Hjälpa en bekant med att få ihop en webisda - Att ta betalt efter det ?

Permalänk
Medlem

Hjälpa en bekant med att få ihop en webisda - Att ta betalt efter det ?

Det är så att jag har fått förfrågan om jag vill hjälpa en bekant med att få upp en hemsida på två sidor med lite bilder och lite grafik, ev någon gästbok kan jag tänka mig.

Dvs inget märkvärdigt. Och det blir väl oxå att jag kommer att hjälpa henne med att skaffa webhotell och regga en passande domän och lägga upp det hela till en funktionerande enhet.

Vad kan man tänkas ta betalt för det ? Är tusenspänn i överkant, eller låter det som en acceptabel prisnivå ?
Jag tycker det är skitsvårt att veta vad man ska i betalt för det arbete man lägger ner.

Så vad tror ni, kan jag ta tusenspänn utan att skämmas ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tycker också det är skit svårt med priser.... men tycker faktiskt 1000:- låter rimligt som ett kompispris. En bra deal för er båda skulle jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMind:

Tycker också det är skit svårt med priser.... men tycker faktiskt 1000:- låter rimligt som ett kompis pris. En bra deal för er båda skulle jag säga!

Kompispris

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Kompispris

meeh, här ska vi va petiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMind:

meeh, här ska vi va petiga

Menade inte det som ett stavfel, mer att det är kul att folk säger kompispris.
Haha kanske lite töntigt men endå (:

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Menade inte det som ett stavfel, mer att det är kul att folk säger kompispris.
Haha kanske lite töntigt men endå (:

aha, lite skön den va!

Permalänk
Medlem

Ingår registrering av domänen i priset då eller? Skulle nog ta "betalt" per timme om jag var du. Typ 200kr/timmen är najs kompispris - lär ju inte ta mer än 5 timmar att pilla ihop det där. Sen får du nog räkna med massa "kompis-support" på det som då antagligen kommer att vara gratis.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ingår registrering av domänen i priset då eller? Skulle nog ta "betalt" per timme om jag var du. Typ 200kr/timmen är najs kompispris - lär ju inte ta mer än 5 timmar att pilla ihop det där. Sen får du nog räkna med massa "kompis-support" på det som då antagligen kommer att vara gratis.

Det är inte direkt någon kompis jag ska hjälpa. Utan det är en kompis kompis som frågade om jag var sugen på att hjälpa henne med att få ihop en sida. Men visst, är det så att hon behöver ha hjälp utöver själva skapandet av sidan så ställer jag ju upp och hjälper till. Vet själv hur det är att vara helt grön på det här.

Alla har vi varit nybörjare, eller så har man inget direkt intresse av det.

Och ang. registrering av domänen så vet jag inte än om jag ska baka in det i dom tusenspännen eller hur jag ska göra. Lika så det här med webhotellet, kostnaden där.

Säg att jag tar tusenspänn för knep och knåpandet av sidan. Tar bilder och gör grafiken.
En .se domän går på 89 spänn, plus ett år på webhotell 100 spänn ( Manufrog ). Då hamnar vi på en prisklass på 189 spänn utöver dom tusen.

Så jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls att 1000kr är i överkant - om du har tillräcklig kompetens vill säga. Det är ju helt klart mindre än hälften av vad t.ex. ett företag skulle ta betalt. Om du känner dig osäker kan du ju be henne att få en offert eller liknande av någon som jobbar med webbutveckling och därefter förhandla om ett nytt pris utifrån detta. Bara ett tips...

Permalänk
Medlem

Jag har hand om en hemsida oc tar ungefär 150, 200 kr i timmen.

Jag står alltså för uppdateringar av sidan.

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Medlem

Du borde minst dra till med 3000 tycker jag, och det är ändå mycket billigare än vad det faktiskt kostar dig att lägga upp allt. Anledningen till det högre priset är att du kommer vara tvungen att ge support när din kompis behöver det, han/hon lär inte vilja betala för små ändringar på sidan i framtiden så ta betalt för det nu om du inte kan komma överrens om något annat upplägg. Just det, tidsbegränsa ditt engagemang också, efter ett år kostar små uppdateringar pengar igen.

Våga ta betalt, världen går inte under om kunden tycker det är dyrt, lär dig att förhandla.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Du borde minst dra till med 3000 tycker jag, och det är ändå mycket billigare än vad det faktiskt kostar dig att lägga upp allt. Anledningen till det högre priset är att du kommer vara tvungen att ge support när din kompis behöver det, han/hon lär inte vilja betala för små ändringar på sidan i framtiden så ta betalt för det nu om du inte kan komma överrens om något annat upplägg. Just det, tidsbegränsa ditt engagemang också, efter ett år kostar små uppdateringar pengar igen.

Våga ta betalt, världen går inte under om kunden tycker det är dyrt, lär dig att förhandla.

Visst går det att göra så här!!

Dock tycker jag att man ska börja litet först.

Det är ju framförallt en kompis det handlar om.
Börja där och fortsätt mer och mer.
Öka priserna när tiden väl är inne.

Skulle nog också göra så här om det inte skulle vara min kompis. Men det är ju bara som jag tycker

Försök få positiv feedback av det istället. Fråga efter fler kunder genom att lägga ut en länk på din kompis sida. Få fler som blir intresserad av dit arbete.

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Medlem

Ja, jag är inte ute efter dom stora pengarna. Utan jag vill pyssla med det jag tycker om helt enkelt. Så då tycker jag att en tusenlapp kan vara värt det besväret jag lägger ner, med allt vad det innebär. Det är inte frågan om något avancerat, utan det är två simpla html sidor med lite bilder och grafik som ska till. Thats it.

Värre än så är det inte. Så säg att slutnoten hamnar på 1200 spänn inkl. domän reg, och webhotell så kan jag väl endå känna mig rätt så nöjd med det jobb jag endå har gjort, tycker ni inte.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

I wouldn't touch that one with a 10-foot pole.

Gratis eller ordentlig ersättning är vad jag skulle köra på om det handlade om en bra kompis. Gratis har den fördelen att jag enkelt kan förklara att "jag hjälper gärna till så mycket jag kan men kan inte garantera något".

Men nu handlar det om en kompis kompis som förväntar sig att du ska stå för hemsida, registrering och hantering av domännamn och server samt även stå för innehållet av sidan? I princip gratis?
Har du koll på olika toppdomäners regler angående att registrera ett domännamn åt någon annan?

2 separata html-sidor? Det enda som ska finnas är alltså sida1.html, sida2.html och kanske någon bild? Inte många hemsidor ser ut så idag, är du verkligen säker på att hon förstår att det verkligen är det enda som kommer ingå? Säker på att två sidor inte betyder "jag vill ha typ två sidor, på den ena ska jag ha typ rubrik och lite text så när man klickar på rubriken så kommer man till sidan med hela texten"? Alltså något bloggliknande med ett användarvänligt CMS i bakgrunden?

Men visst, är det ett CV hon vill ha på webben så kan jag tänka mig att det faktiskt är så enkelt. Då skulle jag dock ändå ta ordentligt betalt då jag inte kan se några fördelar med att vara känd som "Han som gör massa hemsidor och inte tar betalt för det".

Sedan kan man ju undra varför inte hon vill betala dig dubbla vad det kostat att anlita en webbyrå. Du är ju hennes kompis kompis hon får chansen att hjälpa.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Precis!!!

Varför skulle man vilja ha en hemsida med 2 sidor. Besökarna kommer förmodligen att lämna sidan efter 2 min.

Om du ska stå för själva registreringen av domän med mer så blir det nog lite mer betalt ändå. Men som sagt informera henna om det här. En sida som har 2 sidor är svårt att få besökare och lönar sig inte.

Har själv gjort 2 sidor i ren html CSS med mer, fick ungefär 30 besökare om dagen.

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk

Jag driver en webbyrå och jag tar ungefär halva priset jämfört med de stora webbyråerna, och mitt billigaste pris är 2500kr plus moms för den absolut enklaste hemsidan som då är utan logotyp och bildspel osv, så om du är kompetent och kan göra en professionell och designad sida med kanske ett bild spel så tycker jag att du kan ta ett fortfarande väldigt förmånligt kompis pris på ett par tusenlappar iaf.

Jag inkluderar domän osv i det priset, men däremot så tar jag 199kr / månaden för alla drift kostnader, så ta en fast summa och låt personen i fråga betala alla omkostnader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all respons.
Men det slutade endå med att jag tackade nej till jobbet. Insåg att min tid inte räcker till helt enkelt.
Har så mycket annat som jag lär sätta i första hand.

Men, som sagt..tack så mycket för all respons.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

http://shouldiworkforfree.com/
Rolig liten chart som brukar sitta uppe på väggen här på kontoret där de flesta är frilansare.

Permalänk
Medlem

En bra utgångspunkt är att gradera hur snygg hon är samt hur stor chansen är att du får komma till med henne på en 10-gradig skala.... sedan multiplicerar du bara summorna och får fram rabatten...

Snygghet: 8/10
Chans att få komma till: 9/10

8x9=72 (72% rabatt på ett rimligt normalpris)

Skämt o sido... 1000:- låter absolut inte för lite tycker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

http://shouldiworkforfree.com/
Rolig liten chart som brukar sitta uppe på väggen här på kontoret där de flesta är frilansare.

Mmmh, den var underbar! Synd att den inte var större!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<