisk?

Finns esd säkra kompressorer som har en massa filter och så att man inte får med en masa olja och andra partiklar i utblåset som du ska spruta på din dator.

Vi har en sådan oljefri kompressor på jobbet som det även sitter flera filter på att man vet att luften är 99.9% fri från skit men visst sånt är för företag som håller på med elektronik och kostar därefter också.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

På saker som inte är elektroniska i datorn kan man blåsa på, annars en pump som t.ex. cykelpump.

Med dammfilter blir det lättare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Det här är väl en alldeles utomordentligt tillkrånglad lösning på ett riktigt icke problem. Öppna chassit, ett djupt andetag eller två, blååååås. (om ni inte har en kompressor/luft på burk) Klart! Skurva ihop eländet och fortsätt lira.

Det fungerar, om det är lätt dammigt med damm som enkelt kan blåsas bort.
Annat lite "kladdigare" damm blåses inte bort så enkelt. och är datorn rejält stökig/dammig tar man ändå och städar ur den ordentligt med att monterar ur enklare / större detaljer.
Visst, vill man sitta med bomullstops och rensa en kylfläns i taget så är det också en hobby.

Så många datorer som man har uppgraderat och renoverat så är det enligt min mening mycket enkelt att ta ur kylflänsar, diska dem, göra det man skall med datorn(uppgradera/reparera/storstäda) och sätta ihop igen.

Du har inte varit i många fler datorer än din egen?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Kuufukuji:

Efter att ha öppnat chassit tar jag ett par djupa andetag och blåser bort skiten. Done!

Samma här, snurrigheten är bara en bonus

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Blåser en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747 på tillräckligt eller måste man köpa något kraftigare i klalss med http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=163205030 ?

Har säkert redan nämnts men kan någon tipsa om ett bra billigt fläktfilter som inte blockar luften så kraftigt? De som sitter på mitt Cooler Master Elite 430 är aldelles för stora hål i, sammet tar sig igenom utan problem. Haft datorn i 2 mån, börjar redan bli lite dammit i datorn. Städar i rummet 2ggr/mån...

Den första kan bara trycka in luft i t.ex bollar, den blåser alltså inget ut. Skillnad på något som trycker in luft och blåser in luft. Ungefär som en cykelpump, den blåser inte mycket luft men trycker in luft i däcket - de gör den.

Permalänk
Medlem

Komprimerad luft, finns ju inget annat val som är bättre

Visa signatur