Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knashatt:

Du har inte tänkt så långt att dessa filer som AV- programmet markerar som smittat faktiskt har varit smittade?

Den erfarenhet jag har om AV är att dom flesta gratisalternativ är dom AV som stör och krånglar mest.
Har kört med NOD32 i många år nu och anser att det är nog det absolut minst påverkbara av dom alla för där märker man aldrig av det. Jag HAR blivit smittad i alla fall två gånger under en 10 års period.

Båda gångerna räddade AV mjukvaran mig. 2:a ggn var en fil från en seriös sida. Viruset var så nytt att dom flesta AV-mjukvaror inte alls kände av det. Men NOD32 var lite före sin tid med hur den söker filerna så den förstod att det var något fel och tog in filen till karantän. Den kunde inte radera den eller laga den.
Skickade mail till ESET och dom bad mig stänga av NOD32 och backa ner filen. Mailade filen till dom.
Tog ca 2 timmar så fick jag mail tillbaka att jag skulle uppdatera NOD32 manuellt (gör ju oftast det vid start av datorn) och efter det så kunde den t.o.m. laga filen.

I min värld är AV absolut ett måste. Visst, det är EXTREMT liten risk att smittas. Men den gången man smittas så är man så otroligt glad att man hade AV.
Jämför med bilkörning... Inte vill man riskera sitt liv bara för att man anser det är "jobbigt" med säkerhetsbältet.

Det har varit flertal tillfällen som AV-företagen gjort ordentliga blunders och orsakat mer skada just på grund av falska träffar.
Det har funnits artiklar om dessa allvarliga falska träffar, som till och med slagit ut viktiga servrar, men tyvärr försvinner dessa artiklarna en efter en.
Om man är duktig med google, kan man säkert hitta kopior på dem.
Som sagt: Jag har själv fått ett fullt friskt operativsystem utslaget på grund av att AV-programmet ville flytta på en vital DLL-fil.

Jag står fortfarande för det: Risken för smitta är inte stor nog att överväga risken att få sitt system utslaget på grund av AV-företagets överdrivna jakt på skadlig kod.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Självklart kör man anitivirusi windows, där finns så mycket skräp. Däremot slipper ubuntu den skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det har varit flertal tillfällen som AV-företagen gjort ordentliga blunders och orsakat mer skada just på grund av falska träffar.
Det har funnits artiklar om dessa allvarliga falska träffar, som till och med slagit ut viktiga servrar, men tyvärr försvinner dessa artiklarna en efter en.
Om man är duktig med google, kan man säkert hitta kopior på dem.
Som sagt: Jag har själv fått ett fullt friskt operativsystem utslaget på grund av att AV-programmet ville flytta på en vital DLL-fil.

Jag står fortfarande för det: Risken för smitta är inte stor nog att överväga risken att få sitt system utslaget på grund av AV-företagets överdrivna jakt på skadlig kod.

Jag kan bara minnas en enda gång det var något AV som just skadade OS:et, tror det var Norton om jag inte minns helt fel.

Vad tror du hade hänt om den stora majoriteten hade tänkt som dig och skitit i AV? Helt ärligt nu, vill att du svarar på detta. Och jag pratar inte bara om hemanvändare utan även alla företag, alla webbhotell, alla mailservrar etc. Vad hade hänt då tror du?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Vad många inte verkar förstå är att antivirus har som huvuduppgift att förhindra virus från att sätta sig i datorn från första början, om ett virus oförhindrat satt sig i systemet så kan det vara svårt för ett antivirus att både hitta det och ta bort det. Så att skriva något i stilen med: "Har inte haft antivirus i över x-antal år och nu när jag instalerar ett och scannar så hittar den inget, alltså är antivirus bs" är fullkomligt idiotiskt.

Då jag saknar djupare kunskaper så får jag lita på ditt ord.

Duger argumentet "har använt antivirus i flera år men den har aldrig varnat för något (förutom när jag medvetet hållt på med riskabla filer)"?

Vill då bara visa på att påståenden om att man "inte klarar sig utan antivirus" är något överdrivna. Då antivirus idag är gratis och knappast drar någon prestanda så är det bara dumt att inte ha ett.

Permalänk
Medlem

Kör med Microsoft security essentials. Gratis och bra. Tro det eller ej.
Finns ingen anledning att inte köra ett gratis AV. Inte direkt så att det är ivägen eller stör som andra antivirusprogram. Tvärtom så stör det mer när Windoze gnäller på att man inte har ett AV installerat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knashatt:

Jag kan bara minnas en enda gång det var något AV som just skadade OS:et, tror det var Norton om jag inte minns helt fel.

Vad tror du hade hänt om den stora majoriteten hade tänkt som dig och skitit i AV? Helt ärligt nu, vill att du svarar på detta. Och jag pratar inte bara om hemanvändare utan även alla företag, alla webbhotell, alla mailservrar etc. Vad hade hänt då tror du?

Vissa utsatta punkter skall självfallet köra antivirus.
Vad jag menar är min egen situation och hur jag tänker som enskild användare. inte för hela världen.
I mitt fall har skador från virus varit mindre än skadorna från AV-programmen.

I slutändan: Anse aldrig att ens dator är säker oavsett hur bra AV-program man kör. Ha ALLTID en backup uppdaterad och tillgänglig på viktiga data.
Med det i åtanke, anser jag, för mitt bruk, att AV-programmen orsakar mer strul än vad det är värt.
Tiden jag lägger ner på att installera,justera,underhålla och annat fix med antivirusprogrammen är långt utöver tiden jag behöver på att återställa infektioner och sköta om backup.

Ett tillfälle slogs mitt OS ut totalt av AV-programmet.
Ett annat tillfälle slogs mitt Openoffice ut av AV-programmet. Garanterat ingen infektion där.
Vid ett tillfälle ansågs några av mina egna bash-script på min filserver vara infekterade. Fick sätta dem till undantag för dem var garanterat inte infekterade.

Återigen: för min del, för mycket strul med Norton/Avast/NOD32 med flera för att vara värt det i längden.

Observera att jag starkt rekommenderar antivirusprogram på utsatta punkter såsom servrar och liknande, även om serverns operativsystem (Linux/Mac/Proprietära) inte kan drabbas. Där handlar det om att hindra virus från att spridas.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

jag kör bara Microsofts egna, Security Essentials. Det räcker och är gratis och faktiskt jävligt bra. (Det är gratis och det syns aldrig (kommer aldrig upp massa spam å skit). Så, jag är skitnöjd. Datorn är säker och jag slipper få massa notifieringar.

Jag är en sån som är skitglad sålänge allt körs i bakgrunden, bara jag får bestämma vad som körs i bakgrunden.

Permalänk
Inaktiv

Har kört Avast i uppåt 10 år nu.
På dessa 10 åren har jag blivit drabbad av virus typ...en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Får man virus så har man gjort något dumt själv, till exempel gått in på någon dum hemsida. Det finns inget magiskt som gör att du får malware bara du kopplar in datorn i nätverksuttaget, vilket vissa verkar tro.

Hört talas om IP-virus ? De attackerar slumpmässiga IP-adresser. Utan skydd blir du angripen den dagen de råkar prova ditt IP-nummer. Bara en tidsfråga.

För övrigt: Jag brukade besöka MMO-champion.com varje dag när jag lirade WoW. En dag så länkades en trojan in genom cross-site scripting över en reklam-banner. Det var INTE en dum sida eller porrsida, och det var enbart tack vare mitt AV som jag klarade mig.

Så man bör nog ändå ha någon form av AV. Eller ännu hellre, köra Linux.

Permalänk
Medlem

Finner ingen anledning till att inte köra med något AV.
Jag har skummat igenom svaren här och ett av argumenten till att inte ha något AV är att det segar ner datorn. Det känns dock som ett väldigt gammalt argument. Visst, för 10 år sedan när precis allt med datorer gick långsamt så kanske ett AV drog ner på prestandan men det är inget jag har märkt på ett flertal år.

Bättre att ha ett till program installerat på datorn som gör det lite säkrare än att inte ha det och chansa på att det "aldrig händer mig"

Permalänk
Medlem

Antivirus är ju mer eller mindre ett måste om man har känslig info på datorn eller kopplar upp sig till sin Internet-bank omsänder. Inte för att jag haft några problem med virus eller liknande otyg på senaste så är den där gnuttan av extra säkerhet väldigt betryggande.

Comodo Internet Security var mitt klara val innan senaste versionen buggade ut (hänt två gånger nu efter uppdateringar). Testar nu Panda Cloud Antivirus och märker knappt av att det är installerat. En panda i aktivitetsfältet är nog allt som syns av det.

Permalänk
Medlem

Bästa virusskyddet är förnuftet!
Jag använder antivirus men egentligen hade jag kunnat vara utan de senaste 7 åren, för inte en enda gång har jag fått nån virusvarning under den tiden. Men jag kommer fortsätta använda för det känns bra att ha en extra försvarslinje.

Men lita aldrig blint på att ett program ska skydda dig! Använd förnuft och undvik "tveksamma" sidor. Surfar man blint omkring och litar på sitt antivirus kommer man nån gång råka ut för nåt som det missar. Inget antivirusprogram är 100%

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Rör man sig på säkra sidor och är den som inte laddar ner, speciellt på Pirate Bay och liknande sidor, så har man inget större behov av ett antivirusprogram. Men jag kör på med NOD32 för att vara på den säkra sidan och har gjort de i flera år, och de funkar toppen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vissa utsatta punkter skall självfallet köra antivirus.
Vad jag menar är min egen situation och hur jag tänker som enskild användare. inte för hela världen.
I mitt fall har skador från virus varit mindre än skadorna från AV-programmen.

I slutändan: Anse aldrig att ens dator är säker oavsett hur bra AV-program man kör. Ha ALLTID en backup uppdaterad och tillgänglig på viktiga data.
Med det i åtanke, anser jag, för mitt bruk, att AV-programmen orsakar mer strul än vad det är värt.
Tiden jag lägger ner på att installera,justera,underhålla och annat fix med antivirusprogrammen är långt utöver tiden jag behöver på att återställa infektioner och sköta om backup.

Ett tillfälle slogs mitt OS ut totalt av AV-programmet.
Ett annat tillfälle slogs mitt Openoffice ut av AV-programmet. Garanterat ingen infektion där.
Vid ett tillfälle ansågs några av mina egna bash-script på min filserver vara infekterade. Fick sätta dem till undantag för dem var garanterat inte infekterade.

Återigen: för min del, för mycket strul med Norton/Avast/NOD32 med flera för att vara värt det i längden.

Observera att jag starkt rekommenderar antivirusprogram på utsatta punkter såsom servrar och liknande, även om serverns operativsystem (Linux/Mac/Proprietära) inte kan drabbas. Där handlar det om att hindra virus från att spridas.

Detta var ett bättre svar!
Nu är du lite mer förklarande att det handlar om din personliga sits, inte att alla andra ska skita i AV.

Det enda jag reagerar på är att du verkar hålla på "installera,justera,underhålla och annat fix"...???
Jag har installerat NOD32 en gång då jag installerade Windows 7 64 bits för något år sedan. Sedan dess har jag inte ens sett det, rört det eller konfat det.
En annan gång jag installerade det var när jag installerade Vista för många år sedan.
En 3:e gång var Windows XP, och det var under XP-tiden jag blev infekterad dom två ggr jag tog upp som exempel.
Från Vista slutade jag vara inloggad som administratör och i.o.m. det är det miljoner ggr så säkrare att använda Windows. Tyvärr tror jag väldigt många som sitter med tex Windows 7 som fortfarande är inloggad som administratör.

Så vad du håller på med när du "installera,justera,underhålla och annat fix" är för mig totalt obegripligt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av PeeWee90:

Det bästa antiviruset är "Common sense". Det drar ingen prestanda och slöar inte uppstarten av datorn alls! Behöver aldrig uppdateras, är helt gratis och är fullt portabelt!

Helt sant där. Man kan säga att majoriteten av varje virus som infekterar datorer beror på att man har ignorerat detta. "It's a PEBCAK problem (Problem Exists Between Chair and Keyboard)".

Själv kör jag NOD32 ver 4 samt UAC för alla .EXE filer. Annars så håller jag koll på systemet och när något dyker upp som inte stämmer eller när jag tycker det är dags för saken så installerar jag om systemet, uppdaterar allt och ser till och återsälla med alla inställningar och program. Sen är det bara bra och inte öppna en .EXE som man har tankat som ligger några hundra MegaByte åvanför vad det ska vara.

Win7 Ultimate btw.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Som många säger här är det oftast common sense när det gäller säkerhet vare sig man kör Mac Linux Windows. Körde 1år utan antivirus och installerade sedan nod32 som jag hade på andra datorn, den hittade inga virus alls förutom några varningar på cookies som man kunde lätt tömma.

Sedan skall ni veta att bara för att ni har antivirus inte vara för säkra på att ett virus inte drabbar er. En sak som ofta händer är att man blir allt för säker på programmet, men en sak skall ni veta är att antivirus programmen är alltid ett eller flera steg bakom programmeraren som skapar viruset. Den hittar bara virus som finns i databasen så det krävs att den uppdateras flera gånger i timmen om man skall hålla koll på de flesta. Det är inte alltid att de har alla signaturer heller vilket är bra att komma ihåg. Vill någon verkligen hacka dig så kommer de lyckas för eller senare. Ett annat stort problem är false positive som händer mycket ofta, där användaren sedan blir blind och klickar ok hela tiden.

När vi pratar om Linux är saken den att det är svårare att infectera. 99% av alla program man tankar kommer från software repositories där bara kontrollerade applicationer har tillgång vilket sänker chansen för virus ganska rejält eftersom så få drar ner filer från random sites. Därefter så ligger problemet sedan att en user alldrig har "root" access som standard vilket gör att programmet inte kan skriva eller kopiera sig till system mappar så som autostart etc. En annan sak är att Linux inte tittar på filnamnet för att komma på vad den gör, den skiter om du har .exe .jpg .png den kontrollerar filen http://linux.die.net/man/1/file

Idag finnst det runt 900 virus till Linux där de ofta är värdelösa eller kräver root. Argumentet för att Linux är litet funkar inte enligt mig eftersom om ni kollar på serversidan och superdatorer så är det helt andra siffror som gäller.Hur kommer det sig att ingen skulle försöka ge sig på dem? Beats me.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Better safe than sorry. Ja jag använder ett antivirusprogram. Kör Microsoft Security Essentials och är mycket nöjd med det.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Sen systern min fick virus som totalt tog över av google bilder på blossa glögg så har jag använt norton.. så ja för antivirus.

haha! viruset gjorde vad?

Permalänk

Kör med panda antivirus går utmärkt för mig ialf.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Jag kör Avast gratisversion just nu, trots att mina datorer inte fått ett endaste virus dom senaste tio åren. Det tar så lite prestanda och det känns som en extra säkerhet. Jag testade att köra lite benchmarks med AV på och av, var ingen skillnad alls i resultat, bara pyttelite längre uppstartstider med AV på, lika bra att ha det på en modern dator - även om det kanske är liten risk att råka ut för något.

Jag ser förståss även alltid till att operativsystemet är uppdaterat via win upd.

Sen kör jag Firefox med adblock och noscript också, känns ganska säkert.

Jag använder även Zonealarm, kanske inte den bästa mjukvarubrandväggen, men den känner av när program vill nå ut. Tycker den verkar bättre än windows egen iaf. Sitter även bakom en hårdvaru-router.

Har även Malwarebytes, Spybot-S&D, Spywareblaster samt Windows egna "windows defender" installerat. Uppdaterar och kör dom ganska sällan dock ( förutom windows defender som går via windows update ).

Jag försöker också ha lite koll på vilka processer som kör och har stängt av en del onödigt skräp ( Har 36 processer igång med bara OS, Zonealarm( firewall ) samt Avast igång på win7 - aktivitetshanteraren inräknad. )

Men det viktigaste är ju sunt förnuft, som många redan nämnt

Man klarar sig självklart utan antivirus om man vill, men personligen tycker jag man lika gärna kan köra nå´t gratisprogram, eftersom det tar så lite prestanda. Lite alu-hatt kan man väl få ha

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

det skulle ju inte vara första gången det är virus i den typen av filer

Nej, det har du rätt i. Men borde inte samma program som varnar för programmen även varna för dem efter en installation? Anubis svarade negativt på dem med. Det jag ville visa var hur som helst att min C-del inte är påvisad infekterad, och att det är skit bakom spakarna som är problemet med de flesta installationer utav skadlig kod.

Skrivet av Knashatt:

Jag kan bara minnas en enda gång det var något AV som just skadade OS:et, tror det var Norton om jag inte minns helt fel.

Vad tror du hade hänt om den stora majoriteten hade tänkt som dig och skitit i AV? Helt ärligt nu, vill att du svarar på detta. Och jag pratar inte bara om hemanvändare utan även alla företag, alla webbhotell, alla mailservrar etc. Vad hade hänt då tror du?

http://www.idg.se/2.1085/1.312895/datorkaos-i-hela-sverige
Till detta har som jag tidigare skrivit KIS6 hållit på att döda mitt XP 4 gånger under två år. Det blev en del googlingar på kasperskys hjälpforum. Även Spy Sweeper som jag tidigare skrev om har segat ned min dator till Amigatiden.

Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11060210']Jag kör Avast gratisversion just nu, trots att mina datorer inte fått ett endaste virus dom senaste tio åren. Det tar så lite prestanda och det känns som en extra säkerhet. Jag testade att köra lite benchmarks med AV på och av, var ingen skillnad alls i resultat, bara pyttelite längre uppstartstider med AV på, lika bra att ha det på en modern dator - även om det kanske är liten risk att råka ut för något.

Jag ser förståss även alltid till att operativsystemet är uppdaterat via win upd.

Sen kör jag Firefox med adblock och noscript också, känns ganska säkert.

Jag använder även Zonealarm, kanske inte den bästa mjukvarubrandväggen, men den känner av när program vill nå ut. Tycker den verkar bättre än windows egen iaf. Sitter även bakom en hårdvaru-router.

Har även Malwarebytes, Spybot-S&D, Spywareblaster samt Windows egna "windows defender" installerat. Uppdaterar och kör dom ganska sällan dock ( förutom windows defender som går via windows update ).

Jag försöker också ha lite koll på vilka processer som kör och har stängt av en del onödigt skräp ( Har 36 processer igång med bara OS, Zonealarm( firewall ) samt Avast igång på win7 - aktivitetshanteraren inräknad. )

Men det viktigaste är ju sunt förnuft, som många redan nämnt

Man klarar sig självklart utan antivirus om man vill, men personligen tycker jag man lika gärna kan köra nå´t gratisprogram, eftersom det tar så lite prestanda. Lite alu-hatt kan man väl få ha

Som du var jag för några år sedan. Nu har jag helt vänt i den frågan.

Permalänk
Medlem

Att surfa utan ett antivirusprogram är lika dumt som att ha oskyddat sex med ett okänt fruntimmer.
Själv använder jag MSE.

Permalänk
Medlem

Jag anser att antivirusen ger datorer sämre prestanda än vad virus själv ger, keyloggers bryr jag mig knappt om eftersom de lösenord jag använder är till sidor som är försumbara, det gör helt enkelt inget om jag blir av med det. Till banken har jag en papperslapp med koder, till battle.net så har jag authenticator vilket gör allting otroligt svårt för de som vill åt mina grejer som jag int vill bli av med

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk

Folk verkar tro att det enda sättet man får virus på är genom skumma sidor. Att enbart vara uppkopplad utan en tillräckligt bra brandvägg betyder att du riskerar att bli infekterad.

Sen är anti-virus bra att ha om man är så pass okunnig att man redan har fått virus som man måste ta bort.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

Jag anser att antivirusen ger datorer sämre prestanda än vad virus själv ger, keyloggers bryr jag mig knappt om eftersom de lösenord jag använder är till sidor som är försumbara, det gör helt enkelt inget om jag blir av med det. Till banken har jag en papperslapp med koder, till battle.net så har jag authenticator vilket gör allting otroligt svårt för de som vill åt mina grejer som jag int vill bli av med

Skulle förstå om du hade en dator från 97 att datorn får sämre prestanda. Men säga så med datorn du har i sign? Har du 1GB i ram eller?

Oftast har de flesta 4-8gig i ram, det påverkar så himla lite.. Kör med NOD, finns säkert andra AV som tar mer av datorn..
Installera NOD så får du se det gör inte så mycket skillnad

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Intressant att se att folk kör NOD32 än, det var ju bara fyra år sen det var riktigt bra.

Finns en rad med AV som kräver mindre och de flesta där ute är bättre på att hålla datorn ren.

Vem hade trott att Norton skulle bli en av de minst krävande för några år sen?

Permalänk
Medlem

Jag har Norton och tycker att det funkar perfekt. Varje dag nar jag kollar statistiken på norton så står det att den har blockat någonting som vill ha åkomst till processdata... Bara for att man har antivirus betyder det inte att man är helt säker. Man ska fortfarande vara försiktig med vad man håller på med. Det finns mycket som inte antivirus upptäcker. Jag är nästan aldrig inne på konstiga sidor. Laddar aldrig ner någonting konstigt, bara drivers och uppdateringar och grejer. På företagets sidor. Fast jag laddade ner en låt en gång. Första gången jag laddar ner någonting som man inte är helt säker på att det är en låt. Jo, då får man ett f*cking virus som kallas "facemoods". Egentligen är det ett program som man gör smileysar med, så ja vette fan hur jag kunde få det när jag skulle ladda ner en låt.. Aja, den bytte hemsidan till deras egen och satte ut en j*vla massa reklam överallt. Jag körde minst 10 st sökningar då viruset segar ner internet med minst 200%. Jag sökte runt på viruset också. Enligt vissa gjorde det bara det jag skrivit tidigare. Enligt andra är det ett spionprogram. Efter 3 veckor, så lyckades jag äntligen få bort viruset. Jag spenderade säkert 6 timmar sammanlagt för att få bort det.

Jag säger bara att ett virusskydd är starkt rekomenderat även om man inte gör något skummt. Det gör inte jag men har fått 2 st intrångsforsok på 1 år och ganska många "åkomst till processdata/traddata", även om man har Mac. Virus utväcklas allt mer och mer. Jag rekomenderar Antivirus till alla, oavsett operativsystem...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Man ska ha antivirusprogram. Dock behöver man aldrig, enligt min åsikt, betala för ett. Det är att slänga pengarna i sjön. I pity the fool som betalar för Norton. (eller använder det över huvud taget) Gratisversionerna är så bra idag för gemene man att man klarar sig alldeles utmärkt. Jag kör Aviras gratisversion och har aldrig haft ett virus.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som många säger här är det oftast common sense när det gäller säkerhet vare sig man kör Mac Linux Windows. Körde 1år utan antivirus och installerade sedan nod32 som jag hade på andra datorn, den hittade inga virus alls förutom några varningar på cookies som man kunde lätt tömma.

Sedan skall ni veta att bara för att ni har antivirus inte vara för säkra på att ett virus inte drabbar er. En sak som ofta händer är att man blir allt för säker på programmet, men en sak skall ni veta är att antivirus programmen är alltid ett eller flera steg bakom programmeraren som skapar viruset. Den hittar bara virus som finns i databasen så det krävs att den uppdateras flera gånger i timmen om man skall hålla koll på de flesta. Det är inte alltid att de har alla signaturer heller vilket är bra att komma ihåg. Vill någon verkligen hacka dig så kommer de lyckas för eller senare. Ett annat stort problem är false positive som händer mycket ofta, där användaren sedan blir blind och klickar ok hela tiden.

När vi pratar om Linux är saken den att det är svårare att infectera. 99% av alla program man tankar kommer från software repositories där bara kontrollerade applicationer har tillgång vilket sänker chansen för virus ganska rejält eftersom så få drar ner filer från random sites. Därefter så ligger problemet sedan att en user alldrig har "root" access som standard vilket gör att programmet inte kan skriva eller kopiera sig till system mappar så som autostart etc. En annan sak är att Linux inte tittar på filnamnet för att komma på vad den gör, den skiter om du har .exe .jpg .png den kontrollerar filen http://linux.die.net/man/1/file

Idag finnst det runt 900 virus till Linux där de ofta är värdelösa eller kräver root. Argumentet för att Linux är litet funkar inte enligt mig eftersom om ni kollar på serversidan och superdatorer så är det helt andra siffror som gäller.Hur kommer det sig att ingen skulle försöka ge sig på dem? Beats me.

Nu dillar du väl ändå lite i nattmössan, finns MASSVIS med local root exploits till linux som mycket väl går att bygga in i virus, och vipps så har du bytt kontext till root. Och bara för att ubuntu har inaktiverat root by default så betyder det inte att alla andra distar har det

Själv kör jag utan antivirus och har gjort i flera år, jag ruttnade när jag inte fick skriva mina assemblerprogram i fred utan att nod skulle in och bråka på mig..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

En fråga bara; Jag har en dator och är rädd om den. Sen har familjen en annan dator. På samma nätverk. Som ingen bryr sig ett dugg om virus eller något. är det större risk att jag får virus om de som är på den andra datorn bara skiter i allt och får virus eftersom vi är på samma nätverk?

Visa signatur

C>++