Permalänk
Avstängd

Spillde ut en energy drink över datorn

Jo jag har min dator stående på golvet brevid mitt skrivbort, jag satt och spelade och slog ut med armarna (när jag blev dödad) jag hade en energy drink stående på skrivbordet och den åkte ut över datorn, jag hade dock tur och tror inte att det kom något i den stora 140mm fläkten på toppen av chissit.
Jag öppnade datorn och tittade om jag kunde se något spillt, det gjorde jag inte.
Men jag oroar mig dock att det kan ha kommit in energy drink på min komponenter, som jag missat.
Vad händer om det skulle vara lite spill, kommer datorn gå sönder när som helst då?

Mvh: en "nojig" kille, som datorn betyder allt för

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk

jag hade inte rekomenderat att använda datorn tills du fått bort allt ledande, dvs energy drink i detta fallet,då det skulle kunna ledande... elektronikrengörning´s spray kanske?

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk

jag skulle ha låtit den stå utan inkopplad el i någon/några dagar så att du är säker på att du inte har någon som helst fukt i den. Vätska är det värsta som kan hända en dator ( har en kompis som fick sin bärbara förstörd av en läckande colaflaska i väskan).

Tror dock inte att det skulle vara någon fara att köra efter att det torkat, nåja om det börjar lukta bränt så får du självklart kolla en extra gång, men det är ju bara sunt förnuft som gäller då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av soulblade:

jag hade inte rekomenderat att använda datorn tills du fått bort allt ledande, dvs energy drink i detta fallet,då det skulle kunna ledande... elektronikrengörning´s spray kanske?

Jag loggade ur mitt spel, stängde av datorn och öppnade chassit för att se om det var något spill (men jag kunde inte se något)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

Jag lät datorn stå avstängd ca: 1 timme.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Antielefant

Om du vill vara HELT säker på att datorn är energidrycksfri;

Plocka ut moderkortet (och det som sitter på moderkortet). Det som kan ta skada av ytfukt är nämligen moderkort, grafikkort och RAM-minnen. Lägg moderkortet, RAM-kretsarna (ja, ta loss dem), och grafikkortet på en skärbräda av trä, träskrivbord el dyl (inte metall eller plast) och låt dem ligga på torkning över natten. Har du en jättestor klump till processorkylare kan du eventuellt ta bort den, men det borde inte behövas.

Har du en bordsfläkt eller dylikt kan du använda den för att få lite luftflöde över komponenterna (torkar fortare då).

Imorgon när du vaknar bör all eventuell inläckt energidryck ha torkat bort och antagligen lämnat efter sig spår som ser ut som intorkat socker (vit-gul beläggning), hittar du något sådant så torkar du bort det med en tops och antingen kemiskt ren bensin eller elektronikrengöring. Låt torka igen och sedan bör du vara fit for fight igen.

Och för allt i världen - flytta in datorn under skrivbordet. Det är nästan omöjligt att spilla energidryck genom en skrivbordsskiva.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

peta på komponeterna nära hålet om det är klettit.. för det är ju socker i energydrycken och vattens så du bör kunna se det med ficklampa och känna om det "fastnar" när du petar på det.. om du är orolig så får du demontera hela skiten och kolla, eventuellt tror jag destilerat vatten på de platser det finns läsk... dock inte säker på detta du får söka ;P

Visa signatur

Citera!

Permalänk

okej, borde inte vara några problem, sålänge du inte har något synlig skvätt eller liknande så är changsen mini minimal.. har själv "bakat" grafikkort dvs tvättat kortet under rinnande vatten , ugnen och MYCKET elektronikrengörning och fungerat perfekt. så håll koll på armarna och energy dryckerna i framtiden och ta gärna en extra titt me ficklampa eller liknande för att se ev det minsta skvett om du nu är osäker
/ Soulblade

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Tänder du datorn och det börjar lukta energy dryck då borde du stänga av och följa dessa råd ovan för.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av PlexGear:

Tänder du datorn och det börjar lukta energy dryck då borde du stänga av och följa dessa råd ovan för.

Tänder han datorn och det börjar lukta energidryck är datorn antagligen skrot. Tänk innan du skriver.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft igång datorn i runt 4 timmar (efter olyckan) men ska jag alltså ta bort allt från moderkortet och låta det stå över natten?

Edit: så här såg ut: alltså drickan åkte ur, men jag kunde inte se några spår av vätska åkt ner i fläkten. (för då borde man väl se spår av vätska som cirkulerat runt?)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Hedersmedlem

Energidryck.... Ni hittar alltid på nya sätt att klocka en dator

Om du är nojig får du väl plocka isär datorn och titta. Dvs. ut med allt och sedan montera ihop den igen. Skiter det sig ändå har du iaf. gjort vad du har kunnat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Och för allt i världen - flytta in datorn under skrivbordet. Det är nästan omöjligt att spilla energidryck genom en skrivbordsskiva.

LOL, mitt chassi sticker ut 5cm utanför hörnbordet, och jag har ALLTID stenkoll på var jag ställer mina glas, hällre att glaset står på vänsterKANTEN av bordet, så om jag stöter till så går det i golvet, istället för att det slås över tangentbordet (Logitech G19).

Att ha glas framför tangentbordet är det dummaste man kan göra, för där flyger det alltid saker. Skulle det i värsta fall hända för mig så skulle jag kasta mig bakåt, flyga ner under bordet och slita ur strömkabeln direkt, skiter i allt annat står det 10 glas på bordet så kan dom flyga åt helvete bäst dom vill.. Sedan inspektera noga på komponenterna, ev använda hårfön/hårtork och blåsa varmt så fukten försvinner, alternativt låta datorn stå i x antal timmar, men vem orkar det..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240