BSOD a clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated

Permalänk
Medlem

BSOD a clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated

Hej!

Jag har en i920, Asus Rampage Gene 2, Corsair minnen och win7 64bit Pro.

Även med default settings i BIOS får jag a clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval

Händer ofta inom en kvart första gången jag startar datorn. Sedan fungerar den ofta i flera timmar.

Läst runt på nätet och dom flesta verkar ha AMD som råkar ut för detta. En del säger att man skall höja spänningen, jag har höjt spänningen även att jag inte överklockat och får ändå problemet... En CPU brukar ju vara död eller fungera...

Senaste BIOS och senaste Inf.inst ifrån Intel.

Någon som har hört en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Nåt hårdvarufel bör det vara iaf. Du har åtminstone kunnat utesluta dålig spänning till processorn. Då är det bara att fortsätta felsöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Eller så är det problem med windows interup handler som hanterar IRQ:er osv. Upp till OS:ets kernel att sköta interupts ordentligt. Kan lika väl vara windows som har problem här.

Permalänk
Medlem

IRQ problem även att den klagar på processorn?

Förutom grafikkortet så kör jag endast med det som sitter integrerat på mb. Felsökningen är inte helt lätt...

Permalänk
Medlem

ja men en IRQ går ju till processorn det är ju hela vitsen IRQ är ju en Interupt, interupt betyder ju avbryta. En interupt är till för att be processorn om dess uppmärksamhet och då avbryter processorn sitt nuvarande jobb för att serva interupten.

Vad skulle den klaga på annars om inte processorn

googla på det istället.

Modärnt OS tilldelar interupts till hårdvaror och hanterar dom via interup handlern.

Permalänk
Medlem

Har googlat mycket, en del som har AMD har kunnat lösa det med BIOS-uppdatering, men i dom flesta forumen finns det inga svar i trådarna..

Har senaste BIOS, Inf.inst och lade även in senaste GeForce-drivarn..

Det skumma är att om jag bara surfar så fungerar datorn länge. Men oftast så startar jag spotify eller kollar film och då tar det max en kvart. Börjar med att det hackar i ljud och bild, sedan BSOD.

Men när jag startar om datorn så fungerar den alltid resten av kvällen.. Lägga in något script som bara startar om datorn en gång vid första uppstarten

Om det är ljudkortets fel, så känns det ju ändå skumt att det fungerar efter en omstart..

Permalänk

Tjenna..
Jag byggde nyligen en ny dator och det där felmedelandet har man stött på..
det och random frysningar...
nu vet jag att för mig var det icke kompatibla minnen..
så du kanske skall kika över det..

memtest sa att mina minnen var stabila..
men direkt jag startade wow fick jag 1 frysning..
sen kunde systemet rulla..

efter minnes bytet rullar allt stabilt

Permalänk
Medlem

***************
Hej!

Jag undrar om du fick ordning på detta?
Jag har nämligen _exakt _samma problem, och sökt som en idiot efter svar.

Lite kort så har följande hänt;
Mitt DFI Lanparty kort brann upp, fick istället ett Asus Rampage 2 Gene.
Fick problem enligt din tråd så jag bytte tillbaka till DFI igen.

Detta var i januari.
Nyligen dog DFI kortet igen, denna gång fick jag ett Asus Rampage 3 Gene.
Samma fel uppstår igen!

Som du såklart vet så är det galet irriterande, så om du fick löst ditt problem så vore jag fantastiskt tacksam för svar!

//emKa

______________________________

Bytte minnena. Trodde allt var frid och fröjd men efter några timmar var det samma visa igen. Skillnaden nu är att det tar längre tid innan det händer.

Men kan verkligen Corsair vara okompatibla med Asus?

Varit för lat för att ta tag i det i och med att det räcker med att starta om datorn. Om jag skall göra något viktigt så börjar jag med att starta om burken..

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej igen!

Du får gärna berätta om du hittar en lösning som inte innebär att man skall byta moderkortsleverantör!

Har du också Corsair-minnen?

Nej, jag har några budget minnen från A-Data.
Kollad på asus support sida, där finns en listor till deras mdoerkort med "godkända" minnen. Mina fanns inte med, och inte speciellt många av Corsairs minnen heller faktiskt.
Kan du kolla om dina nya minnen finns listade?
Om dina inte är listade så ska jag testa att byta till minnen som är godkända och sedan be en bön...

fummel
Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Mina verkar inte vara listade heller, hittar inte dom i listan.

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core Tillverkares artikelnr: CMX6GX3M3A1333C9

Skriv gärna hur det gick med dom nya minnena!

Jag skall posta i Corsair forumdelen här, när jag orkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av madwien:

Mina verkar inte vara listade heller, hittar inte dom i listan.

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core Tillverkares artikelnr: CMX6GX3M3A1333C9

Skriv gärna hur det gick med dom nya minnena!

Jag skall posta i Corsair forumdelen här, när jag orkar

Ska låna ett annat minne imorgon kväll från en polare, som troligtvis är listat som OK från asus.
Hoppas det funkar.

Hittade också en annan tråd som verkar röra sig om samma fel, har inte riktigt hunnit läsa igenom den ännu...
Getting BSOD >< - Page 2

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

OK, så nu har jag testat med ett annat minne, en 2GB sticka från Kingston som jag lånade av en polare, och det verkar som det fungerade bra.
Dock var inte just denna stickan med på asus lista men det verkar som sagt som det fungerade.

Direkt från kallstart så körde jag massa saker som brukar orsak krashen, OCCT, World of Tanks mm fungerade helt felfritt.

Det jag nu klurar på är om det hade varit annorlunda om jag haft 3 stickor i och kört tripplechannel...
Nån som har nån åsikt om det?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Bitterhet...

Köpte nya Kingston minnen, som finns med på Asus QVL lista och ingen skillnad...
Så grovt deprimerad för tillfället.

Fick liknande resultat som madwien, det tog längre tid innan det kraschade, 45minuter istället för 5-15minuter.
Dock kom symptomen efter ca 20minuter, d.v.s. sprakande ljud (spelade lite musik för att få denna förvarning) laggigt i största allmänhet mm.
Stressade datorn med OCCTs GPU test, och den kämpade på trots lagget, fast med ca 60-100fps istället för 160-200fps som den klarar vid "normal" drift...

Någon som har fler teorier på vad som orsakar problemet?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Emka, jag svarar här. Meddelandegrejen är lite oklar tycker jag

Va surt att du fick samma som mig.. Frågan är ju om det är lite mindre fel på dom modulerna jag fick..

Min burk kan inte ens köra senaste memtest utan att det startar om datorn. det som som slutar på version .34 fungerar en stund, men sedan fick jag typ 32000 fel...

I regel stänger jag av datorn vid 23.00 och startar den nästa dag vid ca 18.00. Kan ta allt mellan 45 minuter och 3h innan ljudet blir kass kvalité eller hackar. En stund efter det blir det BSODn...

Har du orkat be ÅFn som du köpt moderkortet av kontakta Asus eller har du mailat Asus själv?

Permalänk
Medlem

Hej!

Glömt avinstallera Daemon-tools som det står i länken du tipsade om. Har du Daemontools installerat?

Getting BSOD >< - Page 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av madwien:

Hej!

Glömt avinstallera Daemon-tools som det står i länken du tipsade om. Har du Daemontools installerat?

Getting BSOD >< - Page 2

Jo jag har DT installerat.

Håller precis på att testa med ett nytt grafikkort, kört 35minuter hittils i OCCTs gpu test, senast började symptomen efter 20 minuter med mitt kort i.
Vad har du för GK?

--
Tillägg.
OK, mitt problem är relaterat till mitt grafikkort, Gigabyte nVidia GTX280.
Precis bytt tillbaka till mitt egna, och symptomen kom efter 15minuter.
Det jag provade med tidigare var nåt AMD5570 tror jag. Gick utan problem i full belastning i nästan 3 timmar.

Har du möjlighet att testa ett annat GK madwien?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar, Har ett liknande problem, annan dator dock.
Sitter på en: AMD Athlon 6000 x2 Dual core, 3GB RAM, nVidia GeForce GTS 250. Har en sisådär 3år på nacken. Inte klockat eller gjort ngt liknande.
Har även jag fåt BSOD's senaste 2-3veckorna,
Kör memtest, kollat CPU temperaturen etc. etc. Inte hittat något fel.
Har ni någon idée om detta problem så hojta till!
Kan de lösas med att öka spänningen på något sätt eller att "underclocka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarlonG:

Tjena grabbar, Har ett liknande problem, annan dator dock.
Sitter på en: AMD Athlon 6000 x2 Dual core, 3GB RAM, nVidia GeForce GTS 250. Har en sisådär 3år på nacken. Inte klockat eller gjort ngt liknande.
Har även jag fåt BSOD's senaste 2-3veckorna,
Kör memtest, kollat CPU temperaturen etc. etc. Inte hittat något fel.
Har ni någon idée om detta problem så hojta till!
Kan de lösas med att öka spänningen på något sätt eller att "underclocka"

Om detta uppstått nu, utan att du har ändrat något, så är det iaf inte samma problem som jag hade.
I mitt fall så var det Asus MK som inte var kompatibelt med mitt grafikkkort.

Testat att återställa burken till en punkt innan problemet började?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem

Samma problem här, med SSD 2011

Skrivet av emKa:

Om detta uppstått nu, utan att du har ändrat något, så är det iaf inte samma problem som jag hade.
I mitt fall så var det Asus MK som inte var kompatibelt med mitt grafikkkort.

Testat att återställa burken till en punkt innan problemet började?

Jag har fått samma problem nu efter att jag installerat 2 SSD diskar i RAID0 och installerat Windows 7 64 bit. Innan har min dator fungerat fint, fick dock grafikkortet utbytt till en ny modell för ett par månader sen.

Det roliga i den här kråksången är att Windows XP 32bit sp3 inte har hängt sig på det här viset en enda gång hittils, jag har delat upp 2x120 Gb SSD i två partitioner, så jag kan välja XP eller Win7 vid uppstart. Det är alltså bara Windows 7 som strular, nu har jag bara kört några dagar så jag ska inte utesluta att XP inte kommer strula. Men XP verkar helt klart gå stabilare.

Den verkar frysa och bluescreena Stop: 0:00000101 när den utsätts för ansträngning, t.ex. om jag kör musik, video och lite annat tungt ihop. Det verkar som att när RAM minnet slår i taket att det är då detta händer, men det är tidiga spekulationer.
Jag har senaste drivisar på precis allt. Har testat att ändra volten på ramet i BIOS, testat att plocka ut RAM minne och testa stickorna för sig. Inget har hjälpt hittils.

En annan teori jag har är att ju Win7 använder sig mer av kärnorna i CPU och även använder RAM minnet mer än XP. Det är kanske när Win7 är inne och trampar i hårdvaran som XP inte använder, där problemet ligger.

Datorn är följande.
AMD Phenom 4 kärnor 2.6GHz
2x2Gb Corsair Dominator DDR2
2x120 Gb OCZ Vertex3
2x1 Tb Samsung F1
ATI Sapphire 6850 1 Gb
Gigabyte GA-MA780G-UD3H moderkort
OCZ 700w nätagg
Not: Datorn har fungerar fint i över 2 år utan strul alls, och tempen ligger runt 40 grader på cpu m.m. Ingen överklockat.

Det jag ska testa nu är att koppla ur lite saker som drar ström, t.ex. nån fläkt och lite annat. Se om det kan ha med strömförsörjningen att göra.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Såg ett tips från microsoft support som ska ha löst detta problem.

- Uppdatera till net framework 4.0
- Uppdatera direct X

jag har precis gjort det, så det är för tidigt att säga om det löser något för min del.
Men killen som hade postat om problemet sa att det löste sig efter det.
Det är tydligen ett windows relaterat problem då microsoft supporten skrev att det är det och att dom kände till problemet. Felet gäller för Vista och Windows 7 vilket kan förklara att mitt Windows XP
på andra partitionen inte har felat något alls hittils.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmer:

Såg ett tips från microsoft support som ska ha löst detta problem.

- Uppdatera till net framework 4.0
- Uppdatera direct X

jag har precis gjort det, så det är för tidigt att säga om det löser något för min del.
Men killen som hade postat om problemet sa att det löste sig efter det.
Det är tydligen ett windows relaterat problem då microsoft supporten skrev att det är det och att dom kände till problemet. Felet gäller för Vista och Windows 7 vilket kan förklara att mitt Windows XP
på andra partitionen inte har felat något alls hittils.

Löste sig inte. Nu har jag provat att enbart höja volten till RAM minnet. Den stod på 1.8 till ett RAM minne som det står 2.1 på. Men lite konstigt endå för att det har ju aldrig strulat förr. Men jag testar med det och ser vad som händer.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte löst sig, har testat köra på rätt volt på en ordentligt testad ram sticka nu.

BlueScreenView, som kan läsa memory dumparna visar att det är nästan uteslutande
ntoskrnl.exe och adress +7fd00 som är orsaken till bluescreen.
Vilket dock inte behöver betyda att det är DET programmet som ser till att det bluescreenar.

Lite info om filen visar att den har hand om MYCKET, det mesta faktiskt
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT_kernel

Så den kan ju ha upptäckt något knas och på så vis stängt ner, och på så vis fått "skulden" för det.

Jag går just nu efter teorin att någon drivrutin hamnar i en loop som resulterar i denna datordöd.
Även märkt att (när jag skulle kolla CPU tempen som var ok) att kärnorna kör på bara 1300 MHz styck,
men de ska ligga på 2600 MHz styck. Något program kanske kör någon form av energispar där den klockar ner, och när den ska klocka upp så blir det knas. Detta ska också efterforskas i.
I WinXP när jag kör samma program, CPU temp, så ligger de korrekt på 2600 MHx, och XP har än så länge inte fått denna bluescreen, så problemet verkar tillhöra Win7 enbart.

Jag har också stängt av superfetch som lägger program i ram minnet, eftersom jag har SSD's så behövs inte det. Tror dock inte detta är orsaken för just detta problem verkar vara väääldigt vanligt har jag märkt när jag söker runt på nätet. Just Windows 7 och 64 bit dessutom.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Senaste nytt är att det förmodligen rör sig om att en firmware uppdatering behövs på mina SSD Vertex3 diskar. På OCZ's hemsida står det i PDFen att nya FW "fixes a known stop issue in windows 7".
Vilket kan förklara att jag inte får problemet i XP.
Det som talar emot det är ju då att folk har på pricken samma prolem som jag, men vanliga hårddiskar, och random datorer av olika slag. Men detta är ett lead att följa just nu iaf.

Ser dock ut som att jag kan inte uppgradera FW när jag har den som OS hårddisk, och att jag har den i RAID0. Så det ser mörkt ut, nämligen att få installera om precis allting. Vilket jag inte ser fram emot.
Har mailat supporten, beskrivit situationen och hoppas de vet någon o-ortodox lösning på problemet.

Ett annat val jag stått lite inför är att uppgradera BIOS, men jag har varit lite feg för det då det kanske strular upp min lite udda RAID0 winXP/win7 konfiguration. Men måste jag uppgradera SSD's FW så är det lika bra att göra det då. Får se hur det slutar.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Justja, kan nämna att jag nu under tiden jag väntar svar från OCZ dessutom stängt av en rad autostart program, t.ex. Adobe och Daemon Tools. Nu är bara de absolut basic programmen som startar i windows starten.

OCH, ang att win7 klockar ner datorn. Det går att ändra i datorns schemalagda prestandainställningar, antingen att köra på optimal prestanda eller välja advanced settings.
Lite risigt att Windows7 som ren standard kör på nerklockat läge, de borde man få välja vid installationen eller första uppstarten. Men nu går datorn på full spätta iaf.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Hängningarna duggar fortfarande tätt.
Fick rådet att driva upp volten på CPU men den har redan 1.3V som den max ska ha.
Dock ska jag testa senare att sätta läget på "optimized" i BIOS, om det fortsätter strula
nu efter att jag nyss gjorde dessa ändringar.

- Inaktivera Daemon Tools i enhetshanteraren.
- Inaktivera Realtek ljudet i enhetshanteraren (är av i BIOS pga annat ljud men endå, kanske denna drivis som ställer till det enligt vissa).

Både Daemon Tools och Realtek verkar vara omdebatterat med detta BSOD problem på random datorer.

I optimized mode i BIOS kanske datorn kommer få rätt Volt till alla delar, kör en lite modifierad safe mode just nu. Men jag testar detta om det fortsätter strula. Ett steg i taget...

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Justja glömde ju skriva att jag också...

- Kopplat ur USB hubben.
- Kopplat ur trådlöst tangentbord och ersatt det med ett gammalt ett.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Fick denna bluescreen igår, och först ville inte datorn starta alls utan bara stod och körde fläktarna på fullt ös.
Efter att den fått vila i en halvtimme startade skiten men den är segare än helvetet.

Jag är inget snille på datorer, och vet inte ett skit om vad som är i datorn då det är en hyrdator vars kontrakt PRECIS gått ut (störigt som fan..) och nu undrar jag vad som kan orsaka detta?

Jag körde många program samtidigt, kan detta ha orsakat problemet?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Avstängd

Fick detta meddelande nyss, spelade lite SW-TFU samt spelade in med Fraps. Det har aldrig hänt tidigare.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag undrar om någon lyckats lösa problemet än? Jag byggde min rigg för 1½ år sedan.
Intel i7 920 2.67@4 GHz, Asus P6T SE, 3x2 gb Corsair 1600 MHz, Windows 7 64 bit.

Jag har sedan dess bytt grafikkort en gång ifrån ATI till Geforce, satt i en SSD och installerat om windows 3 gånger.

Problemet är som beskrivs i första inlägget. När jag startar datorn första gången på dagen så kommer den att krascha inom 15-30 minuter och ibland visar den en BSOD. Efter omstart så fungerar burken alltid helt perfekt. Jag har plågat den med OCCT och Prime95 och haft den igång i flera dygn utan att få den att krascha.

Jag har försökt att söka lösningen i flera olika omgångar men det här inlägget ovan av madwien är det första som beskriver exakt det händelseförlopp som jag upplever.

I BSOD står det:

A clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval.

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Internal Timer Error
Processor ID: 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nf:

Hej,

Jag undrar om någon lyckats lösa problemet än? Jag byggde min rigg för 1½ år sedan.
Intel i7 920 2.67@4 GHz, Asus P6T SE, 3x2 gb Corsair 1600 MHz, Windows 7 64 bit.

Jag har sedan dess bytt grafikkort en gång ifrån ATI till Geforce, satt i en SSD och installerat om windows 3 gånger.

Problemet är som beskrivs i första inlägget. När jag startar datorn första gången på dagen så kommer den att krascha inom 15-30 minuter och ibland visar den en BSOD. Efter omstart så fungerar burken alltid helt perfekt. Jag har plågat den med OCCT och Prime95 och haft den igång i flera dygn utan att få den att krascha.

Jag har försökt att söka lösningen i flera olika omgångar men det här inlägget ovan av madwien är det första som beskriver exakt det händelseförlopp som jag upplever.

I BSOD står det:

A clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval.

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Internal Timer Error
Processor ID: 2

Jag har aldrig varit med om nått annat än att den BSODen beror på nåt annat än för låg cpu vcore, kan tänkas vara pll eller vtt också men aldrig varit med om det. Vanlig BSOD vid cpu oc. Eftersom den är stabil efter omstart känns lustigt men varit med om det många gånger och tvärtom vägrar vara stabil efter omstart. Förmodligen är det mobo som spökar kanske nån kondensator på mammabrädan tyvärr alt. att agget ger omjämn spänning vid kallstart. Men du kan ju börja med att helt enkelt höja vcore. Det händer att cpus degraderar och behöver högre vcore. Testa köra linx å se om den klarar ett par timmar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9