Vilka Golv högtalare + förstärkare?

Permalänk
Medlem

Vilka Golv högtalare + förstärkare?

EDIT: Har inga som helst planer på golv högtalare längre. Istället blir det 2.1!

Hej.

Har i tankarna att införskaffa mig ett par golv högtalare. Problemet är att jag inte är den bästa på ljud och högtalare men vill ändå ha ett riktigt gött ljud för pengarna

Budgeten ligger på runt 10k då ska förstärkare och sladdar med. kan gå över om jag måste det. Jag köper gärna högtalarna på hifiklubben så att jag kan få höra på ljudet först.

Jag ska bara ha 2 st högtalare alltså inte 5.1 eller 7.1.

Det skall vara så bra ljud så möjligt. (Alla har olika smaker där, men motiver gärna vad du anser som bra ljud).

Bas vill jag även ha rejält av. Kanske uppgraderar till en baslåda i framtiden om jag tycker att den som redan finns inte räcker.

har kollat på cerwin vega, Dock så verkar dom inte vara att rekommendera enligt folk.

Tanken är att jag ska detta ljud riktigt länge. så ska inte ha något av sämre kvalitè

Permalänk
Medlem

Problemet med hifiklubben är dock deras dåliga utbud och överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Problemet med hifiklubben är dock deras dåliga utbud och överpriser.

Det är inget måste med hifiklubben men det skulle vara roligt att höra på ljudet före man köper

Har te.x fynda samma högtalare som hifiklubben. Några modeller?

Permalänk
Medlem

Kolla på Klipsch !

RF-62 eller RF-82 är det som passar din budget
Ordentligt med push, Bra balans, Spelar högt, Snabba och lättdrivna, Spelar hyfsat långt ner i registret.

Har själv RF-62 och jag är grymt nöjd, dem kan vara ganska skarpa i diskanten när man provlyssnar men när man har spelat in dem ordentligt så blir dem sjukt välljudande med bra balans och en grym respons!

Personligen gillar jag högtalare med hög känslighet, får musiken att låta så mycket mer levande, även om det i i vissa låtar kan framhäva lite högre bakgrundsbrus.

Stort plus är att du inte behöver speciellt stark förstärkare för att driva dessa högtalare!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Det är inget måste med hifiklubben men det skulle vara roligt att höra på ljudet före man köper

Har te.x fynda samma högtalare som hifiklubben. Några modeller?

Nä fynda har inte samma högtalare som hifiklubben.

Fynda har tex dessa.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4507
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4205

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Kolla på Klipsch !

Ordentligt med push, Bra balans, Spelar högt, Snabba och lättdrivna, Spelar hyfsat långt ner i registret.

Har själv RF-62 och jag är grymt nöjd, dem kan vara ganska skarpa i diskanten när man provlyssnar men när man har spelat in dem ordentligt så blir dem sjukt välljudande med bra balans och en grym respons!

Personligen gillar jag högtalare med hög känslighet, får musiken att låta så mycket mer levande, även om det i i vissa låtar kan framhäva lite högre bakgrundsbrus.

Stort plus är att du inte behöver speciellt stark förstärkare för att driva dessa högtalare!

Dom ser riktigt intressanta ut! tackar för tipset

Skrivet av oyegie:

Nä fynda har inte samma högtalare som hifiklubben.

Fynda har tex dessa.
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4507
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4205

ok tack för snabbt svar Vad vet du om dom högtalarna? är dom nånting att ha?

Permalänk
Medlem

Kolla även http://www.fyndborsen.se/index.php?stat=1 de har butik så du kan provlyssna och är oftast billigast, du kan dessutom begära anbud på det du plockar ihop (med andra ord få det billigare om de har mycket av varan på lager.)

Visa signatur

| Intel Core i7 920 @ 4.0ghz (1.35v C0/C1) | Corsair XMS3 1600Mhz x3 | Corsair w750HX | Coolermaster HAF 932 | XFX "XXX" 260GTX x2 (192core) | RAMPAGE EXTREME II | Corsair H50 | Släpbar: Asus ROG G53S

Folding Stats (Swec Top 700 Woho)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kahonda:

Kolla även http://www.fyndborsen.se/index.php?stat=1 de har butik så du kan provlyssna och är oftast billigast, du kan dessutom begära anbud på det du plockar ihop (med andra ord få det billigare om de har mycket av varan på lager.)

bara ett problem. lite för långt

Permalänk
Avstängd

Hej.

Har i tankarna att införskaffa mig ett par golv högtalare. Problemet är att jag inte är den bästa på ljud och högtalare men vill ändå ha ett riktigt gött ljud för pengarna

Budgeten ligger på runt 10k då ska förstärkare och sladdar med. kan gå över om jag måste det. Jag köper gärna högtalarna på hifiklubben så att jag kan få höra på ljudet först.

Jag ska bara ha 2 st högtalare alltså inte 5.1 eller 7.1.

Det skall vara så bra ljud så möjligt. (Alla har olika smaker där, men motiver gärna vad du anser som bra ljud).

Bas vill jag även ha rejält av. Kanske uppgraderar till en baslåda i framtiden om jag känner behov för det.

har kollat på cerwin vega, Dock så verkar dom inte vara att rekommendera enligt folk.

Tanken är att jag ska detta ljud riktigt länge. så ska inte ha något av sämre kvalitè

Du ska inte lyssna på vad folk tycker, ljud är individuellt och alla gillar olika slags ljud. Du sade att du gillar mycket bas, då är Cerwin Vega inget fel med det. Alla strävar inte efter att nå referens klass, dels eftersom det oftast är tråkigt att lyssna på och folk har sina personliga preferenser av åt vilket håll miss färgning på högtalaren ska gå, i ditt fall lite mer åt basen.

Det jag skulle vilja veta är hur stort rummet är? Ljudkälla? Vad lyssnar du på för musik?

Be om att få lyssna på VE-15F samt Concept 8 med C326, så du får höra skillnaden på baserna dels i de olika märkerna men också i modellen, för just basen som du påpekade är viktig. Lite över budget, men efter du lyssnat på de två be om att få lyssna på concept 6 vilket är lillebrodern så du får höra vad 2500kr gör för ljudet. Detta gäller HIFI-Klubben

Sen har du lite andra tillverkare, en vanlig konkurrent brukar vara Canton med sin canton 470 så du också borde lyssna på. Du ska inte lyssna på vad folk skriver, du ska ut och lyssna själv eftersom det är dina öron som ska tycka om det och inte någon annans.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Kolla på Klipsch !

Sitter med telefonen nu men påminn mig imorgon så ska jag berätta vad som inte stämmer i ditt inlägg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ut och lyssna, hade aldrig själv gått på Cerwin Vega, då hade jag istället köpt ett par stativ och en sub istället, det hade spelat skjortan av Cerwin Vega, dem spelar bara högt nothing more. Hade jag haft stålar hade jag lätt köpt något ur Dali ikon mk2 serie, lite över din budget, lyssnat på nya ikon6 och ikon2, förvånar mig inte ett dugg alls att dem har fått bra kritik i recensioner.

Permalänk
Avstängd

Fynda

Skulle helt klart valt ett 2.1 system för att få ett såpass balanserat system som möjligt.

Skulle valt detta från Fynda.se

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4560 och
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4504

Har Canton hemma, det är ett väldigt bra märke och håller höga mått!

Hoppas det kan hjälpa lite iallfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Sitter med telefonen nu men påminn mig imorgon så ska jag berätta vad som inte stämmer i ditt inlägg.

Wut ?

Har läst igenom mitt eget inlägg typ 72 gånger nu, hittar inget fel?

RF-62 var btw med i ett test i någon ljudtidning i januari till mars någon gång, vann gjorde de ju självklart!

Nu vill jag veta vad jag hittat på som är (not true) xD

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Du ska inte lyssna på vad folk tycker, ljud är individuellt och alla gillar olika slags ljud. Du sade att du gillar mycket bas, då är Cerwin Vega inget fel med det. Alla strävar inte efter att nå referens klass, dels eftersom det oftast är tråkigt att lyssna på och folk har sina personliga preferenser av åt vilket håll miss färgning på högtalaren ska gå, i ditt fall lite mer åt basen.

Jag har hört att Cerwin vega kan spela riktigt högt men saknar bra mellanregister. Så alltså låter dom skit?

Skrivet av MarkoV:

Det jag skulle vilja veta är hur stort rummet är? Ljudkälla? Vad lyssnar du på för musik?

rummet för tillfället är inte att vara stort. Men har tänkt att ha dessa högtalare i några år så om jag flyttar till hus nån gång så ska dom passa perfekt!

Ljudkällan kommer att gå från en dator samt en ps3.

Musiken jag lyssnar på är lite olika. Lyssnar en det på techno och harstyle men det beror helt på vilket humör jag är på.

Skrivet av MarkoV:

Be om att få lyssna på VE-15F samt Concept 8 med C326, så du får höra skillnaden på baserna dels i de olika märkerna men också i modellen, för just basen som du påpekade är viktig. Lite över budget, men efter du lyssnat på de två be om att få lyssna på concept 6 vilket är lillebrodern så du får höra vad 2500kr gör för ljudet. Detta gäller HIFI-Klubben

Sen har du lite andra tillverkare, en vanlig konkurrent brukar vara Canton med sin canton 470 så du också borde lyssna på. Du ska inte lyssna på vad folk skriver, du ska ut och lyssna själv eftersom det är dina öron som ska tycka om det och inte någon annans.

ska försöka komma iväg idag och lyssna

Skrivet av Ala_95:

Väntar spänt. dom högtalarna såg riktigt bra ut.

Skrivet av buddaz:

Ut och lyssna, hade aldrig själv gått på Cerwin Vega, då hade jag istället köpt ett par stativ och en sub istället, det hade spelat skjortan av Cerwin Vega, dem spelar bara högt nothing more. Hade jag haft stålar hade jag lätt köpt något ur Dali ikon mk2 serie, lite över din budget, lyssnat på nya ikon6 och ikon2, förvånar mig inte ett dugg alls att dem har fått bra kritik i recensioner.

ska lyssna på dess även! Är dock lite skeptisk till att det är 5 tums bas. får man ut samma tryck som en 8 te.x?

Skrivet av Shitpommfrit:

Skulle helt klart valt ett 2.1 system för att få ett såpass balanserat system som möjligt.

Skulle valt detta från Fynda.se

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4560 och
http://www.fynda.se/index.php?prodid=4504

Har Canton hemma, det är ett väldigt bra märke och håller höga mått!

Hoppas det kan hjälpa lite iallfall

Skulle gärna vilja ha "allt i ett" det känns mera optimalt men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Kolla på Klipsch !

Bra balans?
Spelar högt, det vet jag också att Klipsch gör. Har hört RF-82 och det var en mycket rolig högtalare.
Snabba?
Lättdrivna är dom, hög känslighet så man behöver inga monstereffekter för att spela högt.

Skrivet av Se33:

Det enda en högtalare med hög känslighet gör är att den är mer lättdriven. Ljudet blir inte mer levande för det. Och att högtalare med hög känslighet framhäver mer bakgrundsbrus är helt fel.

Skrivet av Se33:

Stark är ju alltid bra. Men man behöver inte flera hundra watt direkt. Många driver klipsch med rörförstärkare, det verkar vara en bra kombo.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Se33:

Kolla på Klipsch !

Du kan få förklara nått för mig i stället då:
skarpa i diskanten ?? menar du att de förändras oerhört mycket eller menar du att de har horndistorsion ? eller att de helt enkelt låter dåligt i största allmänhet

Hög känslighet framhäver bakgrundsbrus? vilket brus är det du menar här, det är oerhört viktigt att veta det, hög känslighet kan ev göra att man hör förstärkarens egenbrus, men kombinerat med dina tidigare skriverier om hård diskant så är det nog så att högtalaren har för mycket energi i diskanten, den verkar ju inte vara nån hifihögtalare enligt test http://hometheaterreview.com/klipsch-rf-62-floorstanding-loud... Klipch brukar inte räknas till hifi och inte den här modellen heller som det verkar. läser du här http://www.audioholics.com/reviews/speakers/floorstanding/201... så ser du att den inte får bra betyg, men att en del tycker den låter skol pga hängmattekaraktär, det är helt enkelt en ickehifihögtalre, men vissa gillar ju loudness och det är de som kör med sånt här ett tag tills de växer ur det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Bra balans?
Spelar högt, det vet jag också att Klipsch gör. Har hört RF-82 och det var en mycket rolig högtalare.
Snabba?
Lättdrivna är dom, hög känslighet så man behöver inga monstereffekter för att spela högt.

Det enda en högtalare med hög känslighet gör är att den är mer lättdriven. Ljudet blir inte mer levande för det. Och att högtalare med hög känslighet framhäver mer bakgrundsbrus är helt fel.

Stark är ju alltid bra. Men man behöver inte flera hundra watt direkt. Många driver klipsch med rörförstärkare, det verkar vara en bra kombo.

Observera orden PERSONLIGEN och KAN...

Snabba och lättdrivna är väl samma sak, vet inte hur jag ska förklara men hög känslighet gör att högtalarna reagerar snabbare, mindre massa i elementen = snabbare respons.

Rörförstärkare är ju drömmen, men det får nog vänta ett tag för mig!

Skrivet av mrqaffe:

Du kan få förklara nått för mig i stället då:
skarpa i diskanten ?? menar du att de förändras oerhört mycket eller menar du att de har horndistorsion ? eller att de helt enkelt låter dåligt i största allmänhet

Hög känslighet framhäver bakgrundsbrus? vilket brus är det du menar här, det är oerhört viktigt att veta det, hög känslighet kan ev göra att man hör förstärkarens egenbrus, men kombinerat med dina tidigare skriverier om hård diskant så är det nog så att högtalaren har för mycket energi i diskanten, den verkar ju inte vara nån hifihögtalare enligt test http://hometheaterreview.com/klipsch-rf-62-floorstanding-loud... Klipch brukar inte räknas till hifi och inte den här modellen heller som det verkar. läser du här http://www.audioholics.com/reviews/speakers/floorstanding/201... så ser du att den inte får bra betyg, men att en del tycker den låter skol pga hängmattekaraktär, det är helt enkelt en ickehifihögtalre, men vissa gillar ju loudness och det är de som kör med sånt här ett tag tills de växer ur det.

Och vad spelar det för roll om högtalarna är klassade som hifi eller inte ?

Jag rekommenderade TS en tillverkare som gör högtalare som låter riktigt bra men samtidigt kan användas till partaj och dylikt.

Ska leta fram tidningen där jag läste ett test där Klipsch vann mot dyrare högtalare med denna mäktiga Hifi klassning...

Jag är inte så kunnig att jag kan säga mer om bruset men precis som Ala_95 bör du också notera KAN...
Och det är bara vad jag blivit lärd, är detta fortfarande tokfel så påpeka gärna det

EDIT: diskanten i Klipsch RF-62 är samma som är dimensionerad för RF-82, alltså blir det en stark diskant i RF-62an som innan dem spelats in kan vara lite väl stark.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För de pengarna skulle jag personligen kolla in XTZ, låter som ett skitmärke för den oinvigde, men uj vilka högtalare. Riktigt bra element, filter och lådkonstruktion. De har även mycket potenta 2-kanalsförstärkare.

Problemet vad jag ser är att din budget är lite för liten, du har inte möjlighet att spara någon månad till? Tröskeln då en högtalare börjar bli bra är runt 7000kr enligt mig. Då har du bara 3000kr över till förstärkaren vilket är lite lågt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

För de pengarna skulle jag personligen kolla in XTZ, låter som ett skitmärke för den oinvigde, men uj vilka högtalare. Riktigt bra element, filter och lådkonstruktion. De har även mycket potenta 2-kanalsförstärkare.

Problemet vad jag ser är att din budget är lite för liten, du har inte möjlighet att spara någon månad till? Tröskeln då en högtalare börjar bli bra är runt 7000kr enligt mig. Då har du bara 3000kr över till förstärkaren vilket är lite lågt.

jag Kan gå över 10k Det är dock osäkert när jag kommer att skaffa högtalarna så jag kommer att ha lite mera pengar att gå på i vilket fall

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Cerwin vega kan spela riktigt högt men saknar bra mellanregister. Så alltså låter dom skit?

Nu har jag inte hört XLS-serien, men är de som gamla CLS är de bra.
VE-serien hade jag undvikt dock, jag tror att de flesta baserar sin åsikt om CW på just VE-serien av någon anledning.
NAD är trevligt ihop med CW, gå in på HiFi-klubben och provlyssna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Provlyssna lite på både 2.1-system med stativare+sub och 2.0-system med golvare i din prisklass först. Vissa gillar det ena mer än det andra. I lägre prisklasser brukar 2.0-system vara klart att föredra för musik p.g.a. billiga subbasars dåliga följsamhet i musik (speciellt i techno), men för 10k går det att få in en hyfsad sub för 4k, stativare för 3k och förstärkare för 3k. Men golvhögtalare utan sub för 7k låter nog lite bättre till det mesta, trots att basen ofta har lite mindre tryck.

ska lyssna på dess även! Är dock lite skeptisk till att det är 5 tums bas. får man ut samma tryck som en 8 te.x?

Var förr av inställningen att stora basar är ett måste i högtalaren. Har dock med tiden ändrat mig då jag insåg att en välbyggd högtalare med 6,5" bas kan ge både mer och betydligt följsammare bas än billiga modeller med 2*10" basar, speciellt vid vanliga lyssningsvolymer. Stora baselement kräver ofta mer av förstärkaren för att vara riktigt följsamma till musik och jag uppfattar ibland att såna kan vara "segstartade" och kräva ganska höga volymer innan de vaknar till liv, men det är min egen uppfattning.

Hifiklubben har ganska bra priser på denon, så deras förstärkare kan vara ett alternativ. Jämför gärna med deras Nad- och cambridge-förstärkare. De är alla ganska bra i instegsprisklassermna och har alla lite olika ljud. Någon av dom kanske passar dig bra. Vet inte vad mer du har för butiker nära dig, men någon elgiganten kanske finns? De brukar ha yamaha-stärkare som har en del instegsmodeller som vissa är väldigt förtjusta i.

Högtalarutbudet är ofta lite litet på hifiklubben dock. B&W ligger nog över din prisklass, men dali concept 6 kanske passar dig. Försök dock ta dig någon annanstans för att provlyssna på lite annat först.

Cerwin vega skulle jag undvikit helt. De duger bara för att spela högt på, och vill man bara det så får man nog mer för pengarna om man satsar på ett riktigt PA-system.

Se till att också ha ett hyfsat ljudkort. Det kan göra stor skillnad i stereo-system. De billigare modellerna i asus xonar-serie duger nog bra dock.

Till sist kanske du också borde tänka på om du behöver lägga 10k på ljudanläggning. För många är ljudskillnaden marginell jämfört med ett billigare system, ex.vis. http://www.fynda.se/index.php?prodid=4115 eller http://www.fynda.se/index.php?prodid=4235 . De ger nog båda ett bra ljud som duger för de flesta utan att behöva uppgraderas närmaste tiden och ger pengar över till något annat skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Snabba och lättdrivna är väl samma sak, vet inte hur jag ska förklara men hög känslighet gör att högtalarna reagerar snabbare, mindre massa i elementen = snabbare respons.

Vart hittar du mms-värdet på elementen i den högtalaren? Jag tror inte det är några magiska siffror, snarare normalt. Det finns annat än mms som avgör känsligheten. Högkänsliga högtalare är inte bättre än lågkänsliga högtalare. Det är bara olika. Mina 4" full-range har 3.82g mms och en känslighet på 86db/1w/1m. 3.82g är väldigt väldigt lite (bra) och högtalarna har ett otroligt bra transientsvar men känsligheten är rätt så låg ändå.

Skrivet av Se33:

Ska leta fram tidningen där jag läste ett test där Klipsch vann mot dyrare högtalare med denna mäktiga Hifi klassning...

Då kan man ju fråga sig vad det var för folk som testade, vad dom gillar för ljud och vad det var för förstärkare osv.

Skrivet av Se33:

EDIT: diskanten i Klipsch RF-62 är samma som är dimensionerad för RF-82, alltså blir det en stark diskant i RF-62an som innan dem spelats in kan vara lite väl stark.

Nu vill jag inte att detta ska låta som något personligt påhopp men du verkar inte ha så bra koll på högtalarbygge. Att den är dimensionerad för storebrodern med större baselement betyder inte att diskanten är "starkare" eller har högre känslighet för det.
Jag undrar varför du tror att diskanten skulle vara "starkare" för att den även sitter i storebrodern RF-82?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Se33:

Rörförstärkare är ju drömmen, men det får nog vänta ett tag för mig!

Jag är inte så kunnig att jag kan säga mer om bruset men precis som Ala_95 bör du också notera KAN...
Och det är bara vad jag blivit lärd, är detta fortfarande tokfel så påpeka gärna det

Snabba och lättdrivna är inte samma sak, jag vet inte riktigt vad du menar med snabba, men jag antar att du menar att basen ska vara bra? Det har mycket med grupplöptid och akustik att göra, väldigt lite med verkningsgrad. och om man har resonanser i basen kan den upplevas som snabbare om man dämpar bort dem, med tex en parametrisk eq.

Rörförstärkare till lågt pris ger generellt väldigt dålig bas, ett väldigt varmt ljud, men det har inget med hifi att göra, självklart finns deet bra rörförstärkare, men inte några billiga som funkar för allmänt bruk, men till vissa specifika högtalare kan de funka, annars så är tex audio research stora slutsteg oerhört bra, men de låter definitivt inte som det folk förknippar med rörljud. jag har lyssnat på 600W steget som idag heter 610t, det är en oerhört bra förstärkare oavsett vad man jämför med, men priset blir löjligt, du kan få ett transistorsteg billigare med samma prestanda.

Vilken nivå ett element ger i diskanten bestämms av filterkonstruktionen, man dämpar nivån på i princip alla diskanter i filtret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har vart och lyssnat på lite olika högtalare nu! Dock så var cerwin vega slutsålt som kunde inte lyssna på dom.

lyssnade på någon B&M dock var dom inget för mig. låg runt 11k

Dali concept 6 var alldeles för klena för mig. kunde inte spela högt nog utan att det lät illa.

Dali concept 8 var bättre. Dom klarade ännu högre musik men när det var väldigt högt så skrek bara ljudet i min öron.

Dali Lektor 8 var imprencip perfekta! fylligt ljud och mjukt skönt perfekt för mig. Jag kände basen dunka i kroppen men tycker ändå att det var för lite:P Men ska man bo i lägenhet ett tag så är det perfekt.

kunde dock inte lyssna på Daki ikon 5 MK2 eller Ikon 6 MK2.

allt drevs med en Nad c275

Lyssnade även med en C356BEE på Lektor 8 dock så upplevde jag då inte lika rent ljud samt att det sprakade lite.

Ser ut som jag går över budget en del men får väl bli så. 17 994kr

eller har jag något annat att satsa på?

Skrivet av mudde:

Provlyssna lite på både 2.1-system med stativare+sub och 2.0-system med golvare i din prisklass först. Vissa gillar det ena mer än det andra. I lägre prisklasser brukar 2.0-system vara klart att föredra för musik p.g.a. billiga subbasars dåliga följsamhet i musik (speciellt i techno), men för 10k går det att få in en hyfsad sub för 4k, stativare för 3k och förstärkare för 3k. Men golvhögtalare utan sub för 7k låter nog lite bättre till det mesta, trots att basen ofta har lite mindre tryck.

2.1 undviker jag.

Skrivet av mudde:

Var förr av inställningen att stora basar är ett måste i högtalaren. Har dock med tiden ändrat mig då jag insåg att en välbyggd högtalare med 6,5" bas kan ge både mer och betydligt följsammare bas än billiga modeller med 2*10" basar, speciellt vid vanliga lyssningsvolymer. Stora baselement kräver ofta mer av förstärkaren för att vara riktigt följsamma till musik och jag uppfattar ibland att såna kan vara "segstartade" och kräva ganska höga volymer innan de vaknar till liv, men det är min egen uppfattning.

Ska kolla närmare på det när dom får in mera högtalare

Skrivet av mudde:

Hifiklubben har ganska bra priser på denon, så deras förstärkare kan vara ett alternativ. Jämför gärna med deras Nad- och cambridge-förstärkare. De är alla ganska bra i instegsprisklassermna och har alla lite olika ljud. Någon av dom kanske passar dig bra. Vet inte vad mer du har för butiker nära dig, men någon elgiganten kanske finns? De brukar ha yamaha-stärkare som har en del instegsmodeller som vissa är väldigt förtjusta i.

jag har Elgiganten, mediamarkt och lite till tror jag. ca 2 mil till Västerås.

Skrivet av mudde:

Se till att också ha ett hyfsat ljudkort. Det kan göra stor skillnad i stereo-system. De billigare modellerna i asus xonar-serie duger nog bra dock.

Har planer på att skaffa en D2x till min nya dator som jag ska köpa. Sen ska jag köra via ps3an också.

Skrivet av mudde:

Till sist kanske du också borde tänka på om du behöver lägga 10k på ljudanläggning. För många är ljudskillnaden marginell jämfört med ett billigare system, ex.vis. http://www.fynda.se/index.php?prodid=4115 eller http://www.fynda.se/index.php?prodid=4235 . De ger nog båda ett bra ljud som duger för de flesta utan att behöva uppgraderas närmaste tiden och ger pengar över till något annat skoj.

Ljudet får kosta det det kostar bara jag är nöjd och att det inte är aldeles för dyrt

Permalänk
Medlem

Vad kul med mer 2 kanal !

Som någon sa innan XTZ, deras 2 kanals reciever D3 är nog den bästa start man kan ha i hifivärlden för pengarna. Möjlighet till class A, en bra dac och gott om kraft. XTZ har flera kombinatior av högtalare som passar utmärkt men jag hade nog tittat åt andra håll.

Den högtalare som imponerade på mig mest förra året var Monitor Audio RX-6 samt RX-8.
Har du möjlighet så lyssna på dom.

Ett roligt men lite riskabelt tips kan vara att bege sig in i DIY-träsket, alternativt begagnat träsket.
Eftersom audiofilers vanligaste tillstånd "besatt av uppgraderingsdjävulen" finns väldigt fina produkter till bra priser. Ta en titt på rehifi.se eller hifitorget.se där har jag tidigare handlat med stor framgång

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Vad kul med mer 2 kanal !

mer 2 kanal? vad menar du med det?

Skrivet av Doofus:

Som någon sa innan XTZ, deras 2 kanals reciever D3 är nog den bästa start man kan ha i hifivärlden för pengarna. Möjlighet till class A, en bra dac och gott om kraft. XTZ har flera kombinatior av högtalare som passar utmärkt men jag hade nog tittat åt andra håll.

vart hittar man XTZ högtalare?

Skrivet av Doofus:

Ett roligt men lite riskabelt tips kan vara att bege sig in i DIY-träsket

Mvh Doof

nja skippar nog det

Permalänk
Medlem

mer 2 kanal? vad menar du med det?

vart hittar man XTZ högtalare?

nja skippar nog det

Jag uttrycker bara min glädje över att det kommer mer välljud ur dom svenska hemmen, hittills har hemmabion slagit på bred front, tillsammans med sattelitsystem och sub för allt mellan himmel och jord. Dessa plastiga, undermåliga, billiga, äckliga högtalare och kombinerade lösningar har förstört båda musikproduktion och musikens kvalite generellt !

XTZ hittar du nog främst hos fyndbörsen, det jag hört hittills har gjort mig främst intresserad av deras förstärkare (Class-A 100 D3) och inte deras högtalare. Ta hem en förstärkare och prova, har för mig dom har en buy and try filosofi som gör det enkelt att skicka tillbaka varor du inte är nöjd med.

Diy kräver nog ett väldigt starkt intresse samt en mindre verkstad. Jag förstår absolut dom som avstår !
Annars är som sagt Rehifi.se ett trevligt ställe där du kan få mycket hjälp.

Det du borde göra är att försöka låna hem så mycket utrustning som möjligt att lyssna på hemma i ditt rum. Hifiklubben brukar vara väldigt tillmötesgående och låna ut högtalare och förstärkare över en dag eller två, detta kanske ger dig bättre perspektiv än att hoppa mellan de olika butikerna.

Mvh Doof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jag uttrycker bara min glädje över att det kommer mer välljud ur dom svenska hemmen, hittills har hemmabion slagit på bred front, tillsammans med sattelitsystem och sub för allt mellan himmel och jord. Dessa plastiga, undermåliga, billiga, äckliga högtalare och kombinerade lösningar har förstört båda musikproduktion och musikens kvalite generellt !

XTZ hittar du nog främst hos fyndbörsen, det jag hört hittills har gjort mig främst intresserad av deras förstärkare (Class-A 100 D3) och inte deras högtalare. Ta hem en förstärkare och prova, har för mig dom har en buy and try filosofi som gör det enkelt att skicka tillbaka varor du inte är nöjd med.

Mvh Doof

Tack för ett mycket bra svar! ska se vad jag kan göra.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt med ljud, gå till hifiklubben till att börja med och bilda dig en uppfattning. Cambridge 740 verkar bra iaf.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

kom iväg till Media markt och lyssnade på Klipsch RF-82 samt RF-62. Rf-82 var riktigt intressanta! Högtalarna var inte inspelade så dom var riktigt vassa på högre toner. Runt 7000 har jag för mig att dom låg.

Dom hade även rf-82II inne men inte framtagna. Killen som jag pratade med sa att på dom nya så var bara membranet utbytt till nåt bättre men det var ingen skillnad på ljudet, stämmer det?

Det lutar åt RF-82. Vilken förstärkare ska man ha? vill gärna ha en så att man kan styra basen direkt via en "pinne"