Asus Crosshair V Formula, Gigabyte 990FXA-UD7 och MSI 990FXA-GD80

Permalänk
Melding Plague

Asus Crosshair V Formula, Gigabyte 990FXA-UD7 och MSI 990FXA-GD80

Ridån går upp för sockel AMD AM3+ och SweClockers har tre entusiastinriktade moderkort med styrkretsen 990FX på plats i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är i ångesttillstånd. Behöver verkligen en ny dator, 2600K är väldigt lockande. Orkar man vänta på bulldozer? Så många val... *slita hår*

Edit. Yay, video!

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Är i ångesttillstånd. Behöver verkligen en ny dator, 2600K är väldigt lockande. Orkar man vänta på bulldozer? Så många val... *slita hår*

Edit. Yay, video!

Lider med dig!

Permalänk
Medlem

Åh vad jag gillar moderkorten så nya och fina.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Gigabytes modell är så sexig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

ROG alltid stilig

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

ska nog köpa ASUS kortet men hur gör man sån automatiskt överklockning? typ trycker auto på alla sånna eller?

Permalänk
Medlem

dem missa att säga att det sitter en molexkontakt på asus kortet mellan kylflänsen, I/O panelen och överst pci-e platsen.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sett videon, så kommenterar mer i allmänhet.
Varför har sweclockers så få nyheter ang. bulldozers problem och förseningar? Känns som andra svenska nyhetssajter har det som störstanyhet, medans det knappt ens är nämnt här? Personligen tycker jag att AM3+-moderkort, och tester av dessa, är nära på ointressanta när det inte finns bulldozerprocessorer att testa med.

Permalänk

Om Bulldozer inte kommer innan BF3 så spelar det ingen roll hur bra den är mot Sandy. Någon som vet datumet för Bulldozer...?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Gigabytes modell är så sexig

Man kan bara fantisera om hur de doftar när de kommer ut ur förpackningen~

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Varför har sweclockers så få nyheter ang. bulldozers problem och förseningar? Känns som andra svenska nyhetssajter har det som störstanyhet, medans det knappt ens är nämnt här? Personligen tycker jag att AM3+-moderkort, och tester av dessa, är nära på ointressanta när det inte finns bulldozerprocessorer att testa med.

Dessa "tester" beror troligen på att moderkorts tillverkarna är desperata med sälja kort som ligger i lager och samlar damm. Kanske också för att ge en hint till AMD att det saknas något till korten.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Asusen var nog nicigast av de alla, skulle villa veta prisskillnader lite, för msi o gigabyte hade ju både cheapskata på nått sett eller annat.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Såg att i.af Gigabyte 990FXA-UD7 hade IOMMU alternativ i bios, trevligt!

Hoppas fler av tillverkarna har det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jaqob:

Senast förra veckan hade vi en längre nyhet om just förseningarna och problemen med Bulldozer. Sedan dess har det egentligen inte framkommit några revolutionerande uppgifter i frågan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14010-var-ar-amd-bulldozer

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevligt med recension på moderkort, synd att inte Bulldozer inte kommit ut. Men vi skulle ju få se ett SB-moderkortrecension också, var försvann den?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Fyfan vad äckligt nice av Gigabyte att skippa den där jäääävla molexen!
SATA4LIFE.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

SATA4LIFE.

Molexkontakten har ju med att extra ström till moderkortet för t.ex. överklockning av SLI eller CF att göra. Den har ingenting med strömförsörjning till övriga systemet att göra.
Så en extra molex på moderkortet är att föredra om man vill leka på riktigt med SLI eller CF.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobX:

Molexkontakten har ju med att extra ström till moderkortet för t.ex. överklockning av SLI eller CF att göra. Den har ingenting med strömförsörjning till övriga systemet att göra.
Så en extra molex på moderkortet är att föredra om man vill leka på riktigt med SLI eller CF.

Fast, nu har gigabyte gjort så att det är en sata som ger ström, istället för molex.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyrenberg:

SATA4LIFE.

Skrivet av BareHipster:

Fast, nu har gigabyte gjort så att det är en sata som ger ström, istället för molex.

Fast det är inte mycket bättre. Framförallt för att den sitter på fel ställe.

Dom borde fortsätta med eller efterlikna det Asus har gjort med tex Maximus IV Extreme och placerat en molex etc längst ner på moderkortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Menade som BareHipster, att det är bekvämare med en SATA, molex kablar brukar alltid vara jobbigare att gömma undan osv.
Men är med SeF.Typh00n om att det borde vara längst ner nära agget.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

AMD vad ? vem kommer köpa denna som en high end plattform när sandy bridge z68 piskar skiten ur den til samma pris.. och så kommer intels 2011 plattform och Ivy bridge strax... köper man denna föråldrade tekniken är det bara av sentimentala orsaker... AMD borde regera där dom kanske klarar det ett tag på grafiksidan och fortsätta utveckla plattformarna för sina styrkretsar och sina cpu MYCKET längre och effektivare innan de släpper något sånt igen... Detta kommer de garanterat förlora på....

Permalänk

Får se hur dem nya AMD CPU'erna presterar innan jag bestämmer mig för AMD eller Intel men hur som helst så blir det nog Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Testade ni det klassiska CTRL + F1 i Gigabytes BIOS/UEFI för att få fram mer inställningar för överklockning? Det framkom inte.
Vet inte om funktionen finns kvar i UEFI men det gör det i BIOS

Permalänk
Skrivet av Gipsyboy:

AMD vad ? vem kommer köpa denna som en high end plattform när sandy bridge z68 piskar skiten ur den til samma pris.. och så kommer intels 2011 plattform och Ivy bridge strax... köper man denna föråldrade tekniken är det bara av sentimentala orsaker... AMD borde regera där dom kanske klarar det ett tag på grafiksidan och fortsätta utveckla plattformarna för sina styrkretsar och sina cpu MYCKET längre och effektivare innan de släpper något sånt igen... Detta kommer de garanterat förlora på....

svine gutt att du vat hur bulldz kommer prestera håll i tryckpressarna det är onödigt med recensioner när väll prollen kommer. för övrigt så har dessa prolla inget att göre med 2011 dom kommer vara i en klass för sig själva både prestanda och pris mässigt...ja där drog jag fakta ur arslet

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken ångest man har! -.-' jag orkar inte vänta mer på att uppdatera min data jag vill gärna ha Bulldozer men sandy bridge är inte heller dålig Ivy Bridge låter ju extremt coolt också men äh wtf AMD 4 the win! har alltid gillat amd vet inte varför :S

Permalänk
Medlem

Gigabyte eller ASUS, kan inte bästemma mig

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Gigabyte eller ASUS, kan inte bästemma mig

Ta en Asus! Den är ju ROG fyfan och UEFI-BIOSet är awesome

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

suck . alla har pci ...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Den tillverkare som kommer först med m-ATX har en köpare här.
Jag har Define Mini för m-ATX men inget bra moderkort, Vill ha ett med 990FX

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...